atm_11_2007.pdf

(23912 KB) Pobierz
290353297 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
HYBRYDY Jazda
obowi¹zkowa
pRezeNtacJa
pEUgEOT 308
ekSploatacJa
OpONy ZIMOWE
5
poJazDY u¯Ytkowe
oferta rynkowa finansowanie eksploatacja
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (596) listopad 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
290353297.007.png 290353297.008.png 290353297.009.png
 
290353297.001.png
Musiało się zazielenić, bo taki sygnał przy-
szedł z Frankfurtu. Dziennikarze, którzy od-
wiedzili tegoroczny największy salon samochodowy
nie musieli być wybitnymi fachowcami czy najwyższej
klasy analitykami. Gołym okiem widzieli, że irma sa-
mochodowa, która nie krzyczy głośno o swoim poświęceniu na rzecz
ekologii, właściwie zdaje się nie istnieć. A ponieważ nikt nie chce
zwijać interesu, zielonymi lagami wymachują wszyscy. Czyżby
więc miało iść ku lepszemu?
Chyba niezupełnie. Od dłuższego czasu widać, że przemysł samo-
chodowy porusza się skokami od jednego pomysłu na zwiększenie
sprzedaży do drugiego. Swego czasu była to kwestia bezpieczeń-
stwa. Wymieńcie samochody, bo zabijają! No i zaczęto wymieniać.
Jeszcze dziś są irmy, które opierają swój marketing na tej kwestii,
ale sprawa chyba się już przejadła. Wszyscy osiągnęli mityczne pięć
gwiazdek w pewnym komercyjnym teście i co dalej? Jeszcze bar-
dziej bezpieczne auta musiałyby ważyć średnio nie półtorej tony, jak
dzisiaj, ale dwie lub więcej. I najlepiej, żeby w ogóle nie jeździły.
A więc teraz przyszła szalona moda na ekologię. A ekologia to hybrydy
i elektryczność. Tak mówi większość oprócz... Renault. Ta irma twier-
dzi, że technologie silników wysokoprężnych mają jeszcze wielkie
rezerwy i nie warto zajmować się dziś autami na wpółelektrycznymi.
Pojawił się ostatnio inny sygnał, który daje do myślenia.
Która irma według państwa jest najbardziej zaangażowana w kwe-
stie ekologii? Prawdopodobnie ta, która produkuje i sprzedaje naj-
więcej samochodów hybrydowych. A więc Toyota!
A dlaczego oni to robią? Czy z miłości do natury?
Mogłoby się tak wydawać, gdyby nie informacja zza
oceanu: w USA trwa obecnie ostra walka na pozio-
mie parlamentarnym, dotycząca przyszłych limitów
średniego zużycia paliwa przez produkowane tam
samochody. Powiedzmy uczciwie, że mimo pewnego postępu, ame-
rykańskie samochody palą ciągle o wiele więcej niż europejskie
i japońskie, szczególnie te Toyoty. A więc Amerykanie kłócą się,
czy w roku 2020 dopuszczalne będzie średnie znormalizowane zu-
życie paliwa rzędu 35 czy też 32 mil na galon. To i tak wartości
nie najlepsze, bo łatwe do spełnienia choćby przez Toyotę już dziś.
Ale... japoński producent samochodów, który właśnie niedawno stał
się największym na świecie, chce być takim także w USA. Ma więc
na tamtym rynku sporo do powiedzenia. I okazuje się, że to właśnie
Toyota, wraz z senatorami z „olejowych” stanów, mocno walczy, by
opóźnić ustawodawstwo nakazujące produkcję w USA choć trochę
bardziej oszczędnych samochodów. Dlaczego? Z dwóch powodów.
Po pierwsze, jeżeli takie ustawy by przeszły, w ciągu kilku lat GM,
Ford i Chrysler dostosowałyby się do nich. Wtedy z Toyoty, jako
irmy ekologicznej, niewiele by zostało. A po drugie, Toyota chce
teraz powalczyć z konkurencją na polu produkcji dużych i paliwo-
żernych potworów, bo to jest korzystne inansowo. A więc nie prze-
sadzajmy (mówi Toyota) z tą ekologią. Kasa się liczy. Dlatego nie
bardzo wierzę w cały ten zielony kolor, bo przyjdzie nam za tę farbę
sporo zapłacić.
Jerzy Dyszy
Kasa, misiu, kasa !
W tym numerze Atm zAzieleniło się.
290353297.002.png
w listopadowym numerze
Nowości
3 Lexus LF-Xh
4 100-tysięczna Kia cee’d
5 Citroën Nemo, Fiat Fiorino, Peugeot
Bipper
6 Pojazdy specjalistyczne Fiata
24 Nowości salonu we Frankfurcie
Technika
Napędy hybrydowe
Technika
8 Samochody hybrydowe
20 Mikrohybrydy – systemy Stop&Go
102 Opony zimowe
24
Prezentacje
36 Nissan 350Z Roadster – zabaweczka
42 Peugeot 308 – podrasowany ósmy kot
46 Opel Astra Sedan – przerobione kombi
Nowości
Salon samochodowy
we Frankfurcie
Publicystyka
48 Wywiad z Maciejem Ratyńskim,
dyrektorem zarządzającym
Chrysler Polska
50 Nowe życie Chryslera
53
Dziwny patent
52 Porsche zawsze pierwszy
użytkowe
53 Spis treści
54 Jak ciepłe bułeczki – rynek
samochodów dostawczych
56 Finansowanie zakupu samochodów
60 Oferta rynkowa
66 Bezpieczna jazda autem
dostawczym
72 Niezastąpiona Gazela
74 Volkswagen i zabudowy specjalne
82 Lider na rynku – Mercedes
90 Pełna gama Opli
94 Dobre smarowanie
– oleje dla profesjonalistów
98 Opony do pojazdów użytkowych
106 Technika – pudełka z kółkami?
102
Polecamy
111 W następnym numerze
112 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
8
Samochody
Technika
Opony zimowe
290353297.003.png 290353297.004.png
Nowoœci
11/2007
Hybryda
W szystko wskazuje na to, że tak właśnie
wyglądał będzie następca aktualnego
SUV-a marki Lexus, modelu RX. Sa-
mochód zaprojektowano w zgodzie z typowym
dla tego producenta stylem L-finesse. Trzeba
przyznać, że styliści byli w dobrej formie, auto
prezentuje się bardzo proporcjonalnie i co tu
dużo mówić, ekskluzywnie. Znamy ogólne wy-
miary LF-Xh: długość 4,8 m, szerokość 1,9 m,
wysokość 1,65 m. Rozstaw osi wynosi 2,85 m.
Spodziewać się więc można bardzo przestron-
nego wnętrza.
Literka „h” w oznaczeniu potwierdza przywią-
zanie marki do napędów hybrydowych. W mo-
delu koncepcyjnym wykorzystano charaktery-
styczny dla marki system Lexus Hybrid Drive,
wykorzystujący sześciocylindrowy silnik spali-
nowy i jeden silnik elektryczny. Po raz pierwszy
publiczność będzie miała okazję obejrzeć auto
podczas Salonu Samochodowego w Tokio.
LF-Xh to nie
kryptonim tajnej
operacji, ale nazwa
najnowszego auta
koncepcyjnego
marki Lexus.
listopad 2007
3
przyszłosci
290353297.005.png 290353297.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin