W JAKI SPOSÓB HENRYK SIENKIEWICZ PRZEDSTAWIŁ KOLONIZATORÓW NIEMIECKICH? - ,,SACHEM”.
CELE OPERACYJNE:
Poziom
wiadomości
A
B
Uczeń:
- zna warunki życia Indian;
- dostrzega pozytywny i negatywny wpływ cywilizacji na życie Indian ;
- wyjaśnia potrzebę ewentualnych zmian dotyczących życia Indian;
- zna powody konfliktów pomiędzy białymi a czerwonoskórymi;
- potrafi określić swoje nastawienie do odpowiednich zachowań kolonizatorów.
umiejętności
C
D
- potrafi ustalić przyczyny konfliktów między kolonizatorami a Indianami;
- dostrzega podstawowe prawa czerwonoskórych i potrafi je nazwać;
- stosuje zasady kulturalnej dyskusji;
- potrafi pracować z tekstem lektury;
- pracuje ze słownikiem;
- słucha swoich kolegów;
- właściwie przekłada swoje myśli na komunikatywną, poprawnie zbudowaną wypowiedź.
METODY: rozmowa ukierunkowana, dyskusja, praca z tekstem.
POMOCE DYDAKTYCZNE: egzemplarze lektury H. Sienkiewicza ,,Sachem”, Słownik języka polskiego.
FORMY PRACY: praca zbiorowa, indywidualna.
TOK LEKCJI
1. Przywitanie, sprawdzenie listy obecności.
2. Zapoznanie z tematem lekcji.
3. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat:
- Jakie były przyczyny emigracji?
- Postępowanie kolonizatorów w stosunku do miejscowej ludności.
4. Próba ustosunkowania się do tematu lekcji. Zgłaszanie propozycji przez uczniów.
5. Dyskusja wg planu:
a) Powstanie ucywilizowanej Antylopy na gruzach Chiavatty
- dzięki znalezieniu kopalni srebra stale wzrasta liczebność mieszkańców,
- wychodzą dwa dzienniki,
- powstały trzy szkoły, mówiono nawet o potrzebie założenia uniwersytetu,
- na placu, na którym powieszono ostatnich Indian, zbudowano zakład filantropijny (wyjaśnienie terminu: filantrop).
b) Zajęcia i rozrywki kolonizatorów:
- handel żywym srebrem, pomarańczami, jęczmieniem i winem,
- odwiedzanie sklepów,
- praca w warsztatach i biurach,
- wieczorne spotkania w piwiarni ,,Pod Złotym Słońcem”.
c) Mieszkańcy: rządni, pracowici, systematyczni, otyli, bogaci.
Uczniowie popierają swe wypowiedzi cytatami.
6. Odszukanie w tekście noweli fragmentów mówiących o egoizmie, zakłamaniu i chciwości kolonizatorów niemieckich. Głośne odczytanie stosownych urywków.
7. Wprowadzenie pojęcia ironii ( ukryta drwina, złośliwość zawarta w wypowiedzi pozornie dodatniej). Ustalenie, że ironia to częsta forma ostrej krytyki.
8. Sformułowanie wniosku płynącego z noweli pt. ,,Sachem”:
Sienkiewicz przedstawił kolonizatorów niemieckich jako cynicznych, wyrachowanych, okrutnych i podłych ludzi. Dzięki niegodziwości, chciwości i zakłamaniu zdobyli majątki i dobra pozycję materialną. Mówi o nich w ironiczny sposób, bo swoje szczęście zbudowali na tragedii plemienia indiańskiego, podstępnie wymordowanego.
9. Praca domowa: Przygotuj materiał dotyczący postaci tytułowego bohatera.
biuro66