Przyczepa podłodziowa 1.docx

(3244 KB) Pobierz

 

Dysponując łodzią wędkarską nie musimy być skazani na cumowanie jej na stałe nad jednym łowiskiem. Mobilność może nam zapewnić własna przyczepa podłodziowa. Gdy łódka jest lekka i ma małe gabaryty, można ją przewozić na dachu auta, ale wówczas najczęściej potrzeba kompana, który pomoże przy zakładaniu i ściąganiu łodzi, dodatkowo istnieje ryzyko przypadkowego uszkodzenia pojazdu. Ale co zrobić w sytuacji, gdy jeździmy na ryby w pojedynkę, albo łódka z uwagi na masę i wielkość nie nadaje się do przewozu dachowego? Receptą jest posiadanie własnej przyczepy. Można pójść krótką drogą i kupić nową 'podłodziówkę' (ceny prostych modeli zaczynają się od ok. 2,5 tys.zł), albo wybrać trochę dłuższą i spróbować zbudować ją samodzielnie, tym bardziej, że nie powinno to być nic skomplikowanego, zwłaszcza dla osób potrafiących i lubiących majsterkować, a i koszt będzie znacznie niższy.

 

Do stworzenia takiej przyczepki będą potrzebne:

 

- oś z resorem i kołami - za grosze można nabyć na szrocie, czy w punkcie skupu złomu (moje pochodzą prawdopodobnie od syreny, koła mam 12' od malucha);

- błotniki - ze złomu, albo nowe sklepowe (tworzywo lub metal);

- zaczep kulkowy do haka - potrzebny jest oryginalny z homologacją, są na allegro i nie tylko, o różnych wymiarach, na dyszel okrągły i kwadratowy, na tym elemencie nie można oszczędzać;

- koło podporowe z obejmą;

- wyciągarka ręczna z liną stalową;

- kawałek grubej gumy na dziobnicę odbojową, ewentualnie można kupić oryginalny element, (np.: taki );

- kółka od (do) deskorolki - dostałem w Geancie 12 szt., można także zastosować oryginalne rolki kilowe i slipowe, tu jest spory wybór;

- 2 sprężyny np. z pralki (stabilizują bęben);

- lampy - musimy mieć światła: pozycyjne, stop, migacze, przeciwmgielne (jedno), podświetlenie tablicy rej. odblaski - trójkąty, okrągłe (białe i pomarańczowe), prostokątne (na boku błotnika) - szukać w sklepach motoryzacyjnych, na allegro;

- kilka metrów przewodu 7-żyłowego + wtyczka 7 pin, schemat podłączenia wtyczki

 

 

- linka stalowa zabezpieczająca (w razie, gdyby nam się przyczepa odczepiła z haka)

- różnego rodzaju żelastwo do budowy ramy - rury, kątowniki itp. (znajdziemy na złomie), śruby, nakrętki, podkładki (sklepy żelazne, budowlane)

- warto zaopatrzyć się także w kliny pod koła oraz przynajmniej jeden pas transportowy.

Nie będę opisywał, jak całość połączyć do kupy, jedno zdjęcie jest więcej warte niż 100 słów. Ramę i kilka innych rzeczy musimy pospawać, resztę przykręcimy na śruby.

 

Tak wygląda gotowa przyczepa:

 

 

 

 

 

 

Konstrukcja umożliwia wodowanie i wyciąganie łodzi przez jedną osobę, tylna część przyczepy znajduje się wówczas na skraju linii brzegowej i wody:

 

 

 

Można pokusić się o zbudowanie odczepianej tylnej belki z lampami, co pozwoli na wjechanie z przyczepką do wody.

 

Zestaw prawie gotowy do drogi (brakuje tylko tablic - zdjęcia były wykonane w trakcie procesu rejestracji przyczepy):

 

 

 

Aby móc poruszać się z naszą konstrukcją po drogach publicznych, będziemy musieli odwiedzić wydział komunikacji właściwego starostwa powiatowego oraz okręgową stację kontroli pojazdów.

 

Kwestie związane z rejestracją przyczepy typu SAM regulują poniższe akty prawne:

 

- Ustawa prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. art. 72, art. 73 ust.1, 2, 5 i art. 74 oraz art.75 ust. 2 (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach z dnia 27 września 2003r. - § 1, 2 i 3 Instrukcji w sprawie rejestracji pojazdów stanowiącej załącznik nr 1 oraz § 1 Instrukcji w sprawie czynności związanych z czasową rejestracją pojazdu z urzędu stanowiącej załącznik nr 2 (Dz. U. z 2003r. Nr 192, poz.1878 z późn. zm.).

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 z późn.zm.).

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 2003r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2005r. Nr 103, poz. 870).

- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów z dnia 22 lipca 2002 r. § 1 ust. 2 pkt 7b, § 3 ust. 1 (Dz. U. z 2002r. Nr 133, poz. 1123 z późn.zm.).

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U.Nr 225, poz. 1635).

- Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 22 maja 2003 r. art. 84 ust.2 pkt 1 lit. d (Dz. U. z 2003r. Nr 124, poz.1152).

Nie będę opisywał, co konkretnie należy zrobić, aby zarejestrować przyczepę, wszelkie informacje można znaleźć w internecie, np: tu Przy sprzyjających okolicznościach, wszystkie formalności powinno nam się udać załatwić w jednym dniu.

 

Będąc w stacji kontroli pojazdów prosimy, aby w specyfikacji przyczepka miała oznaczenie - przeznaczona do "przewozu innych ładunków", co pozwoli nam wykorzystywać ją potem w szerszym zakresie niż tylko jako podłodziówkę.

 

Trzeba pamiętać także o dobrym nasmarowaniu haka, aby nie doprowadzić do wyrobienia zaczepu kulkowego.

 

Życzę powodzenia w budowie własnej przyczepy!

 

Lesio

Zgłoś jeśli naruszono regulamin