INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ kor. komp.(1).doc

(68 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM

rewalidacji indywidualnej

ucznia Bartosza Barygi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: mgr Małgorzata Witkowska

 

 

 

 

Czerwińsk nad Wisłą

 

 

DANE UCZNIA:

Imię i nazwisko:                  Bartosz Baryga

Data i miejsce urodzenia:   11. 06. 2001r. Płońsk

Adres:                                 Boguszyn Nowy 11, 09-150 Czerwińsk

 

 

Krótka charakterystyka ucznia:

Uczeń z niedosłuchem –całkowita głuchota ucha prawego; od 4 roku życia znajduje się pod opieką Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu; nie jest aparatowany.

Dziecko obecnie uczęszcza do drugiej  klasy szkoły podstawowej.

Chłopiec diagnozowany w PP-P w Płońsku trzykrotnie. Sprawność intelektualna Bartka znajduje się w granicach normy. Obserwuje się u chłopca nieco obniżony zakres wiedzy o otaczającym świecie oraz umiejętność jej aktualizowania. Wolne tempo uczenia się wzrokowego. W sytuacji zadaniowej obserwuje się zaburzenia w koncentracji uwagi. Bartosz nie odczytuje dwuznaków i zmiękczeń oraz nie różnicuje samogłosek, ma obniżoną sprawnością manualno-graficzną.

W chwili obecnej uczeń jest pozytywnie zmotywowany do zajęć.

 

 

ZALECENIA:

·         Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne w zakresie analizatora słuchowego;

·         Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej;

·         Ćwiczenia sprawności manualno-graficznej

 

 

Harmonogram zajęć:

Zajęcia -  1x w tygodniu po 1 godzinie.

 

 

CEL OGÓLNY:

·        Rozwijanie sprawności  słuchowej oraz manualnej

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

·         Usprawnianie narządów mowy;

·         Kształcenie umiejętności prawidłowej artykulacji głosek;

·         Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego;

·         Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, słuchowo-ruchowej;

·         Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej;

·        Doskonalenie koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci słowno – logicznej;

·         Rozwijanie umiejętności kojarzenia sytuacyjnego i zapamiętywania pewnych wiadomości;

·         Rozwijanie i doskonalenie zmysłów;

·         Wzbogacanie zasobu słownictwa.

 

 

Ćwiczenia korekcyjne.

 

I. Usprawnianie percepcji wzrokowej:

 

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

 

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach:

·         loteryjki obrazkowe,

·         domina obrazkowe,

·         odpoznawanie obrazków opisanych słownie,

·         dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory.

 

2. Układanie według zasady podobieństw:

·         wyszukiwanie różnic,

·         wyszukiwanie podobieństw,

·         „Dobieramy liście”,

·         „Co do czego pasuje”, „Co nie pasuje”

·         dobieranie obrazka do jego schematu,

·         „Kto zmienił miejsce”,

·         „Co zostało schowane”.

3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na 

     obrazku:

·         dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,

·         nazywanie czynności,

·         wyszukiwanie obrazków przedstawiających czynności,

·         wyszukiwanie obrazków opisanych słownie.

 

4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:

·         porządkowanie historyjek obrazkowych,

·         dobieranie obrazków do podanego napisu,

·         dobieranie obrazków do podanego opisu,

 

5. Składanie całości z części:

·         składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),

·         dopasowywanie połówek obrazków,

·         dobieranie części do całości,

·         układanie postaci ludzkiej z części,

·         dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),

·         dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.

 

Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

 

1. Odpoznawanie jednakowych kształtów:

·         różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości,

·         segregowanie przedmiotów wg określonych zasad (np. od największego do najmniejszego albo wszystkie kwadraty koloru czerwonego, lub od najjaśniejszego do najciemniejszego itp.),

 

 

2. Wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:

 

·         układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,

·         odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,

·         różnicowanie kształtów,

·         odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków.

 

3. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych

     i krzywych:

·         rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę,

·         układanie kompozycji szlaczkowych z figur wg wzoru, z pamięci.

 

Ćwiczenia na materiale literopodobnym:

 

1. Odpoznawanie znaków graficznych i liter

 

·         segregowanie liter ze zmiękczeniem i bez,

·         odczytywanie dwuznaków,

·         wyszukiwanie takiej samej litery i dwuznaków  wśród innych liter,

·         wyszukiwanie zmiękczeń w tekście,

·         odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów.

 

Ćwiczenia na materiale literowym:

 

1. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych:

·         segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,

·         domino literowe,

·         różnicowanie samogłosek.

·         zabawy z komputerem „Klik uczy czytać” –utrwalanie liter

 

2. Odpoznawanie i różnicowanie sylab:

·         wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,

·         wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),

 

 

3. Odpoznawanie  i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych):

·         wyszukiwanie takich samych wyrazów,

·         wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak).

 

 

II. Usprawnianie percepcji słuchowej:

 

1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo:

·         powtarzanie wyrazów, zdań,

·         układanie zdań z pojedynczych wyrazów,

·         uczenie się na pamięć bardzo krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek,

·         powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie cyfr, powtarzanie wyrazów trudnych i łatwych fonetycznie i znaczeniowo,

·         rozwiązywanie zagadek i rebusów.

 

2. Kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków:

·         odróżnianie z zamkniętymi oczami, tylko słuchowo, różnych szumów, trzasków, dźwięków wydawanych przez ptaki, zwierzęta, pojazdy, przedmioty (w powiązaniu z oglądaniem obrazków, słuchaniem  z  płyty CD),

·         różnicowanie dźwięków, np. który był wyższy, głośniejszy, trwał dłużej, krócej,

·         liczenie i odtwarzanie dźwięków ze zwróceniem uwagi na ich cechy (czas trwania, tempo, natężenie),

·         odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi,

·         odtwarzanie rytmu,

·         graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego,

·         rozpoznawanie głosów z otoczenia.

 

3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – różnicowanie dźwięków

     mowy ludzkiej:

·         różnicowanie słów podobnie brzmiących (kilka podobnych do siebie wyrazów, np.: mary – dary – gary – czary),

·         różnicowanie sylab o podobnym brzmieniu,

·         powtarzanie par słów opozycyjnych, np.: gary – dary, pary – bary,

·         tworzenie rymów, np. bułka – półka, jaszczurka – wiewiórka,

·      &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin