1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy6.pdf

(152 KB) Pobierz
585143612 UNPDF
Scenariusz nr 49. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Tworzymy s ï owniczek terminów zwi È zanych z powstawaniem lmu.
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
przypomina znaczenie poj ÚÊ :
adaptacja , ekranizacja
formu ï uje kilkuzdaniow È
wypowied ě na temat obejrza-
nego lmu
– wymienia ró ĝ nice mi Ú dzy
utworem literackim a jego
wersj È fi lmow È
– wymienia czynniki, które
zadecydowa ï y o tym, ĝ e fi lm
nie jest wiern È ekranizacj È
powie Ă ci
zapisuje temat lekcji
– nawi È zuje do poj ÚÊ
wyja Ă nionych na
ostatnich zaj Ú ciach
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat obejrza-
nego fi lmu
Na pocz È tku uczniowie dziel È si Ú wra ĝ eniami na temat
obejrzanego fi lmu i reporta ĝ u oraz wymieniaj È zasad-
nicze ró ĝ nice dostrze ĝ one mi Ú dzy powie Ă ci È a jej wer-
sj È fi lmow È . Nast Ú pnie wyliczaj È powody, które mog ï y
zadecydowa Ê o tym, ĝ e fi lm nie jest wiern È ekranizacj È
powie Ă ci. Nauczyciel podaje temat lekcji
– podaje temat lekcji
Realizacja porz È dkuje w kolejno Ă ci al-
fabetycznej terminy zwi È zane
z lmem
– prezentuje w ï a Ă ciw È kolejno ĂÊ
alfabetyczn È zapisanych poj ÚÊ
– wyja Ă nia znaczenia podanych
poj ÚÊ na podstawie dost Ú p-
nych ě róde ï informacji
prezentuje efekt samodzielnej
pracy
uzupe ï nia notatk Ú na pod-
stawie wypowiedzi innych
uczniów
– rozdaje Karty pracy
indywidualnej nr I ,
s ï owniki j Ú zyka
polskiego, dost Ú pne
leksykony, encyklo-
pedie
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– czuwa nad spraw-
nym przebiegiem
notowania i dykto-
wania
Karta pra-
cy indywi-
dualnej nr I
(Za ïÈ cznik
nr 1)
s ï owni-
ki j Ú zyka
polskiego,
dost Ú pne
leksykony,
encyklope-
die
Uczniowie otrzymuj È karty pracy nr I, s ï owniki j Ú zy-
ka polskiego oraz dost Ú pne encyklopedie (leksykony)
i przyst Ú puj È do wykonania zadania: porz È dkuj È w ko-
lejno Ă ci alfabetycznej terminy zwi È zane z fi lmem, a po
sprawdzeniu poprawno Ă ci zapisu wyja Ă niaj È ich zna-
czenia. Dla usprawnienia pracy dzieci z pierwszego
rz Ú du wyja Ă niaj È znaczenia pierwszych pi Ú ciu poj ÚÊ ,
z drugiego nast Ú pnych pi Ú ciu, z trzeciego kolejnych
pi Ú ciu. W trakcie prezentacji uczniowie uzupe ï niaj È
swoje zapisy o brakuj È ce im wyja Ă nienia. Nauczyciel
czuwa nad ca ï o Ă ci È , aby wszyscy zd Èĝ yli poprawnie
uzupe ï ni Ê swoje zapisy.
585143612.002.png 585143612.003.png
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Zako ñ -
czenie
– s ï ucha czytania nauczyciela
– czyta g ï o Ă no
– rozdaje Karty pracy
indywidualnej nr II
– pomaga przy wype ï -
nieniu tabeli
Na zako ñ czenie nauczyciel czyta g ï o Ă no tekst Janiny
Brzechwy Kim jest ten cz ï owiek? (Podr Ú cznik, s. 297) .
U ï atwi on wype ï nienie karty pracy nr II, któr È ucz-
niowie otrzymuj È po wys ï uchaniu czytania. Nast Ú pnie
wspólnie z nauczycielem uzupe ï niaj È tabel Ú odpowied-
nim s ï ownictwem i wklejaj È j È do zeszytu. Nauczyciel
dok ï adnie wyja Ă nia tre ĂÊ zadania domowego.
Karta pra-
cy indywidu-
alnej nr II
(Za ïÈ cznik
nr 2)
– uzupe ï nia tabel Ú s ï ownictwem
nazywaj È cym osoby bior È ce
udzia ï przy kolejnych etapach
powstawania fi lmu
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Zadanie
domowe
Na podstawie dost Ú pnych ě róde ï informacji zapisz Ú tytu ï y utworów Henryka Sienkiewicza, które zosta ï y zekranizowane.
Wykonam S ï owniczek terminów zwi È zanych z powstawaniem fi lmu 1 .
1 Zadanie jest realizowane w formie projektu. Przeznaczamy na nie dwa tygodnie. Dok ï adanie wyja Ă niamy zasady wykonania s ï owniczka:
– has ï a zapisane w kolejno Ă ci alfabetycznej
– ka ĝ de has ï o zapisane i wyja Ă nione na oddzielnej stronie (bez wzgl Ú du na format s ï ownika)
– ka ĝ de poj Ú cie dodatkowo zilustrowane (mo ĝ na wklei Ê zdj Ú cia, ilustracje wyci Ú te z gazet, czasopism).
Elementy, które b Ú d È brane pod uwag Ú przy ocenie:
– zachowanie kolejno Ă ci alfabetycznej
– poprawno ĂÊ merytoryczna i ortogra czna zapisu
– oryginalno ĂÊ szaty gra cznej
– estetyka (staranno ĂÊ ) wykonania
– ewentualne wprowadzenie do s ï owniczka dodatkowych poj ÚÊ
585143612.004.png
Za ïÈ cznik nr 1
Karta pracy indywidualnej nr I
Uporz È dkuj w kolejno Ă ci alfabetycznej terminy zwi È zane z lmem,
a nast Ú pnie wyja Ă nij ich znaczenia, korzystaj È c z dost Ú pnych ě róde ï in-
formacji.
Has ï a : re ĝ yser, aktor, kaskader, scenarzysta, charakteryzator, kostiumolog,
plan lmowy, scenogra a, monta ĝ ysta, scenariusz, choreograf,
scenopis, operator, kompozytor, scenograf
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
www.wsip.com.pl
213
585143612.005.png
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
Za ïÈ cznik nr 2
Karta pracy indywidualnej nr II
Uzupe ï nij tabel Ú , wpisuj È c osoby bior È ce udzia ï w kolejnych etapach
powstawania lmu.
Etap powstawania lmu
Osoba (osoby) bior È ce udzia ï
– pomys ï
– scenariusz
– scenopis
– dobór aktorów
– przygotowania techniczne ekipa techniczna
– zdj Ú cia (realizacja lmu)
....................................................................................
....................................................................................
– skomponowanie muzyki
– monta ĝ , ud ě wi Ú kowienie
214
585143612.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin