W JAKI SPOSÓB HENRYK SIENKIEWICZ PRZEDSTAWIŁ KOLONIZATORÓW NIEMIECKICH.doc

(33 KB) Pobierz

W JAKI SPOSÓB HENRYK SIENKIEWICZ PRZEDSTAWIŁ KOLONIZATORÓW NIEMIECKICH? - ,,SACHEM”.

 

 

 

CELE OPERACYJNE:

 

 

 

 

 

    Poziom

wiadomości

 

 

A

 

 

B

 

 

Uczeń:

- zna warunki życia Indian;

- dostrzega pozytywny i negatywny wpływ cywilizacji na życie Indian ;

- wyjaśnia potrzebę ewentualnych zmian dotyczących życia Indian;

- zna powody konfliktów pomiędzy białymi a czerwonoskórymi;

- potrafi określić swoje nastawienie do odpowiednich zachowań kolonizatorów.

 

 

 

 

 

     Poziom

  umiejętności

 

 

C

 

 

D

 

 

- potrafi ustalić przyczyny konfliktów między kolonizatorami a Indianami;

- dostrzega podstawowe prawa czerwonoskórych i potrafi je nazwać;

- stosuje zasady kulturalnej dyskusji;

- potrafi pracować z tekstem lektury;

- pracuje ze słownikiem;

- słucha swoich kolegów;

- właściwie przekłada swoje myśli na komunikatywną, poprawnie zbudowaną wypowiedź.

 

 

 

 

 

 

 

METODY: rozmowa ukierunkowana, dyskusja, praca z tekstem.

 

POMOCE DYDAKTYCZNE: egzemplarze lektury H. Sienkiewicza ,,Sachem”, Słownik języka polskiego.

 

FORMY PRACY: praca zbiorowa, indywidualna.

 

                                                     

 

 

 

TOK LEKCJI

 

1. Przywitanie, sprawdzenie listy obecności.

 

2. Zapoznanie z tematem lekcji.

 

3. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat:

- Jakie były przyczyny emigracji?

- Postępowanie kolonizatorów w stosunku do miejscowej ludności.

 

4. Próba ustosunkowania się do tematu lekcji. Zgłaszanie propozycji przez uczniów.

 

5. Dyskusja wg planu:

 

a) Powstanie ucywilizowanej Antylopy na gruzach Chiavatty

- dzięki znalezieniu kopalni srebra stale wzrasta liczebność mieszkańców,

- wychodzą dwa dzienniki,

- powstały trzy szkoły, mówiono nawet o potrzebie założenia uniwersytetu,

- na placu, na którym powieszono ostatnich Indian, zbudowano zakład filantropijny (wyjaśnienie terminu: filantrop).

 

b) Zajęcia i rozrywki kolonizatorów:

- handel żywym srebrem, pomarańczami, jęczmieniem i winem,

- odwiedzanie sklepów,

- praca w warsztatach i biurach,

- wieczorne spotkania w piwiarni ,,Pod Złotym Słońcem”.

 

c) Mieszkańcy: rządni, pracowici, systematyczni, otyli, bogaci.

 

Uczniowie popierają swe wypowiedzi cytatami.

 

6. Odszukanie w tekście noweli fragmentów mówiących o egoizmie, zakłamaniu i chciwości kolonizatorów niemieckich. Głośne odczytanie stosownych urywków.

 

7. Wprowadzenie pojęcia ironii ( ukryta drwina, złośliwość zawarta w wypowiedzi pozornie dodatniej). Ustalenie, że ironia to częsta forma ostrej krytyki.

 

8. Sformułowanie wniosku płynącego z noweli pt. ,,Sachem”:

Sienkiewicz przedstawił kolonizatorów niemieckich jako cynicznych, wyrachowanych, okrutnych i podłych ludzi. Dzięki niegodziwości, chciwości i zakłamaniu zdobyli majątki i dobra pozycję materialną. Mówi o nich w ironiczny sposób, bo swoje szczęście zbudowali na tragedii plemienia indiańskiego, podstępnie wymordowanego.

 

9. Praca domowa: Przygotuj materiał dotyczący postaci tytułowego bohatera.      

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin