Świadomość emocjonalna. Źródło wewnętrznej równowagi i zrozumienia helion.pdf

(6038 KB) Pobierz
756516617 UNPDF
Œwiadomoœæ emocjonalna.
Źród³o wewnêtrznej
równowagi i zrozumienia
Autor: The Dalai Lama, Paul Ekman, Daniel Goleman
T³umaczenie: Marta Borkowska
ISBN: 978-83-246-2165-1
Tytu³ orygina³u: Emotional Awareness.
Balance and Compassion
Format: A5, stron: 312
Spotkanie dwóch tradycji intelektualnych, jak równie¿ dwóch niezwyk³ych umys³ów i serc,
zmagaj¹cych siê z najwa¿niejszymi wyzwaniami dla ludzkoœci.
z przedmowy autorstwa Daniela Golemana
Uczucia ³¹cz¹ i dziel¹ œwiat, w którym ¿yjemy, zarówno w aspekcie osobistym, jak i globalnym,
pobudzaj¹c nas do najlepszych i najgorszych dzia³añ. Bez uczuæ nie by³oby heroizmu, empatii czy
wspó³czucia, jednak nie by³oby równie¿ okrucieñstwa, egoizmu ani z³oœliwoœci. Pomimo ró¿nic
w postrzeganiu œwiata (...) wraz z Dalajlam¹ próbowaliœmy naœwietliæ te sprzecznoœci
i wypracowaæ pewne drogi, którymi mo¿na pod¹¿aæ, aby osi¹gn¹æ zrównowa¿ony stan umys³u
i doznaæ wspó³czucia, które mo¿e ogarn¹æ ca³y œwiat.
dr Paul Ekman
Dwie odmienne tradycje – psychologia Zachodu i filozofia buddyzmu. Dwie wielkie
osobowoœci, reprezentuj¹ce jak¿e ró¿ne drogi ¿yciowe, doœwiadczenia i pasje. Prawdziwe
starcie tytanów, z których jeden patrzy na otaczaj¹c¹ go rzeczywistoœæ przez mêdrca
szkie³ko i oko, a drugi stawia na czucie i wiarê z du¿¹ doz¹ niewyczerpanego optymizmu.
Pomimo tych wszystkich ró¿nic odkrywaj¹ oni wspólne punkty w spojrzeniu na œwiat.
Obaj chcieliby zmniejszyæ ludzkie cierpienie, obu cechuje intensywna dociekliwoœæ i ³¹czy
przekonanie, ¿e mog¹ siê nawzajem czegoœ nauczyæ.
Zabierzemy Ciê w fascynuj¹c¹ intelektualn¹ podró¿, w której Twoimi przewodnikami
bêd¹ dwa wielkie wspó³czesne umys³y. Ws³uchaj siê w ich rozmowy na temat
zwi¹zków nauki i duchowoœci. Zastanów siê wraz z nimi nad kulturowymi
i ewolucyjnymi Ÿród³ami nienawiœci oraz wspó³czucia. Dowiedz siê, co mówi nauka
o korzyœciach p³yn¹cych z buddyjskiej medytacji.
A jeœli po tej niezwyk³ej uczcie umys³u i ducha nadal bêdziesz odczuwaæ niedosyt,
wczytaj siê w nie mniej pasjonuj¹ce komentarze, napisane przez naukowców
i nauczycieli myœli buddyjskiej. Podziel¹ siê oni z Tob¹ wynikami badañ nad emocjami
i zaproponuj¹ praktyczne æwiczenia, pochodz¹ce z mistycznych pism Wschodu.
756516617.003.png 756516617.004.png
Spis treci
Przedmowa
7
Wprowadzenie
11
1. Wschód i Zachód
29
Dwie tradycje · Nauka, religia i prawda · Filtr nastrojów ·
Kiedy emocje s destruktywne
· Przywizanie i kontrola
·
Niski poziom jzyka emocjonalnego
2. Odczuwanie emocji
69
· Przeszkody dla konstruktywnego
odczuwania emocji · Uspokajanie trudnych osób ·
Rozwaga
· Okres refrakcji
· Emocjonalny scenariusz
3. Równowaga emocjonalna
119
wiczenia medytacyjne · Wysoka poprzeczka ·
Wzdrygnicie i pami buforowa · Wybaczanie i odpowiedzialno
Czym s emocje?
 
756516617.005.png
6
Spis treci
4. Gniew, uraza, i nienawi
153
Przygotowa si na gniew · Wyraanie gniewu ·
Odmiany gniewu · Wykonawca i czynno · Krewni gniewu ·
Motywujcy gniew
5. Istota wspóczucia
189
·
Rozwijanie powiza · Rozwijanie wiadomoci ·
Równowaga pomidzy mdroci a wspóczuciem
· Bezstronne wspóczucie
·
Empatia, inteligencja i mdro
6. Wspóczucie w wymiarze globalnym
241
·
Nauka altruizmu · Osiganie równowagi emocjonalnej ·
Wdziczno i rado · Edukacja a wiczenia umysu
· Pozbywanie si urazy
7. Osobista przemiana
287
Zmiana w dowiadczaniu emocji · Tajemnica dobroci ·
Droga rozumu
Podzikowania
309
O autorach
311
Definicje wspóczucia · Wspóczucie w ujciu ewolucjonistów ·
Inteligencja zwierzt
Rozszerzanie granic wspóczucia
756516617.001.png
4
GNIEW, URAZA, I NIENAWI
potkanie w Dharamsala w 2000 roku, na którym po raz pierwszy
spotkaem Dalajlam, dotyczyo dyskusji o destruktywnych emocjach
i stao si podstaw ksiki Daniela Golemana, Destructive Emotions ,
opublikowanej w 2003 roku. Na tym spotkaniu próbowaem argumen-
towa, e gdyby emocje miay na nas naprawd destruktywny wpyw,
nie przetrwayby w toku ewolucji. Dalajlama sprzeciwi si temu dar-
winowskiemu pogldowi, jednak gdy spotkalimy si sze lat póniej,
udao nam si wypracowa w tej sprawie wspólne stanowisko.
Niemal wszyscy zgodziliby si z twierdzeniem, e gniew, uraza i nie-
nawi s destruktywnymi emocjami, jednak z naszej rozmowy wyania
si peniejszy obraz tego zagadnienia. Gniew to uczucie, które najcz-
ciej jest wywoywane przez przykre sytuacje emocjonalne, zwaszcza
jeli ich udziaem bya przemoc lub nieodwracalna krzywda. Jednak bez
zdolnoci wyraania gniewu atakowani ludzie byliby bezbronni. Zasta-
nawiajc si nad tym, co ley u podoa gniewu i czy krzywda jest z nim
nierozerwalnie zwizana, doszlimy do wniosku, e uraza i nienawi
S
154
WIADOMO EMOCJONALNA
powinny by rozpatrywane jako oddzielne kategorie. Postanowilimy
przeanalizowa, jak kade z tych uczu, mimo e objawia si tylko krótko-
trwaym stanem emocjonalnym, wywouje dugofalowe konsekwencje.
PRZYGOTOWA SI NA GNIEW
E KMAN : Czytajc Pana ksik Ethics for a New Millenium , zauwayem,
e Pana zdaniem naley uywa siy, aby powstrzyma czynno i wci
okazywa wspóczucie jej wykonawcy . Jest to moim zdaniem definicja
konstruktywnego gniewu. Jeli zaakceptujemy Pana pogld, bdziemy
musieli przyzna, e gniew moe by równie konstruktywny.
D ALAJLAMA : Tak.
E KMAN : Zgadza si Pan z tym?
D ALAJLAMA : Trzeba wyraa gniew w stosunku do czynnoci, a nie
osoby.
E KMAN : Wówczas gniew jej nie krzywdzi.
D ALAJLAMA : Tak. Zgadza si.
E KMAN : Ale powstrzymuje dziaanie.
D ALAJLAMA : Osobie, wykonawcy czynnoci trzeba okazywa wspó-
czucie, a wobec czynnoci — gniew.
E KMAN : Nawet z praktycznego punktu widzenia, jeli pominiemy
wszystko inne, ludzie si nigdy nie zmieni, gdy bdziemy próbowa
wyrzdzi im krzywd. Tylko jeli okaemy im wspóczucie, przestan
zachowywa si…
D ALAJLAMA : Och tak. To prawda!
E KMAN : …w sposób szkodliwy.
D ALAJLAMA : Zgadza si.
E KMAN : Wic jeli dotychczas nie przejmowalimy si spraw etycz-
nego zachowania, powinnimy przyj ten kurs z powodu jego prak-
tycznych konsekwencji.
D ALAJLAMA : Tak. Bardzo dobrze.
756516617.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin