Wampiry legenda.pdf

(1805 KB) Pobierz
155739278 UNPDF
Wampiry legenda
155739278.009.png 155739278.010.png 155739278.011.png
Wampir zwany też upiorem to fikcyjna istota o trudnej do
wyjaśnienia genezie, „żywy trup” (nie ma jednak kości, lecz
chrząstki) żywiący się wg legend ludzkim ciałem i krwią.
Może wchodzi w stosunki z żywymi, cho nie odczuwa
przyjemności seksualnej. W miarę upływu czasu wampir w
coraz większym stopniu upodabnia się do człowieka (zrastają
mu się chrząstki).
Korzenie ludowe
Według słowiańskich wierzeń, wampir powstawał z
niepogrzebanych (niespalonych) zwłok, stąd jego silne
związki z własną rodziną – jej dręczenie, jeśli nie dopełniła
obowiązku wobec zmarłego, oraz stosunki mężczyzn-
wampirów (zmarłych daleko od domu, zaginionych i
powracających) z własnymi żonami. Jego dzieci mają dar
rozpoznawania wampirów i ich niszczenia. Wiara w wampiry
musiała nasili się po przyjęciu chrześcijaństwa i zarzuceniu
ciałopalenia. Znaczne jej upowszechnienie oraz znajomoś
sposobów ich zwalczania sugeruje, że słowiański wampir
musiał mie swój odpowiednik w innych kulturach.
Niewykluczone, iż jedną z dróg rozprzestrzenienia się
„wampiryzmu” były opowieści słowiańskich mamek,
155739278.012.png 155739278.001.png
opiekujących się, we wczesnym średniowieczu,
zachodnioeuropejską dziatwą (eksport ludzkiego towaru na
Zachód był wówczas na Słowiańszczyźnie najbardziej
dochodowym interesem, stąd zaskakujący w średniowiecznej
Anglii zachodniosłowiański Černebog/Zernebok).
Zmarły mógł się przeistoczy w wampira (wąpierza, upiora) z
różnych przyczyn. Stawali się wampirami ludzie, których za
życia ktoś przeklął; zmarli śmiercią gwałtowną; ci których
zwłoki sprofanowano (przy czym ciekawym jest, że aby zabi
wąpierza należy właśnie dokona profanacji jego zwłok);
zmarli, nad którymi przeskoczyło zwierzę, samobójcy i
wiedźmy. W niektórych regionach wierzono także, iż
potencjalnymi wąpierzami są ludzie rudzi, leworęczni,
posiadający jedną zrośniętą brew lub wyposażeni w
podwójny komplet zębów. Brak stężenia pośmiertnego i
rumiana twarz były znakiem iż zmarły może przeistoczy się
w wąpierza. Objawami działania upiora miały by: coraz
większe osłabienie, bladoś i pot na czole po obudzeniu oraz
koszmarne sny i stałe uczucie wielkiego zmęczenia.
155739278.002.png 155739278.003.png
Wampiry nie lubią czosnku i cebuli, stąd dobrze jest mie w
domu nieco tych warzyw. Wskazane jest ich spożywanie.
Wąpierza można też skutecznie odstraszy wbijając nóż w
jego cień. Demony te mogą przybiera też posta nietoperzy
i innych zwierząt. Wąpierze w swym demonim wcieleniu są
wrażliwe na srebro, które je odstrasza, ale nie unicestwia.
Wąpierza można zabi przebijając jego serce drewnianym
kołkiem, najlepiej osinowym, albowiem osika w wierzeniach
Słowian miała moc odpędzania złych duchów. Podobne moce
przypisywano gdzieniegdzie szakłakowi. Inną skuteczną
metodą było obcięcie wąpierzowi głowy i ułożenie jej między
jego nogami. Dla pewności można było wepchną
nieboszczykowi w usta główkę czosnku, kawałek żelaza lub
cegłę[1], albo też włoży do trumny pędy dzikiej róży, głogu
czy tarniny. Aby zapobiec przemianie nieboszczyka w
wąpierza wkładano do trumny kawał żelaza, układano również
zwłoki twarzą do dołu.
155739278.004.png 155739278.005.png 155739278.006.png
Słowiański wąpierz trafił do kultury angielskiej pod nazwą
"vampyre", spopularyzowaną przez powieś Brama Stokera
Dracula z 1897 roku, ukazującą diaboliczną działalnoś
hrabiego Draculi, rodem z Transylwanii a także wcześniejsze
powieści Giaur George’a Byrona z 1813 i The Vampyre Johna
Williama Polidoriego z 1819). Wraz z kulturą masową
powrócił do nas jako "wampir".
Cechy wampira posiadają zapożyczona z południa strzyga i
strzygoń (łac. striga – czarownica, wiedźma, strix – strigis,
sowa), cho bardziej zbliżają się one do duchów zmarłych
gwałtowną śmiercią, występujących pod postacią dzikich
ptaków (bułg. navi, serb. navije, słoweń. nâvije, ukr. naŭki,
pol. latawce, porońce).
155739278.007.png 155739278.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin