Projektowanie grafiki 3D w Blenderze (cz.2).pdf

(6978 KB) Pobierz
282114683 UNPDF
SOFTWARE
Projektowanie graiki 3D w Blenderze (cz. 2)
CD 9/2006
Grupa: GRAFIKA
Blender 2.41
program do graiki 3D – na nim
opracowano obecny kurs
Kran.blend
pierwsza scena z kranem
Kran_2.blend
gotowa scena z kranem
Sky0032.hdr
mapa hdri
Blender 2.4.2
najnowsze wydanie programu do
graiki 3D, które pojawiło się tuż
przed zamknięciem numeru
YafRay 0.0.9
najnowsze wydanie alternatywnego
renderera do Blendera
Projektowanie graiki 3D
plik pdf zawierający kurs Blendera
z poprzedniego numeru
Jak prawdziwy
Otwarcie projektu
Otwórz utworzony w poprzednim od-
cinku kursu model zapisany na wła-
snym dysku lub model, który do-
łączyliśmy na płycie CD. Najwygodniej
będzie przegrać go z płyty do ka-
talogu na dysku twardym.
1 Otwórz projekt, wybierając
Tak ma wyglądać kran, którego modelowanie rozpoczęliśmy w poprzedniej części
nauki projektowania graiki 3D. Teraz dopracujemy jego trójwymiarową bryłę.
Nadamy gładkość i lśnienie chromowanej powierzchni. Odtworzymy odblaski światła
i grę cieni na płaszczyznach i wypukłościach, uzyskując przestrzenną strukturę
przypominającą do złudzenia rzeczywisty obiekt.
z menu głównego ,
a następnie . W niżej otwar-
tym okienku wskaż katalog, w któ-
rym znajduje się twój projekt, i kliknij
go lewym przyciskiem myszki. W na-
szym przykładzie jest to .
2 Kliknij nazwę projektu:
W tym odcinku kursu Blendera po-
każemy, jak zwiększyć realizm mo-
delu. Nauczymy się tworzyć mate-
riały oraz przypisywać je poszcze-
gólnym obiektom sceny. Poznamy
sposoby ustawiania oświetlenia oraz
wirtualnego aparatu fotograiczne-
go. Na koniec skonigurujemy pa-
rametry renderingu. Przed przy-
stąpieniem do pracy zainstaluj za-
mieszczony na dołączonej do nu-
meru płycie program renderujący
YafRay 0.0.8. Jest on wyposażony
w wiele funkcji, m.in. możliwość www.pcformat.pl/ocena
wykorzystywania map HDRI czy
efektu głębi ostrości (DoF), czego
brakuje wbudowanemu w Blendera
programowi do renderingu.
.
Teraz kliknij przycisk . W oknie
widokowym Blendera pojawi się
obiekt kranu.
Oceń lub skomentuj na
Dopracowywanie detali wymodelowanego kranu
Nasz obiekt wzbogacimy kilkoma detalami. Za-
zwyczaj kran nie ma litej rączki, zwykle jest w niej
sporych rozmiarów otwór, stworzymy go więc
i w naszym modelu.
Usuwanie ścianek i tworzenie nowych
1 Po otwarciu modelu kranu przejdź do try-
3 Na rączce kranu zaznacz trzy górne ścianki n
przejdź do zaznaczania krawędzi.
Kliknij górną krawędź n i trzymając [Shift]
bu edycji obiektów, klikając przycisk
. Z otwartej palety wybierz przy-
cisk .
2 Ustaw widok tak, abyś dobrze widział rącz-
kę kranu. Naciskając kombinację klawiszy
[Ctrl+R] , podziel rączkę w dwóch miejscach n .
(pierwszą ściankę lewym przyciskiem myszki,
pozostałe dwie z przytrzymanym klawiszem
[Shift] ). Naciśnij klawisz [Delete] . Z otwartego
menu wybierz funkcję .
4 Zaznacz trzy
– krawędź znajdującą się tuż pod nią n .
ścianki n
znajdujące się pod
tymi, które przed
chwilą skasowałeś.
Je również skasuj
( [Delete] ) i wybierz
.
48
PC Format 9/2006
SOFTWARE
5 Przyciskiem n
282114683.027.png 282114683.028.png 282114683.029.png 282114683.030.png 282114683.001.png 282114683.002.png 282114683.003.png
Projektowanie graiki 3D w Blenderze (cz. 2)
SOFTWARE
7 Zaznacz trzy dolne krawędzie rączki n .
i przesuń kra-
wędzie do przo-
du n .
Kliknij ponow-
nie, by zakoń-
czyć przesuwa-
nie. Obróć wi-
dok i wyrównaj
wysokość kra-
wędzi do wy-
sokości spodu
rączki n .
Naciśnij [F] . Krawędzie zostaną połączone ścianką n .
6 W analogiczny sposób połącz wszystkie
Kliknij okrąg między współrzędnymi n
Tworzenie podłoża i łączącej je z kranem osłony
Model jest na razie zawieszony w próżni. Powi-
nien być umieszczony na podłożu. Takie pod-
łoże musimy również zaprojektować. Poza tym
miejsce, w którym kran łączy się z podłożem,
jest zazwyczaj zamaskowane specjalną osłoną
o kształcie obrączki. Stworzymy również taką
osłonę.
1 Kliknij przycisk i wybierz
pusu kranu n .
7 Przytrzymując [Alt] , zaznacz ścianki znaj-
.
2 Przejdź do widoku od góry ( [7] na klawia-
Przytrzymując wciśnięte klawisze [Shift+Ctrl] ,
zaznacz też zasłonięte ścianki, które znajdują
się tuż nad tymi wcześniej zaznaczonymi. Na-
ciśnij [E] , wybierz i wtłocz ścianki do
środka kuli.
8 Kliknij przycisk i z otwartego
turze numerycznej i klawisz [C]) . Naciśnij
[spację] i z menu kontekstowego wybierz ,
i . W otwartych okienkach
i naciśnij przycisk . Po-
jawi się kula.
3 Ustaw kulę tak, aby znalazła się na środ-
przejdź do sekcji Editing. Kliknij
przycisk , dzięki czemu kula zostanie
wygładzona. Klawiszem [1] na klawiaturze nume-
rycznej przejdź do widoku z boku. Naciśnij kla-
wisz [A] (odznaczysz zaznaczone powierzchnie).
5 Naciśnij klawisz [Z] , zmieni się widok na
menu wybierz . Zwiększ wartość
dla do , a dla do .
9 Powtórz czynności z kroku 1 . Prawym
ku korpusu kranu. Obróć widok i przesuń
kulę do podstawy kranu n .
przyciskiem myszy zaznacz kran, przejdź
do widoku od góry ( [7] na klawiaturze nume-
rycznej i klawisz [C] ). Naciśnij [spację] i z menu
kontekstowego wybierz , , .
10 Przesuń kursor do środka nowo utworzo-
taki n
nego obiektu i naciśnij klawisz [S] . Od-
suwając kursor od środka obiektu, powiększ kwa-
drat o około 30 jednostek. Obróć widok i ustaw
kwadrat tak, żeby znajdował się lekko pod na-
szą osłoną i nie dotykał jej. Końcowa graika po-
winna wyglądać tak:
Naciśnij [S] i trzymając [Ctrl] , powiększ kulę
o 1,4 razy. Teraz naciśnij kombinację klawiszy
[Ctrl+7] na klawiaturze numerycznej, a następnie
[C] i [Z] . Postaraj się ustawić kulę na środku kor-
Naciśnij [B] i zaznacz wszystkie ścianki po-
niżej środka kuli. Teraz naciśnij [Del] , z menu
wybierz . Zostanie pół kuli n .
Naciśnij klawisz [Z] .
6 Naciśnij kombina-
PC Format 9/2006
49
dolne i górne krawędzie rączki kranu. Uzy-
skasz rączkę z otworem w środku n .
dujące się najbliżej kranu n .
Znów naciśnij [Z] .
4 P rzyciskiem n
cję klawiszy [Ctrl
+R] i utwórz na kuli
nową krawędź umiesz-
czoną blisko kranu n .
282114683.004.png 282114683.005.png 282114683.006.png 282114683.007.png 282114683.008.png 282114683.009.png 282114683.010.png 282114683.011.png 282114683.012.png
SOFTWARE
Projektowanie graiki 3D w Blenderze (cz. 2)
Ú Odtwarzanie faktury materiałów kranu i podłoża
Nasz kran oraz osłona maskująca mają lśnią-
cą chromowaną powierzchnię. Stworzymy ma-
teriał, zapewniający im rzeczywisty wygląd. Mu-
simy również odtworzyć materiał podłoża. Aby
zwiększyć realizm naszej graiki, skorzystamy
z mapy HDRI, tworzącej realistycznie wyglą-
dające odbicia.
1 Wykonaj polecenia z punktu pierwszego
3 Kliknij okienko n
Kliknij przycisk n
i wpisz nazwę materiału, np. chrom. Naciśnij
[Enter] . Prawym przyciskiem myszy za-
znacz osłonę kranu. Kliknij strzałki n
znajdujące się obok przycisku
.
a następnie znajdujący się
w palecie n
przycisk n
Z otwartej palety wybierz n
poprzedniego rozdziału.
Przyciskiem n
przejdź do sekcji. Kliknij przycisk
i z otwartej palety wybierz n .
4 Lewym przyciskiem kliknij kwadratowe
Naciśnij przycisk n
i z rozwiniętej palety wybierz .
6 W zakładce n
2 Przejdź do sekcji n .
Kliknij przycisk n .
Przejdź do zakładki
, kliknij przy-
ustaw wartość na 0.10. Poza tym kliknij przycisk
. Przejdź do zakładki n
kliknij przycisk n .
W otwartym
oknie n
naprowadź kur-
sor na plik za-
wierający
mapę, zamiesz-
czoną na na-
szej płycie CD,
i kliknij n ,
po czym klik-
nij przycisk .
7 Kliknij n .
suwak n
przesuń do wartości 0.30. W zakładce n
cisk n
i z otwartej palety wybierz .
Suwakiem n
Przejdź do zakładki n
zmniejsz wartość do 0.90.
również poprzesuwaj suwaki n do wartości 1.
5 Kliknij n
odznacz przycisk n
i zaznacz przycisk
Ú Ustawianie światła i wirtualnego aparatu fotograficznego
Scena jest już prawie gotowa. Teraz trzeba od-
powiednio ustawić oświetlenie oraz aparat, któ-
ry będzie punktem obserwacyjnym przy wy-
konywaniu renderingu.
1 W oknie podglądu sceny prawym przyci-
Przesuń je tak, aby znajdowało się wysoko nad
kranem i lekko za nim. Kliknij przycisk n
zwiększ wartość do 2. Poza tym kliknij środek
okienka i wpisz wartość 60.
2 Naciśnij spację, wybierz ,
i . Przesuń je lekko na dół kranu i na
jego przód n .
skiem myszki kliknij na źródło światła n .
w celu uzyskania miękkich cieni. Suwakiem n
50
PC Format 9/2006
SOFTWARE
podłoże. Tak jak w punkcie 2 dodaj nowy
materiał i nazwij go np. podloga . Suwakiem n
pierwszą z trzech ikon.
282114683.013.png 282114683.014.png 282114683.015.png 282114683.016.png 282114683.017.png 282114683.018.png 282114683.019.png
Projektowanie graiki 3D w Blenderze (cz. 2)
SOFTWARE
szy kliknij aparat n .
Naciśnij na klawiaturze nu-
merycznej [7] . Kliknij białą ob-
ręcz aparatu. Kiedy zamieni
się na szarą, przesuń aparat na
lewą stronę kranu i oddal od niego n .
a ta zamieni się na szarą. Obróć aparat w stro-
nę kranu n .
to kliknij n ,
zmień widok i oddal kamerę. Znów naciśnij [0]
na klawiaturze numerycznej i sprawdź widok.
5 Używając metod opisanych w poprzednim
Na klawiaturze numerycznej naciśnij [0] , co od-
powiada widokowi z aparatu. Jeśli kran nie znaj-
duje się wewnątrz zewnętrznej przerywanej linii n ,
4 Naciśnij n .
Kliknij niebieską obręcz wokół
aparatu n ,
Ú Ustawianie odpowiednich parametrów renderingu
Dobór odpowiednich parametrów renderingu
decyduje o wyglądzie końcowym naszej graiki,
ale także o prędkości jej generowania. Jeśli prze-
dobrzysz z parametrami, to renderowanie może
zająć nawet 2 godziny.
1 Przejdź do sekcji n .
Kliknij n
2 Przejdź do zakładki n
tość 768. W ten sposób ustalisz rozdzielczość
wyjściową renderowanej graiki.
4 Przejdź do zakładki n
Przy funkcji naciśnij klawisz
i z rozwiniętej palety wybierz wartość .
W ten sam sposób dla funkcji wybierz
funkcję . Kliknij przycisk n
i z otwartej palety wy-
bierz n .
Następnie przejdź do
zakładki n
3 Przejdź do zakładki n ,
i naciśnij klawisz n .
Otworzy się nowe okno, w którym po jakimś
czasie pojawi się wyrenderowany obraz kranu.
5 Jeśli chcesz go zapisać na dysku, wybierz
i kliknij n .
kliknij środek okna dialogowego n i wpisz war-
tość 1024. Z kolei dla okna wpisz war-
wpisz nazwę pliku (np. kran)
i naciśnij przycisk n .
Masz już ilustrację własnego au-
torstwa. Gratulujemy. Zostałeś
projektantem graiki 3D.
PC Format 9/2006
51
3 Prawym przyciskiem my-
punkcie, ustaw widok z kamery tak jak na
ilustracji:
z menu głównego i .
W otwartym okienku, w wolnej linii n
282114683.020.png 282114683.021.png 282114683.022.png 282114683.023.png 282114683.024.png 282114683.025.png 282114683.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin