Początki diagnozy, diagnozowania –
amerykańska badaczka – Richmond, 1917;
Odwołała się do metody przypadków
indywidualnych, wywiodła je z przypadków
medycznych. Należy dokonać:
- rozpoznanie przypadku
- znaleźć wyjście
- czuwać nad realizacją podjętych działań
- obserwacja
- analiza dokumentów
- wywiad środowiskowy
Zasada akceptacji (badacz akceptuje
badanego takiego, jakim jest)
Zasada komunikacji (nie badać barier, dystansu)
Zasada uczestnictwa (stosunki pozwalające
nawiązać kontakt ma cechować maksymalny
obiektywizm, nie można zmuszać do badań
(dobrowolny udział)
Zasada indywidualizacji (każdy przypadek
jest jedyny)
Zas, zaufania i poszanowania prywatności
(ufamy, że to, co mówi badany jest prawdą.
Badany musi mieć do nas zaufanie, że nie
wykorzystamy tej wiedzy do niewłaściwych
celów – im osoba starsza tym trudniej
wzbudzić jej zaufanie.)
Zas. Samoświadomości badacza (musi
wiedzieć, jakie ma ograniczenia, musi mieć
dużo samokrytycyzmu, inny jest wynik analizy,
gdy badacz ma radosny nastrój, a inne gdy
jest przygnębiony).
Helena Radlińska – pocz. Diagnozy w Polsce, 1904
Organizowała świetlice dla ubogich – widziała
wpływ środowiska na możliwości uczenia się.
Zapobieganie społecznych skutków niepowodzeń
szkolnych.
Korczak – nie ma objawu bez znaczenia(trzeba s
zukać przyczyny)
Diagnozowanie powinno opierać się na metodzie
naukowej, a nie na rozumowej, intuicyjnej,
przypadkowej.
Diagnozowanie - proces aktywnego poszukiwania
danych, które są potrzebne do podjęcia decyzji o
działaniach zmierzających do zmiany stanu aktualnego.
Żeby diagnozować, musimy wiedzieć:
1) kto lub co jest przedmiotem diagnozy
2) (z kim mamy do czynienia, jakie są jego
3) potrzeby)
4) cel badań diagnostycznych(dlaczego?) –
5) kto ich potrzebuje? Czy my, czy też
6) dostaliśmy zlecenie?
7) W jaki sposób poprowadzić badania?
8) (trzeba mieć świadomość skutków
9) poszczególnych metod podczas
10) dobierania metody badawczej)
11) Skutki
12) Kim jestem? – ja, jako badacz,
13) duża doza autorefleksji
3 rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej (Pytka)
1) diagnoza opisowa – opis na ile coś odbiega
od normy
2) d. projektująca – promuje wprowadzanie zmian,
by jednostka nie szkodziła społeczeństwu.
3) d. sprowadzająca (weryfikująca) podjęte działania
– spr. Czy diagnoza była skuteczna, czy trzeba
jeszcze jakąś metodę zastosować
Diagnoza rozwinięta (pełna) – Ziemski, 1973
Proces zmierzający do rozpoznania, czyli przyczynowego
i celowościowego wyjaśnienia badanego stanu rzeczy,
określenia jego fazy obecnej, przewidywania dalszego
rozwoju(prognoza) oraz ukazania możliwości udzielenia
pomocy z zewnątrz.
Przedmiot badań diagnozy:
1) sfera:
- poznawcza
- emocjonalno- motywacyjna
- pojedynczych osób
- grup osób
- oddziaływań
2) działalność instytucji pedagogicznych,
edukacyjnych, oraz programy edukacyjne
3) wpływ uwarunkowań kontekstualnych –
społecznych, ekonomicznych na przebieg
oddziaływań pedagogicznych(dostrzegać
kontekst)
4) trafność – ocena wyników diagnozy i
sposobów ich wykorzystania
Cele badań diagnostycznych:
1) dostarczanie wychowankom, pedagogom,
2) nauczycielom, instytucjom, rodzicom
3) informacji, która wyjaśnia przebieg,
4) wyniki i skutki oddziaływań pedagogicznych,
5) rozwijanie metodologii badań pedagogicznych,
6) udoskonalanie diagnozy, autodiagnozy,
7) ewaluacja,
8) poznawanie zależności między wejściem
9) działaniem a wyjściem w danym procesie,
10) a kontekstem, oddziałującym na przebieg
11) tego procesu,
12) podnoszenie trafności diagnoz
Zasady diagnozowania:
1) realizowanie diagnozy pełnej
2) realizowanie diagnozy pozytywnej(diagnoza
mocy, należy doszukiwać się pozytywów –
talentów i pomoc w ich rozwoju)
3) realizowanie diagnozy środowiskowej –
ujmowanie badanych przypadków w kontekście
środowiska(przyjaciół, rodziny) – pozwala to
dotrzeć do prawdziwych źródeł niepowodzeń
jednostki,
4) łączenie poznawania bezpośredniego
(rozmowa, wywiad, obserwacja) z poznawaniem
pośrednim (kwestionariusze, testy, arkusze
socjometryczne, arkusze obserwacji)
5) dążenie do autodiagnozy osób, systemów,
6) środowisk
(dotyczy również diagnosty)
7) kryteria oceny stosowane w diagnozach:
à kilka rodzajów :
- nie formuuje się ocen – jedynie opis
- kryterium normatywno- wzorcowe – punktem
odniesienia jest wzorzec(wyidealizowany), z
którym porównujemy to, co jest przedmiotem diagnozy.
Porównując, mówimy o ile odbiega od normy
- porównawcze – sytuację na wyjściu porównuje się
do sytuacji na wejściu, określany jest postęp
dokonany przez daną osobę,
- postulatywne – ocenia się realizację określonych
celów
8) zasada odpowiedzialności etycznej,
poszanowania godności, sprawiedliwości
(diagnoza wśród dyrektorów szkół o ilości
przypadków zajścia w ciążę dziewcząt z danej
szkoły i pomocy udzielanej im rzez szkołę)
PARADYGMATY DIAGNOZY:
- normatywny
- interpretatywny
NORMATYWNY
Norma określa cel podejmowanych działań,
celem tych działań jest osiągnięcie tej normy;
działania behawioralne – najbardziej skuteczne,
przewidywalne. Skoro celem działań
pedagogicznych jest jakiś wzorzec, to nie
ma niespodzianek, bo ktoś ma się stać taki,
jak wzorzec; dominuje metodologia ilościowa,
dominują badania ilościowe,
INTERPRETATYWNY
Rzeczywistość społeczna jest nieprzewidywalna,
dynamicznie zmieniająca się, człowiek zmienia
się pod wpływem otoczenia i sam swoją osobą
na to otoczenie oddziałuje; nie można przewidzieć
jego rozwoju; rzeczywistość społeczna jest
emergentna – nieprzewidywalne zmiany,
skokowe, pojawiające się nowe jakości
(przeciwieństwo rozwoju liniowego) –
śledzi się POSTĘP; dominują badania
jakościowe, metodologia jakościowa.
Metodologia ilościowa – bada się za pomocą
narzędzi, uzyskuje się zliczane dane, zdatne
do obróbki statystycznej, jasno określone
procedury badawcze, porównywalność
wyników, duży zakres, np. cała młodzież
w określonym przedziale wiekowym;
obiektywne.
Metodologia jakościowa – bada się jednostki,
interesujące przypadki, poznanie odbywa się
bezpośrednio, badacz sam jest „narzędziem”,
osobisty kontakt, analiza badań odbywa się
w trakcie badań, nie ma sztywnych procedur,
duży % subiektywizmu.
Rodzaj badań/ właściwości
Badania ilościowe
Badania jakościowe
Metody badań
Pomiar dydaktyczny, ankieta, obserwacja kontrolowana, wywiad skategoryzowany
Obserwacja swobodna, wywiad otwarty, dyskusja grupowa, a. dokumentacji
Narzędzia badań
Kwestionariusz, test, arkusz obserwacyjny
„sama osoba badacza”, schematy, wzory, przewodniki, instrukcje
Przetwarzanie wyników badań
1) zestawienie badań
2) analiza ilościowa
3) synteza jakościowa
1) redukcja danych
2) reprezentacja danych
3) wyprowadzenie wniosków
BADANIA ILOŚCIOWE
Rozwinęły się w latach 60. XX wieku,
Przyczyny:
- pieniądze od państwa
- komputeryzacja – łatwość liczenia
Zalety:
- opierają się na racjonalnym krytycyzmie
- nawiązują do człowieka jako istoty
rozumnej
- może poddać badania w wątpliwość,
zakwestionować ich wyniki,
- obiektywizm
- intersubiektywna sprawdzalność –
nie tylko jeden badacz głosi dany
pogląd, lecz podziela go grupa badaczy,
dlatego ważne jest zachowanie procedur,
- wyniki zgodne z rzeczywistością,
- tworzenie konstruktów – odzwierciedlających
rzeczywistość modeli, norm
Przeprowadzając badania należy określić:
...
cyganeczka1