Les Giblin - Umiejętność postępowania z innymi.pdf

(92 KB) Pobierz
12278030 UNPDF
Les Giblin
UMIEJETNOSC POSTEPOWANIA Z INNYMI
1
12278030.001.png
I - Rozumienie ludzi i natury ludzkiej.
Pierwszym krokiem na drodze do coraz umiejętniejszego obcowania z innymi, (czyli do
coraz skuteczniejszego nawiązywania pozytywnych kontaktów międzyludzkich) jest
prawidłowe zrozumienie innych ludzi i ich natury. Kiedy posiadasz dobra znajomość natury
ludzkiej i ludzi, kiedy wiesz dlaczego ludzie robią to, co robią, kiedy wiesz dlaczego i jak
ludzie zareagują w określonych sytuacjach - wówczas, i tylko wówczas, możesz zacząć
umiejętnie to wykorzystywać. Zrozumienie ludzi i natury ludzkiej polega poprostu na
ustaleniu, co ci ludzie sobą reprezentują - nie zaś na ustaleniu tego, co sadzisz, że sobą
reprezentują, ani tego, co chciałbyś, żeby sobą reprezentowali. Jacy wiec oni są? ---
LUDZIE PRZEDE SZYSTKIM INTERESUJA SIĘ SOBĄ, A NIE TOBA! Wykładając te myśl
inaczej: ta druga osoba jest tysiąc razy bardziej zainteresowana sobą niż Tobą. I na odwrót!
Ty interesujesz się sobą o wiele bardziej niż kimkolwiek innym na świecie. Pamiętaj, że
czyny człowieka powodowane są myśleniem o sobie, zainteresowaniem własnymi
korzyściami. Ta cecha charakteru ludzkiego jest tak silna, że siłą napędową dobroczynności
jest przede wszystkim satysfakcja i przyjemność, jaka ofiarodawca odczuwa w chwili
dawania, a nie dobroczynny skutek daru. Skutek liczy się w drugiej kolejności. Nie musisz
przepraszać albo czuć się zażenowany uświadomiwszy sobie, że w naturze ludzkiej leży
zainteresowanie własnymi korzyściami - tak było od początku świata i tak będzie do końca
świata, ponieważ taka jest właśnie ludzka natura. Pod tym względem jesteśmy wszyscy
jednakowi. Nie musisz przepraszać albo czuć się zażenowany uświadomiwszy sobie, że w
naturze ludzkiej leży zainteresowanie własnymi korzyściami - tak było od początku świata i
tak będzie do końca świata, ponieważ taka jest właśnie ludzka natura. Pod tym względem
jesteśmy wszyscy jednakowi. Świadomość, że ludzie są zasadniczo zainteresowani przede
wszystkim sobą, daje Ci podstawę do wypracowania taktyki postępowania z nimi. Umożliwia
Ci zręczne podejmowanie skutecznych działań. W dalszych rozdziałach zobaczysz jak wiele
niezawodnych technik można wypracować opierając się na zrozumieniu tej prawdy.
2
II - Jak umiejętnie rozmawiać.
Gdy z kimś rozmawiasz, wybierz temat, który jest dla niego szczególnie zajmujący.
Rozmawiaj o tym, co go interesuje najbardziej na świecie. A co jest dla niego najbardziej
interesujące na świecie? - ON SAM! Kiedy mówisz do niego o nim, jest głęboko
zaciekawiony i bez reszty zafascynowany. Będzie potem o Tobie myślał z wielka sympatia.
Kiedy mówisz do kogoś o nim samym, "głaszczesz go z włosem" - Twoje działanie
ukierunkowane jest zgodnie z właściwościami natury ludzkiej. Kiedy mówisz do niego
osobie, "głaszczesz go pod włos" - Twoje działanie zmierza w przeciwnym kierunku. Usuń
ze swojego słownika wyrazy: "ja", "mój" itd., a zamiast nich używaj wyrazów: "ty", "twój" itd.
Wyrazy te maja większą siłę od wszystkich innych wyrazów wymawianych przez ludzki
język. Np:
- To dla Ciebie,
- Na pewno będzie Pani zadowolona, jeśli Pani to zrobi,
- Pana rodzina na pewno się ucieszy,
- Opłaci się to Państwu w każdym przypadku, itd.
Krotko mówiąc: jeśli zrezygnujesz z przyjemności, jaka daje Ci mówienie o sobie, i która
czerpiesz z uzyskania słow. "ja", "mnie", "mój", Twoja skuteczność w rozmowach z innymi
ludźmi i wpływ, jaki na nich masz, znacznie się zwiększy. Nie da się ukryć, że jest to trudne
do osiągnięcia i wymaga długich ćwiczeń, ale nagroda, jaka za to otrzymasz, jest warta
wysiłku. Innym dobrym sposobem wykorzystania zainteresowania ludzi ich własnymi
osobami jest sprowokowanie ich podczas rozmowy do mówienia o sobie. łatwo się
przekonać, że ludzie bardziej wolą rozmawiać o sobie, niż o czymś innym. Jeśli skierujesz
rozmowę na ten temat, rozmówca uzna Cię za sympatyczna osobę. Możesz to osiągnąć,
zadając pytania w rodzaju:
- Jak tam żona i dzieci?,
- Jak twój chłopak radzi sobie w wojsku?,
- A gdzie teraz mieszka twoja córka z mężem?,
- Od dawna pracujesz w tej firmie?,
- Czy pan się urodził w tym mieście?,
- Co pan o tym myśli?,
- Czy to pani rodzina jest na tym zdjęciu?,
- Jak się państwu udała wycieczka?
- Czy zabiera pan z sobą rodzinę?.
Większość z nas nie potrafi skutecznie wpłynąć na innych, bo jesteśmy ciągle zajęci
myśleniem i mówieniem o sobie. Musimy wiec sobie dobrze uświadomić, że nie jest ważne,
czy nam się podoba temat rozmowy i to co mówimy, lecz czy się to podoba naszym
rozmówcom. Tak wiec, jeśli z kimś rozmawiasz, mów o nim i tak pokieruj rozmowa, by on
również mówił o sobie. W ten właśnie sposób staniesz się najbardziej interesującym
rozmówca.
3
4
III - JAK SPRAWIC, BY ROZMÓWCA POCZUL się WAZNY?.
Najpowszechniejsza cecha gatunku ludzkiego, cecha którą masz zarówno Ty, jak i każdy
inny człowiek na świecie, cecha tak silna, że sprawia, iż ludzie robią te wszystkie dobre i złe
rzeczy, które robią, jest pragnienie bycia kimś ważnym, pragnienie bycia osoba znana. -
Jeśli wiec chcesz umiejętnie postępować z ludźmi dbaj o to, by okazywać im, że są ważni.
Pamiętaj, że im ważniejsi poczują się ludzie przy Tobie, tym lepiej będą na Ciebie
reagować.
-Każdy chce być traktowany jak "ktoś" - na tym oparta jest miedzy innymi ogólna potrzeba
zachowania twarzy. - Nikt nie chce być traktowany jak "nikt" - a gdy kogoś ignorujemy lub
nie dopuszczamy do głosu, dajemy mu do zrozumienia, że jest dla nas nikim. Pamiętaj, że
ten drugi człowiek jest dla siebie tak samo ważny, jak Ty jesteś dla siebie. Stosowanie się
do tej prawdy jest jednym z kamieni węgielnych sukcesu w kontaktach międzyludzkich. Oto
kilka sposobów okazywania ludziom, że są dla nas ważni:
1- Słuchaj tego, co mówią (patrz rozdział 5-"Jak umiejętnie słuchać")-Niegodzenie się na
wysłuchanie kogoś jest jednym z najskuteczniejszych sposobów doprowadzenia do ego, by
poczuł się mało ważny, okazania mu, że się go ma za nic.- Uważne słuchanie tego, co ktoś
mówi, jest jednym z najlepszych sposobów utwierdzania go w poczuciu ważności.
2.- Przyklaskuj ludziom i praw im komplementy - gdy na to zasługują.
3.- Używaj imion i nazwisk rozmówców oraz ich zdjęć. Mów do ludzi po imieniu lub
nazwisku, oraz wykorzystuj ich zdjęcia, a będą Cię bardzo lubili.
4.- Odpowiadaj po chwili, a nie natychmiast. - Sprawi to na rozmówcy wrażenie, że
starannie przemyślałeś to, co powiedział, i że było to warte przemyślenia.
5.- Używaj słów "ty", "twój", "pani", "pan", pana" itd., a nie "ja", "mnie", mój" itd.
6.- Dawaj ludziom znać, że pamiętasz, że na ciebie czekają. jeśli już ktoś musi na Ciebie
czekać, daj mu znać, że o nim wiesz i pamiętasz, że czeka, To sprawi, że poczuje się
ważny. 7.- Dostrzegaj każdego w grupie, a nie tylko jej przywódcę lub tego, kto w jej imieniu
mówi. Grupa to nie tylko jedna osoba.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin