Lokalni partnerzy (2003).pdf

(623 KB) Pobierz
35860380 UNPDF
Lokalni
Partnerzy
Fundacja im. Friedricha Eberta
Stowarzyszenie Szkoła Liderów
Warszawa 2003
35860380.002.png
Publikacja ukazała się dzięki wsparciu Fundacji im. Friedricha Eberta — Przedstawicielstwo
w Polsce.
Publikacja powstała w ramach programu Lokalni Partnerzy , zrealizowanego w 2003 roku przez
Stowarzyszenie Szkoła Liderów i Fundację im. Friedricha Eberta — Przedstawicielstwo w Polsce,
przy współpracy Stowarzyszenia „Krosno Tętniące Życiem”, Centrum Aktywności Lokalnej
„Novitas”, DaimlerChrysler Automotive Polska, Infovide SA, PricewaterhouseCoopers oraz United
Nations Development Programme.
© Copyright by Fundacja im. Friedricha Eberta, 2003.
Redakcja: Anna Foeller
Korekta: zespół
Projekt okładki, skład i łamanie: Krzysztof Czajka
Zdjęcia reprodukowane na okładce i wewnątrz książki pochodzą z archiwum Stowarzyszenia
Szkoła Liderów oraz ze zbiorów uczestników programu.
ISBN 83-917249-5-6
Druk i oprawa: Wydawnictwa Przemysłowe WEMA Sp. z o.o.
ul. Daniłowiczowska 18A, 00-950 Warszawa
tel. +48 22 827 21 17, 827 54 56, 828 62 78, 828 57 79
e-mail: wema@wp-wema.pl
http://www.wp-wema.pl
 
Spis treści
Informacje o programie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wnioski z grup roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Opinie uczestników programu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wspólne inicjatywy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Fundusze Lokalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Partnerstwo w Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Metodologia tworzenia partnerstwa lokalnego . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Adresy internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Artykuły prasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Prezentacja regionów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Fundacja im. Friedricha Eberta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Stowarzyszenie Szkoła Liderów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Stowarzyszenie „Krosno tętniące życiem”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Centrum Aktywności Lokalnej „Novitas”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
35860380.003.png
 
1
Informacje
o programie
Program „Lokalni Partnerzy”
Wiosną bieżącego roku rozpoczęto realizowanie programu Lokalni
Partnerzy , przygotowanego i przeprowadzonego przez Stowarzyszenie
Szkoła Liderów przy współpracy Stowarzyszenia „Krosno tętniące ży-
ciem” oraz łomżyńskiego Centrum Aktywności Lokalnej Novitas .
Celem programu była promocja idei partnerstwa lokalnego jako spo-
sobu na lokalny rozwój. Program skierowany był do przedstawicieli sa-
morządu, biznesu oraz organizacji pozarządowych.
Program Lokalni Partnerzy został zrealizowany pilotażowo w dwóch
regionach w Polsce. Jego zasięgiem zostały objęte powiaty łomżyński
i zambrowski w województwie podlaskim oraz krośnieński i jasielski
w województwie podkarpackim. Program współinansowała Fundacja
im. Friedricha Eberta (przedstawicielstwo w Polsce), zaś realizację wspie-
rały aktywnie takie irmy i instytucje, jak DaimlerChrysler , Infovide SA ,
PricewaterhouseCoopers oraz Program Narodów Zjednoczonych ds.
Rozwoju ( UNDP ).
Idea programu
Partnerstwo, wyrażające się współpracą głównych lokalnych instytu-
cji społeczeństwa obywatelskiego, jest doskonałą i skuteczną pomocą dla
rozwoju społeczności lokalnych. Niestety w Polsce ta idea nie jest sze-
rzej znana i stosowana. Władze samorządowe narzekają na brak aktyw-
ności swoich obywateli, zaś obywatele narzekają na władze, twierdząc,
że podejmują one decyzje bez należytej wiedzy o tym, czego oczekują
oni sami. Środowisko przedsiębiorców dystansuje się często wobec dzia-
łań innych sektorów. Zdarzają się sytuacje, w których różne podmio-
ty podejmują podobną działalność, nie informując się o tym wzajem-
nie. Efektem jest dublowanie się ofert i borykanie się z kłopotami, któ-
35860380.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin