Biznes plan pozwala opisa� sw�j pomys�, ujawnia jego s�abe i mocne strony, sprawdza jego realno��, pozwala tak�e zorientowa� si� gdzie jeste�, dok�d zmierzasz, jak tam masz dotrze� i osi�gn�� wyznaczony sobie cel. Biznes plan jest r�wnie� sposobem prezentacji swojego pomys�u na biznes i przekonania inwestor�w o zasadno�ci zainwestowania w niego kapita��w. �aden bank ani inna powa�na instytucja finansowa nie udziel� po�yczki lub kredytu bez konkretnego planu dzia�ania i jego koszt�w. Dlatego przy pisaniu biznes planu warto skorzysta� z pomocy wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji - ich adresy znajdziesz tutaj. Dobry biznes plan to: -ma�o liczb - rzeczywisto�� jest nieprzewidywalna dlatego nie warto opisywa� jej liczbowo miesi�c po miesi�cu; wystarczy stworzy� model pokazuj�cy, �e jeste� �wiadomy podstawowych zale�no�ci ekonomicznych dotycz�cych Twojego biznesu -du�o informacji o sobie czyli o ludziach tworz�cych ten biznes - musisz udowodni�, �e jeste�cie kompetentni i mo�ecie zatrudni� kompetentnych pracownik�w �wiadomo�� �rodowiska w jakim firma b�dzie funkcjonowa� i zwi�zanych z nim szans, zagro�e� i ryzyka. Idealny biznes powinien charakteryzowa� si�: -zespo�em do�wiadczonych i utalentowanych ludzi, kt�rzy ju� wcze�niej pracowali ze sob� nad podobnymi projektami -produktem, kt�ry daje szanse rozwoju i uzyskania trwa�ej przewagi konkurencyjnej na rynku z wykorzystaniem unikalnych kompetencji firmy -przyrostem warto�ci, kt�r� �atwo daje si� odprowadzi� z firmy -pozytywnym �rodowiskiem makroekonomicznym dla rozwoju firmy Przedsi�biorstwa spe�niaj�ce wszystkie te kryteria praktycznie nie istniej� dlatego musisz w swoim biznes planie przynajmniej w niekt�rych punktach zbli�y� si� do idea�u. Biznes plan powinien zawiera�: 1. Streszczenie przedsi�wzi�cia: -dane o przedsi�biorstwie (nazwa, adres, telefon, REGON, rodzaj dzia�alno�ci) -historia przedsi�biorstwa (forma prawna, kapita� za�o�ycielski, data rozpocz�cia dzia�alno�ci, kr�tki jej opis, dotychczasowe osi�gni�cia) -informacje o w�a�cicielach firmy (co umiej� za�o�yciele, jakie jest ich wykszta�cenie, do�wiadczenie zawodowe tak�e we wsp�lnym prowadzeniu interes�w, czy maj� do�wiadczenie w prowadzeniu podobnych przedsi�wzi��). 2. Opis przedsi�wzi�cia: -czego dotyczy -obecny stan zaawansowania organizacyjnego i inwestycyjnego -obecna i przewidywana struktura zatrudnienia 3. Dane dotycz�ce produkt�w i us�ug: -kr�tki opis produktu lub us�ugi (g��wne cechy i zalety, co je r�ni od oferowanych przez konkurencj�) -kim s� Twoi konkurenci, ich g��wne atuty i s�abo�ci �r�d�a finansowania: samofinansowanie, zapotrzebowanie na kapita� zewn�trzny. 4. Ocen� rynku: -g��wni odbiorcy produktu (w %), formy rozlicze� -g��wni dostawcy surowc�w i towar�w (lokalizacje i skale dostaw, formy rozlicze�) -posiadane umowy z dostawcami, odbiorcami, zam�wienia, listy intencyjne -przewidywana skala rynku, tendencje jego rozwoju -podstawowe elementy marketingu stosowane przez przedsi�biorstwo. 5. Dane dotycz�ce kredytu i sposoby jego wykorzystania: -wysoko�� kredytu, okres jego sp�aty, forma (got�wka, bezgot�wkowo) proponowany rodzaj sp�aty, karencja -dok�adne przeznaczenie kredytu, termin rozpocz�cia dzia�alno�ci od chwili wykorzystania kredytu -formy zabezpieczenia -aktualne zad�u�enie w innych bankach i instytucjach. Pisz�c biznes plan warto zwr�ci� uwag� na cztery czynniki kszta�tuj�ce struktur� przedsi�biorstwa: ludzi, szans�, �rodowisko i ryzyko. Ludzie Wi�kszo�� inwestor�w w pierwszej kolejno�ci przygl�da si� �yciorysom ludzi planuj�cych prowadzi� biznes. Wynika to z przekonania, �e ludzie maj� podstawowy wp�yw na osi�gni�cie sukcesu - dobry pomys� nie gwarantuje powodzenia je�eli nie stoj� za nim kompetentni ludzie. Podstawowe pytania jakie zadaj� sobie potencjalni inwestorzy to: czy masz do�wiadczenie w prowadzeniu podobnych interes�w, czy masz odpowiedni� motywacj�, jak reagujesz na niepowodzenia, kogo znasz, czy masz szerokie kontakty z potencjalnymi dostawcami, odbiorcami, konkurencj�, czy jeste� w stanie zatrudni� odpowiednich fachowc�w, czy masz wyrobion� opini� w �wiecie biznesu i czy jest ona dobra. Szansa Zastanawiaj�c si� nad szans� przedsi�biorstwa na sukces inwestor bierze pod uwag� dwa czynniki: czy sektor, do kt�rego wchodzisz nale�y do szybko rozwijaj�cych si� i czy dzia�alno�� w nim pozwala na osi�gni�cie satysfakcjonuj�cych zysk�w w przewidywalnym okresie czasu. Przede wszystkim musisz dowie��, �e znajd� si� klienci na Tw�j produkt, wyliczy� koszty ich pozyskania i obs�ugi oraz utrzymania przy sobie. Zachowanie si� konsument�w na rynku, w tym cena jak� sk�onni b�d� zap�aci�, s� trudne do przewidzenia. Ty jednak musisz udowodni� inwestorowi, �e jeste� w stanie przewidzie� jak si� zachowaj�. Kolejn� wa�n� dla inwestora kwesti� s�: koszty produkcji, cena finalna, formy p�atno�ci oraz skrupulatny opis struktury konkurencji i jej przewidywane zachowanie po Twoim wej�ciu na rynek. �rodowisko Planuj�c swoje wej�cie na rynek nale�y pami�ta� o otoczeniu w jakim firma b�dzie funkcjonowa�a. Ka�dy biznes plan powinien zawiera� stosunek firmy do otoczenia w sensie statycznym czyli jak jest w tej chwili jak i dynamicznym czyli jakie przewiduje si� zmiany. Powiniene� r�wnie� odpowiedzie� sobie na pytania: jak przedsi�biorstwo jest gotowe zareagowa� na ewentualne niekorzystne zmiany w otoczeniu i w jaki spos�b firma sama mo�e kszta�towa� swoje otoczenie (np. poprzez lobbing). Ryzyko Wszystkie rozwa�ania dotycz�ce biznes planu odnosz� si� do przysz�o�ci. Tak naprawd� nikt nie wie jak potocz� si� losy nowego przedsi�wzi�cia. Ale Ty mo�esz wyliczy� wielko�� ryzyka. W tym celu musisz rozwa�y� nast�puj�ce kryteria: kiedy przedsi�biorstwo zacznie przynosi� zysk i jaki mo�e by� jego poziom oraz pokaza� w biznes planie, �e masz �wiadomo�� nieprzewidywalnych komplikacji i �e wiesz jak na nie pozytywnie zareagowa�. Cz�sto istnieje potrzeba dokonania zabezpiecze� finansowych jeszcze przed rozpocz�ciem dzia�alno�ci. Biznes plan powinien dostarcza� rzetelnych i kompleksowych informacji o ludziach i planowanych przez nich przedsi�wzi�ciu, powinien zawiera� kompleksow� analiz� warunk�w dzia�ania i zwi�zanego z nim ryzyka. Zarz�dzanie tym ryzykiem jest najlepszym sposobem na funkcjonowanie w zmiennym i nieprzewidywalnym otoczeniu.
kaimk