Sześćdziesiąt lat badań qumranoznawczych w Polsce.pdf

(306 KB) Pobierz
269071077 UNPDF
Studia Judaica 10: 2007 nr 2(20), s. 185-199
Andrzej Mrozek
Krzysztof Pilarczyk
Uniwersytet Jagielloński, Kraków
SześćdzieSiąt lat badań qumranoznawczych 
w PolSce 1
SeSSAnt’Anni dellA ricercA quMrAnicA in PoloniA
Astratto
da sessanta anni, da quando esiste una nuova disciplina, la qumranologia, sorta grazie alle
scoperte avvenute sulle rive del Mar Morto, i scienziati polacchi, prima di tutto i biblisti,
se ne sono interessati. Si può dividere questi anni in tre distinti periodi. il primo, che si
conclude a cavallo tra gli anni cinquanta e sessanta, fu caratterizzato dal grande interesse
per i manoscritti di qumran e si esprime in molti articoli introduttivi. Sembrava che questo
interesse si esprima in una più profonda ricerca scientiica. Questo però non avviene, e per
circa un quarto del secolo si constata una certa stagnazione, anche se bisogna ricordare
alcuni successi. Assieme con i cambiamenti verso la ine degli anni ottanta si nota uno
nuovo slancio in campo di qumranologia. Grazie ai contati con i centri scientiici all’estero,
alle diverse iniziative e le nuove pubblicazioni, pian piano si avverte una discreta presenza
dei scienziati dalla Polonia nelle ricerche legate con qumran.
Celem artykułu jest prezentacja i poddanie ocenie polskich osiąg-
nięć z zakresu badań qumranoznawczych w okresie minionych niespełna
sześćdziesięciu lat (pierwsza polska publikacja pochodzi z roku 1949).
Przez termin „polskie osiągnięcia” rozumieć się będzie przede wszystkim
publikacje naukowe wydane w Polsce, świadomie pomijając niezwykle
cenny dorobek Józefa Tadeusza Milika, który został opisany i oceniony
już wcześniej przez Z.J. Kaperę na łamach „Studia Judaica”. 2 tak rozu-
miana polska literatura qumranoznawcza jest świadectwem z jednej strony
kierunków i stanu badań polskich naukowców nad zwojami znad Morza
Martwego, a z drugiej strony recepcji światowych osiągnięć w pracach
nad nimi i ewentualnego dyskursu między polskimi i zagranicznymi qum-
1 Nieco poszerzona wersja referatu wygłoszonego na konferencji międzynarodowej
„Qumran pomiędzy Starym a Nowym Testamentem”, Lublin 25-27.10.2007.
2 Z.J. Kapera, Józef Tadeusz Milik – pół wieku pracy nad rękopisami z Qumran ,
„Studia Judaica” 2: 1989, nr 1(3), s. 107-114.
269071077.002.png
186
ANdrZeJ MroZeK, KrZySZTof PiLArCZyK
ranoznawcami. Nie uwzględniono natomiast w artykule prac magister-
skich, licencjackich i doktorskich, chyba, że później znalazły one odbicie
w publikacjach drukowanych.
Sukcesywnie i na różny sposób oraz w wielu kontekstach dokona-
no już w minionych latach przeglądów polskiego wkładu w te badania. 3
dokumentowały ów wkład zwłaszcza polskie bibliograie biblijne, a od-
dzielnie ks. S. Mędala i Z.J. Kapera. W sposób systematyczny za okres do
1999 roku zestawił ten dorobek ks. Piotr ostański w Polskiej bibliograii
biblijnej , odnotowując w niej ponad 600 pozycji, 4 a Z.J. Kapera w kilka
lat później 5 oszacował ich liczbę na około 800 artykułów i dwa tuziny
książek.
Warto przywołać w tym miejscu statystykę, która obrazuje stopnio-
wy wzrost zainteresowania w Polsce zagadnieniami qumranoznawczymi.
W latach 1949-1961 ukazały się 163 pozycje, z tego 33 recenzje w 45 róż-
nych czasopismach. W latach 1962-1974 pojawiło się już tylko 114, z tego
33 recenzje w 33 czasopismach. W latach 1975-1988 ogłoszono drukiem
zaledwie 79 pozycji, z tego 9 recenzji w 24 czasopismach. dopiero na
lata 1989-1999 przypada znaczący wzrost publikacji qumranoznawczych;
osiągają one liczbę 337 pozycji, w tym 56 recenzji w 40 czasopismach.
Na 337 publikacji aż 240 pojawiło się w kilku zaledwie specjalistycz-
nych czasopismach „folia orientalia” (29), „filomata” (34), „The Qum-
ran Chronicle” (98), oraz w „Qumranica Mogilanensia” (75), za sprawą
3 Zob. m.in. e. dąbrowski, W trzy lata po odkryciu manuskryptów hebrajskich ,
w: tenże, Studia biblijne, Warszawa 1951, s. 35-62; tenże, Odkrycia nad Morzem Mar-
twym po dziesięciu latach , „ruch Biblijny i Liturgiczny” 1957, nr 6, s. 359-381; W. Ty-
l o c h, Odkrycia nad Morzem Martwym po dwunastu latach , „Przegląd orientalistyczny”
1960, nr 3, s. 281-301; tenże, Rękopisy znad Morza Martwego po dwudziestu latach ,
„euhemer. Przegląd religioznawczy” 1968, nr 2, s. 21-38. J.T. Milik, Dziesięć lat odkryć
na Pustyni Judzkiej , Warszawa 1968; K. Pilarczyk, Qumran z perspektywy czterdziestu
lat , „Życie i Myśl” 1987, nr 9-10, s. 43-51; W. Chrostowski, Qumran – 40 lat później,
„Przegląd Powszechny” 1987, nr 11, s. 195-211 i nr 12, s. 377-396; tenże, 45 lat qumra-
nologii. Materiały z 32 sympozjum biblistów polskich , 1995, nr 1, s. 5-6; Z.J. Kapera, 45
lat qumranologii, „Collectanea Theologica” 1995, nr 1, s. 7-33; Z.J. Kapera, Półwiecze
sporu o zwoje znad Morza Martwego , Kraków 1996; S. Mędala, Przegląd badań nad
literaturą międzytestamentalną w ostatnim dziesięcioleciu (1986-1995) , w: Żydzi i judaizm
we współczesnych badaniach polskich. Materiały z konferencji, 21-23.11.1995 , red. K.
Pilarczyk, Kraków 1997, s. 91-104, o Qumran s. 93-99; Z.J. Kapera, Qumranologia
polska : dokonania i perspektywy , „Collectanea Theologica” 2005, nr 75/3, s. 21-54.
4 Zob. P. ostański, Bibliograia biblistyki polskiej 1945-1999 , t. 1, Poznań 2002,
s. 181-220.
5 Por. Z.J. Kapera, Qumranologia polska... , s. 23-24.
269071077.003.png
SZeśćdZieSiąT LAT BAdAń QUMrANoZNAWCZyCh W PoLSCe
187
aktywności jednego człowieka – Z.J. Kapery. Ponadto wiele z nich, choć
opublikowanych w Polsce, zostało napisanych przez niepolskich qumra-
noznawców.
W celu uproszczenia dyskursu polskie badania nad zwojami znad
Morza Martwego można podzielić na trzy okresy. Pierwszy z nich zaczął
się w 1949 roku i trwał do końca lat pięćdziesiątych XX wieku. Charakte-
ryzował się stałym wzrostem ilości publikacji, koncentrujących się głów-
nie na ustaleniu autorstwa odnalezionych zwojów oraz ich znaczeniu dla
badań, a przede wszystkim dla krytyki tekstu Biblii hebrajskiej.
okres drugi rozpoczął się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześć-
dziesiątych XX wieku i trwał przez blisko dwadzieścia lat. Wówczas
akcent w dyskusji został przeniesiony z rozwikłania kwestii autorstwa
rękopisów na zagadnienia pochodzenia chrześcijaństwa, które w kon-
tekście interpretowanych zwojów znad Morza Martwego próbowano
oddzielać od osoby Jezusa z Nazaretu i wskazywać na jego ściślejszy
związek z judaizmem, oraz przemian społecznych zachodzących pośród
jego wyznawców w i wieku n.e., które doprowadziły do powstania no-
wej religii. ilość publikacji w Polsce po początkowym wzroście zaczęła
w tym czasie systematycznie spadać i ustaliła się na poziomie zaledwie
kilku rocznie.
Trzeci okres zaczął się w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku
i trwa nadal, charakteryzując się ciągłym wzrostem ilości publikacji. To
ożywienie spowodowane zostało podjęciem na nowo na forum świato-
wym dyskusji wokół nowych hipotez dotyczących autorstwa i pochodze-
nia zwojów, w Polsce zaś dzięki organizowaniu cyklicznych kolokwiów
poświęconych tematyce qumranoznawczej ,  pojawieniu się polskich spe-
cjalistycznych periodyków i serii wydawniczych ściśle związanych z tą
tematyką oraz podjęciem badań nad nią przez pojedynczych badaczy
w kilku centrach naukowych.
Trzymając się zaproponowanego podziału chronologicznego, warto
dokonać szczegółowej charakterystyki poszczególnych okresów.
i. oKreS PioNierSKi – LATA PięćdZieSiąTe XX WieKU
okres pionierski odznaczał się ostrożnością przy konfrontacji ze zwo-
jami z Qumran, artykułami informacyjnymi na temat odkryć, pierwszymi
próbami interpretacji oraz poszukiwaniem znaczenia odkryć qumrańskich
dla wiedzy o historii tekstów biblijnych. dlatego nie dziwi, że w wielu cza-
269071077.004.png
188
ANdrZeJ MroZeK, KrZySZTof PiLArCZyK
sopismach polskich pojawiło się stosunkowo dużo publikacji, choć w więk-
szości miały one charakter informacyjny i wprowadzający do zagadnienia.
odnotować należy, że doniosłość odkryć nad Morzem Martwym została
dostrzeżona w Polsce bardzo wcześnie i wzbudziła ożywioną dyskusję wśród
naukowców, a przede wszystkim wśród biblistów. Jak jednak zauważył ks.
W. Chrostowski, dość wcześnie zaczęto pisać w Polsce o odkryciach w Qum-
ran i wszystko wskazywało na szybki rozwój tej dziedziny badań. 6 Jednak nie
spełniły się oczekiwania i ilość publikacji systematycznie malała.
okres pionierski zdominowała dyskusja nad autorami zwojów, czy
byli to esseńczycy, czy cadokici. W Polsce zwolennicy obu opcji dzielili
się mniej więcej równo, ale nie było pomiędzy nimi zbyt burzliwych pole-
mik. Największym w kraju zwolennikiem cadokickiego pochodzenia zwo-
jów był ks. e. dąbrowski, uważający ich za sektę, o której dawniej wspo-
minano jako o tzw. sekcie „Nowego Przymierza”, a wiadomości o niej
były fragmentaryczne, i dopiero odkrycia nad Morzem Martwym rzuciły
pewne światło na tę grupę. Zaznaczył, że nazwa ta nie jest im narzucona
z zewnątrz, ale przyjęta z ich własnych dzieł gdzie nazywali się: „zwolen-
nikami nowego Przymierza lub bene has-Sadoq , tj. cadokitami”. 7
W roku 1960, który może stanowić symboliczną datę zakończenia
okresu pionierskiego, w miesięczniku „Znak” ukazały się dwa bardzo
ciekawe wywiady przeprowadzone przez ks. l. Stefaniaka. Pierwszym
rozmówcą był wybitny polski badacz zwojów ks. J.T. Milik, do tego cza-
su prawie nieobecny w polskiej prasie i publikacjach. W wywiadzie po-
ruszono kwestię identyikacji autorów zwojów, która była jeszcze żywo
w tym okresie dyskutowana, choć pomału zaczynała ustępować dyskusji
nad ich stosunkiem do chrześcijaństwa. Wywiad ten dodatkowo zyskiwał
na atrakcyjności, jako że pozwalał zapoznać się polskiemu czytelnikowi
z poglądami wybitnego badacza zwojów na temat pochodzenia manu-
skryptów, który – choć napisał na ten temat książkę – to była ona dostępna
tylko dla wąskiego grona i dodatkowo po francusku lub włosku.
Już pod koniec pierwszego okresu bp h. Strąkowski 8 podjął temat
niezwykle popularny na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych
6 Zob. W. Chrostowski, Qumran – 40 lat później , s. 195-211.
7 e. dąbrowski, Odkrycia w Qumran nad Morzem Martwym a Nowy Testament,
Poznań 1960, s. 47.
8 h. Strąkowski, Manuskrypty z Qumran a pisma Nowego Testamentu , „rocz-
niki Teologiczne” 1957, z. 3, s. 177-205; tenże, Komentarz Habakuka , „ruch Biblijny
i Liturgiczny” 1957, nr 6, s. 394-416; tenże, Manuskrypty z Qumran a chrześcijaństwo ,
lublin 1958.
269071077.005.png
SZeśćdZieSiąT LAT BAdAń QUMrANoZNAWCZyCh W PoLSCe
189
XX wieku, a dotyczący analogii pomiędzy Mistrzem Sprawiedliwości
a Jezusem Chrystusem. Za granicą pierwszy, który wywołał dyskusje
na ten temat, był paryski historyk religii A. dupont-Sommer, nazywając
Jezusa z Nazaretu na podstawie 1Qphab „zdumiewającą reinkarnacją
Mistrza” i uważając, że należy zmienić pogląd na oryginalność chrześ-
cijaństwa. Podobnie twierdził K.G. Kuhn, a J. Teicher nawet sądził, że
rękopisy z Qumran pochodzą od judeochrześcijan i Jezusa opisują jako
Mistrza Sprawiedliwości. 9
Jeden z członków grupy powołanej do tłumaczenia zwojów, J. Alle-
gro posunął się jeszcze dalej. opierając się na twierdzeniach A. dupont-
Sommera, stwierdził, że z manuskryptów wynika to, iż istnieje ścisły
związek między ukrzyżowaniem Mistrza Sprawiedliwości z sekty esseń-
skiej a ukrzyżowaniem i zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa. Takie
przedstawienie problemu spowodowało reakcję pozostałych członków
zespołu tłumaczy z o. r. de Vaux na czele. W oświadczeniu z 16 marca
1956 roku stwierdzili, że pozostali tłumacze nie odnajdują przytoczonych
faktów podanych przez J. Allegro w dostępnych zwojach. 10
obok bpa h. Strąkowskiego do biblistów szczególnie zainteresowa-
nych problematyką qumrańską zalicza się wspomnianego już ks. e. dą-
browskiego. on to m.in. odniósł się do relacji pomiędzy tekstami Pawła
z Tarsu a tekstami z Qumran. i można powiedzieć, że w swej publikacji
Odkrycia w Qumran nad Morzem Martwym a Nowy Testament (1960) za-
kreślił metodologiczne ramy do porównań tekstów NT i zwojów z Qumran.
Zasadę, która mu przyświecała, wyraził tak: nie należy wyciągać zbyt po-
chopnych wniosków z tych analogii, bowiem mogą one być powierzchowne
lub wynikać z czerpania inspiracji z tego samego źródła, którym był Stary
Testament. do podobnych wniosków można dojść, porównując organizację
wczesnego Kościoła i gminy, zamieszkującej osadę Qumran nad Morzem
Martwym. Po blisko 50 latach ta zasada do pewnego stopnia jest słuszna,
ale równocześnie wymaga rewizji odnośnie do źródła inspiracji.
W tym okresie zainteresowanie tematyką wykazywali również inni
znani bibliści, tacy jak chociażby ks. Aleksy Klawek, ks. Jan Szeruda,
ks. Stanisław Grzybek, ks. Stanisław Łach. ich zasługi dla qumranoznaw-
stwa opisał szczegółowo Z.J. Kapera. 11
9 Tenże, Manuskrypty z Qumran a pisma Nowego Testamentu... , s. 187.
10 Tamże, s. 187-191.
11 Por. Z.J. Kapera, Qumranologia polska ... , s. 24-30.
269071077.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin