PLAN PRACY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
GRUPA I A, MOTYLKI
Temat kompleksowy: „ Jesienią, jesienią sady się rumienią…” (1-5.X.07)
v rozróżnianie i prawidłowe nazywanie owoców,
v zachęcanie dzieci do spożywania owoców,
v rozwijanie poprawnej mowy dziecka,
v rozwijanie zainteresowań przyrodą,
v przyzwyczajanie do zachowania porządku w miejscu pracy.
Temat dnia
Działania dzieci
Poznajemy owoce
„W sadzie”- rozmowa przy tablicy ilustrowana obrazkami. Zapoznanie dzieci z pojęciem sad, owoce. Poznanie wyglądu i nazw niektórych z nich(jabłko, gruszka, śliwka) oraz nazw drzew , na których rosną te owoce. Segregowanie sylwet owoców wg cech jakościowych. Posługiwanie się pojęciami: duży- mały. „W sadzie”- zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych metoda opowieści ruchowej.
Smaczne śliweczki
„Zgadnij jaki to owoc?”- zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie owoców wzrokiem, dotykiem, degustacja ich. Używanie określeń: słodkie , kwaśne, twarde, miękki(śliwka).uwrażliwienie dzieci na konieczność mycia owoców przed spożyciem. ”Owoce”- lepienie z plasteliny. „Zrywamy jabłka”- zabawa z elementem podskoku.
Owocowe przysmaki
Słuchanie piosenki w wykonaniu nauczyciela. Rozmowa na temat piosenki. Nauka zwrotki i refrenu piosenki fragmentami , metoda ze słuchu. Zabawa inscenizowana do piosenki. Rytmizacja nazw własnych owoców. „Zbieramy owoce”- zabawa muzyczna. Reagowanie na zmianę rejestrów w muzyce.
Jedna gruszka – dwa jabłuszka
„Jesień”- zabawa matematyczna poprzedzona wysłuchaniem wiersza. Przeliczanie owoców, segregowanie w koszyki wg liczebności. Poprawne nazywanie kolorów owoców. „Pojedynczo – w parze”- zabawa orientacyjno- porządkowa. „Spacer do sadu’- zabawa rytmiczne (reakcja na dźwięki wysokie i niskie).
Zdrowe owoce
„Witaminki”- rozmowa połączona z działaniem , podczas urządzania kącika przyrody. Przekonywanie dzieci o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia(owoce).troska o estetyczny wygląd sali. „Jabłuszko rumiane”- malowanie czerwona farbą konturu jabłka. Zapoznanie z nową techniką plastyczną i sposobem trzymania i posługiwania się farbami. „Spadająca gruszka”- ćwiczenia oddechowe.
Literatura:
v zeszyt roboczy nauczycielki
v H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”
Pomoce: ilustracje przedstawiające sad, owoce zgromadzone w kąciku przyrody, plastelina, farby, kartony, obrazki z owocami pocięte na części, papierowe sylwety owoców.
Zabawy ruchowe:
v zabawa bieżna „ Wiatr i wietrzyk”,
v z elementem podskoku „ Zrywamy jabłka”.
Temat kompleksowy: „Raz na jezdnię weszła gapa…” (15-19.X.07)
v zapoznanie z prostymi zasadami ruchu drogowego,
v poznanie i utrwalanie zasad prawidłowego i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię,
v poznanie roli znaków drogowych,
v wykorzystanie w zabawie prostego materiału konstrukcyjnego – klocki,
v poznanie figury geometrycznej – koło.
Ile jest znaków?
Przeliczanie w zakresie trzech i więcej. M. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej. Zapoznanie dzieci z wyglądem znaków drogowych; koło trójkąt , prostokąt. Segregowanie według kształty , przeliczanie. „ Zabawy z obręczami”- zestaw zabaw .reagowanie na polecenia nauczycielki. Ćwiczenie mięśni nóg i sprawności ruchowej.
Skrzyżowanie ulic
Wycieczka na skrzyżowanie ulic. Obserwacja ruchu ulicznego. Nauka bezpiecznego chodzenia po chodnikach. Przestrzeganie dzieci przed niebezpieczeństwami , uwrażliwienie na słuchanie rad osób dorosłych. Bezpieczne pokonanie przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Rozróżnienie kolorów: zielony- czerwony.
Uliczne sygnały
Rozwiązywanie zagadek słuchowych – rozpoznawanie pojazdów po wydawanych dźwiękach. Grupowanie środków komunikacji wg poruszania się ( ziemia, powietrze, woda). Słuchanie wiersza W. Fabera „ Światła na skrzyżowaniu”. Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię. Układanie sylwet samochodów z klocków kształcie figur geometrycznych.
Pan policjant
Przybliżenie dzieciom pracy policjanta oraz wyglądu jego munduru. Słuchanie wiersza
Malowanie farbami – kolorowanie postaci policjanta. Zabawy inhibicyjno-incytacyjne.
Wszędzie są koła
Poznanie figury geometrycznej: koła. Zabawa „ Korale dla mamy” – nawlekanie korali. Kreślenie kształtu koła w powietrzu. Słuchanie opowiadania nauczycielki „ Ołówek i gumka”. Zabawa „ Ołówek i gumka”. Ćwiczenia graficzne – łączenia linią ciągłą wykropkowanych kół, dużego i małego, kolorowanie ich.
„ Koła’- wyodrębnianie koła wśród innych kształtów. Układanie dowolnych obrazków z klocków w kształcie koła. Obserwacja zachowań dzieci.
v zeszyt roboczy nauczycielki,
v H. Kruk „ Wybór literatury…”
Pomoce: obrazki drogi i ulicy, proste znaki drogowe, sylweta policjanta, płyta z nagranymi odgłosami ulicy, klocki w kształtach figur geometrycznych, obręcze małe, skakanka, kartki, farby, ołówek, gumka do ścierania, karty zadaniowe, klocki w kształcie koła.
v bieżna „ Samochody”,
v orientacyjno-porządkowa „ Światła”.
Opracowała
Małgorzata Cacko
Rybuniagrazia