PARTIA KARTELOWA.doc

(24 KB) Pobierz
PARTIA KARTELOWA (XIX)

PARTIA KADROWA (XIX)

Ø      centralna rola grupy liderów

Ø      ograniczone członkostwo

Ø      nieformalne powiązania

Ø      luźna struktura organizacyjna

Ø      klientelizm: apelują do wąskiej grupy elektoratu

Ø      małe grupy deputowanych mających nieograniczoną władzę

Ø      źródłem finansowania są kwoty przekazywane przez konkretne osoby

Ø      kładą nacisk na intratne stanowiska w administracji państwowej

Ø      model awansu-wynik pozycji społecznej (status ekonomiczny)

 

PARTIA MASOWA (1880-1960)

Ø      centralna rola aparatu partyjnego

Ø      zadania polityczno-administracyjne wypełnia partyjna biurokracja

Ø      organizacja oparta na zasadzie członkostwa

Ø      apeluje do elektoratu poprzez fakt wykorzystania ideologii

Ø      dominacja liderów wyłonionych na podstawie wewnątrzpartyjnych procedur

Ø      silne kierownictwo

Ø      źródłem finansowania składki członkowskie oraz dotacje

Ø      kładą nacisk na ideologie (p. wyznawców)

Ø      model awansu: przechodzenie kolejnych etapów kariery

 

PARTIA WYBORCZA (od lat 60)

Ø      elity partyjne i profesjonalne , eksperci dysponujący wiedzą

Ø      słabe powiązania wertykalne

Ø      apeluje do elektoratu poprzez  odwołanie się do jego opinii

Ø      dominacja reprezentantów partii sprawujących funkcje publiczne

Ø      personalizacja apelu wyborczego

Ø      źródłem finansowania są fundusze publiczne , dotacje przekazywane z zewnątrz

Ø      kładą nacisk na kwestie problemowe

Ø      model awansu: nagłe pojawienie się w ramach elity partyjnej(wzrost znaczenia konkretnej grupy)

 

PARTIA KARTELU ( od lat 70)

Ø      specjaliści ( menedżerowie, liderzy)

Ø      organizacja bez żadnych praw czy zobowiązań

Ø      apeluje do szerokiego elektoratu poprzez wysoce technicznie prezentowane oferty, promowanie fachowych kompetencji

Ø      dominacja liderów partyjnych

Ø      źródłem finansowania są fundusze publiczne (dotacje państwowe, sponsoring)

Ø      kładą nacisk na kwestie problemowe

Ø      model awansu: selekcjonowanie odpowiednich grup w ramach wzrostu znaczenia procesu menedżerskiej (czynnik fachowości)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin