Motywacyjna rola celów osobistych stawianych na różne okresy życia
Źródło: Zaleski Z. (1993). Psychologia zachowań calowych. Warszawa:PWN.R.4. motywacyjna rola celów osobistych stawianych na różne okresy życia (145-183). Analiza danych z badania KCEL-em, odpowiednie fragmenty z R.IV.
Problem badawczy:
· Regulacyjny wpływ celów na badanie
Przedmiot badań:
· Znaczenie okresów czasowych dla stawianych celów
Charakterystyki celu i wymiaru działania zmieniają się w zależności od odcinka czasu, na jaki cel jest postawiony (w badaniu cel na tydzień, miesiąc, rok, dziesięć lat, całe życie).
Cechy celu: ważność, szansa osiągnięcia celu, konflikt między celowy, finalność, dystans, idiocentryzm, precyzja sformułowania.
Cechy działania: wysiłek, wytrwałość, zadowolenie.
Teoria atrybucji zajmuje się analizą przypisywania przyczyn wynikom i zdarzeniom post hoc.
Uwarunkowanie społeczne wpływają na cel (Locke). Im bliższe związki interpersonalne tym większy wpływ na działania celowe.
Hipotezy przedstawione w badaniu:
· Im większy przedział czasowy, na który cel został postawiony, tym większe nasilenie ważności celu i wymiarów działania, a mniejszy poziom oczekiwania sukcesu.
· Ważne cele i te o wyższych szansach osiągnięcia powinny prowadzić do intensywniejszych działań na ich rzecz i do większej satysfakcji.
· Konkretnie sformułowane cele prowadzą do intensywniejszych działań niż cele ogólnie sformułowane.
· Im dłuższa perspektywa czasowa tym intensywniejsze działania
· Pojawiają się różnice indywidualne w charakterystykach celu i działania
Kwestionariusz celów (KCEL) składa się z dwóch części: dotycząca treści zawartości celów stawianych na różne odcinki czasu; część zawierająca 58 pytań dotyczących informacji o wymiarach celów i działania oraz ich parametrów.
Parametry celu a intensywność działania
· W celach o dużej ważności wysiłek i zadowolenie są istotnie wyższe a wytrwałość niższa
· Gdy konflikt celów jest duży, to niższy wysiłek i zadowolenie.
Model subiektywnie oczekiwanej użyteczności (SEU)
· ma zastosowanie głównie w psychologii decyzji
· narzędzie wyjaśnienia wyboru jednej z alternatyw
· wyższa oczekiwana wartość celu prowadzi do intensywniejszego wysiłku i wytrwałości oraz do większego zadowolenia związanego z tym działaniem.
Przewidywanie działania:
· Im wyższe oczekiwani tym intensywniejsze działanie
· Im ważniejszy cel tym niższa wytrwałość
· Działanie jest tym intensywniejsze , im bardziej cel ma charakter finalny.
· Im ważniejszy cel tym mniejszy konflikt z innymi współzawodniczącymi celami.
Cele konkretne i ogólne:
· Dobrze sprecyzowane cele prowadzą do intensywniejszych działań.
· Wytrwałość i zadowolenie są wyższe przy celach konkretnych niż przy ogólnych.
Przyszłościowa perspektywa czasowa (PPC) wiąże się z intensywniejszym działaniem na rzecz celów bliższych.
· Jednostki planujące dalej na przyszłość są bardziej wytrwale w pracy na rzecz bliższych w czasie celów i odczuwają większe zadowolenie z tych czynności.
Człowiek potrzebuje wystarczająco mocnego przeświadczenia, że jego działania zakończą się pożądanym sukcesem po to , aby w ogóle je podejmować. Jest to związane z efektem żagla, metodą stosowaną przez ludzi, gdy stawiają sobie za cel coś co ma małe szanse powodzenia.
Dysonans poznawczy - negatywne emocje wywołane rozbieżnością między posiadanym a pożądanym stanem rzeczy. Motywuje to jednostkę do uwolnienia się od stanu negatywnego.
· Dążenie do odległego celu poprzez realizowanie podcelów wywołuje emocje pozytywne, jednak uświadomienie sobie rozbieżności może wywołać emocje negatywne.
Badania Bandury:
· Ludzie mogą zmobilizować się do większego wysiłku, ale nie podtrzymują tego poziomu przez dłuższy czas ( ßgdy cel jest ważny).
· Ludzie są zdolnie do dłuższego czekania na wynik i mogą pracować wytrwale aby ten wynik osiągnąć (ß gdy cel umiarkowanie ważny).
Intencjonalny paradoks (Frankl 1959, 1969) oznacza, że ważne zamiary raczej przeszkadzają w czynnościach aniżeli prowadzą do optymalnego działania. Zbyt ważne cele skupiają myślenie na stanie końcowym, co może wywołać lęk przed stratą w wypadku niepowodzenia.
Konflikt między celami:
· Podjęcie wielu zadań jednocześnie oznacza że wykonanie jednego z nich odbywa się kosztem pozostałych.
· Im cele ważniejsze tym wyraźniejszy konflikt.
Badania Zuckerman : podobieństwo kobiet i mężczyzn w stawianiu sobie celów życiowych.
Raynor i Entin : kobiety są bardziej wytrwałe w celach odroczonych w czasie, mężczyźni – odwrotnie.
Podsumowanie:
· Cele o wyższym poziomie realności i użyteczności motywują do intensywniejszego wysiłku i wytrwałości.
· Realizacja takich celów jest źródłem osobistej satysfakcji.
2
betty11