Plan rozwoju Przedszkola Miejskiego Nr 9 w Świnoujściu na lata 2006 - 2011
Wizja:Przedszkole przyjazne dzieciom i rodzicom
Misja:Nasze przedszkole dba o dobre samopoczucie dzieci, wspomaga i stymuluje rozwój naszych wychowanków stosownie do ich wrodzonych możliwości, wzmacnia poczucie ich własnej wartości oraz poczucie szacunku dla innych .Wychowuje wrażliwego odbiorcę literatury i sztuki. Zapewnia wysokiej jakości edukację prowadzoną przez kompetentnych nauczycieli.
Główne cele:
Nasze priorytety:
o Funkcjonalne urządzenie sal zabaw i kącików do zabaw tematycznych.
o Estetyka pomieszczeń.
o Dostępność do materiałów dydaktycznych i plastycznych.
o Wzbogacenie wyposażenia kącików teatralnych.
o Zorganizowanie kącika garderoby do swobodnych zabaw i ekspresji twórczej dzieci - mobilizującej do mimowolnych wypowiedzi i dobrej zabawy.
o Organizowanie koncertów muzycznych i spotkań teatralnych.
o Systematyczne wzbogacanie literatury dziecięcej i pomocy dydaktycznych.
Uzasadnienie:
o U wielu dzieci występują wady wymowy, problemy w formułowaniu dłuższych wypowiedzi.
o Potrzeby rozwijania swobodnej ekspresji słownej, muzycznej, plastycznej.
Zamierzenia i plan działania:
o Dokupienie akcesoriów do kącików tematycznych.
o Wzbogacenie grup w literaturę dziecięcą.
o Zakupienie nowego teatrzyku dla grupy I.
o Uszycie masek i czapek do zabaw teatralnych dla wszystkich grup. Wydzielenie kącika garderoby w każdej grupie i systematyczne wzbogacanie jego.
o Organizowanie w miarę posiadanych środków finansowych ciekawych spotkań, koncertów, przedstawień teatralnych, imprez okolicznościowych.
o Bal integrujący dla dzieci i rodzin.
o Systematyczna współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną - coroczne badania przesiewowe psychologiczne i logopedyczne dzieci 6 letnich oraz młodszych wytypowanych przez nauczycieli.
o Zatrudnienie w przedszkolu nauczyciela logopedy.
Kryteria sukcesu:
o Sale zabaw estetyczne i bardzo funkcjonalnie urządzone z wykorzystaniem i zagospodarowaniem dużej przestrzeni.
o Wydzielenie pokoju dla dziewczynek.
o Pokój do zabaw teatralnych i tematycznych.
o Garderoby we wszystkich grupach.
o Urządzona pracownia plastyczna dla dzieci.
o Zwiększenie zbiorów o nowe bajki i poezje dziecięcą.
o Uszyte czapki i maski do zabaw teatralnych.
o Dzieci potrafią swobodnie wypowiadać się, używają mowy wiązanej, dość poprawnej gramatycznie. Chętnie formułują dłuższe wypowiedzi; wzrosło zainteresowanie słuchaniem czytanej literatury.
o Wszystkie dzieci potrzebujące pomocy logopedycznej objęte terapią na terenie placówki.
o Wzrost ekspresji słownej, plastycznej i muzycznej.
Monitorowanie:
o Przegląd sal i kącików w poszczególnych oddziałach.
o Rozmowy z dziećmi.
o Obserwacje zabaw.
o Analiza dokumentacji pedagogicznej.
o Rozmowy z nauczycielkami.
Ewaluacja i progozowanie:
o Ocena naszych działań i analiza efektów.
o Wdrażanie nowych pomysłów, które powstaną w trakcie realizowanych celów.
o Aktywizowanie rodziców w działania przedszkola.
o Pedagogizacja rodziców.
o Zadowolenie rodziców z działalności przedszkola.
o Współpraca z rodzicami oparta na bezpośrednich i pełnych zaufania kontaktach.
o Wyniki mierzenia jakości przedszkola.
o Niski udział rodziców w zebraniach grupowych.
o Potrzeba częstych kontaktów indywidualnych z nauczycielem.
o Potrzeba integracji oddziaływań wychowawczych domu przedszkola.
o Organizacja atrakcyjnych spotkań okolicznościowych z rodzicami z wykorzystaniem scenariuszy pedagogiki zabawy ”Klanza”.
o Organizacja balu integracyjnego dla rodzin i dzieci - 1 września.
o Organizacja pikniku dla dzieci z okazji Dnia Matki i Ojca.
o Ankietowanie rodziców w celu zasięgnięcia opinii w różnych sprawach dotyczących przedszkola.
o Włączanie rodziców do pomocy przy organizowaniu imprez okolicznościowych.
o Uatrakcyjnianie zebrań z rodzicami przez spotkania z psychologiem, logopedą.
o Systematyczne aktualizowanie kącików dla rodziców.
o Opracowanie i wdrożenie programu adaptacyjnego.
o Zajęcia adaptacyjne dla dzieci i rodziców, które pierwszy raz przychodzą do przedszkola.
o Przekazywanie rodzicom artykułów związanych z wychowaniem i edukacją.
o Zwiększy się frekwencja na zebraniach i spotkaniach okolicznościowych.
o Rodzice będą wykazywali aktywną postawę i większą otwartość w relacjach z pracownikami przedszkola.
o Aktywność rodziców w organizacji uroczystości i wycieczek.
o Rodzice będą śmiało prezentowali swoje opinie i pomysły do zrealizowania.
o Wystąpi integracja oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola.
o Zmniejszenie stresu adaptacyjnego związanego z przyjściem do przedszkola.
o Badanie frekwencji na zebraniach i spotkaniach.
o Analiza dokumentacji - protokóły zebrań.
o Ankiety dla rodziców.
o Ankiety dla nauczycieli.
o Rozmowy z rodzicami i z nauczycielami.
Ewaluacja i prognozowanie:
o Ocena działań przedszkola w zakresie współpracy z rodzicami, co umożliwia określenie stopnia spełnienia wyznaczonych celów oraz pozwoli określić kierunek dalszych koniecznych zmian.
Nasze priorytety
o Bezpieczeństwo w sali i w ogrodzie.
o Przeciwdziałanie wadom postawy i wymowy.
o Psychologicze badania przesiewowe dzieci.
o Działania prozdrowotne.
o Higiena.
o Aktywność ruchowa.
o Prawidłowe żywienie.
o Kształtowanie postaw prospołecznych.
Zamierzenia i plany działania:
o Przenoszenie zajęć i zabaw na powietrze.
o Współpraca z pielęgniarką szkolną.
o Kontrola higieny dzieci.
o Konserwowanie sprzętu ogrodowego.
o Wprowadzenie gimnastyki korekcyjnej.
o Planowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych o charakterze profilaktyki zdrowotnej oraz bezpieczeństwa dzieci.
o Badania logopedyczne i psychologiczne.
o Spotkania z policjantami, strażakami - cykle zajęć z zakresu bezpieczeństwa - każdego roku.
o Systematyczne pielęgnowanie posadzonych w ogrodzie drzew i krzewów.
o Troska o zdrowie i racjonalne żywienie dzieci.
o Zaproszenie teatrów dziecięcych przedstawiających treści dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia.
o Prowadzenie zajęć kształtujących postawy prospołeczne.
o Większość dzieci prezentuje aktywne postawy w zakresie dbania o zdrowie i higienę.
o Wszystkie dzieci myją zęby po posiłkach w przedszkolu.
o Wszystkie dzieci są raz w roku przebadane przez logopedę i psychologa.
o Dzieci zdobyły wiedzę na temat ustrzegania się zagrożeń, znają numery alarmowe i wiedzą kiedy można się nimi posłużyć.
o Dzieci zdobyły wiedzę na temat bezpieczeństwa na drodze.
o Wykorzystują zdobyte umiejętności w życiu codziennym.
o Przegląd sal i terenu placówki pod kątem zagrożeń.
o Rozmowy z pielęgniarką, logopedą, psychologiem.
o Kontrola, czy dzieci korzystają ze spacerów i zabaw na powietrzu.
o Obserwacja dzieci w czasie zajęć i zabaw. IV.
o Wykształcenie kadry pedagogicznej do wysokiego poziomu, co da widoczne efekty pracy z dzieckiem.
o Rozpoczęcie stażu na kolejne stopnie awansu zawodowego 2 nauczycielki.
o Brak zatrudnionego na etacie logopedy.
o Brak nauczycieli dyplomowanych.
o Częstszy udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych.
o Droga awansu zawodowego.
o Więcej szkoleniowych rad pedagogicznych oraz zajęć koleżeńskich z zastosowaniem nowych metod i nowatorskich form pracy.
o Sprawnie działający WDN.
o Podnoszenie poziomu wykształcenia do wyższego z tytułem magistra.
o Kadra pedagogiczna będzie miała w swoim składzie nauczycielki dyplomowane.
o Wszyscy nauczyciele chętnie uczestniczą w doskonaleniu umiejętności pedagogicznych – kursy, szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe.
o Hospitacje koleżeńskie.
o Recenzje książek pedagogicznych.
o Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na radach i seminariach.
o Staże na kolejne stopnie awansu zawodowego.
o Kadra pedagogiczna składająca się z nauczycieli mianowanych i dyplomowanych.
o Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe.
o Stosowanie prz...
dyrektor-1