Regulamin 48 światła.pdf

(6665 KB) Pobierz
DUMMY
L 323/46
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
6.12.2011
Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie
niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej
pod adresem:
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń
oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej
Uwzględniający wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement 6 do serii poprawek 04 – data wejścia w życie: 30 stycznia 2011 r.
Serię poprawek 05 – data wejścia w życie: 30 stycznia 2011 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wniosek o udzielenie homologacji
4. Homologacja
5. Specyfikacje ogólne
6. Specyfikacje poszczególnych urządzeń
7. Zmiana i rozszerzenie homologacji typu pojazdu lub rozmieszczenia urządzeń oświetlenia
i sygnalizacji świetlnej
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje za niezgodność produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych
oraz organów administracji
12. Przepisy przejściowe
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1 – Zawiadomienie dotyczące udzielenia, odmowy, rozszerzenia lub cofnięcia homologacji lub
ostatecznego zaniechania produkcji typu pojazdu w odniesieniu do rozmieszczenia
urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej na mocy regulaminu nr 48
Załącznik 2 – Rozmieszczenie znaków homologacji
Załącznik 3 – Przykłady powierzchni świateł, osi i środka odniesienia oraz kąty widoczności geomet­
rycznej
Załącznik 4 – Widoczność światła czerwonego do przodu i widoczność światła białego do tyłu
Załącznik 5 – Warunki obciążenia stosowane do ustalania zmian pionowego ustawienia świateł mijania
Załącznik 6 – Pomiar zmiany odchylenia wiązki świateł mijania w funkcji obciążenia
Załącznik 7 – Oznaczenie odchylenia w dół granicy światła i cienia świateł mijania, o którym mowa
w pkt 6.2.6.1.1, oraz odchylenia w dół granicy światła i cienia przednich świateł przeciw­
mgłowych, o którym mowa w pkt 6.3.6.1.2 niniejszego regulaminu
Załącznik 8 – Sterowanie korektorem ustawienia świateł, o którym mowa w pkt 6.2.6.2.2 niniejszego
regulaminu
739078003.008.png
6.12.2011
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 323/47
Załącznik 9 – Kontrola zgodności produkcji
Załącznik 10 – Przykłady możliwych źródeł światła
Załącznik 11 – Widoczność oznakowania odblaskowego z tyłu, przodu i z boku pojazdu
Załącznik 12
1.
ZAKRES
Niniejszy regulamin ma zastosowanie do homologacji pojazdów kategorii M i N oraz do ich
przyczep (kategoria O) ( 1 ) w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji
świetlnej.
2.
DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu:
2.1.
„Homologacja pojazdu” oznacza zatwierdzenie danego typu pojazdu w odniesieniu do liczby
i sposobu rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
2.2.
„Typ pojazdu w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej”
oznacza pojazdy, które nie różnią się między sobą w sposób zasadniczy w odniesieniu do
cech opisanych w pkt od 2.2.1 do 2.2.4.
Ponadto za nienależące do „pojazdów różnego typu” uważa się: pojazdy, które różnią się
w rozumieniu pkt od 2.2.1 do 2.2.4, lecz różnice te nie pociągają za sobą zmian
w odniesieniu do typu, liczby, umiejscowienia i geometrycznej widoczności świateł oraz
nachylenia świateł mijania wymaganych dla danego typu pojazdu, oraz pojazdy wyposażone
lub niewyposażone w światła dodatkowe:
2.2.1.
wymiary i zewnętrzny kształt pojazdu;
2.2.2.
liczba i umiejscowienie urządzeń;
2.2.3.
korektor ustawienia świateł przednich;
2.2.4.
układ zawieszenia.
2.3.
„Płaszczyzna poprzeczna” oznacza płaszczyznę pionową, prostopadłą do środkowej wzdłużnej
płaszczyzny pojazdu.
2.4.
„Pojazd nieobciążony” oznacza pojazd bez kierowcy, pasażerów i bez ładunku, ale z pełnym
zbiornikiem paliwa, kołem zapasowym i z normalnym zestawem narzędzi.
2.5.
„Pojazd obciążony” oznacza pojazd załadowany do technicznie dopuszczalnej masy całkowitej
podanej przez producenta, do którego należy również ustalenie rozłożenia tej masy na osie,
zgodnie z metodą opisaną w załączniku 5.
2.6.
„Urządzenie” oznacza część składową lub zespół części składowych spełniających jedną lub
więcej funkcji;
2.6.1.
„funkcja oświetlenia” oznacza światło emitowane przez urządzenie w celu oświetlenia drogi
i obiektów znajdujących się na drodze ruchu pojazdu;
( 1 ) Zgodnie z definicją zawartą w ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), załącznik 7 (dokument
TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony dokumentem Amend.4).
739078003.009.png 739078003.010.png 739078003.011.png
L 323/48
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
6.12.2011
2.6.2.
„funkcja sygnalizacji świetlnej” oznacza światło emitowane lub odbijane przez urządzenie
w celu przekazania innym użytkownikom drogi informacji wzrokowej o obecności pojazdu,
jego identyfikacji lub zmianie jego ruchu.
2.7.
„Światło” oznacza urządzenie przeznaczone do oświetlania drogi lub wysyłania sygnałów
świetlnych do innych użytkowników drogi. Za światła uważa się również oświetlenie tylnej
tablicy rejestracyjnej i światła odblaskowe. Do celów niniejszego regulaminu nie uważa się za
światła świetlnych tablic rejestracyjnych tylnych ani systemów oświetlenia drzwi serwisowych
zgodnie z przepisami regulaminu nr 107 dotyczącego pojazdów kategorii M 2 i M 3 ;
2.7.1.
„Źródło światła” ( 2 )
2.7.1.1.
„Źródło światła” oznacza jeden lub więcej elementów emitujących promieniowanie widzialne,
które mogą być połączone z jednym lub kilkoma przezroczystymi szybami oraz z podstawą,
w której umieszczone są połączenia mechaniczne i elektryczne.
Źródło światła może również stanowić skrajne zakończenie włókna światłowodowego,
wchodzące w skład przestrzennie rozłożonego systemu oświetlenia lub sygnalizacji świetlnej,
niewyposażone we wbudowaną szybę zewnętrzną.
2.7.1.1.1.
„Wymienne źródło światła” oznacza źródło światła, które można zamontować i wymontować
z oprawki danego urządzenia bez użycia narzędzi.
2.7.1.1.2.
„Niewymienne źródło światła” oznacza źródło światła, które można wymienić tylko poprzez
wymianę urządzenia, w którym zamontowane jest takie źródło światła:
a) w przypadku modułu źródła światła: źródło światła, które można wymienić tylko poprzez
wymianę modułu źródła światła, do którego zamocowane jest takie źródło światła;
b) w przypadku systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS): źródło światła, które
można wymienić tylko poprzez wymianę jednostki oświetlenia, do której zamocowane jest
takie źródło światła.
2.7.1.1.3.
„Moduł źródła światła” oznacza część optyczną urządzenia właściwą dla danego urządzenia,
zawierającą jedno lub więcej niewymiennych źródeł światła, możliwą do wymontowania
z danego urządzenia tylko za pomocą narzędzia lub narzędzi. Moduł źródła światła jest
zaprojektowany w taki sposób, że niezależnie od użycia narzędzia lub narzędzi dany
moduł pozostaje mechanicznie niezamienny z żadnym innym homologowanym, wymiennym
źródłem światła.
2.7.1.1.4.
„Żarowe źródło światła” (żarówka) oznacza źródło światła, w którym elementem świecącym
jest jeden lub kilka żarników wytwarzających promieniowanie cieplne.
2.7.1.1.5.
„Wyładowcze źródło światła” oznacza źródło światła, w którym elementem świecącym jest łuk
elektryczny wytwarzający elektroluminescencję lub fluorescencję.
2.7.1.1.6.
„Dioda elektroluminescencyjna (LED, DEL) będąca źródłem światła” oznacza źródło światła,
w którym elementem świecącym jest jeden lub więcej dwukońcówkowych elementów
półprzewodnikowych wytwarzających elektroluminescencję lub fluorescencję.
2.7.1.1.7.
„Moduł LED” oznacza moduł źródła światła, w którym jedynym źródłem światła są diody
LED.
2.7.1.2.
„Elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła” oznacza jeden lub więcej podzespołów
umieszczonych pomiędzy zasilaniem a źródłem światła w celu sterowania napięciem lub
natężeniem prądu elektrycznego płynącego przez dane źródło światła.
2.7.1.2.1.
„Statecznik” oznacza elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła, umieszczone
pomiędzy zasilaniem a źródłem światła w celu stabilizacji prądu elektrycznego płynącego
przez wyładowcze źródło światła.
( 2 ) Zob. załącznik 10 dla wyjaśnienia.
739078003.001.png 739078003.002.png 739078003.003.png
6.12.2011
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 323/49
2.7.1.2.2.
„Elektroda zapłonowa” oznacza elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła odpowie­
dzialne za inicjację wyładowania łukowego w wyładowczym źródle światła.
2.7.1.3.
„Regulator zmiennego natężenia światła” oznacza urządzenie, które automatycznie reguluje
tylnie urządzenia sygnalizacji świetlnej, powodując zmienną intensywność emitowanego
światła, tak aby zapewnić ciągłe postrzeganie emitowanych sygnałów. Regulator zmiennego
natężenia światła jest częścią świateł albo pojazdu lub jednocześnie i świateł, i pojazdu.
2.7.2.
„Światła równoważne” oznaczają światła spełniające tę samą funkcję i dopuszczone w kraju,
w którym zarejestrowany jest pojazd; światła te mogą posiadać inne właściwości niż światła
umieszczone na pojeździe w chwili jego homologacji, pod warunkiem, że spełniają one
wymogi niniejszego regulaminu.
2.7.3.
„Światła niezależne” oznaczają urządzenia posiadające oddzielne powierzchnie widoczne
w kierunku osi odniesienia ( 3 ), oddzielne źródła światła i oddzielne obudowy.
2.7.4.
„Światła zespolone” oznaczają urządzenia posiadające oddzielne powierzchnie widoczne
w kierunku osi odniesienia ( 3 ) i oddzielne źródła światła, lecz wspólną obudowę.
2.7.5.
„Światła połączone” oznaczają urządzenia posiadające oddzielne powierzchnie widoczne
w kierunku osi odniesienia ( 3 ), lecz wspólne źródło światła i wspólną obudowę.
2.7.6.
„Światła wzajemnie sprzężone” oznaczają urządzenia posiadające oddzielne źródła światła lub
też pojedyncze źródło światła, działające w różnych warunkach (np. różnice optyczne, mecha­
niczne lub elektryczne), całkowicie lub częściowo wspólne powierzchnie widoczne w kierunku
osi odniesienia ( 3 ) oraz wspólną obudowę ( 4 ).
2.7.7.
„Światło jednofunkcyjne” oznacza część urządzenia, która spełnia pojedynczą funkcję oświet­
lenia lub sygnalizacji świetlnej.
2.7.8.
„Światło chowane” oznacza światło, które może być częściowo lub całkowicie ukryte, kiedy
nie jest używane, poprzez zastosowanie ruchomej pokrywy, przemieszczenie światła lub za
pomocą innych odpowiednich środków. Określenie „wciągane” używane jest do dokładniej­
szego określenia światła chowanego, którego przemieszczenie odbywa się poprzez wsunięcie
go do wewnątrz nadwozia.
2.7.9.
„Światło drogowe” oznacza światło używane do oświetlenia drogi z przodu pojazdu na dużą
odległość przed pojazdem.
2.7.10.
„Światło mijania” oznacza światło używane do oświetlenia drogi z przodu pojazdu, niepo­
wodujące olśnienia ani dyskomfortu dla kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka
i dla innych użytkowników drogi.
2.7.10.1.
„Główne światło mijania” oznacza światło mijania emitowane w celu doświetlenia zakrętu bez
udziału emitera podczerwieni lub dodatkowych źródeł światła.
2.7.11.
„Światło kierunkowskazu” oznacza światło używane do wskazania innym użytkownikom
drogi zamiaru zmiany kierunku jazdy w prawo lub w lewo.
Światło lub światła kierunkowskazów mogą być również stosowane zgodnie z przepisami
regulaminu nr 97.
2.7.12.
„Światło stopu” oznacza światło używane do wskazania innym użytkownikom drogi
znajdującym się za pojazdem, że wzdłużny ruch tego pojazdu jest właśnie rozmyślnie hamo­
wany.
( 3 ) W przypadku urządzeń oświetlenia do oświetlania tylnej tablicy rejestracyjnej i świateł kierunkowskazów (kategoria 5
i 6) stosuje się określenie „powierzchnia emitująca światło”.
( 4 ) Przykłady umożliwiające podjęcie decyzji dotyczącej wzajemnego sprzężenia świateł – załącznik 3, część 7.
739078003.004.png 739078003.005.png 739078003.006.png
L 323/50
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
6.12.2011
2.7.13.
„Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej” oznacza urządzenie stosowane do oświetlenia miejsca
na tylną tablicę rejestracyjną; urządzenie to może składać się z kilku podzespołów optycz­
nych.
2.7.14.
„Przednie światło pozycyjne” oznacza światło używane do zaznaczenia obecności i szerokości
pojazdu widzianego z przodu.
2.7.15.
„Tylne światło pozycyjne” oznacza światło używane do zaznaczenia obecności i szerokości
pojazdu widzianego z tyłu.
2.7.16.
„Światło odblaskowe” oznacza urządzenie wskazujące obecność pojazdu poprzez odbicie
światła wysyłanego przez źródło światła niepołączone z pojazdem, przy czym obserwator
musi znajdować się w pobliżu tego źródła światła.
Do celów niniejszego regulaminu nie uważa się za światła odblaskowe:
2.7.16.1.
odblaskowych tablic rejestracyjnych;
2.7.16.2.
odblaskowych sygnalizatorów wymienionych w ADR (Umowie europejskiej dotyczącej
międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych);
2.7.16.3.
innych odblaskowych tablic oraz sygnalizatorów, które stosuje się w celu spełnienia wymagań
poszczególnych państw członkowskich dotyczących ich stosowania w niektórych kategoriach
pojazdów lub niektórych sposobów ich działania;
2.7.16.4.
materiałów odblaskowych homologowanych jako należące do klasy D lub E zgodnie
z regulaminem nr 104 i stosowanych do innych celów zgodnie z przepisami poszczególnych
państw członkowskich, np. do celów reklamowych.
2.7.17.
„Oznakowanie odblaskowe” oznacza urządzenie mające na celu poprawę widoczności pojazdu
z boku lub z tyłu (lub, w przypadku przyczep, dodatkowo z przodu) poprzez odbicie światła
wysyłanego przez źródło światła niepołączone z pojazdem, przy czym obserwator musi
znajdować się w pobliżu tego źródła światła.
2.7.17.1.
„Oznakowanie obrysowe” oznacza oznakowanie odblaskowe wskazujące poziome i pionowe
wymiary (długość, szerokość i wysokość) pojazdu.
2.7.17.1.1. „Pełne oznakowanie obrysowe” oznacza oznakowanie obrysowe wskazujące kontury pojazdu
za pomocą linii ciągłej.
2.7.17.1.2. „Częściowe oznakowanie obrysowe” oznacza oznakowanie obrysowe wskazujące poziomy
wymiar pojazdu za pomocą linii ciągłej, a wymiar pionowy za pomocą zaznaczenia górnych
narożników pojazdu.
2.7.17.2.
„Oznakowanie liniowe” oznacza oznakowanie odblaskowe wskazujące poziome wymiary
(długość i szerokość) pojazdu za pomocą linii ciągłej.
2.7.18.
„Światła awaryjne” oznaczają jednoczesne działanie wszystkich świateł kierunkowskazów
pojazdu w celu zaznaczenia, że pojazd stanowi czasowo szczególne zagrożenie dla innych
użytkowników drogi.
2.7.19.
„Przednie światło przeciwmgłowe” oznacza światło używane do poprawy oświetlenia drogi
przed pojazdem w przypadku mgły lub podobnych warunków ograniczonej widoczności.
739078003.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin