Scenariusz uroczystości szkolnej z okazji powitania wiosnydla klas 0 – VI
Data: 19.03.2010r.Prowadząca: Dorota ZielińskaCELE GŁÓWNE:doskonalenie umiejętności współdziałania w klasie,kształtowanie umiejętności dobrej zabawy,aktywizacja i integracja uczniów,kształcenie umiejętności obiektywnego oceniania innych
CELE OPERACYJNE:Uczeń: - zna zwyczaje związane z pożegnaniem zimy, - wie co symbolizuje Marzanna, - wymienia zwiastuny wiosny, - potrafi wskazać zwiastuny wiosny w środowisku, - umie zaśpiewać piosenkę o wiośnie, - zna przysłowia i zagadki o wiośnie, - zgodnie współpracuje w grupie, - szanuje przyrodę.
Sala udekorowana elementami wiosennymi (kwiaty, motyle, bocian, wiosna). Na centralnym miejscu stoi bałwan i kukła Marzanny .Na ścianie zawieszone hasło: W I T A J P A N N O W I O S E N K O !(na początku każda litera hasła jest zasłonięta karteczką z numerem). Po wykonaniu kolejnego zadania uczeń - zwycięzca podchodzi i odpina z hasła karteczkę z liczbą odpowiadającą numerowi wykonanego zadania. W ten sposób kolejne litery hasła zostają stopniowo odsłonięte.PROWADZĄCA:Powitanie uczestników.„Witam was drodzy przyjaciele w dniu szczególnie wesołym. Dzisiaj nadeszła przez wszystkich oczekiwana chwila. WIOSNA jest już tuż, tuż. Co prawda ZIMA daje jeszcze czasem o sobie znać, a to sypnie śniegiem, a to mrozem szczypnie. Jednak w końcu z nami się pożegna i z MARZANNĄ popłynie do morza. My śpiewem i zabawą chcemy się z nią rozstać i przywitać WIOSNĘ. Widzę, że do dzisiejszej imprezy jesteście bardzo dobrze przygotowani. Macie kukły Marzanny i hasła witające WIOSNĘ . To wszystko jest nam potrzebne by ostatecznie pożegnać się z Zimą, ale teraz przejdźmy do zadań konkursowych.
Każdy młody człowiek wie jak wyglądają oznaki nadchodzącej wiosny i teraz to udowodnimy.Proszę do siebie po jednej osobie z każdej klasy .”ZADANIE 1 (numery drużyn od 1 do 6 odpowiadają numerkom kartek zasłaniających hasło, każdy uczestnik tego zadania podchodzi do Marzanny i zdejmuje karteczkę ze swoja liczbą)Losowanie kartek z nazwą i numerem drużyny, rysowanie logo własnego zespołu. 1-motylki 2-biedronki3-pszczółki4-krokusy5-bociany6-pierwiosnki
Po odczytaniu nazwy drużyna wykrzykuje swoje wiosenne hasło
punktacja - każdy uczestnik otrzymuje 3 punktyZADANIE 2 ( numer kartki 7) „Bardzo ładnie rysujecie, lecz czy bezbłędnie rozwiązujecie zagadki związane z wiosną ? O tym chcemy się teraz przekonać. Na środek proszę po jednej osobie z każdej klasy.”Rozwiązywanie wiosennych zagadek - losowanie pytań, poprawna odpowiedź 1 punkt
1. Powraca do nas z dalekiej strony, bocianMa długie nogi i dziób czerwony.Dzieci się śmiały, gdy go witały.Żabki płakały przez dzionek cały.2.Gdy ciepły marzec powróci z wiosną, bazieBiałe puchate na wierzbach rosną.3.Jeszcze śpi co żyje, jeszcze nic nie rośnie, pierwiosnek A on śnieg przebija, opowie nam o wiośnie.4.Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód. niedźwiedźOn budzi się ze snu i pyta o miód.5.Są żółte jak kaczuszki, myślicie, że mają nóżki? kaczeńceNie! One wczesną wiosną na mokrej łące rosną.6.Młody juhas w górach chwycił się za głowę. krokusyGdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe.
7.Siedziała w dziupli wtulona, pod kołderką z ogona. wiewiórka Obudziła ją wczesna wiosna, teraz skacze po sosnach.8.Wiosną radzi kuma kumie, ledwo budzą się ze snu. żabyNad jezioro rzekę strumień, śpieszmy kumy ile tchu.9.Każdy słyszy jej kukanie w wiosenny czas. kukułkaOcali nam od gąsienic cały las.10.On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił skowronekI nad polami teraz piosnkę nuci.11.Gniazdko z błota lepi, pod dachu okapem. jaskółkaPrzylatuje wiosną, aby uciec latem.12.Gdy chłód mu dokucza nieznośnie, w stos liści na zimę się kryje. jeżLecz, gdy, zapachnie przedwiośnie, wysuwa kolce i ryjek.13.W krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki” sasankiA te kwiaty kwitną w marcu w mroźne ranki.
14.W kropki ma spódnicę , chętnie zjada mszyce biedronka
Gdy wierszyk powiedzą dzieci, do nieba poleci.15.Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca, tęczaUtkana z deszczyku i promieni słońca.
16.Gdy się schowa za chmury, świat się staje ponury słońce
A weselej na świecie kiedy śmieje się z góry.
17. Nie listek, nie kwiatek, rośliny kiełek
zadatek. Ma go każde nasienie,
najpierw on wrasta w ziemię.
18. Tu cytrynek, tam paź królowej, motylewszędzie piękne, kolorowe.Lekko unoszą się nad łąką,gdy tylko zaświeci słonko. ...
19. Zgrabne domki w sadzie mają, pszczołymiód w tych domkach wyrabiają. ...
20. Są doniczkowe, są cięte w pąkach lub rozwinięte. kwiatyKolorowe główki mają, każdemu się podobają. ...
21. Jak ten kwiatek się nazywa, tulipanco słowo „pan” w nazwie ukrywa? ...
22. Po marcu przyjeżdża w kwiecistej karecie. kwiecień
Przed majem odjeżdża. Kto taki? Czy wiecie?
23. Stoi urocza w zielonych warkoczach, wierzbawesoła w blasku słońca,a wszyscy mówią – płacząca. ...
24. Co to za smukłe drzewa brzozyz korą jak śnieg białą?Suknie z drobnych listkówna wiosnę przywdziewają? ...
25.Na kiju, ze słomy zrobiona panna Marzanna
Ma przegonić zimę, a zwie się …
26. Po niebie wędruje, chmura
ziemię wodą częstuje.
27.Liliowe kiście, a każdej kiści więcej jest kwiatów niż liści. bez
Po cztery płatki są w każdym kwiecie
Kto znajdzie piąty, będzie miał szczęście.
28. Kto chce doczekać pociechy, leszczyna
Kto chce jeść moje orzechy –
Niech mnie nie łamie nie zgina!
prosi o to wiosną kwitnąca…
29. Lecę – będę w czasie krótkim. szpak
Czy gotowe dla nas budki?
Spodziewam się, że tak –
Co ja jestem za ptak?
30. Tam, w lesie cienistym, zakwita niebiesko przylaszczka
Na łące na pewno czułby się kiepsko.
a gdy zakwita w marcu, to wtedy już wiecie,
że nieodwołalnie jest wiosna na świecie.
ZADANIE 3 (numer kartki 8) po dwóch uczestników z klasy otrzymuje karki z wierszem, do którego należy wpisać brakujące słowa ( wytłuszczone)
Świergotały czeczotki
- to wcale nie są plotki,
słuchajcie dobrze, dzieci –
że słońce dłużej świeci,
przeszły mroźne zawieje,
że śnieg wkrótce stopnieje,
że budzą się już rzeki,
kres zimy niedaleki.
Gdy umilkły na chwilę,
Odezwały się gile
I gwiżdżą – Koniec zimy!
Wnet do domu wrócimy!
punktacja - 1 punkt – za każde słowoZADANIE 4 (każdy zespół wykonujący to zadanie podchodzi do Marzanny i zdejmuje kolejną karteczkę)
„Wiosna jest już blisko i na pewno odgłosy naszej zabawy docierają do niej. Udowodnijcie, że śpiewanie to wasza mocna strona.Proszę na środek reprezentantów klas, którzy będą śpiewać piosenkę o wiośnie (klasy I – III)
punktacja - każda drużyna otrzymuje po 3 punktyZADANIE 5 (numer kartki 15)„Rzucanie śnieżkami to ulubiona zabawa wszystkich dzieci, to już chyba ostatnia okazja aby wycelować w bałwana taką kulką. Co prawda nasze kule nie są ze śniegu tylko z papieru, ale zabawa na pewno będzie doskonała. Proszę na środek z każdej klasy po dwie celnie strzelające osoby.” (Na środku sali stoi bałwan uczestnicy konkursu podchodzą na wcześniej wyznaczoną odległość i celują „kulami” w bałwana.)punktacja - poprawny rzut 1 punktZADANIE 6 (numer kartki 16)„Panna Wiosna to osóbka, która bardo lubi się stroić. Waszym następnym zadaniem będzie zaprojektowanie stroju dla tej młodej damy.Proszę teraz do siebie po 3 reprezentantów każdej klasy. Kartki i kredki czekają na was, a więc do dzieła.”(Uczniowie dostają kartkę z naszkicowana postacią dziewczynki w sukience, ich zadaniem jest wspólne „ubranie wiosny. W czasie punktacji bierzmy pod uwagę dobór kolorów i ilość dorysowanych elementów (wianek, bukiet itp.)punktacja - od 1 do 6 punktów
W czasie rysowania druga część ZADANIA 4 śpiewanie piosenki o wiośnie ( klasy IV – VI)
ZADANIE 7 (numer kartki 17)„Przez ostatnie kilka miesięcy często używanymi słowami były: mróz, śnieg narty, ślizgawka, czapka, szalik. Teraz powoli będziemy o nich zapominać, a inne wiosenne słowa będą w modzie. Następne zadanie będzie polegało na wyszukaniu w gąszczu liter właśnie takich słów.Proszę na środek po dwóch przedstawicieli każdej klasy do zmierzenia się z tym zadaniem.”Każda klasa dostaje kartę pracy i wyszukuje ukryte wyrazy. punktacja- każdy wyraz 1 punktklasa I ukryte wyrazy - marzec, krokus, bocian, żabki, słonkoklasa II ukryte wyrazy - pąki, sasanka, wietrzyk, szpak, gniazdkoKlasa III ukryte wyrazy - Marzanna, przebiśnieg, kwiaty, skowronek, bazieKlasa IV ukryte wyrazy – zawilec, leszczyna, kwiecień, biedronka, ciepło
Klasa V ukryte wyrazy – śnieżyczka, pszczółka, deszczyk, trawka, zakwitanie
Klasa VI ukryte wyrazy – pierwiosnek, jaskółka, motylki, przylaszczka, zapylanie
ZADANIE 8 (numer kartki 18)„ Wszyscy lubimy układać puzzle. Następne zadanie jakie stoi przed wami polega na ułożeniu z elementów obrazka przedstawiającego wiosnę. Proszę do siebie po 2 osoby z każdej klasy chętne do wykonania tego zadania. Macie na to trzy minuty, życzę powodzenia”
punktacja - od 1 do 6 punktów
ZADANIE 9 (numer kartki 19)
„Marzanna jest niezbędnym symbolem potrzebnym do pożegnania zimy. Teraz przyjrzymy się waszym kukłom” . Ocena wykonanych kukieł.
Punktacja – 3 pkt dla każdej drużyny
Wspólne odczytanie hasła
„To już wszystkie zadania, które dla was przygotowaliśmy, za chwilę nastąpi podliczenie punktów i ogłoszenie wyników, do tego czasu posłuchajmy inscenizacji przygotowanej przez przedszkolaków:
POWITANIE WIOSNY – inscenizacja przedszkolaków
Wspólne zaśpiewanie piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”.
Narrator:
Na łące pod lasem wiosna odpoczywa
Budzi przyrodę i tak się odzywa:
WIOSNA
Spójrz przyrodo miła jak w koło radośnie.
Niechaj twoje serce bije coraz głośniej.
Dni są coraz dłuższe odeszła już zima.
Otwórz wreszcie oczy czas pracę zaczynać.
Niechaj szybko znikną wszystkie ślady zimy
BUDŹCIE SIĘ ZWIERZĘTA! BUDŹCIE SIĘ ROŚLINY!
(macha zieloną gałązką – „czaruje”)
ŻABKI
Witaj siostro miła, Dobrze, że przybyłaś
Ze snu zimowego wreszcie nas zbudziłaś!
Czas się zająć łąką pora to właściwa
Czujemy jak wszystko dookoła ożywa!
ŚLIMAK
Na plecach noszę przytulny domek
W nim odpoczywam pod krzakiem poziomek
A na skraju łąki rosną duże drzewa
...
ela.r