PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK – 2006 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Mój dom.
II TYDZIEŃ - W moim ogródeczku.
III TYDZIEŃ - Kolory jesieni.
IV TYDZIEŃ - Żegnajcie przyjaciele!
Opracowała:
Anna Szeremeta
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Mój dom.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Słuchanie opowiadania „Z wizytą u Klary” – dziecko uważnie śledzi prezentowany tekst, porównuje go z historyjką obrazkową. Rozumie znaczenie wolności dla dzikich zwierząt, systematycznie opiekuje się swoimi pupilami.
§ „Domy zwierząt” – dziecko poznaje różne domy zwierząt, rozwija logiczne myślenie.
§ Zabawa ortofoniczna „Szpaki w ogrodzie” – dziecko ćwiczy spostrzegawczość, koordynację ruchową, doskonali mowę.
§ „Nasze domy” – dziecko zapoznaje się ze środowiskiem wiejskim i miejskim, dostrzega różnice i podobieństwa między nimi.
§ Zabawy słowne w „szukanie skojarzeń” – dziecko poszerza swój czynny słownik, bawi się słowami.
§ Słuchanie bajki P. Holeinone „Trzy świnki” – dziecko wypowiada się krótkimi zdaniami.
§ Poznanie kształtu i nazwy prostokąta – dziecko zapamiętuje jego wygląd, wykonuje zadania wg instrukcji nauczyciela.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł.) Przybory : kolorowe laski. Dziecko rozwija sprawność motoryczną w zakresie skoczności, zwinności i zręczności.
§ Zabawy ruchowe:
- orientacyjno – porządkowa „Ptaki i ptaszki” – dziecko zachowuje ostrożność podczas poruszania się po sali w dużej grupie. Odróżnia dźwięki wysokie i niskie.
- z elem. biegu i skłonu „Szpaki w ogrodzie” – dziecko przelicza zebrane jabłka w ogrodzie.
§ Zabawy na powietrzu – dzieci potrafią się zgodnie bawić zachowując bezpieczeństwo.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Słuchanie piosenki z płyty CD „Mój dom” – dziecko zna melodię i słowa I zwrotki.
§ Zabawa muzyczno – słuchowa z zastosowaniem śpiewu „ Jesienne echo”. tworzy i prezentuje własne improwizacje wokalne, słucha muzyki poważnej.
§ Słuchanie piosenki do nauki „Październik” – dziecko uważnie słucha słów i melodii nowej piosenki, próbuje zapamiętać I zwrotkę i refren.
§ Opowieść ruchowa przy spokojnej muzyce nawiązująca do treści wiersza „Jesień” J. Czechowicz. Zabawa słuchowa „Leśne echo”. Dziecko rozwija wrażliwość muzyczną poprzez słuchanie i śpiewanie piosenek.
§ Zabawy rytmiczne inspirowane piosenką ,,Jabłko’’ - wykonuje ćwiczenia rytmiczne zgodnie z muzyką, zna tekst piosenki, śpiewa piosenkę.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Malowanie farbami plakatowymi dużego szarego drzewa leśnego – płynne ruchy rąk.
§ Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.9 – ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.
§ Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.13 – łączenie domów z ich mieszkańcami. Dziecko zna domy typowe dla różnych kontynentów oraz ich mieszkańców.
§ Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków „Budujemy domy” – używanie pojęć określających położenie przedmiotów : „na górze”, „na dole”, „z prawej”, „z lewej”.
§ Praca przestrzenna wg Doroty Dziamskiej „Mój rodzinny dom” – dziecko potrafi złożyć kartkę na poszczególne etapy: książka, szafa, koperta. Rysuje w środku postaci, dorysowuje brakujące elementy.
Wyrazy do globalnego czytania: dom, rodzina, chatka, igloo, wigwam, wieś, miasto.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – W moim ogródeczku.
§ „Ogród jesienią” – dziecko wypowiada się na temat ilustracji. Opisuje wygląd owoców i warzyw, ilustruje ruchem opowiadanie nauczyciela.
§ Słuchanie wierszy Jana Brzechwy: „Pomidor”, „Warzywa”, „Arbuz”. Dziecko z uwagą słucha wybranych wierszy, dostrzega zawarty w nich humor.
§ „Nasze zbiory” – dziecko rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa, zna ich kształt, kolor i smak. Segreguje zbiory wg wybranego kryterium, doskonali sprawności umysłowe: analizy, syntezy, porównywania.
§ Rozwiązywanie zagadek o tematyce owocowo – warzywnej. Dziecko uważnie słucha zagadki i próbuje ją rozwiązać.
§ „Przetwory” – dziecko zna sposoby przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw, rozumie jak duże znaczenie ma ich obecność w codziennej diecie dla zachowania zdrowia.
§ Osłuchanie z wierszem do nauki „Rudy wiersz” – dziecko zapamiętuje poszczególne wersy.
§ Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej „Jarzynowy teatrzyk” – dziecko uważnie słucha tekstu literackiego.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł.) (powt.) Przybory : kolorowe laski. Dziecko potrafi poruszać się zgodnie z poleceniami nauczyciela.
- orientacyjno – porządkowa „Jesienne zbiory” – reagowanie na sygnał wzrokowy.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Podaj gruszkę”. Dziecko potrafi na akcent podać owoc koledze siedzącemu po prawej stronie.
§ Zabawa integracyjna „Sałatka owocowa” – dziecko uważnie słucha i reaguje na sygnał słowny.
§ Zabawa ilustracyjna do piosenki „Już październik” – dziecko zapamiętuje i potrafi odtworzyć ruchem treść piosenki.
§ Improwizacja słowno – muzyczna dzieci na temat jesieni. Dziecko przeżywa piękno jesiennego parku i wyraża doznania estetyczne różnymi formami ekspresji.
§ Odtwarzanie wysłuchanych rytmów za pomocą kasztanów i żołędzi. Odkrywanie dźwięków wydawanych przez kasztany i żołędzie np. pocieraniem kasztanem o kasztan, żołędziem o żołądź, rzucanie kasztanów i żołędzi z różnej wysokości na różne podłoże. Dziecko pobudza wrażliwość muzyczną poprzez nasłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków.
§ Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.15 – naklejanie owoców w odpowiednie miejsca.
§ „Polowanie na owoce” – dziecko prawidłowo nazywa kolory, łączy je z poznanymi owocami i warzywami.
§ „Jabłonka” – dziecko doskonali sprawność manualną podczas pracy z kartą graficzną. Wycina i dokleja szablony jabłek.
§ Praca z kartą z owocami – zapełnianie konturu owocu plasteliną. Ugniatanie plasteliny i rozcieranie palcami na kartce.
§ „Jesienny sad” – dziecko wyraża własne doświadczenia w formie prac plastycznych. Rozwija płynność ruchów dłoni i nadgarstka poprzez malowanie na dużych powierzchniach.
Wyrazy do globalnego czytania: owoce, warzywa, burak, marchew, grusza, śliwa, jabłoń, sad owocowy, ogród warzywny, pomidor.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Kolory jesieni.
§ „Park jesienią” – dziecko dostrzega i opisuje zmiany w przyrodzie związane z aktualną porą roku, zna jesienne zwyczaje wybranych zwierząt.
§ „Nasze zbiory” – dziecko porównuje kształt, wielkość i fakturę. Doskonali mowę poprzez ćwiczenia ortofoniczne.
§ Wyjazd do Multikina „Helios” na film animowany „Sezon na misia” w ramach programu „Helios dla szkoły”. Dziecko nawiązuje współpracę ze środowiskiem lokalnym, potrafi się właściwie zachować w miejscach publicznych. Uważnie ogląda i rozumie treść filmu.
§ „Jesienne klimaty” – dziecko porównuje wielkość przedmiotów, określa liczebność zbiorów, doskonali orientację przestrzenną, zna wygląd liści oraz nazwę i wygląd owoców wybranych drzew.
§ Słuchanie wiersza „Ruda jesień” – dziecko z uwagą słucha wiersza, rozumie jego sens, dostrzega charakterystyczną kolorystykę jesieni, eksperymentuje z kolorem zielonym.
§ Układanie z kasztanów rytmów wg wzoru – dziecko prawidłowo odwzorowuje szlaczek.
§ Segregowanie i przeliczanie jesiennych zbiorów z parku.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 (wł.) Przybory : kolorowe krążki. Dziecko ćwiczy samodzielnie, aktywnie kształtując układ mięśniowy.
- orientacyjno – porządkowa „Jesienna pogoda” – swobodne ruchy do rytmu piosenki, szybka reakcja na sygnał wzrokowy.
...
Rybuniagrazia