Przepisy zeglugowe.pdf

(836 KB) Pobierz
PRZEPISY ŻEGLUGOWE
ŻEGLARZ JACHTOWY
PRZEPISY ŻEGLUGOWE
Ustawy regulujące żeglugę śródlądową
Zasadniczym aktem normatywnym regulującym żeglugę na śródlądowych drogach wodnych
jest ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r O Żegludze Śródlądowej (Dz.U. nr 5, poz.43 z 2001 r)
zmieniana trzykrotnie. Aktem wykonawczym do powyższej ustawy jest Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na
śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r).
Oprócz aktów prawnych obowiązujących w całej Polsce istnieją przepisy lokalne
obowiązujące na danym odcinku drogi wodnej lub obszarze. Sternik ma obowiązek zapoznać
się z tymi przepisami przed rozpoczęciem rejsu.
O ile nie podano inaczej podane obok przepisów numery artykułów i paragrafów odnoszą się
do Rozporządzenia z Dz. U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na
śródlądowych drogach wodnych. Jeżeli przytaczane są przepisy innego aktu prawnego jego
nazwa i symbol są podawane w nagłówku akapitu lub działu.
Patenty żeglarskie i motorowodne:
Rodzaje, uprawnienia i tryb nadawania poszczególnych stopni żeglarskich i motorowodnych
reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r w sprawie uprawiania
żeglarstwa (Dz.U. nr 112, poz.729 z 24 września 1997r). Dodatkowo tryb prowadzenia
szkolenia, przystępowania do egzaminów i nadawania patentów określają przepisy PZŻ
§5. Ustala się następujące patenty żeglarskie:
1) Żeglarza jachtowego
2) Sternika jachtowego
3) Jachtowego sternika morskiego
4) Kapitana jachtowego
5) Żeglarza lodowego
6) Sternika lodowego
§6.1. Patent żeglarza jachtowego uprawnia do:
1) Prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
2) Prowadzenia jachtów żaglowych niezatapialnych, w regatach i na treningu pod
nadzorem, po wodach morskich
2. Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą realizować uprawnienia wynikające z
ust. 1 pkt 1 pod nadzorem.
3. Za prowadzenie jachtów pod nadzorem uważa się żeglugę w porze dziennej na akwenie,
na którym jest prowadzona ciągła obserwacja, przy zapewnieniu możliwości podjęcia na
tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz
odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego. Osoba prowadząca
nadzór musi być pełnoletnia i posiadać patent co najmniej sternika jachtowego.
Przepisy żeglugowe (20040219)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 1 / 28
18469079.002.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień żeglarza jachtowego jest:
Ukończenie 12 lat
Posiadanie książeczki żeglarskiej
Potwierdzenie odbycia kursu teoretycznego i praktycznego
Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa
Pisemna zgoda rodziców na uprawianie żeglarstwa (dla osób poniżej 18 lat)
Złożenie wniosku o nadanie patentu
Wniesienie opłaty egzaminacyjnej
Przepisy żeglugowe
Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych w sposób szczegółowy
przedstawione zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w
sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027
z 2003 r)
ROZDZIAŁ I: PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.01. Użyte w niniejszych przepisach określenie:
a) statek - statek uprawiający żeglugę śródlądową, w tym mały statek i prom, a także
urządzenie pływające i statek morski
b) statek o napędzie mechanicznym - oznacza każdy statek wprowadzany w ruch przez
maszynę, z wyjątkiem statków, których maszyna jest używana tylko do małych
przemieszczeń (w portach lub miejscach załadunku i wyładunku) albo do zwiększenia
sterowności statków (…)
c) statek żaglowy - oznacza każdy statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek
poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urządzenia napędowego
uważany jest za statek o napędzie mechanicznym,
d) mały statek - oznacza statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m; do małych
statków nie zalicza się, niezależnie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do
przewozu więcej niż 12 pasażerów, promów oraz statków przystosowanych do
prowadzenia zestawów holowanych, pchanych lub sprzężonych, o ile takie zestawy nie
składają się z małych statków.
e) urządzenie pływające – statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych,
utrzymywania szlaków żeglownych (…) posiadający specjalne urządzenie mechaniczne, a
w szczególności: pogłębiarkę, kafar, dźwig pływający.
h) prom - oznacza statek zakwalifikowany przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej jako
prom i służący do przewozu osób i ładunków w poprzek drogi wodnej.
k) zestaw - oznacza łącznie zestaw holowany, pchany i sprzężony,
l) zestaw holowany - oznacza formację składającą się z jednego lub więcej statków,
obiektów pływających lub scalonych materiałów pływających, holowanych przez jeden
(lub więcej) statek o napędzie mechanicznym, zwany holownikiem,
m) zestaw pchany - oznacza sztywno lub elastycznie połączoną formację, składającą się ze
statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed statkiem o napędzie
mechanicznym, zapewniającym poruszanie się zestawu, zwany pchaczem,
n) zestaw sprzężony - oznacza formację składającą się ze statków połączonych burtami, z
których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, napędzającym
formację,
o) na postoju - oznacza statek, inny obiekt pływający lub scalone materiały pływające
stojące pośrednio lub bezpośrednio na kotwicy lub przycumowane do brzegu,
Przepisy żeglugowe (20040219)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 2 / 28
18469079.003.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
p) w ruchu - oznacza statek, inny obiekt pływający lub scalone materiały pływające nie
stojące pośrednio albo bezpośrednio na kotwicy, nie przycumowane do brzegu i nie
osiadłe na mieliźnie; dla statków, innych obiektów pływających i scalonych materiałów
pływających w ruchu określenie "zatrzymać się" oznacza zatrzymanie w stosunku do
lądu,
r) białe światło, czerwone światło, zielone światło, żółte światło, niebieskie światło -
oznacza światła, których barwy odpowiadają ustaleniom załącznika nr 4,
s) jaskrawe światło, jasne światło, zwykłe światło - oznacza światła, których natężenia
odpowiadają ustaleniom załącznika nr 4,
t) migające światło - oznacza rytmiczne światło z powtarzającymi się nieprzerwanie
błyskami, w liczbie od 50 do 60 na minutę,
u) krótki dźwięk - oznacza dźwięk trwający około 1 sekundy; długi dźwięk - oznacza
dźwięk trwający około 4 sekund; przerwy między kolejnymi następującymi po sobie
dźwiękami powinny trwać około 1 sekundy.
v) seria bardzo krótkich dźwięków - oznacza serię co najmniej sześciu dźwięków,
trwających około 0,25 sekundy każdy, przedzielonych przerwami trwającymi około 0,25
sekundy,
w) trzytonowy sygnał dźwiękowy - oznacza trzykrotnie powtarzający się sygnał składający
się z trzech dźwięków różnej tonacji, następujących bezpośrednio jeden po drugim,
trwających łącznie około 2 sekund; częstotliwość dźwięków powinna znajdować się w
przedziale od 165 do 297 herców, a między najwyższymi i najniższymi dźwiękami
różnica powinna wynosić dwa pełne tony; każda składająca się z trzech dźwięków seria
powinna rozpoczynać się od niskiego tonu i kończyć się wysokim tonem,
x) noc - oznacza okres między zachodem i wschodem słońca,
y) dzień - oznacza okres między wschodem i zachodem słońca,
z) stan przemęczenia – stan występujący w wyniku niewystarczającego odpoczynku lub
choroby, wyrażający się w odstępstwach od norm powszechnie przyjętego zachowania i
szybkości reakcji,
za) stan intoksykacji – stan nietrzeźwości, pozostawania pod wpływem środka odurzającego
lub innej podobnie działającej substancji,
zb) skuter wodny – mały statek o napędzie mechanicznym przystosowany do przewozu
jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie,
zc) wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statków, w związku z
którym nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka,
uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważna awaria w rozumieniu przepisów
Prawa ochrony środowiska,
ze) rejon śluzy lub pochylni - oznacza akweny, które, jeżeli nie są specjalnie oznakowane
znakiem żeglugowym C.4. (załącznik nr 7), znajdują się bezpośrednio powyżej i poniżej
śluzy lub pochylni aż do końca urządzeń cumowniczych,
zf) statek pasażerski - oznacza statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu
więcej niż 12 pasażerów,
zj) administracja drogi wodnej - oznacza właściwą terytorialnie okręgową dyrekcję
gospodarki wodnej (…)
Przepisy żeglugowe (20040219)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 3 / 28
18469079.004.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Ustawa o żegludze śródlądowej wprowadza następujące pojęcia:
Art. 5.
1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1. statek - urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu
mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub
używane na śródlądowych drogach wodnych do:
a) przewozu osób lub rzeczy,
b) pchania lub holowania,
c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szkolenia,
d) ratowania życia lub mienia,
e) połowu ryb,
f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub
eksploatacji złóż kruszyw,
g) uprawiania sportu lub rekreacji,
h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub
warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady kąpielowe,
2. armator - właściciela statku lub osobę, która uzyskała od właściciela tytuł prawny do
władania statkiem we własnym imieniu,
3. port lub przystań - akwen i grunt oraz związaną z nimi infrastrukturę, znajdującą się
w granicach portu lub przystani,
4. port macierzysty - port, który armator wskazał jako miejsce stałego postoju statku,
5. szlak żeglowny - pas wody przeznaczony do żeglugi,
6. głębokość tranzytowa - najmniejszą głębokość szlaku żeglownego określonego
odcinka drogi wodnej,
7. wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, w wyniku
którego nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć
człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo nadzwyczajne zagrożenie
środowiska.
2. Statkiem o napędzie mechanicznym jest statek posiadający mechaniczne urządzenia
napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania.
Kierownik statku
§ 1.02. 1. Statek lub scalone materiały pływające z wyjątkiem innych niż pchacz i holownik
(…), powinny być kierowane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje stwierdzone
dokumentem wydanym zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwaną dalej "kierownikiem",
2. Zestaw powinien być kierowany przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje
stwierdzone dokumentem wydanym zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwaną dalej
"kierownikiem zestawu", kierownikiem zestawu jest
a) kierownik statku o napędzie mechanicznym – jeżeli w skład zestawu wchodzi jeden
statek o napędzie mechanicznym,
b) kierownik pierwszego holownika – jeżeli w zestawie holowanym na czele idą dwa
holowniki lub więcej, jeden za drugim; jeżeli na czele zestawu holowanego idzie
statek o napędzie mechanicznym, udzielający czasowo pomocy holowniczej,
kierownikiem zestawu holowanego jest kierownik drugiego statku,
c) Kierownik statku lub holownika, który stanowi główną siłę napędową – jeżeli w
zestawie holowanym znajdują się z przodu co najmniej dwa holowniki płynące obok
siebie albo jeżeli w zestawie sprzężonym znajdują się co najmniej dwa statki o
napędzie mechanicznym i jeden ze statków lub holowników stanowi główną siłę
napędową,
Przepisy żeglugowe (20040219)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 4 / 28
18469079.005.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
e) w innych przypadkach niż określone w pkt 1-3 - osoba wyznaczona spośród
kierowników statków wchodzących w skład zestawu holowanego lub sprzężonego.
3. W czasie ruchu statku lub pracy urządzenia pływającego kierownik powinien przebywać na
statku lub urządzeniu pływającym.
4. Kierownik jest odpowiedzialny za przestrzeganie niniejszych przepisów na swoim
statku(...). Kierownicy statków wchodzących w skład zestawu holowanego lub sprzężonego
powinni wykonywać polecenia kierownika zestawu. (...)
6. Kierownik statku nie powinien uprawiać żeglugi będąc w stanie zagrażającym
bezpieczeństwu żeglugi, a w szczególności w stanie przemęczenia lub intoksykacji.
8. Przed rozpoczęciem rejsu kierownik statku powinien dokonać wszelkich przygotowań
zapewniających bezpieczeństwo ruchu żeglugowego. W szczególności powinien zebrać
wiarygodne informacje o warunkach na drodze wodnej, którą ma przebyć statek, oraz
poczynić starania, aby statek w chwili rozpoczęcia podróży był sprawny i bezpieczny.
Obowiązki załogi oraz innych osób przebywających na pokładzie
§ 1.03. 1. Członkowie załogi powinni wykonywać polecenia kierownika w ramach
nałożonych na niego obowiązków. W szczególności powinni współdziałać w przestrzeganiu
niniejszych przepisów i innych przepisów obowiązujących na statku.
2. Osoby znajdujące się na statku, inne niż członkowie załogi, powinny wykonywać polecenia
wydawane przez kierowników w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i porządku na statku.
4. Członkowie załogi oraz inne osoby przebywające na statku, które czasowo biorą udział w
uprawianiu żeglugi nie powinni wykonywać swoich obowiązków w stanie zagrażającym
bezpieczeństwu żeglugi, a szczególności wykonywać ich się w stanie przemęczenia lub stanie
intoksykacji.
Ogólny obowiązek zachowania ostrożności
§ 1.04. 1. W przypadku braku odpowiednich postanowień w niniejszych przepisach lub
innych obowiązujących przepisach, kierownik powinien przedsięwziąć wszelkie środki
ostrożności wynikające z zasad dobrej praktyki żeglarskiej w celu zapobieżenia w
szczególności:
a) zagrożeniu bezpieczeństwa życia ludzkiego,
b) uszkodzeniu statków, scalonych materiałów pływających, brzegów oraz wszelkiego
rodzaju budowli i urządzeń znajdujących się na drodze wodnej lub w jej bezpośredniej
bliskości,
c) tworzeniu przeszkód dla ruchu żeglugowego.
d) zagrożeniu dla środowiska naturalnego
Postępowanie w szczególnych sytuacjach
§ 1.05. W celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa kierownik statku
powinien przedsięwziąć wszelkie środki ostrożności podyktowane sytuacją, łącznie z
odstąpieniem od przestrzegania niniejszych przepisów.
Przepisy żeglugowe (20040219)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 5 / 28
18469079.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin