propozycje-zmian-finansowania-kampanii-prezydenckiej.pdf
(
624 KB
)
Pobierz
Proponowane zmiany
Pro po no wa ne zmia ny
w sy ste mie fi nan so wa nia
pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej
w Polsce
Wa r sza wa 2007
2
Pro po no wa ne zmia ny w sy ste mie fi nan so wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej w Pol sce
Wpro wa dze nie
Wy ni ki mo ni to rin gu fi nan sów wy bo r czych
w pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej prze pro wa -
dzo ne go przez Fun da cjê im. Ste fa na Ba to re go i In -
sty tut Spraw Pu b li cz nych w 2005 r. wy ka za³y nie -
wielk¹ sku te cz noœæ obo wi¹zuj¹cych obe c nie re gu -
la cji, co sku t ku je li cz ny mi nie pra wid³owo œcia mi,
ob cho dze niem prze pi sów czy nawet ich ³ama-
niem
1
. Po czy nio ne ob se r wa cje po zwa laj¹ sfo r -
mu³owaæ pa kiet zmian w sy ste mie fi nan so wa nia
pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej, któ re spo wo -
duj¹ ¿e bêdzie on bardziej przejrzysty oraz przy-
staj¹cy do regu³ i re a liów prze pro wa dza nia
wspó³cze s nych ka m pa nii wy bo r czych w pa ñ -
stwie demo kra ty cz nym.
Uwa gi wstê p ne
Sy stem fi nan so wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii
wy bo r czej po trze bu je g³êbo kich zmian. Jed na k ¿e
czêœæ z obowi¹zuj¹cych obecnie zasad, mimo i¿
wy ma gaj¹ one do pre cyzo wa nia, mo ¿ na oce niæ po -
zy ty w nie. W szcze gó l no œci do ty czy to na stê pu -
j¹cych kwestii:
– fi nan so wa nie ka m pa nii wy bo r czych opie ra siê na
œro d kach ze bra nych przez ko mi te ty wy bo r cze
w spo sób wy ra Ÿ nie okre œlo ny w usta wie,
– ko mi te ty wy bo r cze pro wadz¹ swoj¹ po li ty kê fi -
nan sow¹ przez pe³no mo c ni ka fi nan so we go,
– nie prze wi du je siê w usta wie bez po œred nie go
udzia³u Skar bu Pa ñ stwa w fi nan so wa niu ka m pa -
nii, ani zwro tu ko sztów ka m pa nii z bu d¿e tu,
– Ÿród³a fi nan so wa nia ka m pa nii wy bo r czych s¹
enu mera ty w nie wy li czo ne w usta wie (li sta jest
jed nak nie pe³na),
– ko mi te ty wy bo r cze po win ny pro wa dziæ swoj¹
po li ty kê fi nan sow¹ na za sa dzie pe³nej ja w no œci,
– ist niej¹ li mi ty ma ksy ma l nych wy da t ków ja kie
ko mi te ty wy bo r cze mog¹ wy da t ko waæ pro -
wadz¹c ka m pa niê wy borcz¹,
– fi nan se ko mi te tów w wy bo rach pre zy den c kich s¹
pod da wa ne kon tro li or ga nów pa ñ stwo wych.
Bar dzo du¿e w¹tpli wo œci bu dzi jed nak ja koœæ
te ch ni cz na i mery to ry cz na re gu la cji. Na le ¿y za -
uwa ¿yæ, ¿e usta wa o wy bo rze Pre zy den ta RP jest
aktem nie do sko na³ym, cha ra kte ryzu je siê wy stê po -
wa niem li cz nych luk, po szcze gó l ne kon stru kcje s¹
we wnê trz nie nie spó j ne, a prze pi sy nie ja s ne i za wie -
raj¹ce nieostre kryteria. Brak jest równie¿ skutecz-
nych, propor cjo na l nych san kcji. Do œwia d cze nia prak -
tyki prze pro wadzania wyborów w 2000 i 2005 r. wy-
ka zuj¹, ¿e prze wa ¿aj¹ca wiê k szoœæ ko mi te tów wy -
bo r czych kan dy da tów na pre zy den ta wy ko rzy stu je
nie do sko na³oœæ re gu la cji do ob cho dze nia za ka zów
i ogra ni czeñ.
Usta wa za wie ra ta k ¿e sze reg roz wi¹zañ do -
tycz¹cych za sad fi nan so wa nia ka m pa nii wy bo r czej,
któ re zo sta³y uz na ne w in nych usta wach wy -
borczych za niew³aœci we lub na wet ko ru pcjo gen ne.
Ró¿ nice te po wo duj¹ szko d liw¹ nie spó j noœæ pol skie -
go pra wa wy bo r cze go. Dwie ka m pa nie wy bo r cze
2005 roku – pre zy den cka i par la men tar na uka za³y
ten pro blem w bar dzo wy ra Ÿ ny spo sób.
Pra kty ka wska zu je rów nie¿, ¿e czêœæ kon stru kcji
zastosowanych w ustawie jest w ra¿¹cy sposób nie-
do sto sowa na do wspó³cze s nych regu³ prze pro wa -
dza nia ka m pa nii wy bo r czych, a wrêcz szko d li wa dla
fun kcjo no wa nia sy ste mu poli ty cz ne go w Pol sce.
Sy stem kon tro li i roz li cza nia fi nan so wa nia pre -
zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej jest wy so ce nie -
doskona³y i w zwi¹zku z tym wymaga pilnej inter-
we ncji usta wo da w cy i no we li za cji.
Po stu la ty o cha ra kte rze ogó l nym
Wpro wa dze nie ko nie cz nych zmian w sy ste mie
fina nso wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej
po win no uw z glêd niaæ na stê puj¹ce po stu la ty o cha -
rak terze ogó l nym:
1) Prze pro wa dze nie jak naj sze r szej i ja s nej re -
gu la cji wszy stkich wy stê puj¹cych w usta wie
o wy bo rze Pre zy den ta RP kon stru kcji, aby rodzi³y
w przysz³oœci jak najmniej problemów interpreta-
cy j nych. Wy da je siê za sad ne przy jê cie w tym
przy pa d ku za sa dy „ma ksi mum pra wa”. Dok³adna
re gu la cja bê dzie sta no wiæ sku teczn¹ ba rie rê prze -
ciw ko ne ga ty w nym pra kty kom ko mi te tów wy bo r -
1
Wiê cej: Wy bo ry pre zy den c kie 2005. Mo ni to ring fi nan sów wy bo r czych, Wa r sza wa 2006.
Fun dac ji im. Ste fana Ba tor ego
Instytut Spraw Publicznych
Pro po no wa ne zmia ny w sy ste mie fi nan so wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej w Pol sce
3
czych czê sto wy ko rzy stuj¹cych luki pra w ne oraz
powo³uj¹cych siê na regu³ê, i¿ „co nie jest zabro-
nio ne, jest do zwo lo ne”. Po zwo li rów nie¿ prze -
³amaæ czêst¹ nie mo ¿ noœæ dzia³ania or ga nów kon -
tro l nych. Pod kre œliæ na le ¿y rów nie¿, ¿e nie wszy -
stkie kwe stie zwi¹zane z sy ste mem fi nan so wa nia
pre zy den c kich ka m pa nii wy bo r czych musz¹ byæ
re gu lo wa ne na po zio mie usta wo wym. Na le ¿y wy -
ko rzy staæ mo ¿ li woœæ sku te cz ne go re gu lo wa nia
ich akta mi pod sta wo wy mi i wi¹¿¹cymi wyja œ nie -
nia mi udzie la ny mi przez PKW.
2) Mo ¿ li wie pe³na uni fi ka cja w za kre sie za sad fi -
nan so wa nia ka m pa nii wy bo r czych usta wy o wy bo -
rze pre zy den ta RP z in ny mi usta wa mi wy bo r czymi
(jed na k ¿e z uw z glêd nie niem spe cy fi ki po szcze -
gó l nych wy bo rów wy ni kaj¹cych z po rz¹dku kon -
sty tucy jne go), w szcze gó l no œci po przez:
l
zlik wi do wa nie roz wi¹zañ, któ re zo sta³y uz na ne
przez usta wo da w cê za szko d li we i z te go po wo du
nie wy stê puj¹ w in nych usta wach wy bo r czych,
l
ujed no li ce nie de fi ni cji z wy stê puj¹cymi w in -
nych usta wach wy bo r czych i usta wie o pa r tiach
po li ty cz nych.
W sze r szej per spe kty wie wa r to roz wa ¿yæ fo r -
mu³owa ny od wie lu lat po stu lat za wa r cia prze pi -
sów prawa wyborczego w RP w jednym akcie praw-
nym – Ko de ksie Wy bo r czym.
3) Ko nie cz ne jest do sto so wa nie ist niej¹cych
lub za sto so wa nie no wych kon stru kcji z uw z glêd -
nie niem:
l
do œwia d czeñ wy ni kaj¹cych z pra kty cz ne go sto -
so wa nia siê do usta wo wej re gu la cji przez ko mi te ty
wy bo r cze,
l
pra kty cz nych wy mo gów, ocze ki wañ prze pro -
wa dza nia wspó³cze s nych, no wo cze s nych ka m pa -
nii wy bo r czych,
l
do œwia d czeñ wy ni kaj¹cych z pra kty ki in nych
pañstw w kwestiach zwi¹zanych z kontol¹ pub-
liczn¹ spra wo wan¹ przez me dia i or ga ni za cje po -
zarz¹dowe.
4) Za sa dy fi nan so wa nia ka m pa nii pre zy den c -
kiej nie mog¹ ge ne ro waæ dys pro po rcji, nie rów -
nych szans kan dy da tów i zak³ócaæ fun kcjo no wa -
nia systemu politycznego w Polsce.
5) Ko nie cz noœæ sze ro kiej pe na li za cji ³ama nia re -
gu la cji usta wy o wy bo rze Pre zy den ta RP oraz in -
nych ustaw w za kre sie fi nan so wa nia pre zy den c kiej
ka m pa nii wy bo r czej, w tym sze gó³owe ure gu lo wa -
nie odpo wie dzial no œci za zo bo wi¹ zania ko mi te tu
po jego rozwi¹zaniu.
Szcze gó³owe pro po zy cje zmian
Szcze gó³owe pro po zy cje zmian zo stan¹ przed -
stawione w trzech grupach, nawi¹zuj¹c do struktu-
ry ra po r tu z mo ni to rin gu fi nan so wa nia ka m pa nii
pre zy den c kiej przy goto wa ne go przez Fun da cjê
im. Ste fa na Ba to re go i In sty tut Spraw Pu b li cz -
nych. Do ty czyæ bêd¹ ko le j no: pro ce du ry po zy ski -
wa nia fun du szy na ka m pa niê wy borcz¹, ich wy dat -
kowania oraz dzia³añ in sty tu cji kon tro l nych.
1. Zmia ny zwi¹zane z po zy ski wa niem fun du szy na ka m pa niê wyborcz¹
Li k wi da cja in sty tu cji zbió rek pu b li cz nych
trwania kampanii, jak równie¿ pod jej koniec –
przy two rze niu spra wo z da nia – w ob li czu nad wy¿ -
ki i prze kro cze nia jed ne go z usta wo wych li mi -
tów. Ob se r wa cje po czy nio ne w ra mach mo ni to -
ringu w 2005 r. w pe³ni potwierdzaj¹ wysoce ko-
ru pcjo gen ny cha ra kter i brak prze j rzy sto œci tej
in sty tu cji.
Oprócz usu niê cia mo ¿ li wo œci orga ni zo wa nia
zbió rek pu b li cz nych, na le ¿y umie œciæ w tre œci
usta wy o wy bo rze Pre zy den ta RP
ex pres sis ver bis
za kaz
, a ta k ¿e pe na li za cjê z³ama nia za ka zu w czê -
œci ka r nej usta wy (ana lo gi cz nie do po sta no wieñ
Or dy na cji wy bo r czej do Se j mu RP i do Se na tu RP,
usta wy o pa r tiach po li ty cz nych, or dy na cji wy bo r -
czej do PE, or dy na cji sa morz¹do wej).
In sty tu cja ta mia³a w za mie rze niu s³u¿yæ ko -
mi te tom wy bo r czym w po zy ski wa niu œro d ków fi -
nan so wych w po sta ci dro b nych da ro wizn (tzw.
„ce gie³ek”) od swo ich sym pa ty ków. Nie sku te cz -
ny sy stem kon tro li nad prze pro wa dza niem zbió -
rek, a w szcze gó l no œci fa kty cz ny brak roz li cza nia
uzy ska nych w ich ra mach œro d ków fi nan so wych
po wo do wa³, ¿e w pra kty ce in sty tu cja ta mog³a
s³u¿yæ do sku te cz ne go ukry cia pod po zo rem
wp³at indy widu a l nych – nie le ga l nych du ¿ych
wp³at (limit przychodów pochodz¹cych z tego
Ÿród³a w 2005 r. wynosi³ w sumie 1 380 000 z³
czy li 10% li mi tu wy da t ków). Co wa ¿ ne, mo¿e to
byæ do ko ny wa ne za rów no na bie¿¹co w cza sie
Instytut Spraw Publicznych
Fun dac ji im. Ste fana Ba tor ego
4
Pro po no wa ne zmia ny w sy ste mie fi nan so wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej w Pol sce
Insty tu cja zbió rek pu b li cz nych wy stê pu je obec -
nie je dy nie w wy bo rach pre zy den c kich, dla te go
wpro wa dze nie po wy ¿szych zmian jest zgod ne
z po stu la tem ujed no li ca nia pra wa wy bo r cze go.
bo r cze po win ny zo staæ mo ¿ li wie dok³ad nie ure gu lo -
wane – niezwykle istotne jest przy tym wprowadze-
nie
li mi tu po rê cze nia za kre dyt
je dy nie do wy so ko -
œci li mi tu da ro wi z ny dla oso by fi zy cz nej.
Za kaz fi nan so wa nia ko mi te tów wy bo r czych
przez oso by pra w ne
Ure gu lo wa nie kwe stii prze ka zy wa nia
na rzecz ko mi te tu wy bo r cze go wa r to œci
niepieniê¿nych
Fi nan so wa nie ka m pa nii wy bo r czych przez
oso by pra w ne jako roz wi¹za nie wy so ce ko ru p -
cjo gen ne po win no zo staæ
za ka za ne
, a z³amanie
tego za ka zu po win no sku t ko waæ okre œlon¹ w czê -
œci karnej ustawy sankcj¹. Pogl¹d taki wydaje siê
po dzie laæ usta wo da w ca, któ ry w ubieg³ych la tach
usun¹³ tê mo¿liwoœæ z ustaw wyborczych i regu-
la cji do tycz¹cej fi nan so wa nia pa r tii po li ty cz -
nych. Do da t ko wo ko nie cz ne jest stwo rze nie gwa -
ran cji, któ re utrud ni¹ ukry te fi nan so wa nie ko mi -
te tów wy bo r czych przez oso by pra w ne – przy po -
mocy np. licznych wp³at od osób fizycznych
bêd¹cych ich pra cow ni ka mi. Wy da je siê, ¿e sku -
te cz nym roz wi¹za niem po zwa laj¹cym prze ciw -
stawiæ siê tym praktykom (a przy okazji równie¿
ukry te mu fi nan so wa niu przez oso by pra w ne
powi¹zane ze Skarbem Pañstwa) by³by wymóg
przy do ko ny wa niu wp³aty po da wa nia przez indy -
widu a l nych da r czy ñ ców obok swo ich da nych –
rów nie¿ mie j s ca za trud nie nia.
Prze ka zy wa nie na rzecz ko mi te tu wy bo r cze go
wa r to œci nie pie niê ¿ nych wy ma ga do pre cyzo wa nia.
Obe c nie w usta wie o wy bo rze pre zy den ta RP da ro -
wi z ny rze czo we nie s¹ pra wid³owo zde fi nio wa ne,
kon stru k cja ta opie ra siê na nie ja s nych kry te riach.
Nie mo ¿ noœæ sku te cz nej kon tro li za chê ca ko mi te ty
do ukry wa nia uzy ska nych w ten spo sób wa r to œci.
In sty tu cja, przy bra ku od po wie dnich re gu la cji sta -
no wi obe c nie za gro ¿e nie dla ja w no œci pro wa dze nia
ka m pa nii wy bo r czej. Po stu lu je siê wo bec tego jej
do pre cyzo wa nie
w usta wie o wy bo rze Pre zy den ta
RP. Wsze l kie li mi ty i ogra ni cze nia ja kie do tycz¹
da ro wizn pie niê ¿ nych
musz¹ mieæ za sto so wa nie
rów nie¿
do wa r to œci nie pie niê ¿ nych. Ist nie je bo -
wiem po ten cja l na mo ¿ li woœæ prze ka za nia na rzecz
ko mi te tu wy bo r cze go np. nie ru cho mo œci o wa r to œci
13 mln z³otych.
Doda t ko wo, PKW po win na mieæ mo ¿ li woœæ
do pre cyzo wa nia wsze l kich kwe stii zwi¹za nych
z da ro wiz na mi nie pie niê¿ ny mi, akta mi poza usta -
wo wy mi.
Ure gu lo wa nie kwe stii kre dy tów ban ko wych,
li k wi da cja po ¿y czek od osób fizycznych
W czte rech usta wach wy bo r czych wy stê pu je po jê -
cie „wa r to œci nie pie niê ¿ nych”, ale w ka ¿ dej zna czy
to zupe³nie coœ in ne go. Je ¿e li in sty tu cja ta mia³aby
zo staæ w usta wie o wy bo rze Pre zy den ta RP ko nie -
cz ne jest jed no ja s ne i jed no li te zde fi nio wa nie tego
te r mi nu (w tej usta wie do da t ko wo wy stê pu je po jê -
cie „da ro wi z ny nie pie niê ¿ nej”).
Obe c nie w usta wie o wy bo rze Pre zy den ta RP
kwe stie kre dy tów i po ¿y czek nie zo sta³y ure gu lo -
wa ne, jed na k ¿e z wy ja œ nieñ PKW wy ni ka, ¿e s¹
one do zwo lo nym Ÿród³em fi nan so wa nia ka m pa nii
wyborczych (zgodnie z zasad¹: „co nie jest zabro-
nio ne, jest do zwo lo ne”). Kon sek wen t nie – ka te go -
ria ta wid nie je rów nie¿ we wzo rze spra wo z da nia
fi nan so we go ko mi te tu wy bo r cze go. W prakty ce
brak ure gu lo wa nia do tycz¹cego od po wiedzia l no -
œci za zaci¹gniê te zo bo wi¹za nia, a w szcze gó l no -
œci kwe stii po rê czeñ za kre dy ty – umo ¿ li wia obe j -
œcie limitów dotycz¹cych darowizn od osób fizy-
cz nych i pra wnych w przy pa d ku ko nie cz no œci
sp³aty zo bo wi¹za nia przez po rê czy cie la lub umo -
rze nia zo bo wi¹za nia w przy pa d ku po ¿y cz ki.
Wy da je siê w³aœci wym umo ¿ li wie nie ko mi te tom
na mocy ustawy o wyborze Prezydenta RP zaci¹ga-
nia je dy nie
kre dy tów ban ko wych
. In sty tu cja po ¿y -
cz ki z uwa gi na swój nie ja s ny w kon te k œcie wy bo -
rów cha ra kter po win na zo staæ za ka za na. Kwe stie
zaci¹ga nia kre dy tów ban ko wych przez ko mi te ty wy -
Ure gu lo wa nie kwe stii ra ba tów i upu stów
Za gad nie niem wzbu dzaj¹cym du¿e w¹tpli wo -
œci jest kwe stia ra ba tów i wsze l kie go ro dza ju upu -
stów, któ re ko mi te ty wy bo r cze uzy skuj¹ od firm
wy ko nuj¹cych ró ¿ no rod ne zle ce nia na ich ko -
rzyœæ. Ra ba ty ta kie mog¹ sta no wiæ zaka mu flo wa -
ne wspo ma ga nie ko mi te tów wy bo r czych –
³ami¹ce zakazy i limity – bowiem upusty te mog¹
pochodziæ od osób prawnych z udzia³em, np. Skar-
bu Pa ñ stwa. Wy da je siê za sad ne w ob li czu pla no -
wa ne go ca³ko wi te go za ka zu fi nan so wa nia ka m pa -
nii wy bo r czych przez oso by pra w ne – uz na nie ra -
ba tów i upustów wykraczaj¹c¹ poza rynkow¹ prak-
Fun dac ji im. Ste fana Ba tor ego
Instytut Spraw Publicznych
Pro po no wa ne zmia ny w sy ste mie fi nan so wa nia pre zy den c kiej ka m pa nii wy bo r czej w Pol sce
5
tykê ich udzielania za (zabronion¹ od tych pod-
mio tów)
da ro wi z nê
. Ko nie cz ne jest oczy wi œcie
wy pra co wa nie sku te cz ne go me cha ni z mu usta la nia
co jest rabatem, a co ju¿ jest darowizn¹. Wydaje
siê, ¿e na le ¿y na³o¿yæ na pe³no mo c ni ka ko mi te tu
obo wi¹zek przed sta wia nia na pro œbê PKW uza -
sad nie nia/wy ja œ nie nia co do w¹tpli wych ra ba tów
(np. poprzez przedstawienie trzech ofert na pod-
sta wie, któ rych re wi den ci PKW bêd¹ mo gli
stwier dziæ, czy wy bra na ofe r ta nie sta no wi zaka -
mu flo wa nej i nie le ga l nej da ro wi z ny). Do da t ko wo
PKW po win na mieæ mo ¿ li woœæ do pre cyzo wa nia
wsze l kich kwe stii zwi¹za nych z ra ba ta mi i upu sta -
mi akta mi poza usta wo wy mi.
Wpro wa dze nie li mi tu fi nan so wa nia ka m pa nii
wy bo r czej przez pa r tie polityczne
Pre zy den cka ka m pa nia wy bo r cza zdo mi no wa -
na jest przez kan dy da tów desy g no wa nych przez
pa r tie po li ty cz ne. Rola pa r tii po le ga przy tym nie
ty l ko na wspa r ciu mery to ry cz nym, ale rów nie¿ fi -
nan so wym. W 2005 r. ka m pa nie wy bo r cze ki l ku
kandyda tów by³y fi nan so wa ne
w ca³oœci
przez par-
tiê po li tyczn¹. Taka pra kty ka mo¿e po wo do waæ
nie rów noœæ szans kan dy da tów nie za le ¿ nych – de -
fo r muj¹c pol ski sy stem po li ty cz ny.
Fi nan so wa nie ka m pa nii pre zy den c kich przez
pa r tie po li ty cz ne utrud nia rów nie¿ mo ¿ li woœæ rze -
te l nej kon tro li po cho dze nia œro d ków – po stro nie
przy cho dów wy stê pu je bo wiem ty l ko jed na
wp³ata od pa r tii po li ty cz nej. Pa r tia na to miast spra -
wo z da je siê na pod sta wie od rê b nych prze pi sów
(w in nym te r mi nie), a wiêc ewen tu a l ne nie pra -
wid³owoœci nie maj¹ wp³ywu na przyjêcie, b¹dŸ
odrzucenie sprawozdania komitetu wyborczego
w wy bo rach prezydenckich.
Po wy ¿sze czyn ni ki, a ta k ¿e po stu lat udzia³u
spo³ecz ne go w fi nan so wa niu ka m pa nii wy bo r czej
w wy bo rach pre zy den c kich wy ra ¿a nych oso bi -
stym fi nan so wym wspa r ciem uza sad nia po stu lat
wpro wa dze nia
li mi tu wp³aty od pa r tii po li ty cz -
nej
na rzecz ko mi te tu wy bo r cze go kandydata na
prezydenta do wysokoœci 50% limitu wp³at.
Usta no wie nie wiê ksze go li mi tu wp³aty
na fi nan so wa nie w³as nej ka m pa nii wy bo r czej
przez sa me go kan dy da ta
Wy da je siê ce lo wym umo ¿ li wie nie kan dy da to -
wi do ko na nia wp³aty na kon to w³as ne go ko mi te tu
wy bo r cze go wiê kszej kwo ty ni¿ in nym oso bom fi -
zy cz nym. Wy da je siê uza sa d nio nym umo ¿ li wie -
nie
wiê kszej par ty cy pa cji
w wy da t kach ko mi te -
tów przez sa mych zain tere so wa nych – do wy so koœ -
ci piê cio krot no œci wp³aty od oso by fi zy cz nej
(tzw.
„wy da t ki w³asne” kan dy da ta
). Rozwi¹za-
nie ta kie zli k wi du je ist niej¹c¹ obe c nie fi kcjê
– doty ch cza so wa pra kty ka uka zy wa³a bo wiem, ¿e
obo wi¹zuj¹ce li mi ty by³y ob cho dzo ne przy wy ko -
rzy sta niu ki l ku, b¹dŸ ki l ku na stu wp³at od cz³on -
ków ro dzi ny kan dy da ta.
Za kaz po zy ski wa nia œro d ków fi nan so wych
po dniu wyborów
Zlik wi do wa nie mo ¿ li wo œci do ko na nia
go tów ko wej wp³aty przez oso by fi zy cz ne
do kasy ko mi te tu wyborczego
Doty ch cza so we do œwia d cze nia z pre zy den c kich
kampanii wyborczych w 2000 i 2005 r. wskazuj¹ na
mo ¿ li woœæ uzu pe³nia nia bi lan su fi nan so we go ju¿
po wy bo rach. Pro wa dzi to do wie lu nie pra wid³owo -
œci i pa to lo gii. Wpro wa dze nie
za ka zu po zy ski wa -
nia œro d ków fi nan so wych po dniu wy bo rów
umo-
¿ li wi ujed no li ce nie pra wa wy bo r cze go – w in nych
ustawach zakaz ten obowi¹zuje (m.in. ustawa o wy-
borze do rad gmin, powiatów i sejmików woje-
wództw, a ta k ¿e w or dy na cji wy bo r czej do Se j mu
RP i do Senatu RP).
Na le ¿y do pu œciæ mo ¿ li woœæ wp³at ana lo gi cz nie
do innych ustaw wyborczych i ustawy o partiach
po li ty cz nych – je dy nie cze kiem, prze le wem lub
kart¹ p³atnicz¹. W chwili obecnej kwoty nie prze-
kra czaj¹ce dwu kro t no œci mi ni mal ne go wy na gro -
dzenia za pracê mog¹ byæ wp³acane gotówk¹ do
kasy ko mi te tu wy bo r cze go, co umo ¿ li wia wy stê po -
wa nie li cz nych nie pra wid³owo œci.
2. Za gad nie nia zwi¹zane z wyda t ko wa niem œro d ków fi nan so wych w ra mach
pre zy den c kiej ka m pa nii wyborczej
Utwo rze nie ja s nej de fi ni cji pro wa dze nia
ka m pa nii wy bo r czej i agi ta cji wy bo r czej
i jako takich nie wliczanych do kosztów prezydenc-
kich ka m pa nii wy bo r czych. Umo ¿ li wi rów nie¿
jasn¹ kla sy fi ka cjê prawn¹ i pó Ÿ nie j sze egze k wo -
wa nie san kcji za pro wa dze nie ka m pa nii wy bo r -
czych w wy bo rach pre zy den c kich
przez pa r tie
Po zwo li na uni k niê cie pro ble mów wy ni ka -
j¹ cych z dzia³añ pro wa dzo nych pod po zo rem
dzia³añ pro mo cy j nych np. li de rów pa r ty j nych
Instytut Spraw Publicznych
Fun dac ji im. Ste fana Ba tor ego
Plik z chomika:
edekbredek
Inne pliki z tego folderu:
prawo_mediow_2.doc
(119 KB)
Techniki_manipulacji_w_praktyce.pdf
(2397 KB)
wybory prezydenckie 2005.doc
(257 KB)
Wybory parlamentarne i prezydenckie(1).doc
(57 KB)
WYBORY PARLAMENTARNE I PREZYDENCKIE.doc
(31 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
developing
Kulturystyka
Kursy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin