Smocza_szczodrosc.pdf

(1316 KB) Pobierz
Przygoda do
Savage Worlds:
Edycja Polska
Smocza szczodrość
Krótka opowieść z Waluzji
Marek „Planetourist” Golonka
Podła gadzina porwała niewiastę! Wszyscy czekają z zapartym tchem, aż dzielni
bohaterowie wyprawią się do leża bestii i uratują nieszczęsną. Nikt jednak nie
przewiduje, że smok z miejsca wręczy herosom swoje skarby i tym samym
wyzwie ich na niezwykły pojedynek.
Scenariusz z konkursu Quentin 2011.
Redakcja: Agnieszka „Inbarati” Nowicka, Tomasz „earl” Koziełło
Ilustracje: Anna „Otai” Kmiecik, Emilia „Jezebath” Nakielska, Witold
„Squid” Krawczyk
Skład: Witold „Squid” Krawczyk
805942233.013.png 805942233.014.png
 
805942233.015.png 805942233.001.png
 
805942233.002.png 805942233.003.png 805942233.004.png 805942233.005.png
 
KROKAWA
Smocza szczodrość
Rzecz dzieje się w Krokawie – małej osadzie
położonej na wschodzie Waluzji, u podnóży Gór
Grozy. Poza niewielkim ryneczkiem z kilkoma
sklepami miejsce to składa się wyłącznie z farm
i gospodarstw, ale mieszkańcy uważają się
za "miastowych" i starają się być tak światowi, jak
się da.
WSTĘP
Smocza szczodrość to krótka przygoda do Savage
Worlds , rozgrywająca się w Evernight. Przeznaczona
dla grupy 3-5 świeżo stworzonych Nowicjuszy,
łatwo jednak może stać się wyzwaniem dla bardziej
doświadczonej grupy. Jeżeli chcesz rozegrać
tę opowieść jako jednostrzał, mogą Ci się przydać
postaci ze strony GRAmela.
Scenariusz ma otwartą strukturę – by pokonać
smoka i uratować porwaną Wandę, gracze muszą
po prostu zebrać dość bogactw w dostatecznie
krótkim czasie. "Fabuła" to w dużej mierze spis
okazji do zarobienia potrzebnych na gwałt słońc.
Gdybyś miał problem z zaimprowizowaniem
jakiegoś wydarzenia, pomyśl o czymś związanym
z konwencją Smoczej szczodrości , czyli fantasy
na opak. W tej przygodzie smok rozdaje
kosztowności, sfinks każe układać zagadki
a orkowie tworzą drużynę bohaterów – jeżeli więc
musisz wymyślić jakąś komplikację, po prostu
odwróć któryś ze starych, dobrych stereotypów
fantasy .
Wszystkie budynki mogące zainteresować
drużynę znajdują się na rynku. Oto i one:
Ratusz : ładny, piętrowy budynek. Gdy nie zbiera
się w nim rada miejska (tuzin najbogatszych
i najbardziej poważanych mieszkańców), ratusz jest
po prostu domem burmistrza Ilvesa, urodziwego
elfa, z jakiegoś powodu nie chcącego żyć wśród
swych ziomków. Długouch nie nadweręża budżetu
(czyli nie pije), ma gadane i nie wtrąca się w życia
mieszkańców, a im w pełni odpowiada taki
włodarz.
Makmag: jedyna w mieście gospoda –
na obrzeżach, co prawda, stoją jeszcze dwie
karczmy, ale nie oferują noclegu. Jej właścicielem
jest Jan, emerytowany bohater, elokwentny
żartowniś i straszny plotkarz. Nazwa jego interesu
jest inspirowana młodością, za której rzekomo
"roznosił w drobny mak złych magów".
Świątynia Solariona: przybytek jakich wiele, ale
kryjący sekret, o którym wnet przeczytasz. Opiekuje
się nim trójka akolitów i Ulla, Kapłanka Słońca
wychowana w Białych Miastach. To dumna, surowa
i muskularna kobieta o gołębim sercu, z chęcią
lecząca bohaterów za darmo (Leczenie k10, Wiara
k10, 15 PM, zna leczenie , przewaga Uzdrowiciel).
SPIS TREŚCI
Wstęp.................................................................................2
Spis treści...........................................................................2
Krokawa............................................................................2
Przebieg przygody.............................................................3
Znudzony gad...............................................................3
Vavelicus..................................................................4
Niespodziewany dar.................................................5
Gra się toczy.................................................................5
Spis wątków.............................................................6
Poszukiwacze poszukiwaczy przygód.....................6
Sfinks na opak..........................................................7
Strasna Zaba.............................................................8
Kredyt......................................................................9
Młodość ma swoje prawa......................................10
Dobry smok to martwy smok.................................11
Rozliczenie i co dalej?.....................................................12
Dodatek: Ilustracje...........................................................13
Faktoria handlowa : rozłożysty, parterowy
budynek, w którym można kupić wszystkie
przedmioty z tabeli wyposażenia z Evernight (oprócz
krwawników). Właścicielem faktorii jest skąpy
i ponury, ale uczciwy krasnolud Grimli, a oprócz
niego obsługuje ją dwóch ludzkich pomocników –
Arno i Misza. W faktorii mieszka też czterech
strażników i Dratwa, krasnoludzki kowal, mogący
zdrowo nabroić w trakcie przygody.
This game references the Savage Worlds game system, available
from Pinnacle Entertainment Group at www.peginc.com .
Savage Worlds and all associated logos and trademarks are
copyrights of Pinnacle Entertainment Group. Used with
permission. Pinnacle makes no representation or warranty as to
the quality, viability, or suitability for purpose of this product.
2
805942233.006.png 805942233.007.png
 
PRZEBIEG PRZYGODY
Znudzony gad
Gracze właśnie przybyli do Krokawy, by szukać
przygody, bogactw i, oczywiście, sławy. Nim zdążą
się na dobre rozgościć, okazja do zdobycia tego
wszystkiego dosłownie na nich wpadnie – w postaci
Dobrawy, krągłej kobiety w średnim wieku.
Białogłowa w mig zorientuje się, że ma do czynienia
z bohaterami, i, nie dając im dojść do głosu,
wysapie: Solarionowi niech będą dzięki, że Was
spotkałam, zacni podróżnicy! Miałam znaleźć właśnie
kogoś takiego, jak Wy . W tym momencie daj graczom
chwilkę na zadanie pytań – Dobrawę złapała
bowiem zadyszka i zmusiła do przerwania tyrady.
Pytania prawie na pewno będą się sprowadzały
do "a o co chodzi?". Odpowiedź, wysapana przez
kobietę powinna brzmieć mniej więcej tak: Smok!
Vavelicus, stary gad z gór, spadł na mnie i moje
kumoszki, gdyśmy szły do źródła w górach, ucapił biedną
Wandę i uleciał z nią w niebo! Jeszcze się bestia
odwróciła i wyryczała – mało mi głowa od tego ryku nie
pękła – że dziewczynie włos z głowy nie spadnie, ale
coby ją uwolnić, to niech się bohaterowie do niego zgłoszą
i nego... nago... no, gadają o tym, żeby ją puścił!
Indagowana dalej baba nie powie już nic
pożytecznego, pożyczy tylko herosom powodzenia
w nego... nago... no, gadaniu ze smokiem
i zdradzi kilka plotek o Wandzie – że niby matce jeść
nie dawała, nim staruszka umarła, że męża nie ma,
bo z każdym do łóżka pójść chętna. Wszystko
to kłamstwa, a jeżeli gracze zapytają kogokolwiek
z pozostałych mieszkańców, usłyszą, że Dobrawa
i jej kumoszki to strasznie plotkary 1 .
Ponadto, udany test Wypytywania pozwoli
dowiedzieć się od jednego ze starszych
mieszkańców, że Vavelicus to całkiem dobry sąsiad,
który kiedyś nawet pomógł mieszkańcom Krokawy
odeprzeć najazd orków. Czasami miewa jednak
swoje humory. Kiedyś, na przykład, trzy dni ryczał
wniebogłosy, nie dając ludziom spać, gdyż
wioskowy mędrzec (niedawno zmarły śmiercią
naturalną, burmistrz szuka następcy) nie zgodził się
zagrać z nim w szachy. Staruszek jest na swój
sposób dumny z "ich" smoka i podejrzewa,
że Vavelicus chce po prostu wymusić spełnienie
jakiegoś nieszkodliwego kaprysu. Jak się wnet
okaże, ma świętą rację.
Gracze zapewne wybiorą się do leża smoka –
każdy heros wie przecież, że gdzie smoki, tam sława
i bogactwo! Bez trudu dowiedzą się, gdzie znajduje
się jaskinia Vavelicusa, i bez większych przygód
dojdą tam w godzinę. W pobliżu groty aż roi się od
dowodów obecności jej potężnego mieszkańca –
śladów ogromnych szponów w skale, wypalonej
dookoła roślinności i szczątków orków, krów
i czynuków, przypominających, że żyje tu król
bestii. Sama jaskinia cuchnie siarką, a odór jest tym
intensywniejszy, im dalej wejdą w nią gracze.
W skalnym tunelu nie ma jednak śladów
obecności jaszczura – to niejako wejście dla
interesantów, smok bowiem opuszcza swoją
siedzibę innym, większym otworem.
Gdy drużyna zagłębi się w jaskinię na tyle,
by światło dzienne prawie już do nich nie
dochodziło, ich oczom ukaże się światełko w tunelu
– blask złota. Już tylko kilka kroków i ścieżka urwie
się, otwierając na, mającą dno kilkanaście metrów
poniżej, kawernę. Na jej dnie usypane są góry złota
i kosztowności, na nich zaś spoczywa wygodnie
wyciągnięty dwunastometrowy, czerwony smok –
Vavelicus we własnej osobie. Z kolei w sporych
rozmiarów i dość wygodnie urządzonej klatce,
wiszącej pod sklepieniem groty, znajduje się Wanda
– młoda, ładna brunetka, wyraźnie zszokowana
tym, że jeszcze nie została pożarta.
1 Jeżeli po Smoczej Szczodrości chcesz
poprowadzić kampanię Evernight, możesz zastąpić
Wandę tropicielką Bareną z Aktu I. Da to lepsze
zaczepienie w początku kampanii, a na jej końcu
okaże się ważne – od wspomnień z niewoli zależeć
będzie to, kogo „Barena” zechce na męża.
By wzmocnić tragizm finału kampanii możesz
także zastąpić nekrodraka zahipnotyzowanym
Vavelicusem. Jeśli tak zrobisz, niech smoka
kontroluje konkretny Władca lub zamontowane na
jego ciele urządzenie – tak, by gracze mogli go
pokonać, nie zabijając. Nie chodzi tylko o to, by
mieli szansę uratować starego przyjaciela, ale także
o to, że walka po prostu zrobi się od tego ciekawsza.
3
805942233.008.png 805942233.009.png
Vavelicus
Nietrudno zauważyć, że porywacz Wandy nie
jest zwykłym smokiem. Vavelicus to inteligent,
którego wcale nie ciągnie do palenia miast
i pożerania dziewic – woli mniej brutalne rozrywki,
które nie tylko bardziej go bawią, ale też nie ściągają
mu na głowę zabójców potworów. Naczelną
motywacją tej bestii jest nuda – smok co i rusz
odkrywa, że musi szybko zrobić coś ciekawego albo
oszaleje z monotonii. Jego rasa mierzy upływ czasu
inaczej, niż my, więc jego "co i rusz" wynosi około
dekady, ale gdy nuda się odezwie, gad zawsze
wymyśla coś niezwykłego. Pojedynek na szczodrość
wydaje mu się ciekawy przez jego naturę
podglądacza – dzięki niemu pakuje herosów
w tarapaty, o których z chęcią posłucha, gdy będzie
po wszystkim 2 . Tak naprawdę szuka wrażeń, nie
bogactw, więc jeżeli gracze czymś go rozbawią lub
mu zaimponują, może obniżyć wymaganą kwotę –
powie im o tym jednak dopiero wtedy, gdy
wyznaczony czas upłynie. Jeżeli chodzi o statystyki,
Vavelicus to przeciętny smok ze strony 153
podręcznika podstawowego.
Wróćmy jednak do smoczej przemowy: Ach,
bohaterowie! Wiecie już zapewne, że chcę grać z Wami
o tę dziewczynę. Prawdę mówiąc, porwałem ją tylko
dlatego, że potrzebuję chętnych do gry, a mało który
człowiek zechce grać ze smokiem bez przymusu. Wiecie,
na czym polega mój przymus? Ta grupka kobiet,
z której porwałem moją zakładniczkę, to były najgorsze
plotkary w okolicy. W tym momencie Wanda wtrąci
cienkim głosem: A żebyście wiedzieli! Co by te puste
pały o mnie nie mówiły, nie wierzta! Smok lekko się
uśmiechnie i zacznie mówić dalej: Pewnie już
wszyscy wiedzą, że macie się układać ze smokiem
o wolność Wandy – a jak Wam się nie uda, na długo
przylgnie do Was opinia nieudaczników. Z taką renomą
trudno otrzymywać bohaterskie zlecenia, nie mylę się?
Vavelicus rzeczywiście się nie myli i możesz wprost
powiedzieć to graczom – jeżeli zawalą, otrzymają
punkt Niesławy i Zawadę Niedojdy. No dobrze, ale
na jaką właściwie grę gad ma taką chrapkę?
Niespodziewany dar
W tym momencie smok otworzy swą lewą łapę,
na której gracze zauważą krwawniki Sa Karanów –
po jednym na osobę 3 ! Smok uśmiechnie się na widok
ich zachwytu i spokojnie wyjaśni: Moim kaprysem
jest pojedynkować się z Wami na szczodrość. Dam Wam
te krwawniki, a Wy będziecie musieli w trzy dni
odwdzięczyć mi się cenniejszym podarkiem. Jeżeli Wam
się nie uda, dziewczyna zostaje u mnie. Co prawda nie
pożrę jej – nie jestem barbarzyńcą, no i nie chcę mieć
w ludziach wrogów – ale sporo czasu minie, nim
zaproponuję komuś grę o jej wolność. Nikt nie może
przecież pomyśleć, że jestem zbyt miękki, prawda? Trzeba
Wam jeszcze wiedzieć, waleczni bohaterowie, iz śledzę
rynek królestwa i bezbłędnie wyceniam towary – jak nie
będziecie wiedzieli, ile coś jest warte, możecie po prostu tu
przyjść. Ponadto, żądam jednego – przyjmijcie w siebie
krwawniki tu i teraz. Nie mogę przecież wykluczyć,
że znajdziecie jakieś inne – ale jak mógłbym je przyjąć,
nie mając pewności, że nie zwracacie mi mojego daru?
Jeżeli gracze będą protestować – krwawniki są
zbyt niebezpieczne, by "zażywać" ich u wrót
przygody – jaszczur zgodzi się je przechować
do czasu wypełnienia przez bohaterów zadania.
Smok zachęci ich do wyjścia i rozpoczęcia
poszukiwań, ale jeżeli zdecydują się trochę zostać,
nie zaprotestuje i okaże się bystrym, grzecznym
rozmówcą oraz wielkim amatorem szachów.
Z chęcią posłucha opowieści z Waluzji, w zamian
Warto powiedzieć też coś o Wandzie.
A konkretnie to, że nie warto o niej nic mówić – ot,
zwykła sierota i do cna pospolita szwaczka. Smok
wybrał ją właśnie dla tych cech – nie chce, by jej
krewni ułatwili graczom zadanie ani by niebanalna
osobowość więzionej kusiła go, by nie oddać jej
nawet pomimo wygranej bohaterów.
Mając to na uwadze, wróćmy do przygody.
Widząc swych gości, Vavelicus podniesie się
i przemówi. Jeżeli chcesz trochę "poaktorzyć"
i ciekawie odegrać smoka, mów najniższym głosem,
jaki umiesz z siebie wydobyć, i bardzo wolno –
nieeeomal taak, jaaakbyś udaaaawał duucha. Gdy
jednak bestia czymś się zainteresuje i coś ją rozbawi,
zacznij mówić bardzo szybko, choć wciąż nisko.
W ten sposób pokażesz stare, znudzone stworzenie,
które jednak czasami ożywia pasja.
3
Tu pojawia się możliwość skalowania przygody.
Jeżeli bohaterowie są doświadczeni i bogaci,
smok może dać im więcej krwawników lub biały
kamień Sa Karanów zamiast jednego z
czerwonych, co zwiększy sumę, którą gracze
będą musieli uzbierać.
2
Jeżeli gracze nie będą skłonni do zwierzeń, gad
zacznie indagować miastowych.
4
805942233.010.png 805942233.011.png
racząc gości historiami o Górach Grozy – wspomni
między innymi o orczych łowcach bohaterów,
co naprowadzi graczy na trop jednego z wątków.
Możesz też podsunąć im w tym momencie haczyk,
wiodący do przygody, którą chcesz rozegrać
po Smoczej szczodrości .
Gra się toczy
Gracze znają więc reguły gry i nie zostaje im nic
innego, jak tylko zacząć grać. Mogą oczywiście
spróbować przechytrzyć smoka i wykraść Wandę,
ale jeżeli mieszkańcy Krokawy dowiedzą się,
że bohaterowie złamali reguły gry, natychmiast
zwiążą uratowaną i dostarczą ją smokowi – nie
zamierzają ryzykować jego gniewu dla jednej
kobiety. Bardziej złożony plan – jak choćby
osadzenie Wandy w innym mieście – może się
sprawdzić, ale nijak nie jestem w stanie przewidzieć
wszystkich pomysłów graczy, więc ograniczę się tu
do opisania możliwości uczciwej wygranej.
Nim jednak do nich przejdę, warto wyjaśnić
jeszcze, jak sprawa się ma z wycenianiem
magicznych przedmiotów. Vavelicus rzeczywiście
wycenia towary co do słońca, ale jak Ty masz to
zrobić? Proponuję, byś w sprawie pomniejszych
przedmiotów trzymał się ceny z podręcznika
(wartość niemagicznej rzeczy x10 lub x5, jeżeli
artefakt nie ma przydatnych właściwości). Z kolei
potężne cacka można wyceniać na uproszczonych
regułach z Fantasy Companion , tj. dodawać 2000 słońc
do ceny za zdolność odpowiadającą Przewadze
i 3500 słońc + 1000 za Rangę mocy w przypadku
artefaktu pozwalającego czarować. Klasyczne
usprawnienia – premie do ataku bądź obrażeń
broni, Wytrzymałości zbroi i rozmaitych
umiejętności – warte są 1000 słońc za każde +1.
Wszystkie pojawiające się w przygodzie
artefakty są wycenione, więc uwagi te przydadzą się
tylko wtedy, gdy prowadzisz tę przygodę
doświadczonej, bogatej drużynie, chcącej oferować
smokowi coś ze swoich zbiorów. Ale pamiętaj,
ta przygoda nie ma sensu, jeżeli Twoi gracze są tak
bogaci, że lekką ręką oddadzą Vavelicusowi po 2001
słońc na głowę. Jeżeli jednak pokryją sporą część
okupu dzięki przedmiotom, które są im potrzebne,
nie ma w tym nic złego – wszak wyrzeczenie jest
formą bohaterstwa. A prowadząc krezusom zawsze
możesz podbić stawkę zgodnie z tym, co napisałem
w 3. przypisie.
No dobrze, ale jak właściwie mogą zarobić?
Za chwilę poznasz opisy okazji do zdobycia
potrzebnych bogactw, ale najpierw mam dla Ciebie
kilka faktów i plotek, które usłyszą bohaterowie
wypytujący o okazje do wzbogacenia się. Każda
postać usłyszy jedną z nich za sukces i każde
przebicie w teście Wypytywania. Pogrubione słowa
to nazwy poszczególnych wątków, opisanych
poniżej.
5
805942233.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin