13-10-2012r.
Dr M. Dominiak- Kochanek
dominiak@aps.edu.pl
dyżury: środa 12;30- 13;30 p. 3623 lub 3607
czwartek 10;00-11;00
Warunki zaliczenia:
· Zaliczenie na ostatnim spotkaniu 26 stycznia; mogą być 2 podejścia a za trzecim już warunek
· Zaliczenie na ocenę
· Sprawdzian testowy, 30 pytań jednokrotnego wyboru
· Na zaliczenie minimum 50%+ 1
Literatura obowiązkowa:
· R. Schaffer (2011) „Psychologia dziecka”, PWN, Warszawa, rozdz. 1,4,5,9,10
· Wojciszke B (2000) „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Wyd. Scholar, Warszawa 2000, rozdz. 2,6,7,9,10,11
OBSZAR TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
· Zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej
· Rozwój percepcji
· Rozwój pamięci
· Rozwój myślenia
· Rozwój emocjonalny
· Rozwój społeczny
· Kształtowanie się tożsamości
· Zagadnienia z zakresu psychologii społecznej
· Stereotypy, uprzedzenia dyskryminacja
· Kształtowanie się postaw i ich zmiana
· Wpływ społeczny
· Prospołeczność i zachowania agresywne, zadaniowe i funkcjonowanie małej grupy społecznej
CZYM ZAJMUJE SIĘ PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA?
· Zmiany rozwojowe zakresie zachowań, procesów i struktur psychicznych, powiązanie z procesami biologicznego dojrzewania organizmu
· Przedmiotem zainteresowania jest okres od narodzin do końca adolescencji
· Zmiany w zachowaniu i zdolnościach jednostki pojawiających się między poczęciem a śmiercią
Dojrzewanie- proces dojrzewania fizjologicznego, który przebiega zgodnie z programem genetycznym i prowadzi do zmian uniwersalnych np. wzrost, zmiana budowy ciała, dojrzewanie płciowe.
Dorastanie- proces „stawania się” osobą dorosłą, podejmowania nowych ról społecznych na skutek zmian psychologicznych, które zachodzą pod wpływem kontekstu społeczno- kulturowego i własności indywidualnych jednostki.
SOCJALIZACJA:
· Proces aktywnego nabywania przez człowieka oczekiwań, system wartości, wzorców zachowań i norm środowiska społecznego
· Odrzucanie wszelkich norm determinizmu środowiskowego
· Założenie o aktywnym i twórczym kształtowaniu przez człowieka swoich procesów życiowych i uczenia się
· Efektem procesu socjalizacji jest ukształtowanie się osobowości jednostki, jej uzupełnienie i zarazem indywidualizacja
RODZAJE SOCJALIZACJI:
1. Pierwotna- nabywanie wzorców zachowań i podstawowych ról społecznych w środowisku rodzinnym, w okresie dzieciństwa
Ø Uczenie się języka, rozumienie roli dziecka
Ø Internalizacja wartości, postaw i wzorców zachowań; przebiega najczęściej w warunkach silnej więzi emocjonalnej w stosunku do rodziców
2. Wtórna- nabywanie norm, wzorców zachowań obowiązujących w pozarodzinnym środowisku społecznym tj. szkoła, grupa rówieśnicza
Ø Uczenie się jak wypełniać rolę ucznia, męża, ojca; jak wywiązywać się z obowiązku zawodowego
Ø Socjalizacja pierwotna wpływa na sposób odbioru socjalizacji wtórnej
Ø Socjalizacja wtórna nie wymaga więzi emocjonalnej z innymi
ZJAWISKO AKCELARACJI ROZWOJU
· Przyśpieszenie rozwoju dzieci i młodzieży w kolejnych pokoleniach
· Dotyczy różnych sfer rozwojowych( fizyczne, umysłowe, społeczne)
· Przykłady akceleracji: wysokość i masa ciała, wiek dojrzewania płciowego
· Przemiany cywilizacyjne oraz wymogi środowiskowe jako prawdopodobne czynniki odpowiadające za akcelerację
CECHY ZMIANY ROZWOJOWEJ
· Monotoniczna( jednokierunkowa)- dany parametr określonej cechy zmienia się zawsze w jednym kierunku( albo rośnie albo maleje) np. uczenia się chodzenia, kontrola emocjonalna
· Względnie nieodwracalna- np. dziecko przesypia całą noc nie budząc się
· Trwała- nie można się jej oduczyć np. bieganie, pamięć proceduralna( umiejętności motoryczne których nie zapominamy np. jazda na rowerze; pamięć sensoryczna- nauka j. angielskiego
· Kierunkowa- każda zmiana rozwojowa, która nastąpiła w efekcie innej zmiany rozwojowej i prowadzi jednocześnie do innych zmian np. lęk przed obcymi, stałość obiektu, kształtowanie się przywiązania
· Autonomiczna- zdeterminowanie działaniem czynników tkwiących w całości lub w znacznej części wewnątrz ewolucyjnego systemu psychicznego jednostki
· Zmiana rozwojowa nie ma charakteru powtarzającego się cyklu
RODZAJE ZMIANY ROZWOJOWEJ
1. Podział ze względu na czas w jakim zmiany się dokonują.
Ø Ontogeneza- całokształt zmian, które dokonują się w psychice i zachowaniu człowieka w toku pełnego cyklu życia indywidualnego( rozwój osobisty)
Ø Filogeneza- zmiany rozwojowe w zakresie psychiki i zachowań, które dokonują się w toku ewolucji gatunku( rozwój gatunkowy)
Ø Antropogeneza- zmiany w zakresie psychiki człowieka, które dokonują się w toku dziejów ludzkości
Ø Mikrogeneza- proces powstawania nowych zjawisk w tym czynności i funkcji, cech w psychice i zachowaniu człowieka
2. Ze względu na przebieg zmian i ich następstwa.
Ø Ilościowe- narastanie, nasilanie się pewnej cechy bądź procesu bez naruszania wewnętrznej struktury tego zjawiska np. rozwój słownictwa u dzieci od trzech znanych dziecku wyrazów w okolicy 1 roku życia do 272 wyrazów w 2 roku życia
Ø Jakościowe- transformacja, przekształcanie się pewnej cechy, procesu w taki sposób, że tworzą nową jakość np. łączenie wyrazów i budowanie zdań
3. Ze względu na to kogo te zmiany dotyczą.
Ø Uniwersalne- powszechna zmiany, którym podlegają wszystkie osoby w określonej grupie wiekowej; są wypadkową działania zegara biologicznego i społecznego
Ø Wspólne- odnoszą się do członków określonej wspólnoty, grupy tj rodzina czy grupa rówieśnicza; następują w wyniku doświadczania i podzielania podobnych sytuacji i przeżyć
Ø Indywidualne- wywołane czynnikami unikatowymi działającymi tylko na daną jednostkę; czynnikami takimi mogą być niepunktualność nacisków biologicznych, sytuacje nagłe, traumatyczne lub niespodziewane
KRYTERIA WYODRĘBNIONYCH OKRESÓW ROZWOJOWYCH
· Sposób i poziom poznawania oraz uświadamianie sobie otaczającej rzeczywistości
· Dominujący rodzaj działalności
· Specyficzne formy i metody oddziaływania wychowawczego
CELE BADAŃ NAD ROZWOJEM
· Opis prawidłowości zachowania i zmian zachowania człowieka w poszczególnych momentach rozwoju
· Znajdowanie przyczyn i procesów powodujących określone zmiany w zachowaniu( uwarunkowanie zmian)
STRATEGIE BADAŃ NAD ROZOWJEM
· Badania poprzeczne- dobre do magisterki; polegają na badaniu grup w rożnym wieku i porównywaniu ich wyników; umożliwiają sformułowanie hipotez odnośnie sekwencji dane zmiany rozwojowej
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
12 lat
13 lat
14 lat
15 lat
Porównywanie grup pod względem badanej zmiennej
Przykład badań poprzecznych
o Cel badań:(1) jakie jest poczucie jakości życia u osób w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości (2) w których obszarach i w których grupach wiekowych poczucie jakości życia jest najniższe (3) czy istnieją różnice między grupami wiekowymi?
Poczucie zaspokojenia
bezpieczeństwo
związki z ludźmi
działalność dla innych
aktywność i praca
wypoczynek i czas wolny
20-30 lat
N=240 osób
66,6
56,8
47,2
61,2
55,7
40-50 lat
N=250 osób
64,0
69,9
47,9
47,0
60 lat i więcej
55,0
SakiNana