Sylabus.rtf

(29 KB) Pobierz
Historia myśli psychologicznedj

Historia myśli psychologicznej psychologii

WYKŁAD

 

Prowadzący: doc. dr hab. Jerzy Bobryk

Kontakt: tel. 8343049, 0698136813.

Konsultacje po telefonicznym uzgodnieniu terminu.

 

 

 

Psychologia w poszukiwaniu przedmiotu badań i adekwatnych metod badawczych.

Wykłady obligatoryjne, rok akademicki 2007/2008, semestr letni

 

Opis kursu i cel zajęć:

Celem wykładów jest rozszerzenie już uzyskanych przez studentów wiadomości z psychologii, oraz pokazanie typowych nieścisłości i nieporozumień jakie zdarzają się niekiedy w publikacjach, jak też przedstawienie historycznych zmian znaczeń podstawowych pojęć psychologicznych (takich jak: świadomość, myślenie, motywacja, pamięć, etc.). Przedstawiona też będzie rola i miejsce polskiej myśli psychologicznej w ogólnej historii psychologii. Ostatni wykład poświęcony będzie pokazaniu jak wygląda historia psychologii w świetle ogólnej metodologii badań empirycznych.

 

Szczegółowy plan wykładów:

1.       Historia myślenia. Specyfika przedmiotu i metody badania

2.       Myśl psychologiczna przed instytucjonalnym wyodrębnieniem się psychologii [Tatarkiewicz: Historia filozofii – rozdziały dotyczące omawianych na wykładzie filozofów.]

2.1.              Starożytność . Tales, Heraklit , Parmenides, Empedokles, Anaksagoras, Demokryt, Pitagoras , Sokrates, Platon, Arystoteles, Epikur, Plotyn.

2.2.              Średniowiecze i Renesans. Augustyn, Tomasz, filozofowie arabscy, Abelard, R. Bacon

2.3.              Mnemonika

2.4.              Nowożytność. F. Bacon, Kartezjusz, Leibniz, Hobbes, Locke, Hume, Kant, Fichte, Schopenhauer.

2.5.              Mechanicyzm i biologia w nowozytności. 

 

3.       Europejska psychologia XIX i XX wieku. Przyczyny instytucjonalnego wyodrębnienia się psychologii. Spory o świadomość i nieświadomość, procesy świadome a procesy psychiczne, czynności psychiczne a czynności fizyczne i psychofizyczne [Stachowski: Historia współczesnej myśli psychologicznej, Warszawa 2000,: przede wszystkim rozdziały 1.2., 1.4., 1.5., 1.6. ,1.7., 1.8.;  2; 3.1, 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6.; 4.2., 4.3. 4.5.,4.6., 5.2., 6.1., 6.2.,6.3.,6.5.,6.6., 8.4., 8.6. ].

3.1. Psychologia przed Wundtem

3.2. Wundt, psychologia eksperymentalna, psychologia a filozofia. Poglądy Wundta na istnienie i możliwość badania procesów nieświadomych.

3.3. Spory dotyczące specyfiki procesów psychicznych i istoty świadomości.

3.3.1. Introspekcjonizm asocjacjonistyczny i jego problemy.

3.3.2. Szkoła würzburska. Eksperymentalna psychologia myślenia.

3.3.3. Psychologia ‘Gestalt’ i badania „wglądu” u naczelnych.

3.3.4. Teoria intencjonalności i jej miejsce we współczesnej humanistyce.

3.4. Psychologia w Polsce.

3.4.1. Prapoczątki: Wiszniewski, Ochorowicz.

3.4.2. Twardowski i szkoła lwowsko-warszawska.

3.4.3. Witwicki. Teoria kratyzmu i psychologia uczuć, psychologia religii, psychologia sztuki.

3.4.4. Tomaszewski i teoria czynności.

3.5. Psychoanaliza.

3.5.1. Freud i powstanie psychoanalizy. Na czym polegało odkrycie psychoanalityków, dlaczego nie polegało ono na odkryciu nieświadomości ani roli instynktów w życiu psychicznym?

3.5.2. Różnicowania się myśli psychoanalitycznej: Jung, Adler, Horney, inni psychoanalitycy.

3.5.3. Psychoanaliza współczesna. Psychoanaliza jako metoda terapeutyczna i jako nauka emancypacyjna. Myśl psychoanalityczna poza psychologią.

 

4. Psychologia w Stanach Zjednoczonych. Zachowanie a akty świadomości [Stachowski: Historia współczesnej myśli psychologicznej, Warszawa 2000,: przede wszystkim rozdziały 3.7.; 4.; 5.]

4.1. Funkcjonalizm.

4.2. Watson i jego program naukowej psychologii. Behawioryzm a neobehawioryzm.

4.3. Behawioryzm społeczny a interakcjonizm symboliczny, współczesne teorie wyrastające z symbolicznego interakcjonizmu.

4.4. Behawioryzm w lingwistyce, semiotyce i filozofii lingwistycznej.

 

5. Spory dotyczące lokalizacji funkcji psychicznych w mózgu i neurofizjologicznych podstaw czynności psychicznych. „Wyższe” i „niższe” funkcje psychiczne, kryterium ich odróżniania [Maruszewski, Reykowski, Tomaszewski: Psychologia jako nauka o człowieku, Warszawa 1967, tylko str. 15-88.]

5.1. Pawłow i redukcjonistyczne podejście w psychologii rosyjskiej.

5.2. Lashley i jego badania nad lokalizacją funkcji psychicznych w mózgu.

5.2. Wygotski i teoria wpływu kultury na „wyższe” funkcje psychiczne.

5.3. Łuria. Pojęcie mózgowych układów funkcjonalnych. Teoria Łurii a współczesna  teoria “modularności” mózgu i umysłu.

 

6. Psychologia humanistyczna. Człowiek i sposoby poznawania jego problemów. [Stachowski: Historia współczesnej myśli psychologicznej, Warszawa 2000,: rozdział 7.]

6.1. Teoria samorealizacji i psychoterapia humanistyczna, filozoficzne zaplecze psychologii humanistycznej.

6.2. Psychologia humanistyczna w Europie. Psychologia humanistyczna a psychologia egzystencjalna. Egzystencjalizm i logoterapia.

6.3. Psychologia humanistyczna a ruch New Age.

 

7. Psychologia poznawcza i psychologia języka. Natura “reprezentacji”, oraz struktura i działanie systemu poznawczego. [Stachowski: Historia współczesnej myśli psychologicznej, Warszawa 2000, rozdział 9; Piaget: Strukturalizm, Warszawa 1972, tylko r. 1 i 4.]

7.1. Strukturalizm w psychologii. Piaget i strukturalizm dynamiczny.

7.2 Teorie lingwistyczne a badania psychologiczne.

7.3. Teorie pamięci semantycznej i zmiany w teoriach pojęć.

7.4. Korzenie ‘cognitive science’, funkcjonalizm w psychologii poznawczej, klasyczny model ‘cognitive science’ i przyczyny odchodzenia od niego.

 

8. Postmodernizm a psychologia

 

9. Historia psychologii w XIX i XX wieku w świetle współczesnej metodologii nauk empirycznych. [Sady: Fleck: O społecznej naturze poznania, Warszawa 2000, tylko “Kapsułki”]

 

Uwaga: Fragmenty zaznaczone kursywą mają charakter uzupełniający, nie będą przedmiotem pytań egzaminacyjnych. Będą omawiane w stopniu zależnym od zainteresowania studentów.

 

Literatura podstawowa:

[1]. R. Stachowski: Historia współczesnej myśli psychologicznej, Scholar, Warszawa 2000, obowiązują wybrane rozdziały dotyczące zagadnień omawianych podczas wykładów.

[2]. W. Sady: Fleck: O społecznej naturze poznania. Prószyński, Warszawa 2000, tylko “Kapsułki”

[3]. I. Piaget: Strukturalizm, WP, Warszawa 1972,  tylko r. 1 i 4.

[4].  M. Maruszewski, J. Reykowski, T. Tomaszewski: Psychologia jako nauka o człowieku, KiW, Warszawa 1967, tylko str. 15-88.

[5]. W. Tatarkiewicz: Historia filozofii, PWN, Warszawa 1999,

 

Literatura uzupełniająca:

[a]. T. Tomaszewski: Główne idee współczesnej psychologii, Żak, Warszawa 1998.

[b]. W. Sady: Fleck:. O społecznej naturze poznania. Prószyński ,Warszawa 2000, tylko “Noty encyklopedyczne”.

[c] I. Lakatos: „ Historia nauki i jej racjonalne rekonstrukcje” w: Pisma z filozofii nauk empirycznych, PWN, Warszawa 1995.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin