Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
na rok szkolny ……./……
Nazwisko i imię dziecka:
Data urodzenia:
Rozpoznanie wiodące: upośledzenie rozwoju umysłowego, niepełnosprawność ruchowa oraz przewlekłe schorzenie neurologiczne.
Oddział: zerówka
Wychowawcy:
Pedagog specjalny:
I. Charakterystyka psycho – pedagogiczna dziecka (na podstawie obserwacji i dokumentacji)
Zaburzenia tempa i rytmu rozwoju psychoruchowego o złożonej etiologii.
Aktualnie rozwój umysłowy na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym.
…porusza się samodzielnie ale z osłabioną sprawnością. Chód jest chwiejny, na szerokiej podstawie, a pokonywanie przeszkód bardzo słabe.
Chwyt przedmiotów mało precyzyjny, nakładkowy. Manipulacja mało specyficzna. W poznaniu przedmiotów dziewczynka wykorzystuje proste schematy poznawcze – potrząsanie, rzucanie, uderzanie. Rysunek na poziomie bazgrot linearnych, śladowych.
Rozwój mowy opóźniony. ….. wypowiada kilka pojedyńczych słów o dużym ładunku emocjonalnym. Fonacja cicha, nieczysta. Rozumienie mowy nieco lepsze. Dziewczynka reaguje na swoje imię, proste polecenie – daj, masz itp. Napęd do mówienia bardzo niski.
W funkcjonowaniu…… obserwuje się bardzo wyraźne osłabienie wahanie aktywności, nastroju i ogólnego samopoczucia. W okresach pogorszenia bardzo wyraźne osłabienie z zaburzeniami chodu.
W zakresie zaradności samoobsługowej – nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych, wymaga pomocy przy karmieniu, ubieraniu się oraz stałego zwiększonego nadzoru. …… jest spokojna, lubi przebywać w grupie rówieśniczej. W aktywność zadaniową wchodzi jednak bardzo słabo, krótkotrwale.
Mocne strony dziecka:
- okazywanie zainteresowania osobami dorosłymi,
- próby nawiązywania kontaktu wzrokowego,
- spokojne usposobienie.
II. Cel główny indywidualnego programu
Edukacyjny
Wdrażanie do funkcjonowania społecznego, postrzegania siebie jako niezależnej osoby, rozwijanie komunikacji z otoczeniem, samodzielności i zaradności w życiu codziennym
Terapeutyczny
Budowanie relacji z rówieśnikami i nauczycielami, wspieranie aktywności i samodzielności oraz wspieranie rozwoju umysłowego i ruchowego poprzez zajęcia rewalidacyjne, psychologiczno – logopedyczne i rehabilitacyjne.
III. Program edukacji
1. Zasadnicze treści programowe (realistyczne dla dziecka) wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego – modyfikacja „Programu wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, w klasach zerowych i w placówkach integracyjnych” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, G. Grabowskiej (nr dopuszczenia: DKOS-5002-39/03)
Kształtowanie nawyków zdrowotnych i sprawności ruchowej
- udział w zabawach ruchowych, spacerach i krótkich wycieczkach
Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych
- wyrabianie nawyku unikania niebezpiecznych przedmiotów, roślin
Radzenie sobie z samoobsługą oraz utrzymywanie ładu i porządku
- rozwijanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków
- kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się
Zgodne współdziałanie z rówieśnikami i dorosłymi
- kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych
Przynależność do rodziny
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
Rozumienie oraz poszanowanie świata roślin i zwierząt
- obserwowanie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku
- obserwowanie wybranych ptaków w naturalnym środowisku
- dostrzeganie najczęstszych zjawisk atmosferycznych: deszcz, śnieg, wiatr, słońce
- poznawanie właściwości wody, śniegu, lodu
Troska o rozwój mowy
- kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i słuchania innych
- wdrażanie do słuchania czytanych lub opowiadanych baśni i innych utworów literackich
- stymulowanie do stosowania różnych form komunikacji (werbalnej i niewerbalnej)
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
- wyrabianie spostrzegawczości wzrokowej: skupianie uwagi
- wyrabianie wrażliwości słuchowej: rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,
- wyrabianie sprawności manualnej: manipulowanie tworzywami przekształcalnymi, rysowanie, malowanie palcami na dużych powierzchniach,.
Edukacja matematyczna
- kształtowanie świadomości własnego ciała:
- skupianie uwagi na rytmach: próby układania prostych 2-elementowych
Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych
- stwarzanie okazji do działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej
- stwarzanie okazji do działalności plastycznej poprzedzonej przeżyciami muzycznymi
Słuchanie, rozumienie i tworzenie muzyki
- słuchanie piosenek
- wyrażanie muzyki ruchem
- pomaganie dziecku w lepszym funkcjonowaniu społecznym poprzez muzykę i ruch
Małe formy teatralne, dziecko widzem i aktorem
- wdrażanie do skupiania uwagi na opowiadającej (czytającej głośno) nauczycielce i uważnego słuchania
- zabawy z wykorzystaniem dźwięku i muzyki (ruch stymulowany muzyką, spontaniczne rekcje ruchowe)
Działalność konstrukcyjna
- budowanie z klocków plastikowych, drewnianych
- lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny
- wykonywanie prostych konstrukcji przestrzennych przy użyciu różnorodnego materiału: klej, papier, patyczki itd.
2. Rodzaj pomocy i wsparcia niezbędny dla realizacji celów głównych i treści nauczania
- ze strony rówieśników: współpraca w parach, zespołach, grupie
- ze strony nauczyciela: stawianie wymagań adekwatnych do możliwości dziecka
- ze strony pedagoga specjalnego: dobra znajomość możliwości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem jego mocnych stron, kierowanie do dziecka krótkich, zrozumiałych poleceń, podczas zajęć sadzanie go blisko siebie
- ze strony specjalistów: prowadzenie dodatkowych indywidualnych zajęć psychologicznych, logopedycznych i rehabilitacyjnych
- ze strony rodziców: uzgadnianie wszystkich działań, stały, dwustronny kontakt
Obszar
Standard
Rodzaje umiejętności
I półrocze
II półrocze
Samoobsługa
1. Mycie rąk
- zabawy w wodzie i bez wody – obserwowanie,
- zabawy z mydłem, mydlenie rąk, pocieranie, próby łapania mydła z pomocą nauczyciela
2. Spożywanie posiłków
- zabawy naśladowcze między posiłkami –otwieranie i zamykanie buzi
- próby utrzymywania w ręku kubka, kanapki,
Rozwój emocjonalno- społeczny
1. Poznawanie swojego ciała
- zabawy dotykowe (naśladowcze)- wyczuwanie własnego ciała (zabawy przy lustrze, oglądanie i dotykanie dużych części ciała)
- zabawy przy lustrze,
2. Naśladowanie innych
- zabawy ruchowe z nauczycielem przy muzyce, obroty dookoła własnej osi, podnoszenie rąk do góry, opuszczanie, kucanie, podnoszenie się przy pomocy n-la
- wspólne zabawy ruchowe z innymi dziećmi
- wspólne zabawy z nauczycielem
- reagowanie na głos nauczyciela
Sfera poznawcza
1. Zmysły:
dotyk
Smak i węch
...
zzum