INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNY
DZIECKA 5l. Z ZESPOŁEM ADHD
opracowanie: Nina Prychodko
Program ten jest skierowany do dziecka z zespołem ADHD, epilepsją. Chłopiec ma zaburzenia procesów myślowych, spowodowane nadpobudliwością. Ma słabą sprawność manualną, przelicza do 4, nie zna kolorów, figur. Ma problemy z analizą i syntezą wzrokową.
Drugi rok uczęszcza do grupy integracyjnej. Po badaniach w poradni psychologiczno- pedagogicznej zalecono:
- ze względu na stan zdrowia oraz nadpobudliwość wskazany jest pobyt chłopca w przedszkolnej grupie integracyjnej,
- stymulowanie ogólnego rozwoju w e wszystkich sferach poznawczych,
- pozytywnie wzmacniać wszelkie przejawy pożądanych zachowań,
- wydawać polecenia w krótkiej formie, utrzymując kontakt wzrokowy.
Cele ogólne działania terapeutyczno-edukacyjnego:
· Maksymalne rozwijanie analizatora wzroku, słuchu i dotyku
· Rozwój umiejętności liczenia, klasyfikowania.
· Rozwijanie sprawności manualnej, posługiwania się nożyczkami, prawidłowe trzymanie ołówka.
· Nauka kolorów,
· Wydłużanie czasu skupienia uwagi, motywowanie do pracy.
· Pomoc w rozładowaniu potrzeby ruchu.
· Uczenie nawyków, przestrzeganie norm i zasad.
· Eliminowanie napięcia emocjonalnego, stanów lękowych
Metody i formy pracy:
Metody oparte na słowie: rozmowa, opowiadanie, opis, praca z książką
Metody oparte na obserwacji: pokaz
Metody oparte na działaniu praktycznym
Formy pracy: nauczanie zbiorowe, nauczanie indywidualne, wycieczka, zadania domowe
Organizacja terapii indywidualnej
Zadaniem terapii indywidualnej jest wpływanie na wszechstronny rozwój dziecka, ćwiczenia prowadzone są na podstawie znanego materiału językowego, z zachowaniem stopniowania trudności, w formach interesujących dziecko, częste chwalenie za najmniejsze osiągnięcia, jak najczęstsze powtarzanie omówionego materiału. Wydawanie prostych poleceń, krótkich informacji. Zachowanie stałości otoczenia. Wzmacnianie dobrych zachowań.
Treści i problematyka zajęć
Treść i problematyka zajęć wynikają z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, dotyczą dziecka, jego rodziny, środowiska bliższego i dalszego.
PROGRAM TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNY
Cel ogólny
Cele operacyjne
Zadania i rodzaje ćwiczeń
Ewaluacja
Ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci
Ćwiczenia ruchowe
Eliminacje lęków
Ćwiczenia sprawności manualnej
Ćwiczenia grafomotoryczne - nauka pisania
Kształtowanie myślenia
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej
Ćwiczenia koordynacji słuchowo – ruchowej
Kształtowanie skojarzeń intermodalnych
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
Ćwiczenia funkcji zaangażowanych w procesie czytania w okresie wstępnym nauki
Ćwiczenia percepcji słuchowej
Kształtowanie odporności emocjonalnej i wdrażanie do racjonalnego zachowania się w sytuacjach pełnych napięć
Rozwijanie operacyjnego rozumowania
Edukacja matematyczna - wstępna (na podstawie teorii prof. E Gruszczyk – Kolczyńskiej WSPS - Warszawa)
Dziecko wydłuża czas koncentracji uwagi podczas zajęć
Znajduje różnice na obrazkach
Zapamiętuje układy
Dziecko potrafi przyjąć prawidłową postawę ciała podczas ćwiczeń
Adekwatnie reaguje na polecenia nauczyciela
Dziecko rozładowuje potrzebę ruchu w akceptowanej formie
...
Bibilka