Scenariusz uroczystości szkolnej z okazji powitania wiosny.docx

(27 KB) Pobierz

Scenariusz uroczystości szkolnej z okazji powitania wiosny
dla klas 0 – VI


Data: 19.03.2010r.
Prowadząca: Dorota Zielińska
CELE GŁÓWNE:
doskonalenie umiejętności współdziałania w klasie,
kształtowanie umiejętności dobrej zabawy,
aktywizacja i integracja uczniów,
kształcenie umiejętności obiektywnego oceniania innych

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
    - zna zwyczaje związane z pożegnaniem zimy,
    - wie co symbolizuje Marzanna,
    - wymienia zwiastuny wiosny,
    - potrafi wskazać zwiastuny wiosny w środowisku,
    - umie zaśpiewać piosenkę o wiośnie,
    - zna przysłowia i zagadki o wiośnie,
    - zgodnie współpracuje w grupie,
    - szanuje przyrodę.


Sala udekorowana elementami wiosennymi (kwiaty, motyle, bocian, wiosna).
Na centralnym miejscu stoi bałwan i kukła Marzanny .
Na ścianie zawieszone hasło:

W I T A J  P A N N O  W I O S E N K O !
(na początku każda litera hasła jest zasłonięta karteczką z numerem). Po  wykonaniu kolejnego zadania uczeń - zwycięzca podchodzi i odpina z hasła karteczkę z liczbą odpowiadającą numerowi wykonanego zadania. W ten sposób kolejne litery hasła zostają stopniowo odsłonięte.

PROWADZĄCA:
Powitanie uczestników.
„Witam was drodzy przyjaciele w dniu szczególnie wesołym. Dzisiaj nadeszła przez wszystkich oczekiwana chwila. WIOSNA jest już tuż, tuż. Co prawda ZIMA daje jeszcze czasem o sobie znać, a to sypnie śniegiem, a to mrozem szczypnie. Jednak w końcu z nami się pożegna i z MARZANNĄ popłynie do morza. My śpiewem i zabawą chcemy się z nią rozstać i przywitać WIOSNĘ.
Widzę, że do dzisiejszej imprezy jesteście bardzo dobrze przygotowani. Macie kukły Marzanny  i hasła witające WIOSNĘ . To wszystko jest nam potrzebne by ostatecznie pożegnać się z Zimą, ale teraz przejdźmy do zadań konkursowych.
 


Każdy młody człowiek wie jak wyglądają oznaki nadchodzącej wiosny i teraz to udowodnimy.
Proszę do siebie po jednej osobie z każdej klasy .”

ZADANIE  1 (numery drużyn od 1 do 6 odpowiadają numerkom kartek zasłaniających hasło, każdy uczestnik tego zadania podchodzi do Marzanny i zdejmuje karteczkę ze swoja liczbą)
Losowanie kartek z nazwą i numerem drużyny, rysowanie logo własnego zespołu.

1-motylki
2-biedronki
3-pszczółki
4-krokusy
5-bociany
6-pierwiosnki

Po odczytaniu nazwy drużyna wykrzykuje swoje wiosenne hasło

punktacja - każdy uczestnik otrzymuje 3 punkty

ZADANIE 2 ( numer kartki 7)
„Bardzo ładnie rysujecie, lecz czy bezbłędnie rozwiązujecie zagadki związane z wiosną ? O tym chcemy się teraz przekonać.
Na środek proszę po jednej osobie z każdej klasy.”
Rozwiązywanie wiosennych zagadek - losowanie pytań, poprawna odpowiedź 1 punkt


1. Powraca do nas z dalekiej strony,                                                     bocian
Ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały.
Żabki płakały przez dzionek cały.

2.Gdy ciepły marzec powróci z wiosną,                                                 bazie
Białe puchate na wierzbach rosną.

3.Jeszcze śpi co żyje, jeszcze nic nie rośnie,                                          pierwiosnek
A on śnieg przebija, opowie nam o wiośnie.

4.Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód.                                                  niedźwiedź
On budzi się ze snu i pyta o miód.

5.Są żółte jak kaczuszki, myślicie, że mają nóżki?                                kaczeńce
Nie! One wczesną wiosną na mokrej łące rosną.

6.Młody juhas w górach chwycił się za głowę.                                     krokusy
Gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe.


7.Siedziała w dziupli wtulona, pod kołderką z ogona.                        wiewiórka                                                     Obudziła ją wczesna wiosna, teraz skacze po sosnach.

8.Wiosną radzi kuma kumie, ledwo budzą się ze snu.                                    żaby
Nad jezioro rzekę strumień, śpieszmy kumy ile tchu.

9.Każdy słyszy jej kukanie w wiosenny czas.                                                   kukułka
Ocali nam od gąsienic cały las.

10.On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił                                                        skowronek
I nad polami teraz piosnkę nuci.

11.Gniazdko z błota lepi, pod dachu okapem.                                                            jaskółka
Przylatuje wiosną, aby uciec latem.

12.Gdy chłód mu dokucza nieznośnie, w stos liści na zimę się kryje.                        jeż
Lecz, gdy, zapachnie przedwiośnie, wysuwa kolce i ryjek.

13.W krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki”                                                    sasanki
A te kwiaty kwitną w marcu w mroźne ranki.

14.W kropki ma spódnicę , chętnie zjada mszyce                                                         biedronka

Gdy wierszyk powiedzą dzieci, do nieba poleci.

15.Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca,                                                           tęcza
Utkana z deszczyku i promieni słońca.
 

16.Gdy się schowa za chmury, świat się staje ponury                                                  słońce

A weselej na świecie kiedy śmieje się z góry.

 

17. Nie listek, nie kwiatek, rośliny                                                                               kiełek

zadatek. Ma go każde nasienie,

najpierw on wrasta w ziemię.

 

18. Tu cytrynek, tam paź królowej,                                                                              motyle
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. ...

 

19. Zgrabne domki w sadzie mają,                                                                             pszczoły
miód w tych domkach wyrabiają. ...

 

20. Są doniczkowe, są cięte w pąkach lub rozwinięte.                                      kwiaty
Kolorowe główki mają, każdemu się podobają. ...
 

21. Jak ten kwiatek się nazywa,                                                                                   tulipan
co słowo „pan” w nazwie ukrywa? ...

 

22. Po marcu przyjeżdża w kwiecistej karecie.                                                        kwiecień

Przed majem odjeżdża. Kto taki? Czy wiecie?

 

23. Stoi urocza w zielonych warkoczach,                                                            wierzba
wesoła w blasku słońca,
a wszyscy mówią – płacząca. ...

 

24. Co to za smukłe drzewa                                                                                  brzozy
z korą jak śnieg białą?
Suknie z drobnych listków
na wiosnę przywdziewają? ...

 

25.Na kiju, ze słomy zrobiona panna                                                                      Marzanna

Ma przegonić zimę, a zwie się …

 

26. Po niebie wędruje,                                                                                           chmura

ziemię wodą częstuje.

 

27.Liliowe kiście, a każdej kiści więcej jest kwiatów niż liści.                                bez    

Po cztery płatki są w każdym kwiecie

Kto znajdzie piąty, będzie miał szczęście.

 

28. Kto chce doczekać pociechy,                                                                leszczyna

Kto chce jeść moje orzechy –

Niech mnie nie łamie nie zgina!

prosi o to wiosną kwitnąca…

 

29. Lecę – będę w czasie krótkim.                                                              szpak

Czy gotowe dla nas budki?

Spodziewam się, że tak –

Co ja jestem za ptak?

 

30. Tam, w lesie cienistym, zakwita niebiesko                                       przylaszczka

Na łące na pewno czułby się kiepsko.

a gdy zakwita w marcu, to wtedy już wiecie,

że nieodwołalnie jest wiosna na świecie.

 

 

 

ZADANIE  3 (numer kartki 8) po dwóch uczestników z klasy otrzymuje karki z wierszem, do którego należy wpisać brakujące słowa ( wytłuszczone)


Świergotały czeczotki

- to wcale nie są plotki,

słuchajcie dobrze, dzieci –

że słońce dłużej świeci,

przeszły mroźne zawieje,

że śnieg wkrótce stopnieje,

że budzą się już rzeki,

kres zimy niedaleki.

Gdy umilkły na chwilę,

Odezwały się gile

I gwiżdżą – Koniec zimy!

Wnet do domu wrócimy!

 

punktacja - 1 punkt – za każde słowo

ZADANIE 4 (każdy zespół wykonujący to zadanie podchodzi do Marzanny i zdejmuje kolejną karteczkę)

„Wiosna jest już blisko i na pewno odgłosy naszej zabawy docierają do niej. Udowodnijcie, że śpiewanie to wasza mocna strona.
Proszę na środek reprezentantów klas, którzy będą śpiewać piosenkę o wiośnie (klasy I – III)

punktacja - każda drużyna otrzymuje po 3 punkty

ZADANIE 5  (numer kartki 15)

„Rzucanie śnieżkami to ulubiona zabawa wszystkich dzieci, to już chyba ostatnia okazja aby wycelować w bałwana taką kulką. Co prawda nasze kule nie są ze śniegu tylko z papieru, ale zabawa na pewno będzie doskonała.
Proszę na środek z każdej klasy po dwie celnie strzelające osoby.”
(Na środku sali stoi bałwan uczestnicy konkursu podchodzą na wcześniej wyznaczoną odległość i celują „kulami” w bałwana.)
punktacja - poprawny rzut 1 punkt

ZADANIE  6 (numer kartki 16)
„Panna Wiosna to osóbka, która bardo lubi się stroić. Waszym następnym zadaniem będzie zaprojektowanie stroju dla tej młodej damy.
Proszę teraz do siebie po 3 reprezentantów każdej klasy. Kartki i kredki czekają na was, a więc do dzieła.”
(Uczniowie dostają kartkę z naszkicowana postacią dziewczynki w sukience, ich zadaniem jest wspólne „ubranie wiosny. W czasie punktacji bierzmy pod uwagę dobór kolorów i ilość dorysowanych elementów (wianek, bukiet itp.)
punktacja - od 1 do 6 punktów

 

W czasie rysowania druga część ZADANIA śpiewanie piosenki o wiośnie ( klasy IV – VI)


ZADANIE  7 (numer kartki 17)
„Przez ostatnie kilka miesięcy często używanymi słowami były: mróz, śnieg narty, ślizgawka, czapka, szalik. Teraz powoli będziemy o nich zapominać, a inne wiosenne słowa będą w modzie.
Następne zadanie będzie polegało na wyszukaniu w gąszczu liter właśnie takich słów.

Proszę na środek po dwóch przedstawicieli każdej klasy do zmierzenia się z tym zadaniem.”
Każda klasa dostaje kartę pracy i wyszukuje ukryte wyrazy.
punktacja- każdy wyraz 1 punkt

klasa I ukryte wyrazy - marzec, krokus, bocian, żabki, słonko
klasa II ukryte wyrazy - pąki, sasanka, wietrzyk, szpak, gniazdko
Klasa III ukryte wyrazy - Marzanna, przebiśnieg, kwiaty, skowronek, bazie
Klasa IV ukryte wyrazy – zawilec, leszczyna, kwiecień, biedronka, ciepło

Klasa V ukryte wyrazy – śnieżyczka, pszczółka, deszczyk, trawka, zakwitanie

Klasa VI ukryte wyrazy – pierwiosnek, jaskółka, motylki, przylaszczka, zapylanie


ZADANIE  8 (numer kartki 18)
„ Wszyscy lubimy układać puzzle. Następne zadanie jakie stoi przed wami polega na ułożeniu z elementów obrazka przedstawiającego wiosnę. Proszę do siebie po 2 osoby z każdej klasy chętne do wykonania tego zadania. Macie na to trzy minuty, życzę powodzenia”

punktacja - od 1 do 6 punktów

 

ZADANIE 9  (numer kartki 19)

„Marzanna jest niezbędnym symbolem potrzebnym do pożegnania zimy. Teraz przyjrzymy się waszym kukłom” . Ocena wykonanych kukieł.

 

Punktacja – 3 pkt dla każdej drużyny

 

Wspólne odczytanie hasła

 


„To już wszystkie zadania, które dla was przygotowaliśmy, za chwilę nastąpi podliczenie punktów i ogłoszenie wyników, do tego czasu posłuchajmy inscenizacji przygotowanej przez przedszkolaków:

 

 

 

 

POWITANIE WIOSNY – inscenizacja przedszkolaków

 

Wspólne zaśpiewanie piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”.

 

              Narrator:                           

                            Na łące pod lasem wiosna odpoczywa

                            Budzi przyrodę              i tak się odzywa:

 

              WIOSNA

                            Spójrz przyrodo miła jak w koło radośnie.

                            Niechaj twoje serce bije coraz głośniej.

                                          Dni są coraz dłuższe odeszła już zima.

                                          Otwórz wreszcie oczy czas pracę zaczynać.

                            Niechaj szybko znikną wszystkie ślady zimy

BUDŹCIE SIĘ ZWIERZĘTA! BUDŹCIE SIĘ ROŚLINY!

                            (macha zieloną gałązką – „czaruje”)

 

              ŻABKI

                            Witaj siostro miła, Dobrze, że przybyłaś

                            Ze snu zimowego wreszcie nas zbudziłaś!

                                          Czas się zająć łąką pora to właściwa

                                          Czujemy jak wszystko dookoła ożywa!

 

              ŚLIMAK

                            Na plecach noszę przytulny domek

                            W nim odpoczywam pod krzakiem poziomek

                                          A na skraju łąki rosną duże drzewa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin