Plan pracy na miesiąc wrzesień gr. II a „ Motylki
Temat kompleksowy: Savoir - vivre czterolatków.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Magiczne słowa”
Poznanie i zdobycie praktycznej umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych poprzez scenki dramowe. Słuchanie opowiadania „ Mateusz na zaczarowanej wyspie”, próba oceny postępowania Mateusza. Rozwiązanie problemu „ Dlaczego Mateusz został sam?” Wykonanie papierowych serduszek dla kolegi z grupy, doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami z zachowaniem bezpieczeństwa.
„ Dobrzy koledzy”
Przypomnienie i ustalenie zasad wspólnego korzystania z zabawek. Czytanie fragmentów bajki „ Pinokio” – zabawa „ Prawda – nieprawda”, mówienie rzeczy prawdziwych i nieprawdziwych – przy nieprawdziwych podnoszenie ręki do góry. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem szarf w 4 kolorach, uważne słuchanie poleceń nauczycielki.
„ Dobre maniery przy stole”
Zabawa tematyczna „ Nakrywamy do stołu” – demonstracja prawidłowego nakrycia stołu. Nauka nakrywania stołu i kultury jedzenia. Uzupełnianie karty pracy – dorysuj szlaczki na talerzu i sztućcach. Zabawa rytmiczno – ruchowa, wykorzystanie gestów witania się, żegnania, dziękowania, przepraszania. Ćwiczenia ortofoniczne na słowach: proszę, dziękuję, przepraszam. Próby śpiewania tych słów na różną melodię.
„ Czysty przedszkolak”
Wyróżnianie przedmiotów służących do codziennego mycia, doskonalenie umiejętności wyselekcjonowania żądanych elementów z całości. Rozwijanie umiejętności przyporządkowywania elementów z jednego zbioru do odpowiednich elementów drugiego zbioru ( kubek, szczoteczka, pasta). Karta pracy.
„ Uśmiech na co dzień”
Wysłuchanie wiersza „ Jak się zmieniam” ilustrowanego symbolami minek twarzy. Wypowiedzi dzieci n/t „ Co to za minka?”. Zabawy mimiczne przy lusterku „ Jestem wesoły – jestem smutny”. Wymyślanie przez dzieci innych minek i określanie ich nastroju. Praca plastyczna – wykonanie swojej ulubionej minki na tekturowym kółku – wykorzystanie plasteliny. Umiejętne ugniatanie, wałkowanie i naklejanie na tekturkę. Doskonalenie sprawności manualnej dłoni.
Literatura:
Zabawy ruchowe:
Temat kompleksowy: „ Owocowy zawrót głowy”
„ Gdzie rosną owoce?”
Praca z obrazkiem, zapoznanie dzieci z plonami zbieranymi w ogrodzie i sadzie oraz koniecznością gromadzenia zapasów.
Wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania; owoce, sad, ogród. Ćwiczenia umiejętności kolejnego wypowiadania się. Ćwiczenia oddechowe „ Gruszki” – dmuchanie na bibułkową gruszkę, uważne słuchanie poleceń nauczycielki.
„ Co się w sadzie rumieni?
Słuchanie wiersza M. Kownackiej „ Jesienią, jesienią”. Budzenie zainteresowania przyrodą w okresie jesieni, wyjaśnienie dlaczego owoce należy myc przed jedzeniem.
Zabawa dydaktyczna „ Koszyki z owocami” – umiejętne segregowanie owoców wg rodzaju, kształtu i wielkości. Przeliczanie owoców w koszykach. Wprowadzenie graficznego zapisu liczby 1.
„ Pod owocami zgina się grusza”
Ćwiczenia ruchowo – graficzne – kreślenie obiema rękami w powietrzu kształtu owoców różnej wielkości. Zabawy rytmiczne – swobodny marsz po dywanie, bieg na palcach, marsz z jednoczesnym klaskaniem w dłonie, wspinanie na palcach, bieg w dowolnym kierunku, szybkie zatrzymanie na umowny sygnał. Praca plastyczna „ Grusza” – umiejętne posługiwanie się klejem.
„ Czerwone jabłuszko, złocista gruszeczka”
Zabawa w kręgu z rozdaniem dzieciom sylwet gruszek i jabłek. Przyczepianie ich do sylwet drzew przypiętych do tablicy. Utrwalenie nazw drzew: jabłoń i grusza. Lepienie z masy papierowej jabłka i gruszki. Zachęcanie i przyzwyczajenie dzieci do dbania o ład i porządek swojego miejsca pracy.
Wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych – zestaw własny.
„ Smaczne śliweczki”
Zabawa dydaktyczna „ Czarodziejski worek” – rozpoznawanie dotykiem owoców. Zabawa ze śliwkami, utrwalenie pojęć: duży, mały. Odkładanie śliwek zgodnie z umową – małe do koszyczka, duże do miski. Praca zespołowa „ Sad” – wykorzystanie różnego rodzaju farb: akwarele, plakatówki, do malowania palcami.
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1