Reforma Kocioła od X do XIII w.- inwestytura.doc

(94 KB) Pobierz
Kościół od X do XIII w

Kościół  od X do XIII w. - reforma Kościoła, spór o inwestyturę oraz walka papiestwa z cesarstwem o „dominium mundi” ,       podr., s. 76 – 80,       oprac. RM

 

Pojęcia:

inwestytura (zob. temat: Społeczeństwo feudalne)uroczyste nadanie lenna,  np. lennikowi duchownemu (np. biskupowi, opatowi) któremu wręczano pierścień i pastorał,       (przed wprowadzeniem w Kościele reformy gregoriańskiej  inwestytura była  równoznaczna  z nadawaniem godności kościelnych przez świeckich feudałów, takich jak cesarz, król,  książę),                                       spór o inwestyturę między cesarstwem a papiestwem miał  miejsce w XI – XII w.

 

uniwersalistyczne dążenia cesarstwa i papiestwa w średniowiecznej Europie – dążenie cesarstwa i  

papiestwa do zdobycia prymatu politycznego i ideowego w średniowiecznej Europie łacińskiej

 

walka o „Dominium Mundi”- rywalizacja (walka) cesarstwa i papiestwa o prymat w  średniowiecznej 

Europie łacińskiej w XII – XIII w. (XI – XIV w.), wynikająca m. in.  z  dążeń  uniwersalistycznych  cesarza i 

papieża oraz konfrontacji cezaropapizmu z  papocezaryzmem.     

                                                                                                                                                               cezaropapizm – dążenie władców świeckich (zwł. cesarzy ) do podporządkowana sobie Kościoła (m.in.  papieży)

 

papocezaryzm – dążenie papieży do podporządkowania sobie władców świeckich (w tym cesarzy)

 

schizma – rozłam w Kościele, (schizma wschodnia – rozłam między Kościołem katolickim a prawosławnym, schizma zachodnia – rozłam w samym Kościele katolickim)

 

konkordat – układ między papieżem a władzą świecką

 

 

1. Kościół a cesarstwo od Konstantyna Wielkiego do Karola Wielkiego.                                        

  - tendencje cezaropapistyczne władców: Konstantyna Wielkiego, Teodozjusza Wielkiego, Justyniana  Wielkiego,  

      Pepina  Małego, Karola Wielkiego

  - poglądy św. Augustyna (zawarte w traktacie De civitate Dei – O państwie Bożym)  na temat relacji państwo -

     Kościół  

      • św. Augustyn w De civitate Dei stworzył koncepcję historiozoficzną zakładającą, że dzieje świata 

         to konfrontacja „państwa Bożego” z „państwem ziemskim”

      • poglądy św. Augustyna mogły w prowadzić do wniosku, że Kościół powinien uniezależnić się od władzy  

         świeckiej

  - tzw. Donacja Konstantyna : dokument (sfałszowany ?),  na mocy którego cesarz Konstantyn Wielki  miał rzekomo papieżowi  

       Sylwestrowi I i jego następcom przekazać władzę nad całym Kościołem, uznać prymat papieża w całym świecie chrześcijańskim  oraz  

       wyższość papieża nad cesarzem,                                                                                                                                                                             

       na tzw. donację Konstantyna powoływali się średniowieczni papieże dążący do podporządkowania sobie władców świeckich,                   

       Donacja Konstantyna była zatem  podstawą dążeń papocezarystycznych  oraz prawną podstawą sprawowania przez papieży władzy w  

       państwie kościelnym,                 w XV w. uczony humanista L. Valla uznał, że Donacja Konstantyna jest fałszerstwem

- utworzenie państwa kościelnego (patrimonium sancti Petri)  w 755 r. – w wyniku  sojuszu  Pepina 

    Małego z  papieżem i zwycięskiej wojny z Longobardami (zob. temat: Państwo Franków)

- Kościół w monarchii karolińskiej i renesansie karolińskim (zob. temat Państwo Franków)

                       

2.  Wybitni papieże od późnego antyku do schyłku wczesnego średniowiecza.

    ▪ św. Leon I Wielki (440 – 461): m.in. w wyniku negocjacji z Attylą uchronił Rzym w 452 r. przed najazdem Hunów                                                                                                                                           

      ▪ św. Grzegorz I Wielki (590 – 604): znacznie podniósł autorytet papiestwa, zapobiegł zdobyciu Rzymu przez 

           Longobardów, dążył do ich  schrystianizowania,  organizował misje wśród Anglów i Sasów, popierał  rozwój zakonu benedyktynów, 

           dostrzegając ogromną wartość reguły św. Benedykta i znaczenie tego zakon dla Kościoła np. w  prowadzeniu działalności misyjnej,                

           przypisuje mu się także skomponowanie chorału gregoriańskiego,   „starannie doglądał funkcjonowania gospodarki w Italii, 

           przeznaczając dochody na potrzeby kultu religijnego i biedaków. W pontyfikacie Grzegorza Wielkiego upatruje się (...) dążenia do 

           zapewnienia Europie jedności, opartej  na wspólnej wierze”, J. Rajman, Encyklopedia średniowiecza, s. 338                                                                                                                                           

       ▪  św. Mikołaj I Wielki (858 – 867): „doprowadził do uznania wyższości papieża nad całą hierarchią kościelną”, do ścisłego 

           podporządkowania duchowieństwa papieżowi , od tego czasu tylko papież mógł rozstrzygać odwołania od decyzji biskupów i usuwać 

           ich ze stanowisk w przypadku nieposłuszeństwa” (podr. s. 76)

    ▪  Sylwester II (999 – 1003): Gerbert z Aurillac, wybitny uczony, wszechstronnie wykształcony, wiedzę zdobywał m.in.  

           przebywając w arabskiej Hiszpanii, przypisuje mu się skonstruowanie organów oraz przejęcie cyfr arabskich na grunt cywilizacji 

           łacińskiej,  był najbliższym  współpracownikiem Ottona III  (został papieżem z jego woli) i zwolennikiem ottońskiego cesarstwa

           uniwersalistycznego (przekonał  Ottona III do idei  obudowy cesarstwa rzymskiego), kanonizował św. Wojciecha, zezwolił na 

           utworzenie arcybiskupstwa  gnieźnieńskiego

3. Kryzys Kościoła w IX - X w. (relacja źródłowa w podr., s. 81)

- X wiek jako stulecie wojen i anarchii w Europie Zachodniej (tzw. „ciemny wiek”) – m.in. był to skutek 

    decentralizacji władzy politycznej (faktycznego zaniku władzy centralnej) w państwach ostatnich Karolingów oraz  wzrostu 

    zagrożenia zewnętrznego (np. najazdy Normanów),      kryzys Kościoła w IX – X w.  był zatem skutkiem kryzysu politycznego w 

    państwach ostatnich Karolingów oraz wojen i  anarchii

   - negatywne zjawiska w życiu Kościoła, np.

       symonia – wystawianie na sprzedaż godności kościelnych

       nepotyzm – powierzanie godności kościelnych osobom spokrewnionym

       nikolaizm – łamanie przez księży zasady celibatu

 

4. Otton III i Henryk III wobec Kościoła (w  kontekście  uniwersalistycznych  dążeń  obu cesarzy)

  - rola Kościoła w ottońskiej idei cesarstwa uniwersalistycznego (Gerbert z Aurillac, czyli papież  Sylwester II 

       jako współpracownik cesarza w kształtowaniu się idei cesarstwa uniwersalistycznego,  rola kultu św. Wojciecha w 

       ottońskiej idei cesarstwa uniwersalistycznego)

   - popieranie przez cesarza Henryka III (1039 – 1056) dążeń reformatorskich w Kościele (m.in. papieża – 

        reformatora Leona IX),   za panowania cesarza Henryka III rozpoczęła  się w 1054 r. schizma wschodnia  (rozłam między Kościołem 

        katolickim a prawosławnym)

 

5. Początek schizmy wschodniejrozłamu między Kościołem  katolickim a prawosławnym (1054 r.),                                                                                       

      (wcześniejsza schizma wschodnia miała miejsce w latach 863 – 879, w okresie pontyfikatu Mikołaja I  i   patriarchy Konstantynopola  

        Focjusza, jej powodem był m.in. spór teologiczny o jedno sformułowanie w wyznaniu wiary:  „Filioque” czy „per Filium”.

  Przyczyny schizmy wschodniej:

-          różnice kulturowe między Europą łacińską a grecko - bizantyjską

-          spory teologiczno – doktrynalne między dwoma Kościołami (w istocie niewielkie; czynnik w zasadzie drugorzędny wobec innych przyczyn)

-          spór o prymat w Kościele między papieżem a patriarchą Konstantynopola

-          tendencje cezaropapistyczne obu cesarzy (rzymsko – niemieckiego i bizantyjskiego) jako czynnik utrudniający porozumienie między papieżem a patriarchą Konstantynopola

-          konflikt między kardynałem Humbertem a patriarchą Konstantynopola Michałem Cerulariuszem w 1054 r. jako bezpośrednia przyczyna schizmy wschodniej (wzajemne obłożenie się klątwami) 

                                                                                                                                                                                                  Próby przezwyciężenia schizmy wschodniej w następnych stuleciach, np.:

    • unia florencka z 1439 r. zawarta między Stolicą Apostolską (Kościołem katolickim)  a patriarchą Konstantynopola 

       (nietrwała m.in. z powodu zdobycia  Konstantynopola przez Turków w 1453 r. oraz  nieuznawania unii przez  patriarchat 

        moskiewski)

    • unia brzeska z 1596 r. - zawarta między Kościołem katolickim a częścią  Kościoła prawosławnego z obszaru 

      Rzeczpospolitej (państwa polsko - litewskiego),  w wyniku  zawarcia  unii brzeskiej  powstał Kościół  grecko - katolicki, 

      zwany unickim,   unia brzeska nie została  uznana m.in. przez  patriarchat moskiewski oraz część  prawosławnych 

       zamieszkujących obszar ówczesnej Rzeczpospolitej (dyzunici)

    ▪ w 1965 r. na II soborze watykańskim ogłoszono za nieważne  wzajemne ekskomuniki z 1054 r.,     nie oznaczało  to 

       jednak zakończenia  rozłamu  między Kościołem katolickim a prawosławnym

 

Najważniejsze różnice między Kościołem rzymskokatolickim a prawosławnym (obecnie) – podr., s. 76 - 77

(Kościół prawosławny nie uznaje dogmatu o nieomylności papieża, „celibat dotyczy tylko wyższego duchowieństwa i zakonników, komunia udzielana jest pod dwiema postaciami - wina”  i kwaszonego chleba, „Kościół prawosławny  jest autokefaliczny, co oznacza, ze gminy posiadają duża autonomię w odróżnieniu od katolickich, a zwierzchnictwo patriarchy - w przeciwieństwie do papieża w Kościele katolickim -  jest honorowe”, „święta obchodzi się według kalendarza juliańskiego” – podr.,s. 77)

 

 

6. Najważniejsze przejawy reformy Kościoła w X – XI w.  (reforma Kościoła w myśl sentencji „Ecclesia 

      semper reformanda” )                                                              

- kluniacki ruch odnowy życia zakonnego (zapoczątkowany w klasztorze w Cluny) jako istotny  

   przejaw reformy Kościoła w X – XI w(propagował zwłaszcza  reformę liturgii, poprawę dyscypliny 

     zakonnej,  podniesienie poziomu  moralnego i  intelektualnego zakonników, ideę „pokoju Bożego”)                                                                                                                                                         

       opactwo benedyktyńskie w Cluny  (założone w  Burgundii  w 910 r.,  uzyskało od fundatora przywilej egzempcji – bezpośredniej 

        zależności od papieża, dzięki temu było od samego początku niezależne od lokalnych feudałów)  stworzyło   w X-XII w  

        kongregację  klasztorów  funkcjonujących zgodnie z zasadami  kluniackiego ruchu odnowy,          około1100 roku  

        kongregacja kluniacka  liczyła  ok. 1450  klasztorów i ok. 50 tys. zakonników, spośród zakonników z Cluny wywodzili się  

        papieże  reformatorzy - Leon IX i Grzegorz VII ,   reforma cluniacka wywarła zatem wpływ na reformę 

        gregoriańską,     opactwo w Cluny  przyczyniło się także do  rozwoju i propagowania stylu romańskiego w 

        architekturze – podr., s. 76 - 77

 

idea „pokoju Bożego” („Treuga Dei”): program odnowy religijno - obyczajowej  propagowany  przez Kościół  

     w  X - XI w. , występujący  przeciw  przemocy, uciskowi  bezbronnych oraz  prywatnym wojnom feudałów ,              

     „ zgodnie z zasadami „pokoju (rozejmu) Bożego” pod groźbą kar kościelnych nie wolno było prowadzić wojen w czasie 

      wielkiego postu, adwentu, oraz od każdej środy wieczorem do poniedziałku rano” – podr, s. 77)

 

- reforma gregoriańska: program reformy Kościoła propagowany przez papieży II  połowy XI w.,

  zwłaszcza przez Grzegorza VII                                                                                                 

   • najważniejsze aspekty reformy gregoriańskiej: wybór papieży przez konklawe kardynałów 

      (na mocy dekretu Mikołaja II z 1059 r),   walka z symonią i nepotyzmem,    podniesienie poziomu  

       moralnego i  intelektualnego  duchowieństwa,  celibat księży,    propagowanie idei Pokoju Bożego,            

      zakaz przyjmowania godności kościelnych (inwestytury) z rąk świeckich feudałów,   papocezaryzm (jego 

        przejawem są słynne tezy Grzegorza VII z 1075 r., czyli tzw. Dictatus papae - Dyktat papieski,  zob. podr. s. 80 - 81)

   • papieże - reformatorzy okresu reformy  gregoriańskiej:                                                                      

        św. Leon IX  (1048 – 1054), Mikołaj II (1058 – 1061), Aleksander II (1061 – 1073),                                       

         św. Grzegorz VII  (1073 – 1085),  Urban II, bł. (1088 – 1099)

 

- nowe zakony w X - XIII w. jako istotny przejaw reformy Kościoła (oddolnych ruchów reformatorskich w   Kościele)                                                                                                               

    • zakony kontemplacyjne: kameduli (od schyłku X w. – św. Romuald, św. Piotr Damiani), kartuzi (od XI w.)                     

    • cystersi  (od schyłku XI w., rola św. Bernarda z  Clairveaux  w I poł XII w. w  rozwoju zakonu cystersów)                                                                                                                                              

    • norbertanie.

    • zakony mendykanckie od XIII w. (franciszkanie, dominikanie, karmelici, augustianie)

  ▪ zakony rycerskie (tworzone w Palestynie w okresie krucjat lub na Płw. Iberyjskim w dobie rekonkwisty): np. templariusze,  

       joannici, zakon krzyżacki, zakon św. Jakuba z Composteli

 

7. Ideowe uzasadnienie dążeń Stolicy Apostolskiej do uniezależnienia Kościoła od władzy 

    świeckiej oraz w sporze o inwestyturę.

   -  poglądy św. Augustyna zawarte w De civitate Dei na temat relacji państwo - Kościół (prowadziły 

         do wniosku, że Kościół powinien uniezależnić się od władzy świeckiej)                                                                                 

    -  poglądy św. Piotra Damianiego (jeden z przedstawicieli reformy gregoriańskiej) na temat 

          równorzędności władzy duchownej i świeckiej, które powinny z sobą współpracować   (interpretacja fragmentu Łk.22,38 

           o dwóch mieczach)

    - odróżnienie dwóch kategorii:  spirytualia  (godność kościelna) i temporalia  (dobra doczesne nadane duchownemu   

           przez władcę świeckiego)  przez  Iwona z Chartres (znawcę prawa  kanonicznego)

 

8. Konflikt cesarza Henryka IV z papiestwem.

    - przyczyny konfliktu: spór o inwestyturę, spór o dominację w Europie łacińskiej jako przejaw

      konfrontacji cezaropapizmu z papocezaryzmem

    - przebieg konfliktu Henryka IV z Grzegorzem VII

       • postanowienia synodu rzymskiego w 1075 r. (zakaz przyjmowania przez  duchownych godności  

          kościelnych z rąk świeckich feudałów – tj. przyjmowania przez  duchownych inwestytury z rąk 

          świeckich feudałów)

      • Dictatus  papae jako przejaw papocezaryzmu Grzegorza VII (tezy Grzegorza VII z 1075 r. , czyli tzw. 

           Dictatus  papae  - Dyktat papieski,  zob. podr. s. 80 – 81)

      • obłożenie przez papieża klątwą cesarza Henryka IV, który nie uznał postanowień synodu rzymskiego

      ▪ wsparcie dla papieża opozycji antycesarskiej w Niemczech (książęta)                                           

      ▪  w Canossie (1077 r.)  „boso i worze pokutnym” przez 3 dni cesarz prosił papieża o zdjęcie klątwy

      • wyprawa zbrojna cesarza do Italii (1084) i śmierć papieża Grzegorza VII (1085)

      ▪ sylwetka papieża Grzegorza VII (podr., s. 78)

   - konflikt o inwestyturę Henryka IV z następcami Grzegorza VII – Urbanem II i  Paschalisem II

 

 

9. Konkordat w Wormacji z 1122 r.  jako kompromis w sporze o inwestyturę między 

    cesarstwem (cesarz Henryk V) a Stolicą Apostolską (papież Kalikst II).                                                                                                 

   - cesarz zrzekł się na rzecz papieża  nadawania godności kościelnych (inwestytury dostojników  kościelnych,

       np. biskupów, opatów), zachowując prawo nadawania im dóbr ziemskich (temporalia): 

    „Ustalono, ze wybór biskupów i   opatów będzie  dokonywany zgodnie z  przepisami Kościoła (prawem kościelnym – kanonicznym) oraz 

      zatwierdzany przez papieża,  który będzie  wręczał tym dostojnikom pierścień i pastorał jako symbole władzy. Dopiero później cesarz 

      mógł im nadać beneficjum i   odebrać  przysięgę wierności. A zatem członkowie kapituły katedralnej mogli wybrać biskupa zgodnie ze 

       swoją wolą, ale jeżeli  kandydat  budził  niechęć władcy, to mógł zostać bez ziemi” – podr.78

  - konkordat (za Iwonem z Chartres) odróżniał  więc godność kościelną (spirytualia) od dóbr doczesnych 

    nadanych duchownemu przez władcę świeckiego (temporalia)

  - konkordat w Wormacji jako jeden z pierwszych  w dziejach konkordatów (układów między 

    papieżem  a władzą świecką (zob. np. w Anglii konkordat westminsterski  z 1107 r. )

 

 

10. Cesarstwo i papiestwo w sporze o dominium mundi (w II połowie XII i w XIII w.).

- dążenie cesarzy z dynastii Hohenstafów (zwłaszcza Fryderyka I Barbarossy, jego syna Henryka VI i wnuka 

    Fryderyka II) do podporządkowania ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin