60_wrzesień_2006.pdf

(70620 KB) Pobierz
809440516.049.png 809440516.060.png 809440516.071.png 809440516.082.png 809440516.001.png 809440516.002.png 809440516.003.png 809440516.004.png 809440516.005.png
SPIS TREŚCI
Tym panom dziękujemy
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Czy wiecie, mili Państwo, jak powstają nasze
relacje z rajdów mistrzostw Polski? Przepis jest
stosunkowo prosty – na metach etapów przepro-
wadzamy wywiady z zawodnikami, pytamy jak
się jechało, czy technika nie zawiodła, czy były
jakieś wycieczki poza drogę, czasem posiłkujemy
się komunikatami prasowymi zespołów, i wreszcie
zebrane fakty łączymy w jedną całość. Spoiwem
materiału są wyniki poszczególnych oesów. Jeśli
kierowca melduje, że na OS 4 złapał kapcia, czym
prędzej sprawdzamy, ile stracił sekund i na którą
spadł pozycję.
Do czego zmierzam? Otóż niewiele brakowało, a
relacji z Rajdu Rzeszowskiego w „WRC” w ogóle by
nie było! Co z tego, że wiedzieliśmy, dlaczego odpadł
Lubiak i w jaki sposób dachował Frycz, skoro za grosz
nie można było ufać czasom podawanym przez oi-
cjalny serwis Polskiego Związku Motorowego ( www.
wyniki-online.pl ). W czasie rajdu witryna albo nie
działała (komunikat: Błąd serwera w aplikacji‘/’), albo
w wynikach panował totalny chaos i pomieszanie z
poplątaniem. Po dwóch oesach w klasyikacji pro-
wadził Mariusz Stec. Ciekawe tylko, w jaki sposób,
skoro już na pierwszym odcinku zepsuło mu się auto
po przejeździe watersplasha. Podobne przykłady
można mnożyć. Nawet tydzień po zawodach nie
raczono wyczyścić tej stajni Augiasza – w wynikach
pierwszych oesów w ogóle nie ma Leszka Kuzaja, a
przecież doskonale wiemy, że odpadł dopiero na
piątej próbie. O tym, w jaki sposób funkcjonował
serwis WAP, nawet nie wspomnę.
Nie będę owijał w bawełnę: poziom serwisu,
który na zlecenie PZM przygotowuje irma Wafao
S.A., jest żenujący i poniżej wszelkiej krytyki!
Naciąganej promocji nie udzieliłby nawet minister
Giertych. Doskonale rozumiem, że każdy nowy
produkt może na początku zawodzić (choroby wieku
dziecięcego), ale jeśli ktoś za czwartym podejściem
nie potrai sobie poradzić ze stosunkowo prostym
systemem, to nie łudźmy się, że za piątym mu się
uda. Wiem, o czym mówię - pięć lat temu, jeszcze
w serwisie rajdy.hoga.pl (oj, stare czasy), robiliśmy
pierwszy w Polsce przekaz wyników on-line z rajdów
RSMP. Za pierwszym razem (Rajd Zimowy ’01) było
kilka wpadek, ale już od kolejnego Elmotu wszystko
hulało w najlepsze. A serwery mieliśmy słabsze niż
dziś najtańsze laptopy z supermarketu. Aby nie
przedłużać: najwyższy czas podziękować Wafao S.A.
Z tej mąki chleba raczej nie będzie. Niech dwie inne
irmy dostaną autoryzacje PZM na przygotowanie
wyników. Konkurencja potrai czynić cuda.
38
Rozmowa: Maciej Woda Dawniej startował Seicento,
dziś pracuje w Anglii w fabrycznym zespole Forda.
ROZMAITOŚCI
VARIA
6 Z kraju...
Watersplash w Lubeni dzieli. Jedni są za, inni przeciw niemu.
10 ...i ze świata Superoes po trasie wyścigu Formuły 1?
Już w przyszłym roku!
58
Rajd Nikon
Harmonogram, mapki, zdjęcia najciekawszych zakrętów.
62
Rajd Wisły Harmonogram, mapki oesów.
63
Regionalny przegląd irm
64
Giełda sprzętu rajdowego
IMPREZY
66
Strefa Zgniotu
12
Rajd Rzeszowski Matador
Sołowow zwycięża, Kuzaj bez punktów, czyli walczymy dalej.
UWAGA !!!
61 numer WRC
ukaże się
w piątek 22 września
40
Rajdowe początki
Kierowcy z Pucharu PZM radzą przyszłym debiutantom.
42
Mistrzostwa Europy Przed laty najważniejszy
rajdowy serial świata z roku na rok traci prestiż.
Wydanie 60 [wrzesień]
19 sierpnia 2006
46
Sebastien Loeb Od dziecka marzył o zwycięstwach.
Pomógł mu talent i kilku życzliwych ludzi.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: McKlein
48
Rajdy na Węgrzech Najnowsze auta WRC, świetna
obsada, zróżnicowane rajdy. Węgrzy wyprzedzili Czechów.
57
Rajdowe modele Która skala lepsza: 1:18 czy 1:43?
SAMOCHODY
20
Rajd Tyski-Mera
Pogan zwycięża, Chmielewski bez punktów.
50
Rajdowe BMW 318 IS
Z tylnym napędem nie tylko widowiskowo, ale i szybko.
22
Rajd Krakowski
Piękna pogoda, wymagające oesy i porażka faworytów.
24
Rajd Niemiec Podobnie jak przed rokiem, kierowcy Citroena
zwyciężyli w klasyikacji generalnej i Junior WRC.
30
Rajd Madery Basso wygrywa i pieczętuje tytuł mistrza
Europy na trzy rundy przed końcem sezonu!
ŚWIAT RAJDÓW
32
Rozmowa: Kajetan Kajetanowicz
„W Subaru Poland Rally Team czujemy się z Olą
prawie jak fabryczni kierowcy w mistrzostwach świata.”
52
Rallycrossowy Ford Focus
525 KM, 730 Nm, nadwozie z najnowszej rajdówki WRC.
54
Audi Quattro
Sześć wcieleń samochodu, który zmienił oblicze rajdów.
34
Galeria WRC
Kajetan Kajetanowicz / Aleksandra Kajetanowicz
Subaru Impreza WRX STI | Rajd Rzeszowski Matador 2006
TECHNIKA
36
Rozmowa: Łukasz Habaj Lider tegorocznego
Pucharu Peugeota chce zakończyć sezon z kompletem zwycięstw!
44
Jak powstaje park serwisowy
Od zgłoszenia aż po powrót do domu.
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
809440516.006.png 809440516.007.png 809440516.008.png 809440516.009.png 809440516.010.png 809440516.011.png 809440516.012.png 809440516.013.png 809440516.014.png 809440516.015.png 809440516.016.png 809440516.017.png 809440516.018.png 809440516.019.png 809440516.020.png 809440516.021.png 809440516.022.png 809440516.023.png 809440516.024.png
 
809440516.025.png 809440516.026.png 809440516.027.png 809440516.028.png 809440516.029.png 809440516.030.png
fot: Daniel Fessl
Pełnym ogniem prują do przodu węgierskie rajdy. 10-milionowy kraj nad Dunajem
ma obecnie jedną z najsilniejszych rajdowych lig w Europie. Kibice oglądają w akcji
nie tylko leciwe Lancery Evo VI (na zdjęciu), ale także wiele samochodów WRC.
więcej: str. 48
809440516.031.png 809440516.032.png
ROZMAITOŚCI
53. Rajd Wisły
Powrót do tradycji.
Powrót do RSMP?
- Wracamy do tradycji Rajdu
Wisły – deklaruje Marcjanna
Grenda, dyrektor VIII rundy
Pucharu PZM. Aby tej tradycji
stało się zadość, baza zawo-
dów (1-2 września) wraca do
Wisły. Wracają też oesy znane
z dawnych edycji imprez y
oraz serwis zlokalizowany na
placu irmy Inżbud w Ustro-
niu. Grenda nie ukrywa, iż ma
ambicje, aby
w przyszłym
r o k u r a j d
p o 3 - l e t n i e j
przerwie po-
n o w n i e s t a ł
s i ę c z ę ś c i ą
k a l e n d a r z a
m i s t r z o s t w
Polski. - PZM
nie zaznaczył,
ż e j e s t e ś m y
kandydatem,
a l e ca ł a d o -
k u m e n t a c j a
j e s t p r z y g o -
t o w a n a p o d
t y m k ą t e m
p o d k r e ś l a
działaczka Au-
tomobilklubu
Śląskiego. Li-
czy, że uda się
jej ściągnąć w
tym roku kilku zawodników z
czołówki RSMP. Zainteresowa-
nie wyraził już Maciek Lubiak
i Tomek Kuchar. Na trasach
na pewno zobaczymy załogi
Rajdowego Pucharu Peugeo-
ta, bo „Wisła” jest w tym roku
eliminacją tych rozgrywek.
Mapki i harmonogram rajdu
drukujemy na stronie 62.
Watersplash na cenzurowanym
Rzeka dzieli
Watersplash w Lubeni to
najbardziej charakterystyczne
miejsce Rajdu Rzeszowskiego.
Oblegane jest przez kibiców,
ulubione przez fotografów, ale
wśród kierowców budzi już
mniej entuzjazmu. - Uważam,
że to jest bez sensu – narzeka
Michał Bębenek. – Co roku po
kilka aut tu zostaje. Negatywny
stosunek kierowcy z Bochni nie
dziwi. W tym roku rzeka „za-
brała” jego auto (uszkodzona
chłodnica). Opinię tę podziela
także M arcin B ełtowsk i: -
Takie przeprawy dobre są w
mistrzostwach świata, a nie w
naszych warunkach. Marcin
na ostatnim rajdzie też miał
drobne problemy związane z
przejazdem przez wodę, choć
nie takie jak kilka lat temu, gdy
startował Skodą: - Za każdym
razem po wjeździe do rzeczki
pękały mi tarcze hamulcowe
z przodu. Za to Leszek Kuzaj
nie ma nic przeciwko brodowi
potoku Lubenka: - Nie mam
problemu z tym miejscem. W
mistrzostwach świata trzeba po-
konywać po kilka watersplashy
na oesie, czasem dużo głębszych
i szerszych. Jak tłumaczy mistrz
Polski, sekret tkwi w dobraniu
prędkości: - W tym miejscu nie
można wygrać rajdu, można go
tylko przegrać. Nie rozumiem,
dlaczego niektórzy chcą tam
pobić rekord prędkości. Może
przez to, że jest tam zawsze tylu
kibiców – zastanawia się Kuzaj.
Dyrektor Rajdu Rzeszowskiego
Zdzisław Grzyb ucina wszelkie
dyskusje: - Wójt Lubeni chyba by
się na śmierć obraził i w ogóle nie
dał zgody na przejazd odcinka.
To miejsce jest tak popularne
wśród mieszkańców i kibiców, że
ja sobie nie wyobrażam rajdu bez
niego. Owszem kilka załóg miało
problemy, bardzo mi przykro z
tego powodu, ale reszta dała
sobie radę. Więc chyba nie jest
aż tak źle.
(kk)
Marcjanna Grenda, pierwsza w Polsce
kobieta-dyrektor rajdu
(kk)
Cztery razy Dytko
mistrzostw (łączona ze sło-
w a c k i m i m i s t r z o s t w a m i ) .
Z czołówki zabrakło jedynie
K o ś c i u s z k i . M a r i u s z S t e c
początkowo miał startować
tylko w niedzielnej rundzie,
ale po odpadnięciu z Rajdu
Rzeszowsk iego prz yjechał
już w sobotę. Pierwszą rundę
wygrał Dytko przed Zieliń-
skim. Stec dogonił zawodnika
startującego wcześniej i wy-
kręcił trzeci czas. Kierowca
z Urzędowa mógł zgodnie
z regulaminem powtórz yć
podjazd, ale nie zdecydował
się na to, bo zanosiło się na
deszcz i próba poprawienia
wyniku mogłaby przynieść
skutek odwrotny od zamie-
rzonego. Niedzielny wyścig
zakończył się identycznymi
wynikami jak sobotni – Dytko
p i e r ws z y, Z i e l i ń s k i d r u gi ,
Ste c t r ze c i . Po 8 r u n d a c h
mistrzostw prowadzi Mariusz
Stec, mając na koncie o 14
punktów więcej niż Dytko.
D o r o z e g r a n i a p o z o s t a ł o
jeszcze 6 eliminacji.
Zarówno w Siennej, jak
i w Banovcach pojawił się
Zbyszek Gabryś, dosiadając
A-grupowego Lancera Evo VIII.
Podobnie jak Dytko, zwyciężył
we wszystkich czterech elimi-
nacjach w swojej klasie.
Wyścigi górskie
W weekend 21-23 lipca na
trasie z Siennej na Przełęcz
Puchaczówka rozegrano V i
VI rundę mistrzostw Polski
w wyścigach górskich. Fa-
worytów w najmocniejszej
klasie H było trzech – Mariusz
Stec, Paweł Dytko i Jan Koś-
ciuszko. Wszyscy w Mitsubishi
Lancerach. Groźny mógł być
także Łukasz Zieliński w Audi
A4 ST. To właśnie ten ostatni
kierowca zanotował najlepszy
czas w pierwszym sobotnim
podjeździe. W drugim biegu
przegrał jednak z Dytką (o
prawie 5 sekund), który został
zwycięzcą pierwszej eliminacji.
Drugi był Stec. „Naczelnik” nie
ukończył zawodów z powo-
du awarii. W drugim dniu
Dytko był najszybszy na obu
podjazdach, Stec ponownie
był drugi, tak jak i Zieliński
trzeci. Kościuszko ukończył
zawody, ale musiał zadowolić
się czwartą lokatą.
D w a t y g o d n i e p ó ź n i e j
w s ł o w a c k i c h B a n o v c a c h
odbyła się VII i VIII runda
Będzie się działo...
Rajd Kaszub
22-23 września
www.orski.w.pl
Mistrzostwa świata
Rajd Finlandii
17-20 sierpnia
www.nesteoilrallyinland.i
Rajd Japonii
1-3 września
www.rallyjapan.jp
Rajd Cypru
22-24 września
www.cyprusrally.org.cy
Mistrzostwa Czech
Rajd Barum
25-27 sierpnia
www.barum.rally.cz
XVII Horácká
Rally Třebíč
14-16 września
Mistrzostwa Słowacji
Suzuki Autosalon Rally
Nitra
8-10 września
Mistrzostwa Europy
Rajd Barum
25-27 sierpnia
www.barum.rally.cz
Rajd Eko Elpa
15-17 września
www.elparally.gr
Mistrzostwa Polski
Rallycross
VII Runda MPRC, Słomczyn
18-19 sierpnia
VIII Runda MPRC, Toruń
8-9 września
Mistrzostwa Polski
Rajd Nikon, 8-10 września
www.ak-wielkasowa.pl/nikon
Górskie Samochodowe
Mistrzostwa Polski
IX i X Runda GSMP, Szczyrk
15-17 września
Puchar PZM
Rajd Wisły, 1-2 września
www.rajd-wisly.pl
(kk)
809440516.033.png 809440516.034.png 809440516.035.png 809440516.036.png 809440516.037.png 809440516.038.png 809440516.039.png 809440516.040.png 809440516.041.png 809440516.042.png 809440516.043.png
 
ROZMAITOŚCI
Fiat powróci z Super 2000
Co po odejściu Frycza?
Prosto z rynku
Nowa jakość
Będące od roku w
ofercie 2Brally Team
k l o c k i h a m u l c o w e
Carbone Lorraine zdobywają coraz
większe zaufanie zawodników w Polsce.
Koncern Carbone Lorraine był pierwszym, który zastosował
spiek jako materiał do produkcji okładzin hamulcowych.
Surowiec przetwarzany w temperaturach rzędu 1000 O C po-
zostaje stabilny w środowisku pracy układu hamulcowego
- jest dużo twardszy od konwencjonalnych żywic plastycz-
nych, gwarantując tym samym wyższy i stały współczynnik
tarcia w całym zakresie procesu hamowania. Co ciekawe,
materiał ten sprawdza się nie tylko w sportach motorowych,
ale jest również stosowany w układach hamulcowych
pociągów TGV (z prędkości 320 km/h zatrzymuje się po
3000 metrów) i samolotów MIRAGE. Atrakcyjna cenowo
oferta obejmuje klocki w wykonaniu RC6 i RC5 do większości
samochodów sportowych (np. Subaru Impreza STI: od
950 zł, Opel Astra: od 630 zł, Kia Picanto Cup: od 350 zł).
Informacje: 2Brally Team , tel. 0602 373 268, www.2Brally.pl
„W związku z rozpoczęciem
prac nad projektem Punto
S2000 Fiat Auto Poland podjął
decyzję o wstrzymaniu startów
Punto S1600 w Rajdowych
Samochodow ych M istrzo -
stwach Polski 2006. Informacja
o wyborze kierowcy oraz pla-
ny startowe Punto S2000 w
Polsce zostaną ogłoszone
jeszcze w tym roku.” Tak brzmi
lakoniczny komunikat zespołu
Fiat Auto Poland, wydany po
odejściu Sebastiana Frycza.
Przedstawiciele Fiata nie chcieli
komentować powodów rozsta-
nia podanych przez kierowcę
i nie chcieli również zdradzić
żadnych szczegółów dotyczą-
cych jego następcy.
(kk)
Kto za rok
poprowadzi to auto w Polsce?
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
Pożegnanie
Krzysztof Nowakowski
1 sierpnia w Warszawie zmarł Krzysztof Nowakowski. Był
pasjonatem rajdów, w latach 70. sam startował, później
pomagał innym. Organizował wystawy „Racing Show”, był
także założycielem i redaktorem naczelnym miesięcznika
„Rajdowiec”. Przez lata działał w Automobilklubie Polskim.
Drugiego sierpnia skończyłby 55 lat.
Roman Głowienke
W poprzednim „WRC” pisaliśmy o tragicznym wypadku do jakiego doszło na trasie IV
rundy GSMP w Sopocie z udziałem Romana Głowienke. Dwa dni po zamknięciu wydania
otrzymaliśmy informację, że kierowca A-grupowego Seicento nie odzyskawszy przytom-
ności zmarł w szpitalu. Roman Głowienke miał 50 lat. Od wielu lat obserwował zmagania
zawodników na trasach wyścigów górskich oraz płaskich, a niedawno sam postanowił
spróbować swoich sił za kierownicą. Zawodniczą przygodę rozpoczął w 2003 r.
(red)
809440516.044.png 809440516.045.png 809440516.046.png 809440516.047.png 809440516.048.png 809440516.050.png 809440516.051.png 809440516.052.png 809440516.053.png 809440516.054.png 809440516.055.png 809440516.056.png 809440516.057.png 809440516.058.png 809440516.059.png 809440516.061.png 809440516.062.png 809440516.063.png 809440516.064.png 809440516.065.png 809440516.066.png 809440516.067.png 809440516.068.png 809440516.069.png 809440516.070.png 809440516.072.png 809440516.073.png 809440516.074.png 809440516.075.png 809440516.076.png 809440516.077.png 809440516.078.png 809440516.079.png 809440516.080.png 809440516.081.png 809440516.083.png 809440516.084.png 809440516.085.png 809440516.086.png 809440516.087.png 809440516.088.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin