slajdyMM1.pdf
(
105 KB
)
Pobierz
2012-01-20
Poj
ħ
cie post
ħ
powania administracyjnego
PostĶpowanie
administracyjne
A. Szerokie uj
ħ
cie poj
ħ
cia post
ħ
powania
administracyjnego
B.
ĺ
cisłe uj
ħ
cie poj
ħ
cia post
ħ
powania administracyjnego
Post
ħ
powanie administracyjne – szerokie uj
ħ
cie
Post
ħ
powanie administracyjne –
Ļ
cisłe uj
ħ
cie
W najszerszym znaczeniu poj
ħ
ciem post
ħ
powania
administracyjnego obejmuje si
ħ
wszelkie procedury stosownie
do których działaj
Ģ
organy administracji publicznej, czyli tak
Ň
e
te niezwi
Ģ
zane ze stosowaniem materialnych norm prawa
administracyjnego (np. procedury legislacyjne, kontrolne czy
planistyczne). Poj
ħ
cie post
ħ
powania administracyjnego bywa
równie
Ň
odnoszone do jakiego
Ļ
okre
Ļ
lonego zespołu ró
Ň
nych
procedur administracyjnych.
•
W
Ļ
cisłym
znaczeniu
pod
poj
ħ
ciem
post
ħ
powania
administracyjnego
doktryna
rozumie
procedur
ħ
załatwiania
indywidualnych
spraw
przez
organy
administracji
publicznej
w
formie
zewn
ħ
trznego
aktu
administracyjnego – decyzji administracyjnej
•
Post
ħ
powanie administracyjne to
„regulowany przez
prawo procesowe ci
Ģ
g czynno
Ļ
ci procesowych
podejmowanych przez organy administracji
publicznej oraz inne podmioty post
ħ
powania w celu
rozstrzygni
ħ
cia
W literaturze (w szczególno
Ļ
ci w starszej) dokonuje si
ħ
niekiedy rozgraniczenia poj
ħ
cia post
ħ
powania
administracyjnego w szerokim i
Ļ
cisłym znaczeniu [m.in. B.
Graczyk, J. Staro
Ļ
ciak, W. Dawidowicz]
sprawy
indywidualnej
w
formie
decyzji administracyjnej”
[B. Adamiak]
1
2012-01-20
•
W Polsce procedura rozstrzygania spraw w post
ħ
powaniu
administracyjnym
jest
cz
ħĻ
ciowo
skodyfikowana
.
Procedur
ħ
t
ħ
reguluje
post
ħ
powania
kodeks
administracyjnego
.
•
Skodyfikowanie post
ħ
powania administracyjnego nie
oznacza jednak,
Ň
e post
ħ
powanie w odniesieniu do
wszelkich rodzajów spraw uregulowane jest w jednym
akcie normatywnym. Dlatego te
Ň
w nauce prawa
administracyjnego w ramach post
ħ
powania
administracyjnego (jurysdykcyjnego) wyró
Ň
nia si
ħ
:
-
post
ħ
powanie ogólne
oraz
-
post
ħ
powania szczególne
.
Rodzaje post
ħ
powania administracyjnego
A.
Ogólne post
ħ
powanie administracyjne
B.
Post
ħ
powania administracyjne szczególne
•
Ogólnym post
ħ
powaniem administracyjnym okre
Ļ
la
si
ħ
post
ħ
powanie uregulowane w k.p.a.
, gdy
Ň
przepisy
w
•
Przepisy ogólnego post
ħ
powania administracyjnego nie
maj
Ģ
zastosowania w zakresie, w jakim odr
ħ
bne przepisy
normuj
Ģ
post
ħ
powanie w okre
Ļ
lonych rodzajach spraw
administracyjnych.
nim
zawarte
tworz
Ģ
ogólny
system
post
ħ
powania
administracyjnego,
maj
Ģ
cy
zastosowanie
dla
zdecydowanej
wi
ħ
kszo
Ļ
ci
działów
prawa
St
Ģ
d
obok
ogólnego
post
ħ
powania
administracyjnego.
•
Zasada zastosowania k.p.a. do wszystkich spraw
indywidualnych rozstrzyganych w formie decyzji
administracyjnej wprowadzona do art. 1 k.p.a. stwarza,
jak si
ħ
uwa
Ň
a, domniemanie stosowania ogólnego
post
ħ
powania administracyjnego w tych wszystkich
sprawach, w których organy administracyjne rozstrzygaj
Ģ
o
administracyjnego
wyró
Ň
nia
si
ħ
administracyjne
post
ħ
powania szczególne.
•
Wyodr
ħ
bnienie post
ħ
powa
ı
szczególnych wi
ĢŇ
e si
ħ
ze
specyfik
Ģ
pewnych spraw administracyjnych, poniewa
Ň
przepisy procedur szczególnych „w swych zasadniczych
postanowieniach s
Ģ
dostosowane do charakteru i cech
odr
ħ
bnych spraw w nich rozpatrywanych” [J. Borkowski]
indywidualnych
prawa
i
obowi
Ģ
zkach
w
sposób
władczy
w
drodze
decyzji
administracyjnej
[J. Borkowski]
2
2012-01-20
•
W ramach kategorii post
ħ
powa
ı
szczególnych dokonuje
si
ħ
jeszcze dalszego rozró
Ň
nienia na procedury
szczególne o charakterze samoistnym (autonomicznym)
oraz niesamoistnym (nieautonomicznym).
Autonomiczne post
ħ
powanie szczególne
•
Autonomiczne post
ħ
powanie szczególne to takie, które co
do
zasady
s
Ģ
w
sposób
zupełny
uregulowane
przez
przepisy
szczególne
zawarte
w
innych
ni
Ň
kodeks
post
ħ
powania administracyjnego.
post
ħ
powanie administracyjne
(jurysdykcyjne)
Niesamoistne post
ħ
powanie szczególne
•
Niesamoistnym post
ħ
powaniem szczególnym jest takie,
którego jedynie pewne etapy lub najbardziej
charakterystyczne zagadnienia proceduralne normuj
Ģ
przepisy odr
ħ
bne, w pozostałych kwestiach odsyłaj
Ģ
c do
uregulowa
ı
ogólnych (zawartych w k.p.a.).
post
ħ
powanie ogólne
post
ħ
powania szczególne
nieautonomiczne
autonomiczne
•
Ponadto szereg ustaw zawiera szczególne rozwi
Ģ
zania
proceduralne dotycz
Ģ
ce niektórych instytucji i czynno
Ļ
ci
procesowych,
modyfikuj
Ģ
lub
ograniczaj
Ģ
które
stosowanie
k.p.a.
Najcz
ħĻ
ciej
przyjmuje
si
ħ
,
Ň
e
takie
Tryby post
ħ
powania administracyjnego
przepisy
nie
konstytuuj
Ģ
odr
ħ
bnych
post
ħ
powa
ı
szczególnych.
Jednak przy szerokim uj
ħ
ciu, mo
Ň
na te
Ň
przyj
Ģę
,
Ň
e
wszelkie takie przepisy tworz
Ģ
szczególny systemy
post
ħ
powania administracyjnego – w takim wypadku,
ka
Ň
de zmodyfikowane w stosunku do k.p.a.
post
ħ
powanie administracyjne byłoby post
ħ
powaniem
szczególnym [por. W. Dawidowicz, L.
ņ
ukowski]
A.
Tryb zwykły (główny) post
ħ
powania administracyjnego
Tryby nadzwyczajne post
ħ
powania administracyjnego
B.
3
2012-01-20
•
W ramach post
ħ
powania administracyjnego wyró
Ň
nia si
ħ
:
-
post
ħ
powanie (tryb) zwyczajny (główny)
oraz
-
post
ħ
powania (tryby) nadzwyczajne.
Post
ħ
powanie główne (tryb zwyczajny)
•
Kryterium tego podziału odnosi si
ħ
do charakteru sprawy
b
ħ
d
Ģ
cej przedmiotem post
ħ
powania.
•
W przypadku post
ħ
powania głównego przedmiotem jest
indywidualna
sprawa
o
charakterze
materialnym
–
sprawa administracyjna
•
Post
ħ
powanie główne reguluje stosowanie norm prawa
administracyjnego materialnego, w celu ukształtowania
sytuacji
post
ħ
powanie administracyjne
(jurysdykcyjne)
prawnej
(praw
i
obowi
Ģ
zków)
stron
post
ħ
powanie ogólne
post
ħ
powania szczególne
post
ħ
powania .
główne (tryb zwykły)
nadzwyczajne (tryb nadzwyczajny)
•
W oparciu o charakter wadliwo
Ļ
ci rozpoznania i
rozstrzygni
ħ
cia sprawy zako
ı
czonej decyzj
Ģ
ostateczn
Ģ
oraz skutków rozstrzygni
ħ
cia podejmowanego
w post
ħ
powaniu nadzwyczajnym wyró
Ň
nia si
ħ
zasadniczo
trzy
Post
ħ
powania nadzwyczajne (tryby nadzwyczajne)
•
Celem post
ħ
powania prowadzonego w trybie
nadzwyczajnym bezpo
Ļ
rednio jest poddanie weryfikacji
ostatecznej decyzji administracyjnej rozstrzygaj
Ģ
cej jak
ĢĻ
spraw
ħ
indywidualn
Ģ
.
•
Weryfikacja dokonywana w trybach nadzwyczajnych
post
ħ
powania administracyjnego zasadniczo polega na
konkretyzacji norm prawa procesowego reguluj
Ģ
cych
okre
Ļ
lone wadliwo
Ļ
ci ostatecznej decyzji
administracyjnej, przy czym w pewnych przypadkach te
Ň
mo
Ň
e
nadzwyczajne
tryby
post
ħ
powania
administracyjnego:
a)
post
ħ
powania
w
sprawie
wznowienia
post
ħ
powania
administracyjnego;
b)
post
ħ
powanie
w
sprawie
stwierdzenia
niewa
Ň
no
Ļ
ci
decyzji;
post
ħ
powanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji
dotkni
ħ
tej
c)
doprowadzi
ę
do
okre
Ļ
lonego
ukształtowania
wad
Ģ
niekwalifikowan
Ģ
lub
decyzji
sytuacji materialnoprawnej.
prawidłowej
4
2012-01-20
Instancje post
ħ
powania administracyjnego
•
Jurysdykcyjne post
ħ
powanie administracyjne jest, co do
zasady, post
ħ
powaniem dwuinstancyjnym, a wi
ħ
c
obejmuje zarówno post
ħ
powanie tocz
Ģ
ce si
ħ
przed
organem pierwszej instancji, jak i post
ħ
powanie tocz
Ģ
ce
si
ħ
przed organem drugiej instancji.
Instancje post
ħ
powania administracyjnego
•
Zasad
ħ
dwuinstancyjno
Ļ
ci
post
ħ
powania
admini-
stracyjnego formułuje art. 15 k.p.a.
•
Zakres przedmiotowy ogólnego post
ħ
powania
administracyjnego kształtowany jest przede wszystkim
przez tre
Ļę
art. 1 pkt 1 i 2 k.p.a.
•
Od nowelizacji k.p.a. z 1980 r., zgodnie z brzmieniem art.
1 pkt 1 k.p.a., przepisy reguluj
Ģ
ce ogólne post
ħ
powanie
administracyjne
maj
Ģ
zastosowanie
w
post
ħ
powaniach
Przedmiot post
ħ
powania administracyjnego
przed
organami
administracji
publicznej
w
sprawach
indywidualnych
rozstrzyganych
w
drodze
decyzji
administracyjnej.
•
Zatem w uj
ħ
ciu kodeksowym
przedmiotem
post
ħ
powania administracyjnego
jest
sprawa
indywidualna rozstrzygana przez organ administracji
publicznej w drodze decyzji administracyjnej
.
5
Plik z chomika:
ilonnaa
Inne pliki z tego folderu:
Historia administracji-Hubert Izdebski.PDF
(334075 KB)
Historia Administracji - dr Gałędek.rar
(211 KB)
informator_z089_334306_tadm_popr.pdf
(4430 KB)
adm_teoria-ustroj.pdf
(1693 KB)
Polityka władz wobec mniejszości wyznaniowych PRL.pdf
(180 KB)
Inne foldery tego chomika:
__ BAJKI, BAŚNIE, LEGENDY
1001 RZECZY KTÓRE WARTO WIEDZIEĆ
Administracja podręczniki
Anioły istoty ciala astralne
Biblioteka Rzeczy Niezwykłych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin