ETNOLOGIA
HISTORIA ETNOLOGII
SKRYPT
MART!
VI.2008
BRAKUJE ĆWICZEŃ Z MEAD POZA TYM SĄ WSZYSTKIE WYKŁADY +LINTON
1. Twórcy:
¾ Alfred Reginald Radcliffe—Brown
¾ Bronisław Malinowski
¾ The Andaman Islanders (Wyspiarze Andamańscy) Alfreda Reginalda Radcliffe—Browna
¾ Argonauts of the Western Pacific (Argonauci Zachodniego Pacyfiku) Bronisława Malinowskiego
3. Zmiany:
¾ Antropologia staje się dyscypliną socjologiczną
¾ Systemowe podejście do przedmiotu badań
¾ Odejście od spekulatywnych rozważań o kulturze na rzecz rzetelnych badań empirycznych
¾ Dostrzeżenie praktycznych (politycznych) zastosowań antropologii
4. Odrzucono:
¾ Dualistyczną koncepcję człowieka
¾ Kategorię świadomości zbiorowej
¾ Wyjaśnienia przyczynowe
¾ Skrajny realizm socjologiczny
5. Uznanie antropologii za naukę:
a. Holistyczną
¾ Wbrew postulatom dyfuzjonizmu
¾ Traktowanie kultury i społeczeństwa, jako całości składającej się z uporządkowanych elementów
¾ Pojęcie kontekstu
b. Synchroniczną
¾ Wbrew postulatom ewolucjonizmu
¾ Od rzucenie perspektywy historycznej
¾ „tu i teraz
c. Empiryczną
¾ W opozycji do ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu
¾ Teoriotwórcza rola terenu – badania terenowe służą formułowaniu hipotez teoretycznych, a następnie ich weryfikacji
¾ Intensywne badania terenowe
d. Nomotetyczną
¾ W opozycji do postulatów Franza Boasa
¾ Celem antropologii jest „dostarczenie wiarygodnych generalizacji” lub „ustalenie praw
e. Rozumiejącą
¾ W opozycji do europocentryzmu
¾ Rozumienie faktów kulturowych polega na określeniu ich funkcji, roli odgrywanej w obrębie całościowego systemu
¾ Rozumienie „odsubiektywizowane”
¾ (theoretical XXXunder standing)
a. 3 założenia funkcjonalizmu Roberta K. Mertona:
¾ Funkcjonalna jedność społeczeństwa
¾ Powszechna funkcjonalność
¾ Funkcjonalna niezastępowalność
b. Pięć podstawowych założeń:
¾ Swoistości systemu społecznego
¾ Jego samoregulacyjnym charakterze
¾ Istnieniu wymogów funkcjonalnych
¾ Funkcjonalności podsystemów społecznych
¾ Egzogennym charakterze zmiany społecznej
7. Empiryczne podstawy:
¾ 1883—1884 – amerykańska ekspedycja do Ziemi Baffina
¾ 1897—1902 – amerykańska Jessup North Pacific Expedition
¾ 1898—1899 – wyprawa do Cieśniny Torresa
„samotny antropolog przebywa przez rok lub dłużej wśród społeczności liczącej czterysta do pięciuset osób. Studiuje każdy szczegół ich życia i kultury. Poznaje osobiście każdego członka społeczności. Nie zadowala się ogólnikową informacją, ale studiuje każdą cechę ich życia i zwyczaju przy użyciu języka tubylczego”
William H. R. Rivers
8. Antropologia „praktyczna”:
¾ Wyrastała z nurtu praktycznego
¾ Miała praktyczne zastosowanie
¾ Teza: pojawienie się funkcjonalizmu zostało przygotowane przez rozwój kolonializmu
¾ Nurt „praktycznej etnografii”
1. Monografie funkcjonalne
¾ Argonauci Zachodniego Pacyfiku (1922)
¾ Zbrodnia i zwyczaj w społeczności dzikich (1926)
¾ Życie seksualne dzikich w północno—zachodniej Melanezji (1929)
¾ Ogrody koralowe i ich magia (1935)
2. Uczniowie
¾ Raymond Firth (1901—2002)
¾ Meyer Fortes (1906—1983)
¾ Siegfried Frederick Nadel (1903—1956)
¾ Isaac Schapera (1905—2003)
¾ Audrey Richards (1899—1984)
¾ Lucy Mair (1901—1986)
¾ Monica Wilson (1908—1982)
¾ Ralph Piddington (1906—1974)
¾ Edmund Leach (1910—1989)
¾ Edward Evan Evans—Pritchard
¾ Talcott Prasons
¾ Kazimierz Dobrowolski
¾ Maria i Stanisław Ossowscy
¾ Józef Obrębski
¾ Feliks Gross
¾ Andrzej Waligórski
3. Kultura
¾ Jest całością
¾ Jest systemem zintegrowanym
¾ Zależności między elementami kultury mają charakter funkcjonalny
¾ Kultura jest aparatem instrumentalnym
4. Instytucja
¾ Rzeczywiste, składowe kultur, posiadające pewien stopień trwałości, powszechności i niezależności
¾ Grupa ludzi realizujących wspólne działania
¾ Zorganizowany system działań ludzkich
¾ Analiza powiązań pomiędzy instytucjami pozwala na uchwycenie „ANATOMII” systemu kultury
¾ Analiza działania instytucji – na uchwycenie jego „FIZJOLOGII”
¾ Zasada naczelna instytucji – subiektywne uzasadnienie istnienia instytucji i jej roli, odwołujące się do wierzeń i wartości kulturowych
¾ Funkcja instytucji – faktyczne, rzeczywiste jej powiązanie z całością systemu kulturowego, sposób, w jaki umożliwia ona utrzymanie struktury tego systemu
§ Struktura instytucji
¾ Karta instytucji (zasada naczelna)
¾ Personel
¾ Normy
¾ Substrat materialny
¾ Działanie
¾ Funkcja
5. Koncepcja potrzeb:
¾ Każda teoria kultury musi się zaczynać od organicznych potrzeb człowieka
¾ Istnieje cały system potrzeb – jedne są podstawowe, inne – sztucznie rozwinięte, ale wszystkie wymagają zaspokojenia
¾ Potrzeby ludzkie mogą być zaspokajane tylko przez kulturę
¾ Zaspokajanie potrzeb wymaga odwołania się do tradycji, norm i reguł postępowania, wartości kulturowych
¾ Właściwe człowiekowi dziedzictwo społeczne określa sposób zaspokajania jego potrzeb
¾ Każdej potrzebie odpowiada charakterystyczna dla niej reakcja kulturowa, dzięki której możliwe jest zaspokojenie potrzeby
¾ Kulturową reakcją na potrzebę jest pewna instytucja (grupa instytucji)
¾ Impuls prowadzący do prostej fizjologicznej czynności jest równie zdeterminowany przez tradycję, co stały i nieuchronny, gdyż wywołuje go konieczność fizjologiczna
¾ Reakcja na potrzeby niższego rzędu stwarza nowy typ potrzeb (potrzeby pochodne)
...
polifonia1983