Java 1.pdf

(347 KB) Pobierz
Kurs Javy. Praktyczne progr...
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I – platforma NetBeans i a... http://webhosting.pl/print/Kurs.Javy..Praktyczne.programowanie.czesc.I
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I –
platforma NetBeans i aplikacje okienkowe
Java to język programowania, który miał duży wpływ na współczesny obraz Internetu, budząc przy
tym od początku swego istnienia liczne nieporozumienia. Często mylono Javę z JavaScriptem, często
przypisywano jej nieistniejące cechy. Dziś Java na dobre wpisała się w krajobraz Sieci, głównie
dzięki swej uniwersalności i łatwości uruchomienia aplikacji na najróżniejszych architekturach
sprzętowych. Chcemy więc zaprosić Was do lektury pierwszej części kursu tego języka.
Spis treści
Część pierwsza kursu Javy – platforma NetBeans i aplikacje okienkowe
1. Szybki start
1.1 Platformy Javy
1.2 Platforma SDK 6.0
1.3 Struktura aplikacji
1.4 Pierwsza aplikacja
1.5 Zintegrowane środowisko NetBeans
2. Aplikacja okienkowa
2.1 Tworzymy projekt aplikacji
2.2 Tworzymy kontener dla komponentów aplikacji
2.3 Wypełniamy formatkę komponentami
2.4 Obsługa zdarzeń
2.5 Kompilowanie i uruchamianie
Część druga kursu Javy – aplety Javy
Część trzecia kursu Javy – wątki
Część czwarta kursu Javy – aplikacje sieciowe
Narodziny Javy przypadają na rok 1991, kiedy to zespół programistów pracujących pod przewodnictwem
Jamesa Goslinga w firmie Sun Microsystems stworzył nowy język programowania, któremu nadano nazwę
"Oak" (ang. dąb). Plotka głosi, że wzięło się to od dębu rosnącego przez oknem biura Goslinga. Później
nazwę tę zmieniono; z listy przypadkowo wylosowanych słów wybrano nazwę Java. Początkowo język
ten miał służyć do tworzenia aplikacji dla niewielkich urządzeń cyfrowych powszechnego użytku. Kilka
lat później autorzy przeglądarki internetowej Netscape Navigator umożliwili uruchamianie osadzonych na
stronach HTML niewielkich programów w Javie – tzw. apletów. Był to rok 1995; od tego momentu Java
zaczęła zyskiwać coraz większą popularność w Sieci i poza nią dzięki takim atutom, jak przenośność,
uniwersalność i bezpieczeństwo.
Dziś w Javie tworzy się programy dla komputerów osobistych, aplikacje sieciowe, które można uruchomić
na stronach internetowych, biznesowe systemy klasy Enterprise, a nawet oprogramowanie dla telefonów
komórkowych czy kart bankomatowych. Wszechstronność ta jest powodem, dla którego uważa się, że
praktyczne poznanie Javy jest dla programisty gwarancją dobrej pracy.
1. Szybki start
1.1 Platformy Javy
Java jest językiem programowania o bardzo licznych zastosowaniach. By spełnić oczekiwania
programistów, twórcy języka z Suna przygotowali kilka podstawowych rodzajów platform Javy, tak by
można było dopasować środowisko programistyczne do konkretnej grupy rozwiązań.
1 z 16
20101122 00:55
629492280.014.png 629492280.015.png
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I – platforma NetBeans i a... http://webhosting.pl/print/Kurs.Javy..Praktyczne.programowanie.czesc.I
Główne platformy Javy
JSE (Java Standard Edition) – dostarcza środowiska programistycznego do tworzenia aplikacji
desktopowych oraz apletów na strony WWW,
JEE (Java Enterprise Edition) – dostarcza środowiska programistycznego do tworzenia
rozbudowanych biznesowych aplikacji, stanowi rozszerzenie platformy JSE,
JME (Java Micro Edition) – dostarcza środowiska programistycznego do tworzenia aplikacji na
niewielkie urządzenia typu telefony komórkowe,
Java Card technology – dostarcza środowiska programistycznego do tworzenia oprogramowania
dla inteligentnych kart (np. kart bankomatowych) o bardzo małej pamięci i niewielkiej mocy
obliczeniowej.
W naszym kursie wykorzystamy platformę JSE, która jest podstawową platformą Javy, umożliwiającą
między innymi tworzenie apletów, czyli programów przeznaczonych do umieszczania na stronie
internetowej.
1.2 Platforma SDK 6.0
Sun dostarcza dwa rodzaje platform JSE. Pierwszą z nich, najbardziej rozpowszechnioną, jest JRE.
JRE (Java Runtime Environment) – środowisko zawierające niezbędne biblioteki oraz JVM,
Wirtualną Maszynę Javy. JRE znajduje się na większości komputerów osobistych, jest bowiem
niezbędne dla uruchamiania aplikacji Java w systemie.
JDK (Java Development Kit) – środowisko zawierające JRE oraz dodatkowo narzędzia
programistyczne, takie jak kompilator i debuger. JDK umożliwia pisanie własnych aplikacji.
Jako twórcy oprogramowania powinniśmy się zatem zaopatrzyć w tę drugą wersję JSE, czyli JDK. Jej
najnowszą edycją jest obecnie wersja 6.0 – nosi ona nazwę kodową Mustang. Możemy ją pobrać ze strony
firmy Sun Microsystems, www.java.sun.com . Użytkownicy popularnych dystrybucji Linuksa mogą
oczywiście skorzystać także z mechanizmów instalacji z repozytoriów – JSE rozprowadzana jest na wolnej
licencji.
Po zainstalowaniu środowiska programistycznego powinniśmy przystąpić do konfiguracji, czyli ustawienia
ścieżki dostępu do kompilatora i innych elementów JDK. Dzięki temu będziemy mogli uruchomić
narzędzia programistyczne z dowolnego katalogu systemu operacyjnego. W systemie Windows XP można
to zrobić, wybierając ikonę Mój komputer , w jej menu Właściwości zaznaczyć kartę Zaawansowane , a
następnie w polu Zmienne środowiskowe podać ścieżkę dostępu do katalogu /bin Javy.
1.3 Struktura aplikacji
Java jest językiem typowo obiektowym. Oznacza to, że wszystkie zmienne i operacje są umieszczone w
klasach. Do poszczególnych klas odwołujemy się, tworząc ich obiekty, czyli egzemplarze klas. Pozwala to
na pobieranie wartości zmiennych danego egzemplarza i wywoływanie jego funkcji.
Wyjaśnimy to najlepiej na przykładzie. Klasę w Javie tworzymy w następujący sposób:
public class NazwaKlasy {
public static void main(String [] args) { }
}
Co oznacza powyższy kod?
2 z 16
20101122 00:55
629492280.016.png 629492280.017.png 629492280.001.png 629492280.002.png 629492280.003.png
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I – platforma NetBeans i a... http://webhosting.pl/print/Kurs.Javy..Praktyczne.programowanie.czesc.I
Każda aplikacja Javy składa się przynajmniej z jednej klasy głównej. Musi być ona zadeklarowana jako
publiczna, co oznacza, że dostęp do niej będzie nieograniczony.
Implementując klasę, przed jej nazwą używamy zawsze słowa kluczowego class . Tworząc klasę główną,
stosujemy modyfikator dostępu public , który oznacza, że klasa ta jest klasą publiczną.
W trakcie kursu poznamy także inne modyfikatory dostępu.
Zawartość klasy musi być umieszczona między nawiasami klamrowymi. Główna klasa, oprócz tego, że ma
modyfikator public , zawiera charakterystyczną dla niej metodę main() . Metoda ta, podobnie jak i klasa,
musi być opatrzona modyfikatorem dostępu public oraz specyfikatorem static , oznaczającym, że jest to
metoda statyczna.
Słowo kluczowe void oznacza, że metoda ta nie zwraca żadnej wartości, a zatem służy jedynie do
wykonania zawartych w niej operacji. Metoda ta pobiera argumenty w postaci tablicy typu String . String
jest predefiniowaną w Javie klasą, której obiekty są łańcuchami znakowymi. Nawiasy kwadratowe
oznaczają, że nie jest to jeden łańcuch znakowy, lecz ich tablica. Słowo args to przyjęta nazwa tablicy,
możemy jednak zamiast niej wpisać każdą inną nazwę, która nie będzie należała do zbioru słów
kluczowych Javy, takich jak na przykład public, void, static czy class.
W trakcie kursu poznamy jeszcze wiele innych zarezerwowanych dla Javy słów.
To, że metoda main() głównej klasy jest statyczna, oznacza, że interpreter zaraz po znalezieniu
zawierającej ją klasy publicznej wywoła metodę tę automatycznie (czyli po kolei wykona wszystkie
zaimplementowanie w niej operacje).
1.4 Pierwsza aplikacja
Niech nasza pierwsza aplikacja będzie programem, który wypisze w oknie konsoli łańcuch znakowy.
public class MojaApp {
public static void main(String [] args) {
System.out.println("Programujemy w Javie.");
}
}
Jak taki program działa?
W metodzie main() wywołujemy metodę println() klasy PrintStream . Dostęp do tego obiektu
uzyskujemy, wywołując statyczną zmienną out klasy System .
Zdefiniowanie w klasie statycznej zmiennej powoduje, że aby pobrać z niej wartość, wystarczy podać
nazwę tej klasy i po znaku kropki nazwę zmiennej statycznej.
Podany kod zapisujemy w dowolnym edytorze, nadając mu rozszerzenie .java . Pamiętajmy jednak, aby
nazwa pliku była taka sama jak nazwa klasy. Przyjętą konwencją jest zaczynanie nazw klas wielką literą.
Warto o tym pamiętać przy nazywaniu pliku w systemach, które rozróżniają małe i wielkie litery.
Kod źródłowy nie wystarczy do uruchomienia aplikacji. Musimy go wcześniej skompilować.
W oknie konsoli przechodzimy do katalogu, w którym umieszczony jest plik z kodem programu; w
naszym wypadku będzie to MojaApp.java. Następnie wywołujemy kompilator, wpisując komendę javac ,
3 z 16
20101122 00:55
629492280.004.png 629492280.005.png 629492280.006.png
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I – platforma NetBeans i a... http://webhosting.pl/print/Kurs.Javy..Praktyczne.programowanie.czesc.I
po której podajemy nazwę pliku wraz z rozszerzeniem:
javac MojaApp.java
Jeśli kompilacja przebiegnie poprawnie, nie otrzymamy w konsoli żadnego komunikatu. Możemy zatem
przystąpić do uruchomienia naszej aplikacji. W tym celu w oknie konsoli wywołujemy narzędzie zwane
interpreterem. Wpisujemy słowo java, a zaraz po nim nazwę aplikacji:
java MojaApp
Zatwierdzenie tej operacji klawiszem [Enter] spowoduje uruchomienie aplikacji. Na ekranie powinien
zostać wyświetlony tekst „Programujemy w Javie”.
1.5 Zintegrowane środowisko NetBeans
Nie zawsze ma sens korzystanie ze zwykłego „notatnika” przy tworzeniu aplikacji. Jeśli mamy stworzyć
bardziej złożony program, wygodniej jest sięgnąć po rozbudowany edytor programistyczny, przeznaczony
specjalnie do budowania aplikacji w Javie. Przykładem takiego edytora jest NetBeans. Jego najnowszą
wersję 6.0 możemy pobrać ze strony projektu: www.netbeans.org .
By stworzyć aplikację za pomocą edytora NetBeans, należy najpierw utworzyć projekt. W tym celu z
menu wybieramy element File | New Project . W wyświetlonym oknie dialogowym aplikacji, w
Categories , wybieramy zakładkę Java , a w Projects zakładkę Java application . Nasz wybór
zatwierdzamy przyciskiem Next . Prowadzi to do wyświetlenia okna z właściwościami projektu.
Rysunek 1: Tworzenie nowego projektu w NetBeans.
Podajemy tam nazwę projektu – w naszym wypadku będzie to MojProjekt – i zaznaczamy flagę Create
Main Class , wpisując nazwę naszej głównej klasy. Przechodzimy dalej za pomocą przycisku Finish .
Generuje to strukturę projektu oraz podstawowy kod dla jego głównej klasy.
4 z 16
20101122 00:55
629492280.007.png 629492280.008.png 629492280.009.png 629492280.010.png
Kurs Javy. Praktyczne programowanie, część I – platforma NetBeans i a... http://webhosting.pl/print/Kurs.Javy..Praktyczne.programowanie.czesc.I
Rysunek 2: Struktura projektu stworzonego w NetBeans.
Teraz należy w metodzie main() wpisać kod służący do wypisania tekstu „Programujemy w Javie” i
zapisać projekt, wybierając z elementu menu File | Save .
By zbudować nasz projekt i skompilować znajdujące się w nim klasy Javy, wybieramy z menu: Build |
Build Main Project .
Rysunek 3: Kompilacja projektu w NetBeans.
Zostanie wyświetlone okno, w którym wybieramy nasz projekt, zatwierdzając go przyciskiem OK . Po tym
kroku aplikacja jest już gotowa. W celu jej uruchomienia wybieramy z menu: Run | Run Main Project .
Oczywiście opcje kompilacji i uruchamiania projektu są dostępne z poziomu paska narzędzi i skrótów
klawiaturowych.
Efektem działania naszej aplikacji będzie tekst „Programujemy w Javie”:
5 z 16
20101122 00:55
629492280.011.png 629492280.012.png 629492280.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin