Dysponując łodzią wędkarską nie musimy być skazani na cumowanie jej na stałe nad jednym łowiskiem. Mobilność może nam zapewnić własna przyczepa podłodziowa. Gdy łódka jest lekka i ma małe gabaryty, można ją przewozić na dachu auta, ale wówczas najczęściej potrzeba kompana, który pomoże przy zakładaniu i ściąganiu łodzi, dodatkowo istnieje ryzyko przypadkowego uszkodzenia pojazdu. Ale co zrobić w sytuacji, gdy jeździmy na ryby w pojedynkę, albo łódka z uwagi na masę i wielkość nie nadaje się do przewozu dachowego? Receptą jest posiadanie własnej przyczepy. Można pójść krótką drogą i kupić nową 'podłodziówkę' (ceny prostych modeli zaczynają się od ok. 2,5 tys.zł), albo wybrać trochę dłuższą i spróbować zbudować ją samodzielnie, tym bardziej, że nie powinno to być nic skomplikowanego, zwłaszcza dla osób potrafiących i lubiących majsterkować, a i koszt będzie znacznie niższy.
Do stworzenia takiej przyczepki będą potrzebne:
- oś z resorem i kołami - za grosze można nabyć na szrocie, czy w punkcie skupu złomu (moje pochodzą prawdopodobnie od syreny, koła mam 12' od malucha);
- błotniki - ze złomu, albo nowe sklepowe (tworzywo lub metal);
- zaczep kulkowy do haka - potrzebny jest oryginalny z homologacją, są na allegro i nie tylko, o różnych wymiarach, na dyszel okrągły i kwadratowy, na tym elemencie nie można oszczędzać;
- koło podporowe z obejmą;
- wyciągarka ręczna z liną stalową;
- kawałek grubej gumy na dziobnicę odbojową, ewentualnie można kupić oryginalny element, (np.: taki );
- kółka od (do) deskorolki - dostałem w Geancie 12 szt., można także zastosować oryginalne rolki kilowe i slipowe, tu jest spory wybór;
- 2 sprężyny np. z pralki (stabilizują bęben);
- lampy - musimy mieć światła: pozycyjne, stop, migacze, przeciwmgielne (jedno), podświetlenie tablicy rej. odblaski - trójkąty, okrągłe (białe i pomarańczowe), prostokątne (na boku błotnika) - szukać w sklepach motoryzacyjnych, na allegro;
- kilka metrów przewodu 7-żyłowego + wtyczka 7 pin, schemat podłączenia wtyczki
- linka stalowa zabezpieczająca (w razie, gdyby nam się przyczepa odczepiła z haka)
- różnego rodzaju żelastwo do budowy ramy - rury, kątowniki itp. (znajdziemy na złomie), śruby, nakrętki, podkładki (sklepy żelazne, budowlane)
- warto zaopatrzyć się także w kliny pod koła oraz przynajmniej jeden pas transportowy.
Nie będę opisywał, jak całość połączyć do kupy, jedno zdjęcie jest więcej warte niż 100 słów. Ramę i kilka innych rzeczy musimy pospawać, resztę przykręcimy na śruby.
Tak wygląda gotowa przyczepa:
Konstrukcja umożliwia wodowanie i wyciąganie łodzi przez jedną osobę, tylna część przyczepy znajduje się wówczas na skraju linii brzegowej i wody:
Można pokusić się o zbudowanie odczepianej tylnej belki z lampami, co pozwoli na wjechanie z przyczepką do wody.
Zestaw prawie gotowy do drogi (brakuje tylko tablic - zdjęcia były wykonane w trakcie procesu rejestracji przyczepy):
Aby móc poruszać się z naszą konstrukcją po drogach publicznych, będziemy musieli odwiedzić wydział komunikacji właściwego starostwa powiatowego oraz okręgową stację kontroli pojazdów.
Kwestie związane z rejestracją przyczepy typu SAM regulują poniższe akty prawne:
- Ustawa prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. art. 72, art. 73 ust.1, 2, 5 i art. 74 oraz art.75 ust. 2 (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach z dnia 27 września 2003r. - § 1, 2 i 3 Instrukcji w sprawie rejestracji pojazdów stanowiącej załącznik nr 1 oraz § 1 Instrukcji w sprawie czynności związanych z czasową rejestracją pojazdu z urzędu stanowiącej załącznik nr 2 (Dz. U. z 2003r. Nr 192, poz.1878 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 z późn.zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 2003r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2005r. Nr 103, poz. 870).
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów z dnia 22 lipca 2002 r. § 1 ust. 2 pkt 7b, § 3 ust. 1 (Dz. U. z 2002r. Nr 133, poz. 1123 z późn.zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U.Nr 225, poz. 1635).
- Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 22 maja 2003 r. art. 84 ust.2 pkt 1 lit. d (Dz. U. z 2003r. Nr 124, poz.1152).
Nie będę opisywał, co konkretnie należy zrobić, aby zarejestrować przyczepę, wszelkie informacje można znaleźć w internecie, np: tu Przy sprzyjających okolicznościach, wszystkie formalności powinno nam się udać załatwić w jednym dniu.
Będąc w stacji kontroli pojazdów prosimy, aby w specyfikacji przyczepka miała oznaczenie - przeznaczona do "przewozu innych ładunków", co pozwoli nam wykorzystywać ją potem w szerszym zakresie niż tylko jako podłodziówkę.
Trzeba pamiętać także o dobrym nasmarowaniu haka, aby nie doprowadzić do wyrobienia zaczepu kulkowego.
Życzę powodzenia w budowie własnej przyczepy!
Lesio
robertos13