ESTRADA I STUDIO - 2008-03.pdf

(26296 KB) Pobierz
64672694 UNPDF
03
08
2 PŁYTY GRATIS
CD+DVD
MYTEK, CZYLI MICHAŁ JUREWICZ | PRO TOOLS 7 . 4 FUNKCJA ELASTIC AUDIO
Magazyn muzyków i realizatorów Nr 3/2008 (138) cena 14,70 zł (w tym 0% VAT)
NOWOŚCI
KOMPRESJA
NAMM
2008
ZOBA CZ FI LMY NA D VD
OD STRONY PRAKTYCZNEJ
Typy kompresorów, sposoby ich wykorzystania,
zestawienie urządzeń dostępnych na rynku
CO MOŻE REASON 4
QUIDAM
w studiu
Merkury
WALDORF WRACA
DO GRY!
T ESTY
SM Pro Audio iNano/M - Patch 2 | Roland CD - 2e
Music Lab RealStrat 1 . 0 | GEM WK2000 SE
ESI nEar 08 Experience | Great River MAQ - 2NV
Crane Song Trakker | Digidesign Mbox 2 Micro
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład 12.000 egz.
WYW IAD
BLOFELD >
64672694.025.png 64672694.026.png 64672694.027.png 64672694.028.png
 
64672694.001.png 64672694.002.png 64672694.003.png 64672694.004.png 64672694.005.png 64672694.006.png 64672694.007.png 64672694.008.png 64672694.009.png 64672694.010.png 64672694.011.png 64672694.012.png 64672694.013.png 64672694.014.png 64672694.015.png
64672694.016.png
WSTĘP
Zobacz to sam
namy dostrzegać, że w tym to a w tym momencie te Czasy się zaczęły. Pierwsze prace nad
magazynem, który właśnie czytacie, ruszyły w 1995 roku. I dopiero teraz widzimy, jak ważny
to był moment w historii rynku pro ‑audio (patrz wywiad z Michałem Jurewiczem, który publikujemy
na str. 66). To wtedy właśnie pojawił się Alesis ADAT – pierwsze urządzenie, które naprawdę spro‑
wadziło produkcję muzyczną pod strzechy. To wtedy zaczynały swą ekspansję systemy Pro Tools,
dziś uznawane za standard studyjny, jednak wtedy jeszcze niekoniecznie. Zaczęła się rewolucja
homerecordingu, która wpłynęła nie tylko na kształt rynku urządzeń i programów do
zapisu i edycji dźwięku, ale też na kształt przemysłu muzycznego w ogóle. Najlepiej
tę sytuację opisuje właśnie Michał Jurewicz, który znalazł się w samym centrum tych
przemian, czyli w Nowym Jorku, i dokładnie w tym czasie. Jego słowa dają do myśle‑
nia: „ADAT ‑y stworzyły rynek studiów projektowych, ludzie zaczęli nagrywać w domu
i [...] był taki okres, kiedy artysta przynosił swoje nagranie zrobione na ADAT, które
przerzucaliśmy na 24 ślady analogowe i ktoś to miksował na dużej analogowej konsole‑
cie. Nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, że właśnie obserwujemy koniec pewnej ery...”
I koniec pewnej ery nastąpił. Obecnie jest bardzo niewielu twórców muzyki, którzy
poruszają się w kręgu innym niż home/project studio. Świadomość tego, że można
nagrywać swoją płytę we własnym domu, jest tak powszechna jak fakt ogólnej dostęp‑
ności telewizji i internetu. Ten ostatni też zrobił swoje i dotychczas obowiązująca
wszechwładza wytwórni płytowych legła w gruzach jak mur berliński. Są już takie
sklepy płytowe na świecie, gdzie można wybrać pojedyncze utwory z różnych CD
i wypalić sobie własny krążek, który na miejscu Ci opakują i do którego wydrukują ładne etui. A że
ten wykonawca jest z tej wytwórni, a tamten z innej... A kogo to obchodzi!
W miesięczniku Estrada i Studio też następuje koniec pewnej ery – koniec ery nieruchomych
obrazów. Wraz z początkiem tego roku rozpoczęliśmy intensywne prace nad stworzeniem grupy
zajmującej się produkcją wideo. I oto właśnie są pierwsze efekty naszych starań. Na stronie inter‑
netowej www.eis.com.pl rusza dział e ‑media, w którym znajdziecie filmy z naszych wędrówek po
świecie muzyki, rejestracje spotkań, rozmów czy testów. Tam publikujemy prezentacje nowych urzą‑
dzeń i relacje z targów. Tam dowiecie się więcej o sprzęcie i oprogramowaniu, których testy i opisy
publikujemy na łamach drukowanego wydania naszego miesięcznika. A ponieważ internet póki co
ma swoje ograniczenia, jeśli chodzi o możliwości prezentacji wideo, filmy publikowane w sieci znaj‑
dziecie też, tyle tylko, że w wysokiej rozdzielczości, na naszej płycie DVD. Jeśli tylko w nagłówku
tekstu, który czytacie w EiS , znajdziecie napis DVD\Video , wówczas możecie włożyć nasz krążek DVD
do komputera i obejrzeć materiał filmowy związany z czytanym właśnie artykułem. Chcecie spraw‑
dzić, jak to działa? Czytając zamieszczoną w tym numerze relację z targów NAMM możecie nie tylko
dowiedzieć się, co nowego zaprezentowano, ale też zobaczyć wysokiej jakości film prezentujący nowy
produkt, zanim jeszcze ujrzycie go na sklepowej półce.
Nie ulega wątpliwości, że telewizja i kino, generalnie wszystkie obrazy ruchome, mają zdecydowa‑
nie większą moc przekazywania informacji niż słowo i obraz nieruchomy. Ale tylko te trzy elementy
jednocześnie są w stanie dostarczyć odbiorcy pełnię wrażeń i maksimum wiedzy na dany temat.
I znów postanowiliśmy być pierwsi, przechodząc na kolejny etap rozwoju naszego pisma – oprócz
tekstów i zdjęć dostarczamy Wam również wideo i to zarówno w łatwo dostępnej dla wszystkich for‑
mie w internecie, jak i w wysokiej rozdzielczości, pozwalającej zobaczyć i usłyszeć wszystkie szcze‑
góły, na naszej płycie DVD.
Dla nas, jako redakcji zajmującej się do tej pory wyłącznie publikacjami drukowanymi i Inter‑
ne tem, takie wejście do krainy wideo to wielkie wyzwanie. Zdajemy sobie jednak sprawę z faktu,
że innej drogi nie ma. I u nas nastały Nowe Czasy, w których już same słowa pisane i zdjęcia nie
wystarczają, by przekazać Wam wszystkie informacje o otaczającym nas świecie nowych instrumen‑
tów, programów, sprzętu nagłośnieniowego i studyjnego.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • marzec 2008
3
N owe Czasy zawsze nastają jakoś tak... naturalnie. Dopiero z perspektywy iluś tam lat zaczy‑
64672694.017.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
78 Kompresja od strony praktycznej
W niniejszym artykule skupimy się na kompreso-
rach – przyjrzymy się ich budowie i zastanowimy, 
jaki wpływ ma ona na brzmienie. Zrobimy też prze-
gląd rynku, który pozwoli Wam wybrać odpowied-
nie urządzenie do konkretnych zastosowań
ROZMOWY
66 Michał Jurewicz – Mytek
Znana na całym świecie firma Mytek została zało-
żona przez Michała Jurewicza, który zdradza nam 
kulisy swojego sukcesu oraz wyjątkowo szcze-
rze przedstawia zasady funkcjonowania biznesu 
pro‑audio w Stanach Zjednoczonych
120 Warsztaty Pro Tools M‑Powered
Nowości w Pro Tools 7.4
– Elastic Audio
Niedawno pojawiła się najnowsza wersja pro-
gramu Digidesign Pro Tools, z rozszerzeniem 7.4 
(dostępna dla wszystkich wersji Pro Tools, w tym 
także dla M‑Powered). W porównaniu do wersji 
7.3 mamy tu do czynienia z poważnym rozwinię-
ciem pod względem możliwości programu
90 Quidam
Formacja Quidam to wykonawca muzyki z gatunku 
rocka progresywnego i art rocka. Rozmawiamy 
z dwoma muzykami zespołu: Zbyszkiem Florkiem 
i Maciejem Mellerem oraz realizatorem najnowszej 
płyty Quidam – Joachimem Krukowskim
RELACJE
122 Kącik Apple
Szukamy pomocy
Osoby początkujące w zakresie pracy na kom-
puterach, rozpoczynając działania na syste-
mach Apple z pewnością natrafią na kilka pro-
blemów. Poza tym, mimo wielu podobieństw 
pomiędzy systemem Windows oraz Mac OS, rów-
nież użytkownicy PC‑tów mogą mieć wiele nie-
jasności podczas pracy na komputerach Apple, 
mimo doświadczenia zdobytego w czasie pracy 
na komputerach Windows. Zatem gdzie szukać 
pomocy gdy natrafimy na problemy nie do przej-
ścia w sposób samodzielny?
96 NAMM 2008
Targi NAMM 2008 zostały przez organizatorów 
ogłoszone jako największe w całej swej dotychcza-
sowej historii. W artykule przyjrzyjmy się nowym 
trendom i produktom, które pojawiły się na tego-
rocznej wystawie, a które będą nas emocjonować 
przez cały rok 2008
TEMATY Z OKŁADKI:
Waldorf Blofeld ............................................ 26
Propellerhead Reason 4 ............................... 34
Kompresja od strony praktycznej.................. 78
Quidam........................................................ 90
NAMM 2008 ................................................ 96
116 The Blast Off! Utwór i jego remiks
Redakcja naszego miesięcznika wspólnie ze 
Studiem 333 oraz Polskim Radiem BIS ma przy-
jemność ogłosić konkurs na remiks utworu 
Beatrack The Blast Off! O szczegółach pracy stu-
dyjnej nad utworem konkursowym opowiada nam 
Bartłomiej Kuźniak
66
96
90
116
4
Estrada i Studio • marzec 2008
64672694.018.png 64672694.019.png 64672694.020.png 64672694.021.png 64672694.022.png
26
TESTY
26 Waldorf Blofeld
syntezator cyfrowy
34 Propellerhead Reason 4
wirtualne studio (Mac/PC)
40 ESI nEar 08 Experience
aktywne monitory średniego pola
44 Roland CD‑2e
rejestrator SD/CD
56
48 Crane Song Trakker
monofoniczny kompresor/limiter
50 GEM WK2000 SE
keyboard/stacja robocza
54 SM Pro Audio iNano/M‑Patch 2
urządzenia do regulacji i dystrybucji sygnału audio
56 Great River MAQ‑2NV Mercenary Edition
stereofoniczny korektor
STAŁE RUBRYKI
3 Wstęp
I u nas nadeszły Nowe Czasy, w których już same słowa pisane i zdjęcia nie 
wystarczają, by przekazać Wam wszystkie informacje o otaczającym nas 
świecie nowych instrumentów, programów, sprzętu nagłośnieniowego i stu-
dyjnego
60 Music Lab RealStrat 1.0
wirtualna gitara elektryczna (Mac/PC)
64 Digidesign Mbox 2 Micro
interfejs USB z programem Pro Tools LE (Mac/PC)
40
6 Spis CD i DVD
Spis zawartości krążka CD Audio oraz płyty DVD zawierającej dane binarne
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze świata producentów i dystrybutorów sprzętu i opro-
gramowania przeznaczonego na scenę i do studia
22 Pytania, odpowiedzi, porady
Dział, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do 
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.p l
119 Finał konkursu na remiks utworu zespołu Chico
Zespół Chico udostępnił naszym Czytelnikom do zremiksowania ścieżki swo-
jego utworu pt.  Belong . Twórca najlepszego remiksu otrzymał nagrodę ufundo-
waną przez firmę Digipark
124 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa płytowe, jakie niedawno poka-
zały się na naszym rynku
126 Rynek EiS
Chcesz coś kupić, sprzedać bądź zamienić? A może zaproponować swoje 
usługi lub dać pracę? To miejsce jest dla Ciebie!
134 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS  jest najtańszą i najprostszą formą zakupu naszego miesięcz-
nika. Przy okazji można też coś wygrać (patrz str. 8)
136 W następnym numerze
138 Felieton EiS
44
Estrada i Studio • marzec 2008
5
64672694.023.png 64672694.024.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin