LABORATORIUM TECHNOLOGII REMONTÓW
Katedra Materiałów
Okrętowych i Technologii Remontów
Ćwiczene Nr 11
Temat: Linia wałów okrętowych
PROWADZĄCY: mgr inż. W. Kończewicz
Nazwisko Imię
Labuda Wojciech
Lewandowski Krystian
Richert Andrzej
ROK
Data wykonania ćwiczenia:
05.01.2005
TRUOiP
VII
OCENA PODPIS
…………… ……………
1. Celem ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z metodami pomiarów przesunięcia i załamania osi linia wałów wartościami dopuszczalnymi niewspółmierności oraz sposobami korekty tych wartości.
2. Przebieg ćwiczenia.
Podczas wykonywania ćwiczenia należy rozłączyć wał od silnika, zmierzyć przesunięcie i załamanie liniałem i szczelinomierzem. Następnie należy zamontować czujniki, dokonać pomiarów, dokonać ewentualnej korekty, złączyć wał z silnikiem, analogicznie postąpić z pozostałymi połączeniami.
3. Przyrządy pomiarowe.
- czujniki zegarowe o dokładności 0,01[mm]
- suwmiarka o dokładności 0,1[mm]
- mikrometr o dokładności 0,01[mm]
4. Schemat stanowiska pomiarowego.
5. Wyniki pomiarów.
Połączenie kołnierzowe nr 1
Określenie przesunięcia osi wałów.
Położenie kowadełek
przy pomiarach
Luzy na kowadełkach [mm]
Suma luzów
[mm]
Różnica sum
pomiarów
Szukana wartość
przesuwu
I para
II para
Góra
Z1g
0,22
Z2g
-0,04
S1= Z1g+ Z2g
0,18
D1=S1-S2
2,00
D1/4
0,5
Dół
Z1d
-1,60
Z2d
-0,22
S2= Z1d+ Z2d
-1,82
Prawa burta
Z1p
-0,31
Z2p
1,44
S3= Z1p+ Z2p
1,13
D2=S3-S4
2,36
D2/4
0,59
Lewa burta
Z1l
-1,44
Z2l
0,21
S4= Z1l+ Z2l
-1,23
Określenie załamania osi wałów.
Y1g
-0,20
Y2g
0,17
S1= Y1g+ Y2g
-0,03
-1,15
D1/2D
-0,0023
Y1d
1,20
Y2d
-0,08
S2...
vol-n