Krąg tematyczny 2 XII(1).doc

(110 KB) Pobierz

Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają

66. Piernikowe ciasteczka

 

Zapis w dzienniku:

I. „Babka kręcona” – zabawa ruchowa, naśladowanie ruchów wykonywanych przy pieczeniu ciasta. „Co nam będzie potrzebne?” – przygotowanie produktów i sprzętów potrzebnych do upieczenia ciasta na pierniczki oraz zaplanowanie kolejności czynności.

II. „Piernikowe ozdoby” – wspólne przygotowanie, wyrabianie ciasta, wałkowanie, wycinanie i pieczenie pierniczków na choinkę.

III. „Zanieś podwieczorek” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi. „Uwaga, hasło!” – zabawa ruchowa.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

 

·        naśladuję ruchem czynności przygotowywania ciasta,

·        wymieniam produkty potrzebne do przygotowania ciasta piernikowego,

·        biorę udział w pieczeniu ciasteczek,

·        postępuję ściśle według podanego przepisu,

·        przestrzegam zasad higieny podczas pieczenia ciasteczek,

·        sprawnie się poruszam,

·        odpowiednio reaguję na hasło i przerwę w muzyce.

 

Przebieg dnia:

 

I.      Zajęcia poranne

·         „Babka kręcona” – zabawa ruchowa. Nauczyciel rozkłada obręcze gimnastyczne na dywanie (dla każdego dziecka po jednej). Wyjaśnia, że w zabawie obręcze to miski, gdzie będzie ucierane ciasto. Na umówiony znak dzieci zamieniają się w drewniane łyżki i biegają wewnątrz obręczy, przy samym jej brzegu, w jedną i drugą stronę. Następnie nauczyciel zabiera połowę obręczy, a dzieci wchodzą do pozostałych po dwoje. Teraz zamieniają się w małe roboty kuchenne i naśladują poruszające się w misce końcówki. Kręcą się naprzemiennie w jedną i drugą stronę (wiatraczki).

Nauczyciel tempo zabawy reguluje uderzeniami tamburyna.

 

obręcze gimnastyczne, tamburyn

 

·        „Co nam będzie potrzebne?” – przygotowanie i prezentacja produktów i akcesoriów potrzebnych do pieczenia świątecznych ciasteczek – pierników. Nauczyciel gromadzi w widocznym miejscu sali wszystkie potrzebne produkty i akcesoria. Prezentując każdy produkt i rzecz z osobna, pyta dzieci, czy je znają. Dokładnie omawia wygląd, konsystencję, zapach i zastosowanie. Zachęca dzieci do dotykania, wąchania i dzielenia się z innymi swoimi odczuciami. Nauczyciel umożliwia chętnym dzieciom dzielenie się wiedzą i doświadczeniem związanym z pieczeniem ciast. Wyjaśnia, co będą robić z zebranych produktów, demonstruje działanie akcesoriów (robota kuchennego oraz zestawu do ręcznego ucierania).

 

duże naczynie do wyrabiania ciasta (miska, makutra), drewniana łyżka, robot kuchenny, mąka, miód, cukier, masło, jajka, proszek do pieczenia, przyprawa korzenna do piernika, migdały, stolnica, wałek do ciasta, papier pergaminowy, foremki do wycinania ciastek

 

Uwaga! W przerwie między zajęciami porannymi i głównymi należy rozgrzać na patelni cukier. Gdy nabierze brązowej barwy zalać wodą, dodać miód, zagotować, dodać przyprawy i wystudzić do temperatury 20 stopni Celsjusza.

II. Zajęcia główne

·        „Piernikowe ciasteczka” – wspólne przygotowanie, wyrabianie ciasta, wałkowanie, wycinanie i pieczenie pierniczków na choinkę. Do przeprowadzenia tych zajęć warto nieco przemeblować salę – zsunąć wszystkie stoły, tworząc jedno duże stanowisko pracy oraz zaprosić do pomocy innych dorosłych (personel techniczny, chętnych rodziców). Pracę należy zaplanować w kilkuosobowych zespołach, każdy pod nadzorem dorosłego opiekuna-koordynatora działań.

Przed przystąpieniem do przygotowania ciasta należy zadbać o maksimum higieny: umyć ręce, upiąć długie lub niesforne włosy oraz zabezpieczyć ubrania przed zabrudzeniem.

Do dużej miski wsypać mąkę, do niej dodać wystudzony miód z przyprawami, masło, jajka i proszek do pieczenia. Zagnieść ścisłe ciasto. Należy dołożyć wszelkich starań, aby każdemu dziecku zapewnić możliwość gniecenia ciasta.

Podzielić ciasto na kilka kawałków, rozdać dorosłym opiekunom. Rozwałkować na stolnicy (zabezpieczonym blacie) na grubość ok. 5 mm. Wycinać pierniczki foremkami o różnych kształtach. Część pierniczków przybrać migdałami. Układać gotowe pierniczki na posmarowanym masłem papierze do pieczenia.

Pieczenie należy powierzyć pracownikom kuchni. Można, jeśli istnieje taka możliwoś

, z zachowaniem wszystkich środków bezpieczeństwa przyjrzeć się ciasteczkom w trakcie pieczenia.

Upieczone pozostawić do ostygnięcia i późniejszych działań w kolejnych dniach.

 

Ciasto piernikowe (proporcje):

1 kg mąki pszennej

400 g miodu pszczelego

400 g cukru

100 g masła

2 jajka

15 g proszku do pieczenia

20 g przyprawy do piernika

 

mąka, miód, cukier, masło, jajka, proszek do pieczenia, przyprawa korzenna do piernika, migdały, stolnica, wałek do ciasta, papier pergaminowy, foremki do wycinania ciastek

 

 

III. Zajęcia popołudniowe

·        Zanieś podwieczorek” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.

Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna grupa to kelnerzy, którzy otrzymują tacę ze śniadaniem (krążek z woreczkiem lub klockiem). Kelnerzy stoją obok siebie w szeregu, po jednej stronie sali. Naprzeciwko każdego kelnera stoi w odległości 5 lub 6 kroków jedno dziecko – gość. Kelnerzy niosą tace ze śniadaniem gościom, po czym wracają na miejsce. Następuje zmiana ról.

 

woreczki, krążki gimnastyczne, klocki, tace

 

·        „Uwaga, hasło!” – zabawa ruchowa. Dzieci przy muzyce poruszają się krokiem marszowym po całej sali. Na przerwę w muzyce i odpowiednie hasło dzieci reagują w umówiony sposób, np.:

Stop! – stają w pozycji na baczność,

Hop! – wyskakują w górę,

Bęc! – kucają,

Pary! – tworzą pary i ustawiają się w kółkach,

Koło! – ustawiają się w kole.

 

Lub:

Dzieci swobodnie maszerują po całej sali. Podczas przerwy w muzyce, dzieci przyjmują dowolną pozycję (figurę). Na przerwę w muzyce i hasło: pary dzieci sprawnie tworzą pary, podając sobie obie ręce. Przerwa w muzyce i hasło: koło jest sygnałem do ustawienia się w dużym kole wiązanym.

 

CD Utwory… cz. 1 – „Marsz” P. Czajkowskiego (nr 11)

 

67. Tropem odkurzacza i ściereczki

 

Zapis w dzienniku:

 

I.       „Mam chusteczkę haftowaną” – zabawa ruchowa w kole, ze śpiewem. „Sprzęt do sprzątania” – oglądanie przedmiotów i akcesoriów służących do sprzątania, omówienie ich wyglądu i przeznaczenia.

II.    „Sprzątamy wszyscy razem” – oglądanie ilustracji w „Książce”, rozmowa na temat porządków. „Pomocnicy” – rozmowa z dziećmi na temat zakresu pomocy w porządkach przedświątecznych, jakiej mogą udzielić dorosłym.

„Pucu, pucu” – nauka piosenki.

III. „Czyste czy brudne?” – nauczyciel prezentuje różne, czyste lub brudne przedmioty, a zadaniem dzieci jest zdecydować, czy są do czyszczenia i jak należy to zrobić (talerzyk, serweta, klocki, książki).

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

 

·        śpiewam i maszeruję po obwodzie koła,

·        wymieniam urządzenia i środki służące do utrzymania czystości, opisuję ich wygląd,

·        uważnie przyglądam się ilustracjom,

·        wymieniam, co trzeba zrobić, aby uporządkować dom,

·        wyjaśniam, jak potrafię pomóc domownikom,

·        poznaję słowa i melodię piosenki,

·        śpiewam piosenkę z całą grupą,

·        wskazuję brudne przedmioty i wyjaśniam, jak należy je wyczyścić.

 

Przebieg dnia:

 

I. Zajęcia poranne

·        „Mam chusteczkę haftowaną” – zabawa ruchowa w kole, ze śpiewem.

 

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,
kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi.
Tego kocham, tego lubię, tego pocałuję,
a chusteczkę haftowaną... (imię) podaruję.

 

Podczas śpiewania piosenki w środku kółka spaceruje jedno z dzieci z chusteczką w dłoni. Gdy piosenka zbliża się do końca, dziecko, które trzyma chusteczkę, podaje ją wybranej osobie. Para rozkłada chusteczkę na podłodze, klęka na niej i daje sobie buziaka.
Następnie wybrana osoba wchodzi do środka koła, osoba wcześniej wybierająca dołącza do dzieci tańczących w kółku. Dzieci ponownie śpiewają piosenkę i zabawa toczy się dalej.

 

W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005, s. 31, chusteczka (najlepiej bawełniana)

 

·        „Sprzęt do sprzątania” – oglądanie przedmiotów i akcesoriów służących do sprzątania, omówienie wyglądu i przeznaczenia.

Nauczyciel gromadzi w widocznym miejscu sali sprzęt potrzebny do sprzątania. Prezentując kolejno każdą rzecz, pyta dzieci, czy ją znają. Czy wiedzą, do czego służy? Czy znają jej przeznaczenie oraz sposoby korzystania z niej?

Dzieci zachęcone przez nauczyciela dokładnie oglądają, omawiają i porównują wygląd akcesoriów do sprzątania między sobą oraz do innych znanych przedmiotów z życia codziennego.

 

odkurzacz, mop z wiadrem, mokre chusteczki, ściereczki z mikrofibry, szufelka i szczotka do zamiatania, szczotka z piór do kurzu, gąbki do zmywania, papierowe ręczniki itp.

 

 

II. Zajęcia główne

·        „Sprzątamy wszyscy razem” – oglądanie ilustracji w „Książce”, rozmowa na temat porządków. Dzieci zgromadzone na dywanie siedzą w wygodnej pozycji i oglądają razem z nauczycielem rozkładówkę w „Książce”. Każdy ma przed sobą rozłożoną książkę i swobodnie przekłada kartkę po kartce, oglądając i omawiając poszczególne obrazki.

Nauczyciel odczytuje dzieciom polecenia z „Książki”:

Pokazuj i nazywaj to, co przedstawia obrazek:

kot siedzi na oknie i patrzy na rozrzucone klocki,

mama niesie pudełko z bombkami,

dziewczynka odkurza obraz,

chłopiec odkurza dywan,

pies przygląda się, jak chłopiec pracuje,

babcia zajmuje się kwiatami,

inny chłopiec sprząta zabawki.

Opowiadaj dalej…

Na obrazkach przedstawione jest wielkie sprzątanie. Porozmawiajmy o tym, jak pomagacie w domu.

 

„Książka” s. 32–33

 

·        „Pomocnicy” – rozmowa z dziećmi na temat zakresu pomocy w porządkach przedświątecznych. Nauczyciel zachęca dzieci do mówienia o zwyczajach panujących w ich domach podczas sprzątania. Kto jaki ma przydział obowiązków, np. kto zajmuje się odkurzaniem, a kto układaniem zabawek? Jaki wkład we wspólne sprzątanie wnoszą same dzieci?

 

·        „Pucu, pucu” – nauka piosenki. Dzieci słuchają piosenki, wspólnie omawiają jej treść i nastrój. Podczas ponownego słuchania dzieci spontanicznie włączają się do śpiewu. Ćwiczenie oddechowe „Baloniki” – dzieci leżą na plecach z rękoma położonymi na przeponie. Na znak nauczyciela robią głęboki, dość szybki wdech, a następnie długi wydech na głosce „s”.

 

CD Piosenki i zabawy cz. 1 – „Pucu, pucu” (nr 23)

 

III. Zajęcia popołudniowe

·        „Czyste czy brudne?” – nauczyciel prezentuje różne przedmioty, czyste lub brudne, a zadaniem dzieci jest zdecydować, czy wymagają czyszczenia i jak należy to zrobić. Nauczyciel gromadzi dzieci przy sobie (lub w kole, w rzędach – dowolnie). Prezentuje im zgromadzone przedmioty. Zadaniem dzieci jest zdecydować, czy widziany przedmiot jest czysty, czy wymaga czyszczenia, a jeśli tak, to jakiego. Np. klocki – mycie, obrus – pranie, książki – odkurzanie, talerze – zmywanie itp.

 

talerzyk, serweta, klocki, książki itp.

 

68. Mieszkańcy zakurzonej krainy

 

Zapis w dzienniku:

 

I.       „Wycieramy kurze” – zabawa naśladowcza, pochylanie się i wspinanie na palce. „Porządki przedświąteczne w sali” – układanie zabawek na półkach.

II.    „Co tak hałasuje?” – zagadki słuchowe, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez urządzenia domowe. „Naśladujemy głosy” – ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie dźwięków wydawanych przez urządzenia domowe, ćwiczenia wymowy. „Kurz a kysz!” – rozmowa na temat kurzu i zagrożeń, jakie powoduje (alergie, choroby).

III. „Przedświąteczne porządki” – historyjka obrazkowa z „Wycinanek-składanek”. „Średnio głośno” – zabawa rytmiczna.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

 

·        naśladuję codzienne czynności,

·        aktywnie włączam się w porządki przedświąteczne,

·        rozpoznaję odgłosy urządzeń domowych,

·        naśladuję dźwięki wydawane przez pralkę, odkurzacz, zmywarkę,

·        wiem, jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą brud w moim otoczeniu,

·        opowiadam historyjkę obrazkową,

·        rytmicznie mówię tekst ze zmianami dynamiki.

 

Przebieg dnia:

 

I. Zajęcia poranne

·        „Wycieramy kurze” – zabawa naśladowcza, pochylanie się i wspinanie na palce. Dzieci w rozsypce wolno poruszają się po sali. Ruchami naśladują czynność wycierania kurzu. Słysząc polecenia nauczyciela:

Odkurzamy podłogę! – schylają się nisko,

Odkurzamy lampę pod sufitem! – wznoszą się na palce.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin