1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy6.pdf
(
152 KB
)
Pobierz
585143612 UNPDF
Scenariusz nr 49.
Henryk Sienkiewicz
W pustyni i w puszczy
Temat: Tworzymy s
ï
owniczek terminów zwi
È
zanych z powstawaniem
fi
lmu.
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
–
przypomina znaczenie poj
ÚÊ
:
adaptacja
,
ekranizacja
–
formu
ï
uje kilkuzdaniow
È
wypowied
ě
na temat obejrza-
nego
fi
lmu
– wymienia ró
ĝ
nice mi
Ú
dzy
utworem literackim a jego
wersj
È
fi lmow
È
– wymienia czynniki, które
zadecydowa
ï
y o tym,
ĝ
e fi lm
nie jest wiern
È
ekranizacj
È
powie
Ă
ci
–
zapisuje temat lekcji
– nawi
È
zuje do poj
ÚÊ
wyja
Ă
nionych na
ostatnich zaj
Ú
ciach
– prowadzi pogadan-
k
Ú
na temat obejrza-
nego fi lmu
Na pocz
È
tku uczniowie dziel
È
si
Ú
wra
ĝ
eniami na temat
obejrzanego fi lmu i reporta
ĝ
u oraz wymieniaj
È
zasad-
nicze ró
ĝ
nice dostrze
ĝ
one mi
Ú
dzy powie
Ă
ci
È
a jej wer-
sj
È
fi lmow
È
. Nast
Ú
pnie wyliczaj
È
powody, które mog
ï
y
zadecydowa
Ê
o tym,
ĝ
e fi lm nie jest wiern
È
ekranizacj
È
powie
Ă
ci. Nauczyciel podaje temat lekcji
– podaje temat lekcji
Realizacja
–
porz
È
dkuje w kolejno
Ă
ci al-
fabetycznej terminy zwi
È
zane
z
fi
lmem
– prezentuje w
ï
a
Ă
ciw
È
kolejno
ĂÊ
alfabetyczn
È
zapisanych poj
ÚÊ
– wyja
Ă
nia znaczenia podanych
poj
ÚÊ
na podstawie dost
Ú
p-
nych
ě
róde
ï
informacji
–
prezentuje efekt samodzielnej
pracy
–
uzupe
ï
nia notatk
Ú
na pod-
stawie wypowiedzi innych
uczniów
– rozdaje
Karty pracy
indywidualnej nr I
,
s
ï
owniki j
Ú
zyka
polskiego, dost
Ú
pne
leksykony, encyklo-
pedie
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
– czuwa nad spraw-
nym przebiegiem
notowania i dykto-
wania
Karta pra-
cy indywi-
dualnej nr I
(Za
ïÈ
cznik
nr 1)
s
ï
owni-
ki j
Ú
zyka
polskiego,
dost
Ú
pne
leksykony,
encyklope-
die
Uczniowie otrzymuj
È
karty pracy nr I, s
ï
owniki j
Ú
zy-
ka polskiego oraz dost
Ú
pne encyklopedie (leksykony)
i przyst
Ú
puj
È
do wykonania zadania: porz
È
dkuj
È
w ko-
lejno
Ă
ci alfabetycznej terminy zwi
È
zane z fi lmem, a po
sprawdzeniu poprawno
Ă
ci zapisu wyja
Ă
niaj
È
ich zna-
czenia. Dla usprawnienia pracy dzieci z pierwszego
rz
Ú
du wyja
Ă
niaj
È
znaczenia pierwszych pi
Ú
ciu poj
ÚÊ
,
z drugiego nast
Ú
pnych pi
Ú
ciu, z trzeciego kolejnych
pi
Ú
ciu. W trakcie prezentacji uczniowie uzupe
ï
niaj
È
swoje zapisy o brakuj
È
ce im wyja
Ă
nienia. Nauczyciel
czuwa nad ca
ï
o
Ă
ci
È
, aby wszyscy zd
Èĝ
yli poprawnie
uzupe
ï
ni
Ê
swoje zapisy.
•
•
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Zako
ñ
-
czenie
– s
ï
ucha czytania nauczyciela
– czyta g
ï
o
Ă
no
– rozdaje
Karty pracy
indywidualnej nr II
– pomaga przy wype
ï
-
nieniu tabeli
Na zako
ñ
czenie nauczyciel czyta g
ï
o
Ă
no tekst Janiny
Brzechwy
Kim jest ten cz
ï
owiek?
(Podr
Ú
cznik, s. 297)
.
U
ï
atwi on wype
ï
nienie karty pracy nr II, któr
È
ucz-
niowie otrzymuj
È
po wys
ï
uchaniu czytania. Nast
Ú
pnie
wspólnie z nauczycielem uzupe
ï
niaj
È
tabel
Ú
odpowied-
nim s
ï
ownictwem i wklejaj
È
j
È
do zeszytu. Nauczyciel
dok
ï
adnie wyja
Ă
nia tre
ĂÊ
zadania domowego.
Karta pra-
cy indywidu-
alnej nr II
(Za
ïÈ
cznik
nr 2)
– uzupe
ï
nia tabel
Ú
s
ï
ownictwem
nazywaj
È
cym osoby bior
È
ce
udzia
ï
przy kolejnych etapach
powstawania fi lmu
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Zadanie
domowe
Na podstawie dost
Ú
pnych
ě
róde
ï
informacji zapisz
Ú
tytu
ï
y utworów Henryka Sienkiewicza, które zosta
ï
y zekranizowane.
Wykonam
S
ï
owniczek terminów zwi
È
zanych z powstawaniem fi lmu
1
.
1
Zadanie jest realizowane w formie projektu. Przeznaczamy na nie dwa tygodnie. Dok
ï
adanie wyja
Ă
niamy zasady wykonania s
ï
owniczka:
– has
ï
a zapisane w kolejno
Ă
ci alfabetycznej
– ka
ĝ
de has
ï
o zapisane i wyja
Ă
nione na oddzielnej stronie (bez wzgl
Ú
du na format s
ï
ownika)
– ka
ĝ
de poj
Ú
cie dodatkowo zilustrowane (mo
ĝ
na wklei
Ê
zdj
Ú
cia, ilustracje wyci
Ú
te z gazet, czasopism).
Elementy, które b
Ú
d
È
brane pod uwag
Ú
przy ocenie:
– zachowanie kolejno
Ă
ci alfabetycznej
– poprawno
ĂÊ
merytoryczna i ortogra
fi
czna zapisu
– oryginalno
ĂÊ
szaty gra
fi
cznej
– estetyka (staranno
ĂÊ
) wykonania
– ewentualne wprowadzenie do s
ï
owniczka dodatkowych poj
ÚÊ
•
Za
ïÈ
cznik nr 1
Karta pracy indywidualnej nr I
Uporz
È
dkuj w kolejno
Ă
ci alfabetycznej terminy zwi
È
zane z
fi
lmem,
a nast
Ú
pnie wyja
Ă
nij ich znaczenia, korzystaj
È
c z dost
Ú
pnych
ě
róde
ï
in-
formacji.
Has
ï
a
:
re
ĝ
yser, aktor, kaskader, scenarzysta, charakteryzator, kostiumolog,
plan
fi
lmowy, scenogra
fi
a, monta
ĝ
ysta, scenariusz, choreograf,
scenopis, operator, kompozytor, scenograf
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
www.wsip.com.pl
213
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
–
..............................................................................................
...................................................................................................................................................
Za
ïÈ
cznik nr 2
Karta pracy indywidualnej nr II
Uzupe
ï
nij tabel
Ú
, wpisuj
È
c osoby bior
È
ce udzia
ï
w kolejnych etapach
powstawania
fi
lmu.
Etap powstawania
fi
lmu
Osoba (osoby) bior
È
ce udzia
ï
– pomys
ï
– scenariusz
– scenopis
– dobór aktorów
– przygotowania techniczne ekipa techniczna
– zdj
Ú
cia (realizacja
fi
lmu)
....................................................................................
....................................................................................
– skomponowanie muzyki
– monta
ĝ
, ud
ě
wi
Ú
kowienie
214
Plik z chomika:
I.Pawlak
Inne pliki z tego folderu:
Biografia Henryka Sienkiewicza.doc
(41 KB)
sprawdzian.doc
(24 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy6.pdf
(152 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy1.pdf
(169 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy2.pdf
(128 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia pana Kleksa
Ania z Zielonego Wzgórza
Hobbit
Księga dżungli
Opowieści z Narnii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin