Imię i nazwisko ucznia kl.VI data: …………………
……………………………………
Tekst do zadań od 1. do 3.Pszczoły to niezwykłe owady. Tworzą dobrze zorganizowane społeczeństwo, w którym każdy owad pełni określone funkcje. Żyją w rodzinach, których liczebność zmienia się w zależności od pory roku. Jesienią jedna pszczela rodzina liczy około 20 tysięcy osobników, wiosną liczba pszczół w rodzinie nieco się zmniejsza, a latem wzrasta do 50 tysięcy i więcej.
W obrębie swego gniazda pszczoły utrzymują stale określoną temperaturę i wilgotność odpowiadającą ich potrzebom. Dzięki zapasom pokarmu zgromadzonym w gnieździe mogą przetrwać okres, gdy niska temperatura na zewnątrz uniemożliwia im opuszczenie ula i nie mogą zbierać nektaru z kwitnących roślin.Utarło się w naszym języku powiedzenie pracowity jak pszczółka, a pszczoły stały się symbolem porządku, pilności i pracowitości. Nic dziwnego. Te owady pracują od świtu do nocy nie tylko dla siebie i swej pszczelej rodziny. Zbierając nektar z kwiatów, zapylają rośliny i dzięki temu zwiększają plony. To największy pożytek, jaki mamy z pszczół. Wartościowe jest również wszystko, co wytwarzają: miód, mleczko pszczele, wosk, kit. Nawet ich jad ma dużą wartość leczniczą.Najbardziej znanym produktem wytwarzanym przez pszczoły jest miód nektarowy. Jego odmiany zależą od gatunku roślin, z których kwiatów pszczoła pobrała nektar. Są np. miody akacjowe, wrzosowe, lipowe, gryczane. Miód ma wysoką wartość kaloryczną. Zawiera łatwo przyswajalne cukry, które są wchłaniane do organizmu bez potrzeby ich trawienia.Miód wykazuje działanie bakteriostatyczne, tzn. hamuje rozwój i rozmnażanie się bakterii. W dawnych latach mieszano z miodem różne produkty, by je zakonserwować i zabezpieczyć przed zepsuciem. Od wieków znane są też lecznicze właściwości miodu. Do dziś przeziębienia czy stany zapalne gardła leczymy wodą z miodem i cytryną.Na podstawie: I. Gumowska Pszczoły i ludzie, J. Guderska W ulu i na kwiatachZadanie 1. Liczebność pszczelej rodzinyA. latem jest mniejsza niż jesienią.B. nie zależy od pory roku.C. wiosną jest największa.D. jesienią jest mniejsza niż latem.Zadanie 2. Pszczoły przyczyniają się do pomnażania plonów, ponieważA. wytwarzają różne miody.B. zachowują porządek w ulu.C. zapylają kwitnące rośliny.D. produkują wosk, kit i jad.Zadanie 3. Miód ma własności konserwujące i lecznicze, ponieważ
A. powstrzymuje rozwój bakterii.B. jest łatwostrawny.
C. powstaje z nektaru różnych roślin.D. jest bardzo kaloryczny.Starożytni Grecy wierzyli, że pory roku zmieniają się za sprawą bogini urodzaju Demeter.Pewnego razu władca podziemnego Tartaru Hades porwał Korę - córkę Demeter. Zrozpaczona bogini rzuciła klątwę na ziemię, by ta nie rodziła więcej plonów, nie złociła się urodzajem. Zeus zgodził się więc, by Kora dwie trzecie roku spędzała u swej matki, zaś jedną trzecią roku u Hadesa, jako Persefona - pani podziemnego królestwa. Uszczęśliwiona Demeter zdjęła klątwę z ziemi. Od tego czasu co roku na wiosnę Demeter stroi ziemię w radosne szaty na powitanie swej córki, a późną jesienią, gdy się rozstają, płacze deszczem nad swym matczynym losem.Zadanie 4. Według Greków wiosna nadchodziła wraz z powrotem na ziemię:A. Demeter, B. Hadesa, C. Zeusa, D. Kory.Zadanie 5. Jaka pora roku od początku do końca przemijała na ziemi, gdy Persefonaprzebywała w Tartarze?A. lato,B. jesień,C. zima,D. wiosna.W sklepie "Bartnik" różne odmiany miodu są sprzedawane wyłączniew opakowaniach oferowanych w cenniku:
Zadanie 6. Które zdanie o miodach sprzedawanych w sklepiku "Bartnik" jest prawdziwe?A. Mały słoik miodu wrzosowego kosztuje tyle, co duży gryczanego.
B. Miód akacjowy jest najdroższy, a wielokwiatowy najtańszy.C. Najbardziej zbliżone są ceny miodu wielokwiatowego i wrzosowego.D. Duże słoiki miodu lipowego i akacjowego mają tę samą cenę.Zadanie 7. Agata potrzebuje do upieczenia pierników 0,4 kg miodu. Kupuje ten miódw sklepie "Bartnik". Ile zapłaci, jeśli chce wydać jak najmniej pieniędzy?A. 4,50 zł B. 9 zł C. 8 zł D. 6,40 złPlan do zadania 8Zadanie 8. W jakiej części działki rosną krzewy? A. Północno-zachodniej. B. Północno-wschodniej. C. Południowo-zachodniej. D. Południowo-wschodniej.Zadanie 9. W której zwrotce wiersza rzeczywistość przemienia się w baśń?
A. 2 B. 3
C. 4D. 5Zadanie 10. Chleb w wierszu zamienił się w kamień, ponieważA. leżał na oknie i sczerstwiał.B. gospodyni odmówiła go głodnemu.C. gospodyni źle rozczyniła ciasto.D. został za wcześnie napoczęty.Zadanie 11. Które określenia charakteryzują gospodynię - bohaterkę wiersza?A. Uczynna, zmęczona, głodna.B. Pracowita, zapobiegliwa, uprzejma.C. Zaradna, gościnna, żwawa.D. Skąpa, nieużyta, opryskliwa.Zadanie 12. Jakie pouczenie wypływa z wiersza Anny Kamieńskiej?A. Trzeba się dzielić z potrzebującymi.B. Nie warto prosić o pomoc i wsparcie.
C. Powinno się przyjmować okazaną pomoc.D. Nie należy pokazywać obcym swego dobytku.
Pewnego dnia w Letniewie przeprowadzano pomiary temperaturypowietrza. Zanotowane wyniki pomiarów przedstawiono na wykresie.Zadanie 13. Co ile godzin dokonywano pomiarów temperatury?A. 1B. 2C. 3D. 4Zadanie 14. Jaka temperatura była o godzinie szóstej po południu?A. 12 stopni CelsjuszaB. 10 stopni Celsjusza C. 9 stopni CelsjuszaD. 8 stopni CelsjuszaZadanie 15. Które zdanie jest prawdziwe?A. O 8.00 i 20.00 była taka sama temperatura.B. O godzinie10.00 było cieplej niż o 20.00.C. 12 stopni Celsjusza było o godzinie 16.00.D. 16 stopni Celsjusza było o godzinie 14.00.
Odpowiedzi: 1D, 2C, 3A, 4D, 5C, 6D, 7C, 8A, 9D, 10B, 11D, 12A, 13B, 14B, 15C.
1
elektra.j