Wspolczesne Systemy Polityczne1.doc

(260 KB) Pobierz

I.                    ISTOTA  SYSTEMU  POLITYCZNEGO

System polityczny składa się z trzech elementów:

1.       Idee i wartości polityczne.

2.       Organizacje i instytucje polityczne.

3.       Normy polityczne.

Idee i wartości polityczne – są to idee, które mają charakter polityczny, które są uznawane w życiu politycznym i na których to życie się opiera.

Fundamentalne wartości, na których opiera się życie polityczne społeczeństwa demokratycznego :

§         Idea demokracji,

§         Idea państwa prawa,

§         Idea społeczeństwa obywatelskiego

§         Idea samorządności,

§         Idea podziału władzy,

§         Idea rozdziału kościoła od państwa,

§         Idea świeckiego charakteru państwa,

§         Idea cywilnej kontroli nad służbami mundurowymi.

Społeczeństwo niedemokratyczne– wartości, na których opierało się życie w PRL-u

§         „PRL jest państwem socjalistycznym”

§         Idea władzy ludu pracującego miast i wsi

§         Idea przewodniej roli partii komunistycznej

§         Idea sojuszu robotniczo – chłopskiego

§         Idea przyjaźni ze Związkiem Radzieckim

 

Organizacje i instytucje polityczne – organizacje i instytucje, które mają charakter polityczny, które działają w politycznej sferze życia społecznego, które organizują społeczeństwo do udziału w takim życiu i za pośrednictwem których obywatele w życiu państwa uczestniczą.

§         Partie polityczne,

§         Każda inna organizacja jeżeli realizuje swoje cele poprzez wywieranie wpływu na władzę polityczną, państwową (np. związki zawodowe; mafia, która opłaca polityków),

§         Państwo ( najbardziej powszechna organizacja- należą do niej wszyscy, jest organizacją przymusową)

Normy polityczne – są to normy, które mają charakter polityczny, są uznawane w życiu politycznym, które regulują to życie.

§         Część norm ustanowionych przez państwo np. prawo wyborcze  (bo państwo stanowi też normy ekonomiczne, porządkowe),

§         Normy, którymi kierują się organizacje i instytucje polityczne np. statuty partii, partyjne regulaminy wyłaniania kandydatów na posłów, radnych,

§         Normy zwyczajowe – jeżeli one regulują życie polityczne.

System polityczny – jest to wszystko to, co składa się na życie polityczne społeczeństwa.

 

 

II.                 ISTOTA  I  RODZAJE  KONSTYTUCJI

Konstytucji nie ma:

1.       W państwach o ustroju monarchii absolutnej ( władza panującego nie może być ograniczana np. przez konstytucje) – Arabia Saudyjska, Emiraty Arabskie, Oman, Suabi, Watykan

2.       W krajach rządzonych przez reżimy, które zdobyły władzę w wyniku przewrotu, zamachu stanu ( unieważniają dotychczasową konstytucję i ogłaszają, że uchwalą nową, ale tego nie robią ) – najczęściej kraje afrykańskie np. Niger, Libia

Konstytucja – ustawa zasadnicza, ustawa podstawowa, najważniejszy rangą akt prawny, wielka karta.

Pochodzi od łacińskich słów – „konstituo”, „konstituer” – ustanawiać, urządzać.

Konstytucja – jest to akt prawny o ustanawianiu i urządzaniu państwa.

Konstytucję wyróżnia na tle innych ustaw:

1.       Szczególny tryb stanowienia.

Konstytucję stanowi się przy szczególnym kworum i szczególną większością, np. musi być referendum, wspólne obrady obu izb obecność wszystkich posłów, zmienia się większością  3/4, 2/3, 4/5 głosów.

2.       Szczególna treść.

Konstytucję pisze się w sposób doniosły, podniosły, uroczysty, przy pomocy słów, terminów, które mają podkreślać doniosłość tego aktu prawnego. Pisze się ją w sposób ogólnikowy, po to, by mogła obowiązywać przez długi czas; żeby można ją uchwalić (zaakceptowana przez prawie wszystkich).

3.       Szczególna systematyka.

Konstytucję pisze się w/g pewnego porządku, schematu; poszczególne kwestie pisze się w pewnej kolejności.

Większość konstytucji pisze się w/g  schematu:

­            Preambuła – nie jest normą prawną, deklaracja woli ustawodawcy,

­            I rozdział – ustrój polityczny,

­            II rozdział – ustrój społeczno-gospodarczy,

­            III rozdział i następne – prawa, wolności i obowiązki obywatelskie,

­            Następne rozdziały – organizacja i zasady funkcjonowania władz państwowych,

­            Ostatni rozdział – sposób zmiany konstytucji.

4.       Szczególna moc.

Konstytucja jest aktem prawnym o największej mocy, najwyższego rzędu,  od konstytucji nic nie jest już ważniejsze, wszystkie pozostałe ustawy muszą być zgodne z konstytucją ( ale np. w Iranie – państwo teokratyczne – normy prawne religijne są ważniejsze od państwowych).

5.       Podlega ona szczególnej ochronie.

W XX w. zaczęto powoływać instytucje, które mają stać na straży konstytucji np. Trybunał Konstytucyjny, Sądy Konstytucyjne. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc ustawy, są ostateczne, nie przysługuje odwołanie, apelacja, kasacja.

RODZAJE KONSTYTUCJI – TYPOLOGIA KONSTYTUCJI

I.        Kryterium – czas obowiązywania i treść:

1.       Konstytucje małe

2.       Konstytucje pełne

Konstytucja mała

§         Stanowiona na czas określony, oznaczony, z reguły na czas do uchwalenia konstytucji pełnej, ma tymczasowy, przejściowy charakter ( po odzyskaniu niepodległości, po rewolucji, przewrocie),

§         Jest z reguły bardzo krótka, bo określa tylko organizację i zasady funkcjonowania najwyższych władz państwowych.

Konstytucja pełna

§         Stanowi się ją na czas nieokreślony, nieoznaczony ( na zawsze),

§         Wyróżnia ją treść, musi zawierać co najmniej pięć następujących kwestii:

1)      Ustrój polityczny

Wartości, na których opiera się życie polityczne w kraju.

2)      Ustrój społeczno-gospodarczy

Wartości (zasady) ustroju społeczno-gospodarczego:

­            Nienaruszalność własności,

­            Wolność rynkowa, wolność gospodarowania,

­            Nowe ciężary ekonomiczne mogą być wprowadzane jedynie w formie ustawy.

3)      Prawa, wolności i obowiązki obywatelskie.

Prawa obywatelskie:

­            Wynikają zawsze z prawa stanowionego przez państwo; to coś co otrzymujemy od państwa,

­            Obywatel ma możliwość wyboru postępowania; może z prawa korzystać, ale nie musi; nie ma przymusu,

­            W sytuacji konfliktowej na obywatelu ciąży powinność wskazania normy prawnej, z której dane prawo obywatelskie wynika,

Wolności obywatelskie:

­            Nie wynikają z prawa stanowionego, ale mogą być przez to prawo ograniczone; są to pewne predyspozycje do życia w społeczeństwie, z którymi się rodzimy; ustawodawca musi ograniczyć nasze wolności, aby nie godzić w wolności innego człowieka,

­            Obywatel ma możliwość wyboru sposobu postępowania; nie ma przymusu korzystania z wolności,

­            W sytuacji konfliktowej to organ państwowy wskazuje normę prawną, na mocy której dana wolność została ograniczona.

Obowiązki obywatelskie:

­            Wynikają zawsze z prawa stanowionego przez państwo; powinny wynikać z ustaw,

­            Obywatel nie ma możliwości wyboru sposobu postępowania; musi obowiązek wypełnić,

­            W przypadku obowiązku to organ państwowy wskazuje normę prawną, z której on wynika.

4)      Organizację i zasady funkcjonowania władzy.

­            Musi określić do kogo należy władza ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza,

­            W jaki sposób władze są powoływane,

­            Jakie mają kompetencje,

­            Jakie relacje zachodzą między nimi.

5)      Sposób zmiany konstytucji.

­            Tryb przy pomocy którego legalnie można zmienić konstytucję.

 

II.     Kryterium – sposób zmiany konstytucji

1.       Sztywne

2.       Elastyczne

Konstytucja sztywna – to taka, której tryb zmiany jest bardzo czasochłonny i trudny do urzeczywistnienia; nie można jej szybko i łatwo zmienić, znowelizować; zalicza się te, które można zmienić przez referendum, np. w Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Japonii; czasami uznajemy też takie, które można zmienić przez parlament np. konstytucja Portugalii – większością 4/5 głosów w dwóch głosowaniach, przedzielonych wyborami parlamentarnymi.

Konstytucja elastyczna – to taka, której tryb zmiany nie różni się od trybu stanowienia ustaw zwykłych; mają państwa, w których nie ma podziału ustaw na konstytucyjne i zwykłe, wszystkie ustawy są tak samo ważne, np. Wielka Brytania, Izrael.

III.  ISTOTA  I  FORMY  DEMOKRACJI

Demokracja narodziła się w V w. p.n.e. w starożytnej Grecji. Rozwój dzisiejszej demokracji nastąpił w XIX w. – rewolucje burżuazyjne; z demokracji mogli korzystać nieliczni.

CECHY  DEMOKRATYCZNYCH  SYSTEMÓW  POLITYCZNYCH

II grupy demokratycznych systemów politycznych:

Ø      Skonsolidowane

Ø      Nieskonsolidowane

Skonsolidowane – cechy:

1.       Duże tradycje demokratyczne – demokracja wykształtowała się dawno temu, jest ustabilizowana.

2.       Brak sił politycznych, które mogą zagrozić demokratycznemu porządkowi lub skuteczna izolacja takich sił.

3.       Ustabilizowany system partyjny – w walce o władzę liczą się partie z dużymi tradycjami, powstały dawno, są wyborcom znane.

4.       Urzeczywistniona idea państwa prawa – życie społeczne oparte jest na prawie, prawo jest stanowione zgodnie z obowiązującymi procedurami, nie stanowi się prawa, które działa wstecz, stanowione prawo jest zgodne z konstytucją.

5.       Rozwinięte społeczeństwo obywatelskie – poziom rozwoju mierzony liczbą działających organizacji społecznych, które tworzą obywatele bez udziału państwa, frekwencja wyborcza jest bardzo duża.

6.       Rozwinięta samorządność – władza lokalna należy do samorządu lokalnego, rozwinięty jest także samorząd gospodarczy, zawodowy.

7.       Brak problemów z alternacją władzy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin