FILOZOFIA.doc

(299 KB) Pobierz
FILOZOFIA

http://otior.w.interia.pl

Filozofia

 

WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA MARKETINGOWEGO

I JĘZYKÓW OBCYCH W KATOWICACH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Semestr:                            III

Wykładowca:              Dr A.Noras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

 

Tezy do zaliczenia

 

1.      Koncepcja filozofii

2.      Charaktarystyka filozofii starożytnej

3.      Sokrates i Platon

4.      Arystoteles

5.      Rys filozofii średniowiecznej - scholastyk

6.      Tomasz z Akwinu

7.      Emanuel Kant

8.      Charakter filozofii współczesnej

9.      Fenomenologia Huserra

10. Egzystencjalizm

 

Literatura

„Historia filozofii”  Von  As tera

„ Zarys historia filozofii” Bocheński

„W obronie filozofii” Józef Piper

Nie czytać historii Kozakiewicza nie aktualne

 

 

1.                Pojęcie filozofii:

 

Filozofia termin grecki należy do kultury zachodniej. Filozofia stworzyła naukę a nie nauka filozofię. Wszystko zaczęło się od filozofii i inne nauki wykształciły się z filozofii.

Dyletanci (postmoderniści) to osoby które zastanawiają się czy filozofia jest nauką. Robią to dlatego gdyż nie znają historii filozofii.

Każdy posiada wiedzę filozoficzną ponieważ stawia sobie pytania o sen życia, dlaczego coś jest itp.

 

 

Filozofia oznacza umiłowanie mądrości. Filozof to nie mędrzec a miłośnik mądrości.

Platon wyraził to w dialogu „Uczta” „Z bogó żaden nie filozofuje ani nie prawi mądrości, on ją ma. Ani żadna inna mądrta istota nie filozofuje.”. Bogowie nie filozofują bo są mądrzy. „Głupi też nie filozofuje i żaden z nich nie chce być mądrym, bo właśnie jest całe nieszczęcie w głupocie, że człowiek nie będąc ani pięknym i dobrym ani mądrym przecie uważa, że mu to wystarczy, bo jeśli człowiek uważa, że mu czegoś nie brak, czyż będzie pragnął tego, na czym mu jego zdaniem nie zbywa?”. Jak ktoś jest głupi, to jego głupotę poznać po tym, że on sobie z niej nie zdaje sprawy, filozofują miłośnicy mądrości ci którzy mądrzy nie są ale chcą zostać madrymi.

„Mądry nie filozofuje i głupi też nie filozofuje.”

Filozofia polega na poszukiwaniu mądrości.

Kartezjusz w XVII w. To wyraził w słowach

„Każdy uważa że ma dosyć umysłu i dlatego on jest sprawiedliwie rozdawany”

 

Filozofia wzbogaca człowieka.

Filozofia umożliwia wydobywanie i uczy porządku czyli poszanowania dla innych.

 

Odmienność Platona i jego ucznia Arystotelesa.

 

Filozofia przybliża poglądy prawdziwe bo stara się pokazać gdzie tkwią przesądy. Jest to de facto mitologizacja. Cały proces powstawania filozofii to racjonalizacja mitów. Proces zdobywania wiedzy nigdy się nie kończy. Nauka nigdy nie natrafi na barierę taką żeby wszystko było już wiadoma.

Nie można prognozować przyszłości. Filozofia pierwotnie znaczyła tyle co nauka. Pierwszy podział pojawia się w średniowieczu gzie filozofia przeciwstawia się teologii.

 

Filozofię średniowiecza dzielimy na :

-         wszech objawiona teologia

-         wiedza nie oparta na objawieniu filozofii (nauka)

Brak granicy między nauką a filozofią pojawia się do dzisiaj mamy odczynienia z procesem rozumienia filozofii.

 

Co to jest filozofia jak ją interpretować wiąże się to z ważnym aspektem innych nauk z aspektem historycznym.

Filozofia jest nauką historyczną, myślenie historyczne sięga do korzeni i nakazuje samemu wszystko przemyśleć. Tomas Langan uważał że jeśli uzna się że filozofii tu nie ma to trzeba sięgnąć di jej korzeni, źródeł. Upływający czas zmienia perspektywę  postrzegania zdarzenia i postaci. Hanlich Liche na początku XX w. Uchodził za największego filozofa tamtych czasów.

Edmund Duser w 1916 wyjeżdża z Getyngi (z o środka filozoficzno-matematycznego) do Erenburga (uznany został za miernotę filozoficzną).

Dopiero w latach 60-tych XX w. Platon został odkryty ponownie został przedstawiony zupełnie inaczej niż ten pokazany w latach wcześniejszych opisany w historii.

Filozofia się ciągle aktualizuje inaczej niż inne nauki dlatego współczesna filozofia to rezultat dziejów ją poprzedzających, żadna filozofia nie powstaje z niczego.

W ramach filozofii współczesnej występują różne interpretacje z faktu aktualizujące Kanta tak mocno wpłynął na losy filozofii że nie wiele jest kierunków filozofii współczesnej , która nie odwołuje się do Kanta.

 

Dzielimy je na:

-         dyskusje z stanowiska Kantowskiego

-         opierające się na Kancie

 

 

 

 

 

 

 

 

Te które ją podejmują i modyfikują zwane są neokantyzmem. Dla tych samym problemów szuka się nowych rozwiązań lub je się zaprzecza.

Aktualność filozofii Kanta w ramach szkoły pojawiają się różne interpretacje Kanta, które będą ukazywać różnorodność tkwiącą w tym.

Wzrost postawy sceptycznej zwiększają się naukowe co wiąże się z świadomej historycznej relatywizacji

 

Kolejny proces to parabolizm filozofii współczesnej

-         proces funkcjonalnego różnicowania się filozofii (filozofia światopoglądowa), filozofia zawierająca wskazówki do kierowania życiem  (egzystencjalizm) odpowiada na okrucieństwa II wojny światowej (bycia autentycznym).

-         kierunki, które koncentrują się na teorii poznania (przynależna filozofii nie ma odpowiednika w żadnej innej nauce kryterium prawdziwości naszego poznania chce uzasadnić obiektywny charakter naszej wiedzy.

 

Człowiek nie tworzy praw on je tylko odkrywa (nie można znieść prawa ciążenia).

Pośród filozofii współczesnej odkrywa Ha ser (Haseł) w procesie ugruntowania naszej wiedzy koncentruje się na teorii poznania. Poznanie jest prawdziwe.

Odłamy filozofii (spór o relację między nauką a filozofią ciągle trwa).

Pozytywizm odmawia autonomii filozofii bo nie ma swego przedmiotu.

Uznają autonomię ale korzysta z rezultatów nauk szczegółowych.

 

2. Fazy w filozofii:

-         kryzys filozofii (czasy w których nie żyjemy są spokojne a czasy w których przyszło nam żyć są straszne)pojęcie kryzysu jest wpojone w człowieku

-         naukowa odmienność poglądów (normalny przypadek)

-         obrany punkt wyjścia filozofii lub metody myślenia są całkowicie różne (rozumieją swoje stanowisko ale nie mogą dość do porozumienia)

-         filozofowie się w prawdzie nie rozumieją ale istnieje między nimi coś co można nazwać związkiem intencji (żaden nie wie co myśli drugi ale wie tylko że próbuje on także odgadnąć, poznać zagadkę poznania bytu)

-         nie istnieje związek intencji (polega że nie rozumie się wypowiedzi innych i uznaje się  za zagadkowe to czym on się zajmuje)

 

Czynniki mające wpływ na filozofię współczesną:

-         rozwój nauk szczegółowych w drugiej połowie XIX w.

-         rozwój psychologii kolosalne znaczenie dla filozofii XX w. (istnienie sfery ducha dostęp po przez psychikę, odwoływanie się filozofii do psychologii jest nie uprawnionym błędem. Ludzka psychika nie ma wpływu na naukę.).

 

Człowiek pozostaje w relacji do otaczającego go świata w aktach uczuciowych w charakterze emocjonalnym z wyjątkiem poznania brak charakteru emocjonalnego.

W XX w. Rodzi się dyskusja o przedmiot i metodę filozofii.

Filozofia nie służy przeżywaniu jest obiektywną nauką w której jednak nie występują takie ścisłości jak w matematyce. Nie ma definicji która przedstawiła by całość filozofii.

Nie istnieje żaden swoisty przedmiot filozofii tylko zagadnienia filozoficzne. Różnica między naukami a filozofią występuje w sposobie patrzenia na dany przedmiot oraz metodą spojrzenia na rzeczywistość. Problemy filozofii są te same zmieniają tylko nazwę w wirtualnej rzeczywistości w modalności świata.

 

Filozofia jest naukę humanistyczną.

 

Historią filozofii może być historia ludzi zajmujących się filozofią albo historia problemów jakimi zajmowali się ludzie. Filozofia XX w. Wiąże się ze świadomością że minął czas systemów filozoficznych a mimo to pragnie się czasem zbudować system filozoficzny danej sprawy. Historia problemów filozoficznych zawiera tylko te postacie które coś wniosły do filozofii. Jest ona o wiele ciekawsza niż historia ludzi zajmujących się filozofią.

 

Filozofia dzieli się na:

-         starożytną

-         średniowiecza

-         nowożytną

-         współczesną

Trudno ustalić normy czasowe filozofi często się nakładają, nie ma konkretnych dat.

 

Koncepcja filozofii

-         klasyczna

-         pozytywistyczna

-         neopozytywistyczna i analityczna

-         racjonalistyczna

 

Przez długi czas dominował klasycyzm pozostałe koncepcje dotyczą ostatnich 150 lat.

Koncepcja klasyczna jest to wiedza o charakterze racjonalnym posiadająca własny przedmiot i odpowiednio wypracowane metody a dotyczące tego co konieczne w bycie i wyjaśniające byt w świetle ostatecznych uzasadnień. Dominowała do połowy XIX w., zakwestionowana została w II poł. XIX w., co wiąże się z ogromnym rozwojem nauk szczegółowych.

a)         wiedza o charakterze racjonalnym wiedza która jest intersubiektywnie komunikowalana i sprawdzalna (ktoś mooze sprawdzić jakiś fakt np. 2+2 = 4 jest to sprawdzalne, albo po prostu się to wie)

b)        posiada własny przedmiot przedmiotem filozofi jest cała rzeczywistość, w aspekcie całościowym

c)         metoda/y filozofia przypomina poszukiwanie, badamy ja (rzeczywistość) w odpowiednim nastawieniu, świadomość metody jest wtórna co do przedmiotu

d)        filozofia dotyczy tego co konieczne w bycie Arystoteles w każdym bycie wyróżnia podmiot zmian czyli substancję i wszystko, co te zmiany przynosi czyli przypadłośi

Elementy istoty:

-         filozofia zmierza do poznanie bytu czyli do tego co istnieje nie chodzi o faktyczność (rzeczywistość) filozofia zmierza do poznania wszystkiego w świetle ostatecznych uzasadnień

-         uzyskiwanie uzasadniania bytu nie są logiczne ale są to uzasadnienia optyczne

Filozofię nie interesują fakty. W świetle ostatecznych uzasadnień filozofia jest próbą dotarcia przy pomocy samego tylko rozumu do źródeł rzeczywistości. A zatem ograniczamy wiedzę, żeby zostawić miejsce na wiarę. Wiara i wiedza wzajemnie się wykluczają. Jeśli wiem to nie mogę przecież wierzyć, po co mam wierzyć skoro wiem. A jeśli nie wiem to mogę wierzyć. Wiedza nie może dotyczyć przyszłości,, ponieważ przyszłość możemy przewidywać.

 

Raport Klubu Rzymskiego z 76 r. dotyczył stany świata w 2000 r. wynikało z niego, że ludzi na świecie nie będzie, był zbyt pesymistyczny. To był poważny raport naukowy. Naukowiec na temat przyszłości ma nie wiele więcej do powiedzenia niż każdy przeciętny człowiek, może się posłużyć swoją wiedza, może prognozować ale i tak rzeczywistość przerasta wszystkie wyobrażenia. Jedyne co możemy poznawać to przeszłość.

Kiedy filozofia klasyczna mówi o owych ostatecznych uzasadnieniach to są to uzasadnienia rozumowe. Takie, do jakich można dotrzeć przy pomocy rozumu.

 

 

Koncepcja pozytywistyczna narobiła szkody dla całej filozofii. Zakwestionowała autonomiczny charakter filozofii. Stwierdziła że pochodzi ona od nauk szczegółowych gdyż nie ma swego przedmiotu a jej rola sprowadza się do syntetyzowania rezultatów nauk szczegółowych kierując się naczelną ideą ewolucji i postępu. Ma dawać ogólny pogląd na rzeczywistość i nie można jej było studiować jako nauki autonomicznej.

Filozofia pozytywistyczna kwestionuje również fakt istnienia rzeczywistości niejawnej. „Znamy tylko fakty” daje to w oparciu o rezultaty nauk szczegółowych ogólny obraz świata, pogląd na świat i jednocześnie jego poznanie. Konsekwencje tej koncepcji są ogromne, zmienia cały dotychczasowy obraz filozofii, ograniczając wyraźnie rzeczywistość, zmienia rolę filozofii w życiu, każe jej syntetyzować rezultaty nauk szczegółowych, zmienia nasz stosunek do wiedzy, aspekt psychologiczny wiedzy. Cała filozofia XX w. będzie się wiązała z antypsychologizmem – przywróceniem właściwego miejsca filozofii klasycznej.

 

Współcześnie filozofia to uzasadnienie koncepcji klasycznej.

 

Koncepcja neopozytywistyczna i analityczna wiąże się z pozytywizmem i nazwana jest pozytywizmem logicznym  (logiczna analiza języka naukowego przy okazji i potocznego).

 

Przedmiotem klasycznej filozofii jest byt- rzeczy w tej rzeczywistości. Zajmuje się strukturą i rolą ludzkiej wiedzy (wiedza to duch zobiektywizowany żyjący  w bibliotekach my nie tworzymy wiedzy ona jest odtwórcza („O cesarzu Kennedy”).

 

Wszystkie koncepcje irracjonalistyczne czyli nie posiadające racjonalnych elementów wskazują nie uchwytne dla człowieka z pogranicza wiedzy, sztuki i kultury przeżywanie rzeczywistości. Wartościująca podstawa wobec świata.

Filozofia dialogu stwierdza „ trzeba znać się na wszystkim ale nie do końca podchodzić do rzeczywistości bez strefowo”.

Platon uważa że filozofia powinna wejść w kontakt z istotą rzeczy a nie tonąć w świecie zjawisk które powstają i giną.

Ujęcie istoty rzeczy a nie zjawisk. Chodzi o poznanie bytu wiecznego a nie o to co się kiedyś staje i ginie ogóle mądrość polega na dociekaniu przyczyn zjawisk.

Jeżeli jest jakaś rzeczywistość wieczna nie zmierzona i oddziela od materii to należy do nauki teoretycznej. Słusznie też nazywa się filozofię nauką o prawdzie. Ludzie z natury dążą do poznania.

 

Stróżowski jest klasykiem i podał definicję filozofii.

Filozofia to nauka usiłująca dociekać tego co najbardziej podstawowe, fundamentalne, zasadnicze w rzeczywistości. Filozofia starożytna ogranicza czasowo, terytorialnie i językowo. Filozofia grecka powstała jako pierwsza żaden inny naród w tym czasie nie stworzył filozofii (filozofia chińska i japońska powstała w ścisłym związku z religią ) grecka filozofia jest areligijna nie ma związku z religią. Rzymianie pielęgnowali filozofię grecką ale nic nie wnieśli do niej nowego.

Filozofia grecka w czasie sięga 7 w. przed narodzeniem Chrystusa i trwa do 3 w n. e. (data umowna). Charakteryzuje się:

a)     niezależnością od myśli religijnej różni się wyraźnie od średniowiecza. Nie dotyczy to ostatniego okresu filozofii greckiej zwanej neoplatońską gdzie można dostrzec ścisły związek wiary i filozofii.

b)     okres platoński stara się wyjaśnić zagadki tego świata oraz człowieka

c)     jest to filozofia dążąca do ładu i harmonii (kosmos- ład i porządek)

d)     świat pojęty jako wieczny świadczy że myśliciele greccy nie znają pojęcia stworzenia (jak w chrześcijaństwie). Świat był wieczny stąd procesy w świecie są procesami wiecznego powstawania i rozkładu, ujawnia trzy elementy:

-         rozmaitość (osobliwość)

-         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin