„ Bonduelle – Polska” Sp. z o.o.
Przygotowały:
Małgorzata Urbaniak
Emilia Scisławska
Magdalena Madurajska
Natalia Andrusiak
Lucyna Donorowicz
BYDGOSZCZ 2006
SPIS TREŚCI
Celem niniejszego planu marketingowego jest bezpośrednie ułatwienie właścicielom firmy Bonduelle –Polska, efektywnego nią zarządzania w bieżącym 2006 roku.
Obecna sytuacja ekonomiczna firmy jest bardzo bobra, osiąga zyski. Niewątpliwym atutem firmy jest oferowanie szerokiej gamy produktów pod światową marką Bonduelle produkowanych w Polsce, jak również importowanych w ramach koncernu, cechujących się doskonałą jakością. Do atutów firmy należy zaliczyć również doskonałą dystrybucję, wyszkoloną i fachową kadrę menedżerską oraz załogę. Progresję sprzedaży utrudnia sezonowość produkcji, wysokie koszty ponoszone z tytułu składowania towarów na składach zewnętrznych.
Głównym celem firmy Bonduelle – Polska jest utrzymanie pozycji lidera na rynku sprzedaży produktów konserwowych, wzrost tonażowy sprzedaży i związany z nim wzrost przychodów finansowych ze sprzedaży. Osiągnięcie tego celu ma ułatwić planowana promocja reklamowa w TV o zasięgu ogólnokrajowym. W okresie promowania produktów firma wprowadzi na rynek nowy produkt „Mieszankę Hawajską”, bezpośrednio związane z reklamowanym groszkiem i kukurydzą, które to produkty są składnikami nowej mieszanki.
W dalszych planach firmy znajduje się ekspansja sprzedaży mrożonek detalicznych. Jednakże jest to związane z kolosalną inwestycją w postaci rozbudowy chłodni – radykalne zmniejszenie kosztów składowania zewnętrznego oraz inwestycji towarzyszących. Zakończenie planowane jest w sierpniu 2006 roku.
Plan marketingowy opiera się na danych historycznych z lat ubiegłych w głównej mierze wykorzystano wyniki osiągnięte w 2004 roku.
Wszelkie odchylenia od planu mogą mieć charakter losowy oraz mogą wymagać odpowiednich działań korekcyjnych.
2. Podstawowe informacje:
Biuro Handlowe
- nazwa:
„Bonduelle – Polska” Sp. z o.o.
-adres:
ul. Puławska 303
02-785 Warszawa
-Zarząd:
Roman Czernicki – Dyrektor Generalny
tel. (022) 5494100
fax. (022) 5494102
e’mail rczernicki@bonduelle.com
Zakład produkcyjny
-nazwa:
“Bonduelle – Polska” Sp. z o.o.
ul. Kilińskiego 11
88-140 Gniewkowo
- Zarząd:
Mieczysław Sekuła _ Dyrektor
tel. (052) 3543300
fax. (052) 3543333
e’mail msekula@bonduelle.com
- KRS 0000034430
- REGON 01555353
- NIP 526-021-52-43
- EKD 1533
- Forma własności - prywatna
3. Charakterystyka firmy.
Początek działalności firmy Bonduelle związany jest z powstaniem pierwszej fabryki w 1926 roku w miejscowości Renescure, niedaleko Lille na północy Francji. Jej założycielami byli Pierre i Benoit Bonduelle, którzy zapoczątkowali produkcję konserw warzywnych.
Dziś Bonduelle, to światowy specjalista w domenie warzyw konserwowych, mrożonych i świeżych, przetworzonych jako mieszanki wieloskładnikowe, mono produkty, zupy, dania gotowe i wstępnie przyrządzone. Produkty te wytwarzane są w marce Bonduelle, Cassegrain, Marie Thumas, Frudesa, Cielo e Czampo, Ortobell oraz Michel Caugant. Marki te pozostały po wykupieniu bądź przejęciu tych firm.
Produkty Bonduelle przeznaczone są dla klienta indywidualnego i gastronomii a minimalna ich część trafia dla przemysłu.
Misją Bonduelle jest:
- dostarczenie konsumentowi warzywa o najwyższej jakości;
- warzywa, które zachowują naturalny smak i wartości odżywcze;
- warzywa gwarantujące dobre samopoczucie;
- warzywa będące nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia.
Kilka dat z historii koncernu Bonduelle.
1926 – powstanie firmy (fabryki) w Renescure;
1947 – powstanie marki Bonduelle;
1963 – 1975 – wykupienie fabryk konserw we Francji; eksport pierwszych konserw
- powstanie filii poza granicami Francji (Niemcy, Włochy, Wielka Brytania);
1968 – produkcja pierwszych warzyw mrożonych;
1976 – 1989 – dalszy rozwój koncernu:
- promowanie marki Bonduelle, Marie Thumas, Cassegrain;
- zdobywanie owych rynków (Holandia, Belgia, Dania, Portugalia);
1991-1992- wejście na rynki Europy Centralnej i Wschodniej (Czechy, Polska, Węgry, Słowacja)
1994 - utworzenie komórki PECO z siedzibą we Wiedniu odpowiedzialnej za rozwój w krajach Europy Centralnej i Wschodniej
- wejście na rynki Rosji i Ameryki Południowej;
1997 – powstanie sektora warzyw świeżych;
1998 – wprowadzenie koncernu na giełdę paryską;
2001 – budowa fabryki na Ukrainie;
2002 – budowa drugiej fabryki na Węgrzech;
2003 – przejęcie firmy Vita w Niemczech.
Koncern Bonduelle dzisiaj to:
- obrót 1.259 mln EURO z czego 52,5% uzyskane poza granicami Francji;
- 48 filii i przedstawicielstw w 19 krajach, w tym 25 fabryk;
- 4508 pracowników, z tego 31% poza Francją;
- ponad 30% udziałów w rynku warzyw konserwowych w Europie i 11% w rynku warzyw mrożonych;
- produkty Bonduelle obecne w 80 krajach Świata.
Polska filia koncernu Bonduelle powstała w 1992 roku. Początkowo spółka w Polsce zajmowała się działalnością handlową. Sprzedawano produkty sprowadzane z Francji. W roku 1995 Zarząd koncernu podjął decyzję o kupnie fabryki produkującej warzywa na terenie polski. Wybrano zakład produkcyjny w Gniewkowie, który należał do zadłużonej spółki „Agrofroz”. Fabryka ta dysponowała zapleczem technicznym do produkcji konserw, mrożonek oraz własnymi magazynami. W regionie usytuowana jest baza surowcowa. Bonduelle na stałe współpracuje z 200 plantatorami. W ramach zawartego kontraktu, specjaliści Bonduelle nadzorują pola uprawowe określając rodzaje odmian, nasion, środki agrotechniczne, kontrolują stan upraw, ustalają terminy zbiorów. Wszystkie te działania mają na celu pozyskanie surowca o najwyższej jakości. Do szczególnych osiągnięć agronomów Bonduelle Polska należą: brokuły, zielony kalafior, groszek ekstra drobny.
Najważniejsze wydarzenia w działalności Bonduelle Polska.
VII 1992 – rozpoczęcie działalności na rynku polskim;
VIII 1992 – przyjazd pierwszej ciężarówki z produktami Bonduelle Francja i ich sprzedaż;
X 1992 – pierwsza prezentacja firmy na targach Polagra;
XII 1992 – sprzedano 300 ton produktów; stan zatrudnienia 2 osoby;
1994 – wynajęcie fabryki Agrofroz w Gniewkowie’
1995 – wykupienie fabryki w Gniewkowie:
- pierwsza kampania rolnicza Bonduelle Polska
- powołanie pełnej ekipy handlowej
- promowanie marki Bonduelle;
1996 – pierwsza w Polsce reklama w TV warzyw w puszce – motyw „Deszczowa piosenka”
Bonduelle Polska dzisiaj to:
- lider w konserwach warzywnych – 42% udziału rynku;
- numer 2 w mrożonkach;
- numer 1 w gastronomii;
- dobra pozycja w krajach WNP;
- opanowanie rynków nadbałtyckich i bałkańskich;
- 28 pracowników w biurze handlowym w Warszawie i 52 pracowników siły sprzedaży w terenie;
...
Karaluszek78