62_listopad_2006.pdf

(30451 KB) Pobierz
809431202.066.png 809431202.077.png 809431202.088.png 809431202.099.png 809431202.001.png 809431202.012.png 809431202.020.png 809431202.021.png 809431202.022.png
SPIS TREŚCI
Spadająca frekwencja
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Miesiąc temu w relacji z Rajdu Nikon zwróciłem
uwagę, że w zawodach wystartowała rekordowo
niska liczba załóg (38). Niestety, trzy tygodnie
później na Rajdzie Warszawskim było jeszcze gorzej
– do walki stanęło ich już tylko 36. To najmniej w
skali tego sezonu, to także zdecydowanie mniej niż
rok temu, kiedy na start w Ciechanowie zjechało
57 rajdówek. Ta niedobra tendencja zdaje się nie
mieć końca. Miło, że mocnych aut klasy N4 i Super
1600 mamy całkiem sporo, zwykle w okolicach
dwudziestu, ale przecież zaplecze „słabych osiek”
też by się przydało. To niestety wymiera. Poza
A7 i Pucharem Peugeota zawodnicy innych klas
pojawiają się na oesach niczym komety na niebo-
skłonie – od czasu do czasu. Aż boję się pomyśleć,
co będzie, gdy Puchar Peugeota, obecnie w wieku
mocno przedemerytalnym, zejdzie z rajdowej sceny.
Chętnych do utworzenia nowych rozgrywek nie
widać. Czy Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa
Polski zmienimy wówczas na Puchar Lancera i
Imprezy?
A jeśli taki by powstał, kto byłby na czele?
Znani i lubiani. Od lat. Nie mam nic przeciwko
starej gwardii, ale przydałby się wreszcie jakiś
młodzik, który ostrzej nacisnąłby Sołowowa i
Kuzaja. Póki co na horyzoncie takiego nie widać.
Dobrze rokujący Kajetan Kajetanowicz stracił
na rok licencję (szczegóły w Rozmaitościach),
Łukasz Witas, który błysnął talentem podczas
Rajdu Magurskiego, nie znalazł pieniędz y na
dalsze starty, a o Mariuszu Pelikańskim słuch
w ogóle zaginął. Niestety, ścigają się tylko ci,
których na to stać. Nie znam w Polsce ani jednego
zespołu, dla którego priorytetem są umiejętności
kierowcy, a nie wnoszony budżet. Od lat czekam
na sponsora, któr y ogłosi: mamy pieniądze,
szukamy najlepszego rajdowca.
Czy taki casting jest możliwy? Myślę, że nie
jest to nierealne. Pomimo politycznej zawieruchy
gospodarka rozwija się w najlepsze, a w reklamie
krążą coraz większe pieniądze. Także w przekazie
medialnym z oesów coś drgnęło. Relacje z rund
RSMP można oglądać na kilku kanałach. Sama
rywalizacja, powoli, powoli, zaczyna stawać się
uczciwsza. Sędziowie techniczni wzięli się do pracy,
były pierwsze sankcje za nielegalki, zarówno w
Pucharze PZM, jak i mistrzostwach Polski. Oby nie
był to słomiany zapał.
38
Laurki po sezonie Rajdowe mistrzostwa Polski za nami,
pora na kilka opinii o krajowej czołówce.
ROZMAITOŚCI
TECHNIKA
8
Z kraju... PZM zawiesił licencje sześciu rajdowcom.
62
Rajdówka na szutry O tym, jak przygotowuje się auto
do rywalizacji na luźnych nawierzchniach.
42
Legenda Janusza
19 października Janusz Kulig ukończyłby 37 lat.
13
...i ze świata Czeskie przekręty. Znany czeski rajdowiec
Roman Odlożlik uciekał przed policją przez okno…
44
Rajd Safari 50 lat historii najtrudniejszego rajdu świata.
VARIA
IMPREZY
51
Regionalny przegląd irm
14
Rajd Warszawski Cztery zmiany lidera, sześciu oesowych
zwycięzców i niespodzianka w Super 1600.
64
Giełda sprzętu rajdowego
66
Strefa Zgniotu
20
Rajd Kaszub
Po zakończeniu zawodów zwycięzcy zmieniali się dwukrotnie...
UWAGA !!!
63 numer WRC
ukaże się
w piątek 17 listopada
22
Rajd Śnieżki Zwyciężył Tomasz Dudek.
Wyprzedził Sławomira Sawickiego o dwie dziesiąte sekundy.
24
Rajd Cypru
Rekordowo niska średnia prędkość, rekordowo niska frekwencja.
Wydanie 62 [listopad]
20 października 2006
28
Rajd Turcji Gdy zabrakło Loeba...
50
Charles Reynolds 54-letni Anglik to gruba ryba
w rajdowym światku. Jest delegatem FIA do spraw sportowych.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: Martin Holmes Rallying
52
Sklejamy Peugeota 206 WRC 113 elementów
musieliśmy pomalować na 26 różnych kolorów,
a następnie ze sobą połączyć. Zajęło nam to ponad miesiąc.
SAMOCHODY
54
Lancia Delta Sześć tytułów mistrza świata w kategorii
producentów, cztery indywidualne tytuły zdobyte przez kierowców
i 49 wygranych rajdów – oto krótka historia włoskiej rajdówki.
58
Citroen C2 VTS (gr. A) Auto Sebastiana Żabińskiego
to tańsza alternatywa dla modelu C2-R2.
ŚWIAT RAJDÓW
60
Skoda 130 RS W połowie lat 70. seryjnie wygrywała
w swojej klasie, nazywano ją „małym Stratusem”.
Na ciekawy egzemplarz trailiśmy w Niemczech.
34
Galeria WRC Piotr Adamus / Magdalena Zacharko
Peugeot 206 Super 1600 | Rajd Warszawski 2006
36
Rozmowa: Michał Bębenek
„Podium to spora niespodzianka.”
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
809431202.023.png 809431202.024.png 809431202.025.png 809431202.026.png 809431202.027.png 809431202.028.png 809431202.029.png 809431202.030.png 809431202.031.png 809431202.032.png 809431202.033.png 809431202.034.png 809431202.035.png 809431202.036.png 809431202.037.png 809431202.038.png 809431202.039.png 809431202.040.png 809431202.041.png 809431202.042.png
 
809431202.043.png 809431202.044.png 809431202.045.png 809431202.046.png 809431202.047.png 809431202.048.png 809431202.049.png
fot. Marcin Kaliszka
Raz na wozie, raz pod wozem. Tę prawdę doskonale zna Michał Bębenek. Początek sezonu
fatalny, koniec znakomity. Dzięki zwycięstwom w Rajdzie Nikon oraz Rajdzie Warszawskim
kierowca z Bochni awansował na podium rajdowych mistrzostw Polski.
rozmowa z Michałem: str. 36
809431202.050.png 809431202.051.png
ROZMAITOŚCI
Posypały się kary
Zawieszone licencje
G ł ó w n a K o m i s j a S p o r -
tów Samochodowych PZM
na posiedzeniu w dniu 21
września podjęła decyzję o
ukaraniu Aleksandry Kajetano-
wicz i Kajetana Kajetanowicza
zawieszeniem rajdowych li-
cencji na rok. O fakcie tym
powiadomiono FIA, a więc
Kajetanowiczowie nie mogą
starać się o licencję w innych
k rajach. Czas k ar y liczony
jest od dnia jej nałożenia.
Kajetan i Ola zostali ukarani
z a n a r u s z e n i e p r z e p i s ó w
dotycząc ych zapoznania z
trasą przed rajdem Nikon,
co wg GKSS kwalifikuje się
jako „działanie oszukańcze
lub cz yn bezprawny, dzia-
łający na szkodę interesów
zawodów lub interesów sportu
samochodowego” (Międzyna-
rodowy Kodeks Spor towy,
punkt 151c).
Na tym samym posiedzeniu
GKSS ukarał zawieszeniem li-
cencji (również na rok) jeszcze
czterech innych zawodników:
Krzysztofa Tercjaka i Bartło-
mieja Czekańskiego (załoga
jednego auta) oraz Grzegorza
Siekluckiego i Bartosza Fol-
tynowicza (załoga drugiego
a u t a ) z a w z i ę c i e u d z i a ł u
w „7. Kryterium Kamionki”,
imprezie organizowanej bez
patronatu PZM, a więc z punktu
widzenia federacji nielegalnej.
Nie będzie
Rajdu Zamkowego
Polityka
a rajdy
Organizatorzy Rajdu Za-
mkowego nie mają szczęścia
do polityki. W ubiegłym
roku wybory parlamentar-
ne wymusiły przesunięcie
terminu zawodów, a tym
razem kłopotem są wybory
samorządowe. - W kilku
gminach władze wycofały się
z udzielonej nam wcześniej
zgody na organizację impre-
zy, bo przed wyborami nikt
nie chce narażać się swoim
wyborcom. Rajd to przecież
utrudnienia w komunikacji
wyjaśnia dyrektor Andrzej
Szkuta. Zamiast Rajdu Za-
mkowego, który miał być
przedostatnią rundą mi-
strzostw Śląska, będzie więc
tylko Zamkowy Rally Sprint.
Szkuta liczy, że uda mu się
ściągnąć kilku czołowych
rajdowców. Zawody odbę-
dą się 28 października.
- Zarząd Okręgowy PZM we
Wrocławiu wskazał nam w piś-
mie tych zawodników – wyjaśnił
Piotr Tonderski z GKSS. Żaden
z ukaranych nie stawił się na
posiedzenie komisji pomimo
dwukrotnego wezwania. - Ani
ja, ani Bar tek (Foltynowicz
– red.) nie mogliśmy przyjechać,
ponieważ byliśmy w szpitalu
po wypadku rowerowym. Po-
informowaliśmy o tym komisję
i liczymy na złagodzenie kary.
Przyznaję, że popełniliśmy błąd
i mylnie zinterpretowaliśmy
p r ze p i s y – w y j a ś n i ł „W R C ”
Sieklucki. Krzysztof Tercjak
jest mniej spolegliwy : - To
absurd! Wystar towaliśmy w
„Kamionkach”, bo to jedyna
impreza, w której mogę jechać
moim autem (Peugeot 306
Maxi - red.). Odebrano mi moż-
liwość startów w mistrzostwach
Polski, nie pozwolono jeździć w
Pucharze PZM w klasie „gość”,
a teraz jeszcze ukarano. Brak
słów!
To n d e r s k i z a p o w i a d a ,
że sprawa „K amionek ” nie
jest jeszcze zamknięta: - Na
kolejnym posiedzeniu będzie-
m y r o z p a t r y w a ć s y t u a c j ę
p ozostałych zawo dników z
licencją, którzy brali udział w tej
imprezie. Wtedy też zostanie
ponownie rozpatrzona sprawa
Siekluckiego i Foltynowicza.
(kk)
Czy w tym roku załogi znów będą jechać po śniegu?
34. Rajd Barbórka Cieszyńska
„Cieszynka” bliżej Cieszyna
do poprzedniego roku nie
będzie prologu. Reszta bez
zmian, czyli baza w hotelu
Halny, a park serwisowy na
terenie TRANSGÓR-u w Ka-
czycach.
Zawody wyłonią zwycięzcę
Pucharu PZM (szanse ma Jan
Chmielewski, Tomasz Kramar-
czyk i Tomasz Dudek), a także
rajdowego mistrza Śląska. O
ten ostatni tytuł będzie rywa-
lizował Piotr Meresiński oraz
Bartek Grzybek. Obaj mają
pojechać Mitsubishi Lancerami.
Więcej informacji na stronie:
www.ak-cieszynski.ox.pl
W przedostatni weekend
listopada (17-18.11) zostanie
rozegrana ostatnia runda
Pucharu PZM - Rajd Barbórki
Cieszyńskiej. Niezwykle po-
pularna wśród zawodników
impreza (ilość zgłoszeń zwykle
przekracza setkę) rozpocznie
się w piątek uroczystym star-
tem na rynku w Cieszynie. W
sobotę zawodnicy będą mieli
do pokonania 12 oesów – trzy
pętle po cztery odcinki. Łączna
ich długość to około 77 km.
Rajd wraca w okolice Cieszyna,
trasy będą inne niż w ostatnich
edycjach. W przeciwieństwie
(kk)
(kk)
Co dalej z barwami Novola w rajdach?
Jesteśmy rozczarowani
- S p o t k a ł o n a s d u ż o
r o z c z a r o w a ń – s m u c i
się Krzysztof Olejniczak,
przedstawiciel irmy Novol.
Zamieszanie wokół Oli i Ka-
jetana Kajetanowiczów oraz
kary dla nich nie wpłynęły
dobrze na chęć kontynuacji
rajdowego programu w
przyszłości na obecnym poziomie. - Ostateczne decyzje jeszcze nie
zapadły. Nadal chcemy być obecni w rajdach, ale raczej w mniejszym
wymierze niż dotychczas – stwierdził Olejniczak.
Będzie Karowa!
44. Rajd Barbórka
fot. Jacek Mazur
- Oes na Karowej na pewno
się odbędzie – uspokaja Zdzi-
sław Siwiński, dyrektor Rajdu
Barbórki. Powód do niepo-
koju był, bo słynny Wiadukt
Markiewicza, na którym co
roku odbywa się kryterium,
jest właśnie remontowany. - W
najgorszym przypadku trasa
będzie nieco inna, bez wjazdu
na górę, ale mamy nadzieję, że
drogowcy zdążą z remontem
i wszystko będzie jak zawsze
dodaje Siwiński.
Zanim zawodnicy dotrą
na Karową , zaliczą próby na
Bemowie i Cytadeli. Trwają
rozmowy, aby do OS Żerań
włączyć stary tor testowy
FSO. Zawody odbędą się 9
grudnia.
(kk)
(kk)
Czy wiecie, że...
Klasyikacje końcowe
Zapewne nie wszyscy kibice
wiedzą, że w Rajdowych Sa-
mochodowych Mistrzostwach
Polski mistrzowskie tytuły nie
są zdobywane przez zawodni-
ków, tylko przyznawane przez
Główną Komisję Sportów Sa-
mochodowych PZM. Zdobycie
tytuły mistrza Polski, wicemistrza
Polski i drugiego wicemistrza
Polski w klasyikacji generalnej
i klasyikacji grupy N.
Ty t u ł m i s t r z a Po l s k i w
poszczególnych klasach przy-
znaje się, gdy na koniec sezonu
sklasyfikowano conajmniej
pięć załóg. W klasie Super
1600 limit ten jest obniżony
do trzech.
Analogicznie tytuły wicemi-
strza i drugiego wicemistrza,
przyznaje się, jeśli w końcowej
klasyikacji pojawi się odpo-
wiednio przynajmniej 7 i 9
załóg (w S1600: 5 i 7).
W klasyikacjach uwzględ-
niane są tylko te załogi, które
zajęły punktowane miejsce
w minimum jednym rajdzie.
Klasyikowane są całe załogi,
czyli kierowca i pilot. Jeżeli
kierowca w trakcie sezonu
zmieniał pilota, w klasyikacji
uwzględniany jest sam.
Do końcowej klasyfikacji
RSMP liczą się punkty zdobyte
w maksymalnie 6 rundach (na
7 rozegranych). Ostateczna
klasyikacja jest zatwierdzana
i ogłaszana przez GKSS.
największej ilości punktów nie
oznacza automatycznie otrzy-
mania tytułu. W wyjątkowych
sytuacjach GKSS może nie
przyznać tytułu i zawodnik
zdobywa tylko pozycję.
Niezależnie od ilości sklasy-
ikowanych załóg przyznaje się
(kk)
809431202.052.png 809431202.053.png 809431202.054.png 809431202.055.png 809431202.056.png
 
ROZMAITOŚCI
Prosto z rynku
Nowa klasa w Pucharze PZM?
Rajdowy projekt
Pawła Dytki
Dziesięciu
chętnych
Projekt „teamu młodych”
Pawła Dytki, o którym pisa-
liśmy miesiąc temu, zaczyna
nabierać realnych kształtów.
W ostatnią sobotę paździer-
nika na lotnisku w Kamieniu
Śląskim odbędą się testy,
w których wezmą udział
zawodnicy zainteresowani
udziałem w przedsięwzię-
c i u. N a l i ś c i e c h ę t nyc h
znaleźli się: Kamil Butruk,
Janek Chmielewski, Bartek
Grzybek, Łukasz Habaj, Filip
Nivette, Marcin Pasecki,
Tomasz Trembicki, Bartek
Rajpold, Łukasz Witas oraz
Jakub Wysocki. - Na począt-
ku listopada zadecydujemy o
składzie zespołu na przyszły
sezon – zapowiedział Dytko.
Z dziesiątki chętnych zo-
stanie wybranych dwóch,
którzy w przyszłym roku
wystartują Lancerami Evo
VIII w pełnym cyklu rajdo-
wych mistrzostw Polski.
Turbo Jet
Wrocławska i rma Jacky Auto Sport
wprowadziła do oferty kolejny pro-
dukt przeznaczony do podniesienia
dynamiki samochodu. To Turbo Jet, czyli
turbina dolotu zimnego powietrza. Jest ona
montowana na łączeniu i ltra z kolektorem
dolotu powietrza. Produkt charakteryzuje się precyzyjnym
wykonaniem i prostym montażem.
Informacje: Jacky Auto Sport , tel. 71/372-64-75, www.jacky.pl
wprowadziła do oferty kolejny pro-
dukt przeznaczony do podniesienia
dynamiki samochodu. To Turbo Jet, czyli
turbina dolotu zimnego powietrza. Jest ona
montowana na łączeniu i ltra z kolektorem
Nowe rajdowe paliwa
Alternatywą dla obecnych
na krajowym rynku wyczy-
nowych paliw będzie gama
benzyn PANTA Racing Fuels,
którą firma 2Brally planuje
wprowadzić do sprzedaży w
listopadzie tego roku. Paliwa oferowane są w wersjach
98-, 102-, 105- i 110-oktanowej. 102-oktanowa wersja
przeznaczona jest dla Mitsubishi Lancera i Subaru Imprezy.
PANTA, będąca częścią włoskiego koncernu IES Petrol
Group, od ponad 16 lat produkuje wyczynowe paliwa i jest
oi cjalnym ich dostawcą m.in. dla N-Technology FIAT oraz
Ferrari. Aktualnie trwają testy paliwa dla Subaru Imprezy
STI N12. Dystrybutor bezpłatnie udostępni wybranym
zespołom 50 litrów benzyny w celu przeprowadzenia prób
i strojenia elektroniki. W przyszłości cena za litr będzie
kształtować się na poziomie 16 zł, a więc niższym, niż
konkurencyjnych produktów.
Informacje: 2Brally Team , tel: 0602 323 824, www.panta.it
oraz www.2Brally.pl
Dać szansę
tylnemu napędowi
Grupa k ilk u k ierowców
wystąpiła z inicjatywą utwo-
rzenia klasy dla aut z tylnym
napędem. Miałaby ona funk-
cjonować w ramach Pucharu
PZM. Klasa RWD dałaby szansę
rywalizacji „tylnonapędów-
kom” począwszy od Fiatów
126p, a skończywszy na moc-
nych BMW. – W tej chwili te
auta i tak nie mają większych
szans w swoich klasach, a poza
tym do rywalizacji chcieliby się
włączyć kierowcy z licencjami
międzynarodowymi – tłumaczy
Konrad Kwiatkowski z portalu
autoklub.pl, wielki entuzjasta
projektu. - Klasa historyczna w
mistrzostwach Polski nie wypa-
liła, bo rajdy te są za długie i za
drogie. Puchar PZM jest lepszym
rozwiązaniem ze względu na
koszty i większą liczbę eliminacji
do wyboru.
P o m y s ł o d a w c y b ę d ą
chcieli zainteresować swoim
projektem PZM. Piotr Tonder-
ski, przewodniczący GKSS,
zdradza, że póki co federacja
oficjalnie o niczym nie wie:
- Dobr ym początkiem byłby
list intencyjny podpisany przez
zainteresowanych kierowców.
J e s t e ś m y o t wa r c i n a t a k i e
propozycje.
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
(kk)
(kk)
9
809431202.057.png 809431202.058.png 809431202.059.png 809431202.060.png 809431202.061.png 809431202.062.png 809431202.063.png 809431202.064.png 809431202.065.png 809431202.067.png 809431202.068.png 809431202.069.png 809431202.070.png 809431202.071.png 809431202.072.png 809431202.073.png 809431202.074.png 809431202.075.png 809431202.076.png 809431202.078.png 809431202.079.png 809431202.080.png 809431202.081.png 809431202.082.png 809431202.083.png 809431202.084.png 809431202.085.png 809431202.086.png 809431202.087.png 809431202.089.png 809431202.090.png 809431202.091.png 809431202.092.png 809431202.093.png 809431202.094.png 809431202.095.png 809431202.096.png 809431202.097.png 809431202.098.png 809431202.100.png 809431202.101.png 809431202.102.png 809431202.103.png 809431202.104.png 809431202.105.png 809431202.106.png 809431202.107.png 809431202.108.png 809431202.109.png 809431202.002.png 809431202.003.png 809431202.004.png 809431202.005.png 809431202.006.png 809431202.007.png 809431202.008.png 809431202.009.png 809431202.010.png 809431202.011.png 809431202.013.png 809431202.014.png 809431202.015.png 809431202.016.png 809431202.017.png 809431202.018.png 809431202.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin