Adolf Hitler ''Mein Kampf'' (Polish).pdf
(
1118 KB
)
Pobierz
Od wydawcy
Tytuł oryginału
Mein Kampj
Tłumaczenie
Irena Puchalska
Piotr Marszałek
Opracowanie graficzne
Karol Drabik
Redaktor techniczny
Krystyna Burlińska
Copyright
@
jor the Polish Translation by Wydawnictwo "Scripta Manent" Krosno I.9.92
SPIS TREŚCI
Od wydawcy
Część I
Obrachunek
Słowo wstępne Adolfa Hitlera .
Rozdział I
W domu rodzinnym .
Rozdział II
Wiedeńskie łata nauki i walki .
Rozdział III
Poglądy polityczne z okresu wiedeńskiego .
Rozdział IV
Monachium
Rozdział V
Wojna światowa
Rozdział VI
Propaganda wojenna
Rozdział VII
Rewolucja .
Rozdział VIII
Początki mojej działalności politycznej .
Rozdział IX
Niemiecka Partia Robotnicza .
Rozdział X
Przyczyny upadku imperium
Rozdział XI
Naród i rasa .
Rozdział XII
Pierwszy okres w rozwoju Narodowosocjalistycznej Niemieckiej
Partii Robotniczej
CZĘŚĆ II
Ruch
narodowosocjalistyczny
Rozdział I
Światopogląd a partia .
Rozdział II
Państwo
Rozdział III
Obywatele
Rozdział IV
Osobowość a koncepcja państwa narodowego .
Rozdział V
Światopogląd a organizacja .
Rozdział VI
Pierwsze dni walki: znaczenie przemówień .
Rozdział VII
Walka z siłami czerwonych .
Rozdział VIII
Silny człowiek jest najmocniejszy, gdy jest sam .
Rozdział IX
Myśli na temat znaczenia i organizacji socjalistycznych robotników
Rozdział X
Pozorny federalizm .
Rozdział XI
Propaganda a organizacja .
Rozdział XII
Sprawa związków zawodowych .
Rozdział XIII
Powojenna polityka Niemiec w kwestii sojuszy.
Rozdział XIV
Polityka wschodnia
Rozdział XV
Prawo do samoobrony.
Aneks .
Oficjalny Manifest NSDAP w sprawie stanowiska Partii w kwestii
chłopskiej oraz rolnictwa
Program NSDAP .
Od
wydawcy
Książka, którą czytelnik bierze do ręki, jest pierwszym polskim tłumaczeniem
Mein
Kampj
i tym samym wypełnia kolejną lukę wydawniczą na naszym rynku księgarskim.
Spyta ktoś, po co sięgać po dzieło o tak złej reputacji, biblię nazizmu, której twórca
zaraził kilkadziesiąt lat wstecz ówczesne Niemcy obłędem nienawiści i zbrodni i ruszył z
barbarzyńską krucjatą na podbój świata? Lecz przecież jeszcze dziś wielu zastanawia się,
jak mogło dojść do tego, że naród o wielowiekowej kulturze przyjął z entuzjazmem tak
zwyrodniałą ideologię i poparł zamiary szaleńca.
Trzeba przy okazji zaznaczyć, że w Niemczech znajduje on dotąd swoich
apologetów, którzy podkreślają zasługi Hitlera jako męża stanu, próbując w cieniu
pozostawić zbrodniczą działalność kanclerza i wodza Rzeszy.
Hitler jest, "chcemy czy nie chcemy" jak pisze Franciszek Ryszka
1
postacią numer jeden
najnowszej historii powszechnej i jako taki musi budzić zainteresowanie. Dziś dodalibyśmy
jeszcze jedno nazwisko tyrana i twórcy totalitarnego systemu, jakim był bezsprzecznie Stalin.
Cały niemal xx wiek pozostaje pod znakiem tych dwóch totalitaryzmów, które są synonimem
nowożytnego barbarzyństwa. Te dwie postacie budzą zrozumiałą ciekawość i jest to ważna
lekcja historii, którą powinniśmy koniecznie przerobić!
Niniejsza książka to kolejny tekst źródłowy, dostępny dotychczas w trudnym, pisanym
gotykiem oryginale lub w tłumaczeniach obcojęzycznych.
Czy jednak nie należy mieć w związku z wydaniem
Mojej walki
uzasadnionych obaw?
Nie sądzę, aby poglądy autora w swojej najbardziej odrażającej warstwie mogły mieć dziś w
Polsce wpływ na kogokolwiek.
Dotyczy to również głoszonych tam teorii rasistowskich. Czyż można serio wysuwać
takie przypuszczenia po doświadczeniu obozów koncentracyjnych i krematoriów?
Nie wolno jednak oddzielać lektury tej książki od naszej wiedzy o hitleryzmie i jego
skutkach. Pojawił się on w konkretnej sytuacji społecznopolitycznej, do której się odwoływał
i w której mógł zaistnieć, ale nosił również wszelkie cechy obłąkańczej "religii", której "prorok"
roztoczył przed swoimi wyznawcami wizję tysiącletniej Rzeszy Niemieckiej, pożytkując w tym
celu starogermańskie mity i pogląd o bezwzględnej wyższości rasy aryjskiej (niemieckiej)
"rasy panów". W imieniu tej "religii", wykorzystując wiekowe zdyscyplinowanie i zmysł
organizacyjny Niemców, zrealizował przerażające plany ludobójstwa.
GENEZA I OGÓLNY CHARAKTER
MEIN KAMPF
Pierwszy tom
Mein Kampj
powstał w twierdzy Landsberg, w której po nieudanym
puczu monachijskim przebywał Hitler od listopada 1923 do grudnia 1924 roku. Chociaż
wyrok (5 lat) był wyjątkowo łagodny, jak na obowiązujące w Republice Weimarskiej prawo, to
i tak Hitler wyszedł z więzienia już po upływie roku. Sam proces stał się okazją do propago
wania faszyzmu, co odbywało się przy aplauzie obecnej na procesie publiczności. Osobliwe
było również więzienie: "Hitler i pozostali współwięźniowie korzystali z takich przywilejów,
jakich chyba nie mieli na wolności. Karmiono ich znakomicie, grała orkiestra, wydawano
gazetę szczególnie ważne osobistości miały swych ordynansów przynoszących im
śniadanie wprost do łóżka. Obiad miał charakter uroczysty: na miejscu honorowym siedział
Hitler i rozmawiał na tematy polityczne ze swymi współbiesiadnikami"
2
.
Pierwotna redakcja
Mein Kampf
przetrwała w zasadzie nie zmieniona w
następnych masowych wydaniach, co wynikało z głębokiego przekonania autora, że
jego program, mimo chwilowych odchyleń, ma charakter niewzruszalny i ostateczny,
a także z przeświadczenia o wielkości własnego geniuszu. Hitlerowi przyświecał
jeden zasadniczy cel zdobycie szerokiej rzeszy zwolenników. Aby to osiągnąć,
należało dać członkom i rosnącej szybko liczbie
1
K. G r u n b e r g,
Adolf Hitler. Biografia Fiihrera,
Warszawa, 1988, s. 6
2
L. Czornaja, D. Mielnikow,
Adolf Hitler. Studium zbrodni,
Warszawa 1988, s.
74.
sympatyków partii jasny obraz tego, o co, dlaczego i w jaki sposób mają walczyć, a to
znaczyło dać uproszczony i nie pozostawiający wątpliwości obraz świata:
"Rachunek Hitlera był bardzo zmyślny, rozumiał on bowiem, że w xx wieku, w którym
wszystkie dziedziny nauki, w tym i nauki społeczne, osiągnęły wysoki poziom rozwoju, ale i
wąską specjalizację, przeciętny obywatel w znacznie mniejszym stopniu niż kiedykolwiek
przedtem jest w stanie rozeznać się samodzielnie w ekonomii, socjologii, estetyce i innych
gałęziach nauki. Pragnie on otrzymać swego rodzaju «ewangelię», zapoznać się z nią i
uznać siebie za człowieka na poziomie. I oto Hitler postanowił stworzyć taką «ewangelię»
dostępną każdemu sklepikarzowi, a jednocześnie nie pozbawioną elementów naukowych.
Książka Hitlera schlebiała najniższym gustom Niemców (...)"
3
.
Moja walka
jest maglem sądów na przeróżne tematy. Hitler wypowiada się nie tylko
na temat polityki wewnętrznej i zagranicznej, rasizmu, ekonomii, zagadnień socjalnych,
propagandy, historii, lecz także religii chrześcijańskiej, Kościoła, wychowania młodych
pokoleń, architektury, teatru, kina, literatury, prostytucji. Są jednak motywy, które dominują
nad .całością, obliczone na emocje szerokich mas, tłumów.
Pierwszy to pragnienie odwetu, jaki upokorzony naród powinien wziąć za traktat
wersalski, i obarczenie Żydów winą za upadek Niemiec, jak również oskarżenie ich o "an
tyświatowy" spisek. Drugi to wizja zhierarchizowanego, silnego państwa rasistowskiego
związana z ideą "Herrenvolku". Nie sposób również pominąć znaczenia, jakie przykłada się
w książce do idei wodzostwa.
W obiegowych sądach o faszyzmie niemieckim przypisuje mu się niejednokrotnie koneksje z
niektórymi poglądami filozoficznymi, a w szczególności łączy się teorie nazistowskie z
nazwiskiem Fryderyka Nietzschego. Nie jest to słuszne, jeśli wnikliwie i w całości odczytuje
się dzieła i myśli tego filozofa. Prawdą jest natomiast, że Hitler odwołuje się do jego
poglądów, czerpiąc wiedzę na ten temat z drugiej ręki, nie z jego książek, lecz z popularnych
i licznych wówczas omówień jego prac, które wyławiały na temat "rasy panów" czy
"nadczłowieka" to, co schlebiało filisterskim gustom społeczeństwa niemieckiego.
Istotny wpływ na ideologię narodowego socjalizmu mieli natomiast trzeciorzędni myśliciele,
twórcy teorii rasy: Francuz Joseph Arthur de Gobineau i zgermanizowany Anglik, powiernik
Hitlera, Houston Steward Chamberlain (nb. zięć Ryszarda Wagnera).
Moja walka
nie jest
książką, która nawiązywałaby wprost do jakiegokolwiek systemu filozoficznego, lecz tylko
zlepkiem najróżnorodniejszych idei, wybieranych nie pod kątem ich słuszności, lecz
przydatności w osiąganiu celu, jaki Hitler postawił przed sobą i przed faszystowskim ruchem,
którego był liderem .
GŁÓWNE WĄTKI TEMA TYCZNE
MOJEJ WALKI
HITLER O SOBIE
Książka ma wyraźnie charakter autobiograficzny. Charakterystyczne, że jest pisana w
pierwszej osobie. Dowiadujemy się z niej nie tylko o działalności politycznej Hitlera, ale także
o jego dzieciństwie i młodości. Opowiadanie o własnej przeszłości często dominuje nad
właściwymi refleksjami, szczególnie w pierwszej części.
Jednak, jak twierdzą późniejsi biografowie, interpretację niektórych faktów ze swojego
życia dostosowuje Hitler do rysującej mu się koncepcji własnej osoby, jako przyszłego
wodza. I tak na przykład swoje niepowodzenia szkolne (nie ukończył gimnazjum) oraz
niechęć do nauki w ogóle tłumaczy negatywnym stosunkiem do upragnionej przez jego ro
dziców, szczególnie przez ojca, kariery urzędniczej, a także silnymi ambicjami artystycznymi.
Niestety wykształcenia artystycznego nie zdobył, gdyż dwukrotny egzamin do Wiedeńskiej
Akademii Sztuk Pięknych zakończył się niepowodzeniem. Nie udała mu się również kariera
artystyczna, a lata spędzone na wiedeńskim bruku, gdzie działał jako malarz, wspomina bez
entuzjazmu. Wszystko to spowodowało poczucie krzywdy i pewnego rodzaju uraz
psychiczny.
Warto wspomnieć także o innym wstydliwym kompleksie jego młodości, z którego
próbuje się wyswobodzić na kartach swojej książki. Chodzi o krytykę AustroWęgier, która
ma jak się zdaje nie tylko swój aspekt polityczny, ale i osobisty. "Kiedy w 1924 roku pisał
«Mein Kampfu» był wciąż
3
Ibidem,
s. 76.
jeszcze obywatelem austriackim. Polityczni przeciwnicy na każdym kroku wytykali mu to
pochodzenie. W prasie i na zebraniach nazywano go Austriakiem albo cudzoziemcem. W
podobnych okolicznościach, gdy Hitlerowi tak bardzo zależało na trafieniu do świadomości
Niemców, potrzebne było «odcięcie się» od swego pochodzenia i za wszelką cenę odparcie
«zarzutu austriackości». Oczywiście, że tylko od stanowczości i woli władz niemieckich
zależało pozbawienie Hitlera możliwości politycznej działalności na terenie Rzeszy. Z uwagi
na to, że sfałszowanie dokumentów o miejscu urodzenia było jednak w Republice Weimar
skiej łatwe do zdemaskowania, Hitler już na pierwszych stronach «Mein Kampfu wykazał, że
był zawsze w swej istocie Prusakiem i przeciwnikiem monarchii Habsburgów"
4
.
Sam zawsze czuł się Niemcem, obywatelem wielkoniemieckiej Rzeszy, ale musiał o
tym przekonać innych.
Nie brak w książce Hitlera fragmentów jakby pamiętnikarskich, w których za pomocą
nieraz dosadnych i często nieporadnych określeń, zostały opisane jego wrażenia i reakcje na
ważne wydarzenia polityczne, takie jak choćby zamach w Sarajewie. Pisząc o tym wszystkim
w taki właśnie sposób, buduje wizerunek własny, człowieka głęboko przejętego upadkiem i
zatroskanego o przyszłość narodu i państwa niemieckiego, a ponadto jakby natchnionego
czy powołanego do spełnienia ważnej misji.
I
taką chyba funkcję miał spełnić, w zamyśle führera, rozbudowany silnie wątek
autobiograficzny.
PRAGNIENIE ODWETU
Hitler, który brał udział w wojnie jako ochotnik, wraca po czterech latach zmagań i
trudów wojennych do Monachium jako człowiek do ostatka rozczarowany przegraną
Niemiec.
Już zaciągając się do armii (nie austriackiej, lecz właśnie niemieckiej) żywił zapewne
"mistyczne" przekonanie o dziejowej misji, jaką mają do spełnienia Niemcy, albowiem jesz
Plik z chomika:
DODOX
Inne pliki z tego folderu:
Von Daniken Erich - Czy sie mylilem.pdf
(1040 KB)
Daniken Erich - Wszyscy jestesmy dziecmi Bogow.pdf
(792 KB)
Daniken Erich - Szok po przybyciu bogow.pdf
(1595 KB)
Daniken Erich - Strategia Bogow.pdf
(774 KB)
Daniken Erich - Moj swiat w obrazach.pdf
(539 KB)
Inne foldery tego chomika:
atlasy i encyklopedie
czasop.Gazety Wojenne
H A K E R
INFORMATYKA , PROGRAMOWANIE
Militaria - Polska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin