cz.2 - Pierwsze kroki w Wirtualnym świecie.pdf

(769 KB) Pobierz
Magazyn-Podstawy.p65
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
Elementarz Internetu
Czêœæ II: pierwsze kroki w wirtualnym œwiecie
W poprzednim, pierwszym odcinku Elementarza, poznaliœmy
sposoby dostêpu do Internetu, aktualne oferty providerów, ceny
itd. Dowiedzieliœmy siê, ¿e w Polsce nie mo¿na uzyskaæ dostêpu
do sieci tak ³atwo, jak by siê chcia³o, poniewa¿ zale¿y to w du¿ej
mierze od miejsca zamieszkania (wyj¹tek stanowi dostêp dial-up,
ale do tego trzeba mieæ telefon, a z tym te¿ bywa ró¿nie). Mimo to
mamy nadziejê, ¿e wiêkszoœci Czytelników po tamtej lekturze uda³o
siê wreszcie „wejœæ” do sieci. Pora wiêc zacz¹æ z niej korzystaæ.
2
Co to jest domena internetowa?
Z adresem symbolicznym œciœle zwi¹zane jest pojêcie domeny interneto-
wej. Mówi¹c najproœciej, domena to nazwa jednoznacznie identyfikuj¹-
ca dane zasoby w Internecie, trzon g³ówny adresu symbolicznego. Przy-
k³adowo, w adresie www.polska.pl domen¹ jest polska.pl. Na koñcu ka¿de-
go adresu domenowego wystêpuje cz³on 2- lub 3-literowy (niedawno
zaczê³y te¿ pojawiaæ siê cz³ony 4-literowe – patrz dalej). S¹ to tzw. do-
meny najwy¿szego poziomu (TLD – Top Level Domain) stanowi¹ce ozna-
czenie kraju. Zosta³y one przyjête odgórnie i nie ma mo¿liwoœci ich zmia-
ny. Polska to .pl, Francja – .fr, Rosja – .ru itd. dla wszystkich pañstw
œwiata. Istnieje te¿ oznaczenie dla Stanów Zjednoczonych – .us, ale jest
praktycznie nie u¿ywane, poniewa¿ kraj ten, z racji tego, ¿e to w³aœnie
w nim wymyœlono Internet, „nie ma obowi¹zku” stosowania oznaczenia
narodowego. W zwi¹zku z tym amerykañskie adresy domenowe koñcz¹
siê na cz³onach 3-literowych, tzw. domenach generycznych. Równie¿
i one zosta³y z góry œciœle okreœlone, jeszcze w momencie powstawania
Internetu, i mog¹ byæ tylko nastêpuj¹ce:
.com – firmy komercyjne,
.edu – instytucje edukacyjne i naukowe, np. szko³y i uczelnie,
.gov – instytucje rz¹dowe,
.mil – instytucje wojskowe,
.net – operatorzy sieci, np. dostawcy us³ug internetowych,
.org – organizacje niekomercyjne, np. fundacje, stowarzyszenia,
.int – instytucje miêdzynarodowe, np. NATO.
T eoretycznie mo¿na sobie serfowaæ po Internecie bez ¿adnej dodat-
kowej wiedzy. Jednak w ten sposób mo¿emy siê naraziæ na liczne
niemi³e niespodzianki w postaci np. z³apania wirusa, „wycieku”
poufnych danych z komputera, czy choæby wyœmiania w grupach dysku-
syjnych tylko z powodu braku doœwiadczenia. Nie wspominaj¹c o tym,
¿e bez znajomoœci podstawowych mechanizmów funkcjonowania sieci
mo¿emy np. spêdziæ d³ugie godziny na poszukiwaniu czegoœ, co znaleŸ-
libyœmy od razu, gdybyœmy wiedzieli gdzie lub jak szukaæ.
Nie mamy tu zamiaru zanudzaæ Czytelnika zbêdnymi informacji, po-
niewa¿ zdajemy sobie sprawê, ¿e ka¿dy kto w³aœnie zdoby³ dostêp do
Internetu a¿ pali siê, by rozpocz¹æ serfowanie. Ale nawet na pocz¹tko-
wym etapie korzystania z sieci pewne informacje s¹ niezbêdne – przed-
stawimy je tu w postaci „wiedzy w pigu³ce”, czyli maksymalnie du¿o
w minimalnej objêtoœci. Nie unikniemy przez to lekkiego chaosu, ale nie
ma obawy – to, czego nie wyjaœnimy do koñca teraz, zostanie dok³adnie
opisane w nastêpnych wydaniach Elementarza. Teraz najwa¿niejsze jest,
by Czytelnik mo¿liwie szybko zdoby³ podstawow¹ wiedzê w mo¿liwie
szerokim zakresie, natomiast na szczegó³y przyjdzie czas póŸniej.
1
Jak te komputery siê rozpoznaj¹?
Jeœli wiêc mamy do czynienia z adresem www.fuw.edu.pl, to bêdzie
to jakaœ instytucja edukacyjna (w tym wypadku Uniwersytet Warszaw-
ski, Wydzia³ Fizyki), a jeœli z adresem www.nasa.gov, to bêdzie to insty-
tucja rz¹dowa (NASA) dzia³aj¹ca na terenie USA (poniewa¿ nie ma
w domenie 2-literowego oznaczenia kraju).
W przypadku domen .com, .net i .org œcis³y podzia³ na USA i inne kraje
ju¿ dawno przesta³ obowi¹zywaæ. Polskie firmy czy osoby prywatne mog¹
wiêc mieæ domeny np. mojafirma.com (zamiast mojafirma.com.pl) lub
fundacja.org (zamiast fundacja.org.pl). Niedawno wprowadzono kilka no-
wych domen generycznych, maj¹cych uporz¹dkowaæ Internet, a przede
wszystkim „odci¹¿yæ” najbardziej popularn¹ domenê .com:
.aero – instytucje i organizacje zwi¹zane z lotnictwem,
.biz – generalnie dla biznesu,
.coop – spó³dzielnie,
.info – dowolne zasoby o charakterze informacyjnym,
.museum – dla muzeów,
.name – dla osób prywatnych,
.pro – dla osób wykonuj¹cych wolne zawody, jednak nie spotka³y siê
one jak dot¹d z entuzjastycznym przyjêciem. Byæ mo¿e ludziom
w zupe³noœci wystarcza siedem „dawnych”, ale powszechnie rozpo-
znawanych domen generycznych.
No w³aœnie, to dobre pytanie. W Internecie s¹ miliony komputerów,
a mimo to ka¿da przes³ana informacja trafia dok³adnie tam gdzie powin-
na. Jak to siê dzieje? Jak w ka¿dej sieci komputerowej, tak i w Internecie
ka¿dy komputer ma przypisany unikalny adres. Absolutnie wykluczone
jest posiadanie tego samego adresu przez dwa lub wiêcej komputerów.
Wystêpuj¹ dwa rodzaje adresów: IP oraz symboliczny (zwany te¿
domenowym lub literowym), z tym ¿e ten drugi zosta³ wprowadzony
tylko po to, aby u³atwiæ ludziom ¿ycie. Innymi s³owy, adres IP (Internet
Protocol – patrz s³owniczek) musi mieæ i ma ka¿dy komputer pod³¹czo-
ny do Internetu, natomiast adres symboliczny mo¿e mieæ, ale niekoniecz-
nie. Obydwa adresy s¹ ze sob¹ œciœle powi¹zane, dziêki tzw. systemowi
DNS, i wskazuj¹ na ten sam komputer. Naj³atwiej wyjaœniæ to w prakty-
ce. Adres IP wygl¹da tak: 213.72.154.16 (zawsze s¹ cztery cz³ony prze-
dzielone kropkami, maksymalna wartoœæ ka¿dego cz³onu nie mo¿e prze-
kroczyæ 255). Natomiast adres symboliczny wygl¹da tak: www.polska.pl
Widaæ teraz, po co wprowadzono adresy symboliczne – ¿eby ludziom
by³o je ³atwiej zapamiêtaæ. Zamiast obci¹¿aæ pamiêæ szeregiem nic nie
znacz¹cych cyferek, wystarczy zapamiêtaæ konkretne s³owo. Oczywi-
œcie, gdy wpisujemy w przegl¹darce internetowej adres www.polska.pl,
tak naprawdê ³¹czymy siê z adresem IP, tylko tego nie widaæ (adres
www.polska.pl jest automatycznie t³umaczony przez system DNS na
odpowiadaj¹ce mu cyferki). Nie mo¿na mieæ dowolnie wymyœlonego
adresu symbolicznego, np. hej.to.ja.józek.kowalski, obowi¹zuj¹ tu pew-
ne regu³y, o których napisano dalej.
W Wielkiej Brytanii i paru innych krajach wystêpuj¹ jeszcze domeny
generyczne 2-literowe: zamiast .com.uk jest .co.uk, a zamiast edu.uk jest
ac.uk (od ang. acknowledge), natomiast w Polsce i Niemczech stosowa-
no dawniej domeny regionalne (stosowane s¹ do dziœ, ale ich popular-
noœæ spada), np. waw.pl (Warszawa), krakow.pl, gda.pl (Gdañsk), wroc.pl
(Wroc³aw) itd.
50
INTERNET.kwiecieñ.2004
7839900.051.png 7839900.052.png 7839900.053.png 7839900.054.png 7839900.001.png 7839900.002.png 7839900.003.png 7839900.004.png
WARSZTAT
PROGRAMY
MAGAZYN
FIRMA
Z OK£ADKI
NEWSY
NA CD
podstawy
3
Co to jest DNS?
4
Dwa podstawowe pojêcia: serwer i klient
Jak wspomniano wy¿ej, ka¿dy adres symboliczny, czyli domenowy, któ-
ry wpisujemy np. w przegl¹darce w celu po³¹czenia siê ze stron¹ WWW,
musi zostaæ przet³umaczony na odpowiadaj¹cy mu ci¹g cyfr. Zajmuje siê
tym specjalny system DNS (Domain Name System).
W Internecie na ka¿dym kroku spotkamy siê z pojêciami „serwer”
i „klient”. Serwer to komputer z odpowiednim oprogramowaniem, który
udostêpnia jakieœ us³ugi. Klient natomiast to komputer, równie¿ z odpo-
wiednim oprogramowaniem, który z tych us³ug korzysta.
Komputer typowego internauty, np. osoby, która ³¹czy siê z Interne-
tem za pomoc¹ modemu dial-up, pe³ni oczywiœcie rolê klienta. Wszyst-
kie zainstalowane na nim programy – przegl¹darka WWW, program pocz-
towy, komunikator itp. – s¹ programami-klientami. £¹cz¹ siê one z pro-
gramami-serwerami, które na ¿¹danie przysy³aj¹ ró¿nego rodzaju dane.
Przyk³adowo, gdy chcemy za³adowaæ stronê WWW, nasza przegl¹-
darka wysy³a ¿¹danie do serwera WWW, który pobiera dan¹ stronê spod
podanego adresu i nastêpnie przysy³a j¹ do naszego komputera. Inny przy-
k³ad: gdy pobieramy pocztê elektroniczn¹, nasz program pocztowy ³¹czy
siê z serwerem pocztowym, a ten po weryfikacji loginu i has³a pozwala
na pobranie b¹dŸ wys³anie e-maili.
Zazwyczaj mówi¹c „serwer” mamy na myœli konkretn¹ maszynê,
komputer, ale tak naprawdê serwerami s¹ odpowiednie programy (nie
ma znaczenia czy dzia³aj¹ na tym czy innym sprzêcie). Cech¹ charakte-
rystyczn¹ serwerów internetowych jest to, ¿e pracuj¹ 24 godziny na dobê
(a przynajmniej powinny). Natomiast komputery klienckie s¹ w³¹czane
tylko gdy zaistnieje potrzeba.
Zasada funkcjonowania DNS
W przegl¹darce wpisujemy adres domenowy
DNS
t³umaczy go
na adres IP:
www.polska.pl =
213.72.154.16
i zwraca
przegl¹darce
(u¿ytkownik tego
nie widzi)
Przegl¹darka ³¹czy siê
z odpowiednim adresem IP
i wyœwietla stronê WWW
5
Co to jest protokó³ transmisji danych?
Zdecydowana wiêkszoœæ stron internetowych, które tak chêtnie ogl¹da-
my, ma w adresie przedrostek „www” (np. www.polska.pl ), a gdy siê ju¿ z
nimi po³¹czymy, mo¿emy zaobserwowaæ, ¿a przegl¹darka przed adre-
sem do³o¿y³a jeszcze swoje trzy grosze w postaci tajemniczego „http://”.
Owo „www” to przyjêty zwyczajowo dla stron WWW przedrostek, do-
dawany do domen po to, ¿eby od razu mo¿na siê by³o zorientowaæ, i¿ to
co pod tym adresem siê kryje, to w³aœnie strona WWW, a nie dajmy na to
plik z dŸwiêkiem czy jakikolwiek inny zasób. Ma on te¿ znaczenie tech-
niczne, istotne dla programów serwerowych, ale nie bêdziemy siê tutaj
tym zajmowaæ. Natomiast „http://” to oznaczenie protoko³u internetowe-
go – ten akurat s³u¿y do transmisji stron WWW.
Protokó³ transmisji danych to zbiór zasad, dziêki którym komputery
w sieci „dogaduj¹” siê miêdzy sob¹, „wiedz¹” czego jeden ¿¹da od dru-
giego i jak maj¹ to sobie przes³aæ. W Internecie jest wiele us³ug (o któ-
rych poni¿ej), a ka¿da z nich ma przypisany odrêbny protokó³. Oto kilka
przyk³adów:
HTTP (HyperText Transfer Protocol) – protokó³ do przesy³ania do-
kumentów HTML, czyli stron WWW,
SMTP i POP3 – protoko³y poczty elektronicznej (odpowiednio dla
poczty wysy³anej i odbieranej),
FTP (File Transfer Protocol) – protokó³ do przesy³ania plików do-
wolnego rodzaju,
NNTP (Network News Trasfer Protocol) – protokó³ internetowych
grup dyskusyjnych Usenet.
S¹ to specjalne komputery (serwery), które przechowuj¹ nazwy do-
menowe wraz z przypisanymi do nich adresami IP i dokonuj¹ ich t³u-
maczenia. Tworz¹ one skomplikowan¹ strukturê, z okreœlon¹ hierar-
chi¹ i bazuj¹c¹ na œcis³ych regu³ach. To od nich w du¿ej mierze zale¿y
prawid³owe funkcjonowanie Internetu w skali globalnej. Oczywiœcie
dla zwyk³ego u¿ytkownika system DNS pozostaje „niewidzialny”, t³u-
maczenie adresów odbywa siê ca³kowicie automatycznie.
Protoko³y transmisji danych maj¹ fundamentalne znaczenie dla funk-
cjonowania Internetu. Umo¿liwiaj¹ nawi¹zywanie œciœle okreœlonych
po³¹czeñ, rozgraniczaj¹ ró¿ne zasoby, ustanawiaj¹ regu³y po³¹czeñ naj-
bardziej odpowiednie dla danej us³ugi. Maj¹ te¿ znaczenie informacyjne.
Przyk³adowo, najpopularniejsza przegl¹darka internetowa Internet Explo-
rer obs³uguje nie tylko protokó³ HTTP, ale tak¿e FTP i NNTP. Za ka¿-
dym razem, gdy bêdziemy korzystaæ z us³ugi innej ni¿ WWW (czyli
HTTP), przed adresem pojawi siê stosowny przedrostek. W przypadku
pobierania plików z serwerów FTP bêdzie to „ftp://”, zaœ w przypadku
korzystania z grup dyskusyjnych – „nntp://”.
INTERNET.kwiecieñ.2004
51
7839900.005.png 7839900.006.png 7839900.007.png 7839900.008.png 7839900.009.png 7839900.010.png 7839900.011.png 7839900.012.png 7839900.013.png 7839900.014.png 7839900.015.png 7839900.016.png
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
6
Co to s¹ us³ugi internetowe i jak z nich korzystaæ?
Uwaga na impulsy!
Us³uga internetowa to okreœlony sposób wykorzystania sieci. Nie cho-
dzi tu o handlowe znaczenie s³owa „us³uga”, lecz techniczne – ka¿da
us³uga wymaga innego protoko³u, innego oprogramowania i narzuca
okreœlony styl pracy.
Generalnie mo¿na podzieliæ us³ugi internetowe na dwie kategorie:
us³ugi cz³owiek-maszyna, gdy u¿ytkownik pobiera informacje wczeœniej
przygotowane i przechowywane na jakimœ serwerze, oraz cz³owiek-cz³o-
wiek, gdy ludzie komunikuj¹ siê bezpoœrednio ze sob¹ (oczywiœcie za
poœrednictwem Internetu). Us³ugi nale¿¹ce do pierwszej kategorii to:
World Wide Web (WWW) – znane wszystkim strony WWW,
FTP – s³u¿y do kopiowania plików pomiêdzy komputerem u¿ytkow-
nika a serwerem w sieci,
webcasting – strumieniowa transmisja danych multimedialnych, np.
filmów,
P2P (peer-to-peer) – kopiowanie danych pomiêdzy komputerami
u¿ytkowników, bez udzia³u serwerów w klasycznym rozumieniu
tego s³owa,
telnet – zdalny dostêp i praca na wybranym komputerze w sieci (przy-
datne dla zaawansowanych).
U¿ytkownicy ³¹czy dial-up, czyli mówi¹c potocznie „modemowcy”, powin-
ni zawsze mieæ baczenie na iloœæ godzin spêdzonych w Internecie. Zbyt
d³ugie serfowanie prze³o¿y siê na kolosalne rachunki za telefon! Aby tego
unikn¹æ, nale¿y stosowaæ siê do kilku podstawowych zasad:
1) Po odebraniu poczty elektronicznej od³¹czamy siê od Internetu. Œci¹-
gniête listy mo¿na przegl¹daæ oraz odpowiedzieæ na nie bez po³¹czenia
z sieci¹ (czyli offline). Dopiero gdy ca³a korespondencja jest gotowa do wy-
sy³ki, ponownie w³¹czamy modem, wysy³amy listy i znowu siê roz³¹czamy.
2) W ¿adnym wypadku nie klikamy niczego bez zastanowienia, zw³asz-
cza przycisków na dziwnie wygl¹daj¹cych okienkach, które nagle ni z tego
ni z owego pojawiaj¹ siê na ekranie. Mo¿e to byæ z³oœliwy dialer, który bez
naszej wiedzy bêdzie nawi¹zywa³ po³¹czenia z p³atnymi numerami 0-700.
O dialerach i sposobach zabezpieczania siê przed nimi piszemy w jed-
nym z podrozdzia³ów tego artyku³u, a tak¿e w artykule pt. „Ca³a prawda
o dialerach”, w rubryce Magazyn.
3) Aby maksymalnie przyspieszyæ przegl¹danie stron WWW, nale¿y wy³¹-
czyæ ³adowanie praktycznie wszystkiego z wyj¹tkiem tekstu, a wiêc: obraz-
ków, animacji (GIF, Flash), dŸwiêków, kontrolek ActiveX itd. To w³aœnie te ele-
menty najbardziej wyd³u¿aj¹ czas pobierania stron WWW z sieci, poniewa¿
„wa¿¹” znacznie wiêcej (zajmuj¹ wiêcej kilobajtów) ni¿ tekst. Dopiero gdy jakaœ
strona szczególnie nas zainteresuje i zechcemy j¹ obejrzeæ w ca³ej okaza³o-
œci, mo¿na tymczasowo w³¹czyæ ³adowanie grafiki i innych elementów multi-
medialnych. Dzisiejsze przegl¹-
darki internetowe pozwalaj¹ swo-
bodnie kontrolowaæ rodzaj pobie-
ranych danych. Na ilustracji po-
kazano jak to zrobiæ w Internet
Explorerze (z menu wybieramy
po kolei: Narzêdzia Opcje in-
ternetowe
Do us³ug komunikacyjnych nale¿¹:
poczta elektroniczna (e-mail),
grupy dyskusyjne (Usenet) – interaktywne, choæ prowadzone nie na
¿ywo, dyskusje tysiêcy internautów na ró¿ne tematy,
IRC (Internet Relay Chat) – umo¿liwia porozumiewanie siê na ¿ywo
(swoje wypowiedzi uczestnicy „rozmowy” wpisuj¹ na klawiaturze;
ka¿dy z nich widzi na ekranie wypowiedzi swoje i innych rozmów-
ców przebywaj¹cych na tzw. kanale),
telekonferencje – daj¹ mo¿liwoœæ kontaktu g³osowego i wizualnego
w czasie rzeczywistym,
komunikatory internetowe – us³uga podobna do IRC, ale znacznie
bardziej popularna, m.in. ze wzglêdu na o niebo ³atwiejsz¹ obs³ugê
i liczne dodatkowe opcje,
telefonia internetowa – umo¿liwia bardzo tanie lub wrêcz darmowe
rozmowy telefoniczne bez podzia³u na „miejscowe” i „zamiejscowe”.
zak³adka Zaawan-
sowane, nastêpnie w sekcji Mul-
timedia odhaczamy poszczegól-
ne opcje).
4) Wiêkszoœæ stron WWW mo¿-
na œci¹gn¹æ z Internetu na w³a-
sny dysk twardy i ogl¹daæ je
potem w spokoju, bez obawy
o tykaj¹cy licznik, w trybie offli-
ne. S³u¿¹ do tego specjalne
programy nazywane po angiel-
sku offline browsers (przegl¹darki offline), chocia¿ wydaje siê, ¿e lepsz¹
nazw¹ jest po prostu „kopiarka witryn”. Oto kilka najpopularniejszych pro-
gramów tego rodzaju wraz z adresami internetowymi, sk¹d mo¿na je po-
braæ:
Offline Explorer Pro – http://www.metaproducts.com
FileStream Web Boomerang – http://www.filestream.com
BlackWidow – http://softbytelabs.com
Grab-A-Site – http://www.bluesquirrel.com/products/grabasite/
grabasite.html
Najwa¿niejszymi i najpopularniejszymi us³ugami s¹ oczywiœcie poczta
elektroniczna i WWW, które opiszemy poni¿ej. Pozosta³e us³ugi bêd¹
sukcesywnie opisywane w kolejnych odcinkach Elementarza.
7
Co to jest WWW i na czym polega?
Za twórcê World Wide Web uwa¿any jest Tim Berners-Lee, znakomity
fizyk. Pracuj¹c w miêdzynarodowym oœrodku badawczym CERN wy-
myœli³ on prost¹, ale jak¿e rewolucyjn¹ ideê, aby dokumenty, które by³y
bez przerwy przesy³ane przez naukowców, zawiera³y nie tylko zasad-
nicz¹ treœæ, lecz tak¿e odsy³acze (odnoœniki, linki) do innych dokumen-
tów zwi¹zanych z danym tematem. Dziêki temu mo¿na by³o znacznie
uproœciæ wymianê informacji w CERN-ie i operowaæ wieloma ma³ymi
dokumentami (zamiast jednym bardzo obszernym), pisanymi naprêdce,
z których ka¿dy prowadzi³ za pomoc¹ odnoœników do innych o pokrew-
nej tematyce. Tekst z interaktywnymi odnoœnikami (czyli takimi, których
klikniêcie powoduje wykonanie operacji – tu: za³adowania innego doku-
mentu) nazwano hipertekstem (ang. hypertext) i st¹d powsta³a nazwa pro-
toko³u dla sieci WWW – HyperText Transfer Protocol (HTTP). Oczywi-
œcie czasy, w których odnoœnikiem móg³ byæ tylko fragment tekstu, ju¿
dawno minê³y. Obecnie ka¿dy element na stronie WWW mo¿e byæ odno-
œnikiem: obrazek, ramka z tekstem, przycisk, ikona, animacja, wyskakuj¹-
ce okienka itd.
Offline Commander – http://www.zylox.com
WebCopier – http://www.maximumsoft.com
WebWhacker – http://www.bluesquirrel.com
Leech – http://www.aeria.com
Niestety, wszystkie powy¿sze programy s¹ komercyjne. Jest jednak
jeden darmowy – HTTrack Website Copier – http://www.httrack.com .
Mo¿liwoœciami nie ustêpuje swoim p³atnym konkurentom.
UWAGA: nie ka¿da strona WWW da siê œci¹gn¹æ za pomoc¹ kopiarki
witryn. Dotyczy to w szczególnoœci stron generowanych dynamicznie (mó-
wi¹c skrótowo: na ¿¹danie – bêdzie o tym mowa w nastêpnych odcinkach
Elementarza), których specyfika sprawia, i¿ proces kopiowania mo¿e byæ
utrudniony. W takim przypadku czêsto zdarza siê, ¿e s¹ b³êdy w pobra-
nych danych, czêœæ elementów w ogóle siê nie wyœwietla itd. Na to nie ma
rady – trzeba takie strony ogl¹daæ online.
52
INTERNET.kwiecieñ.2004
7839900.017.png 7839900.018.png 7839900.019.png 7839900.020.png 7839900.021.png 7839900.022.png 7839900.023.png 7839900.024.png 7839900.025.png
WARSZTAT
PROGRAMY
MAGAZYN
FIRMA
Z OK£ADKI
NEWSY
NA CD
podstawy
8
Czym w³aœciwie s¹ strony WWW?
Dlaczego jest tak du¿o rodzajów plików
i jak sobie z nimi radziæ?
Strony WWW (strony internetowe) s¹ zwyk³ymi dokumentami teksto-
wymi. Zawieraj¹ tylko dobrze znane nam litery i cyfry. Fakt, ¿e wyœwie-
tlane s¹ przez przegl¹darki w postaci atrakcyjnie wygl¹daj¹cych prezen-
tacji, które w niczym nie przypominaj¹ nieciekawego tekstu, zawdziê-
czamy jêzykowi HTML – HyperText Markup Language. Na ka¿dej stro-
nie WWW zasadnicza treϾ (tekst, obrazki) jest niejako wpleciona w po-
lecenia HTML-a, a te mówi¹ przegl¹darce, jak ma wygl¹daæ i jak¹ rolê
pe³niæ dany fragment tekstu, dany obrazek itd.
Dziêki odnoœnikom na stronê WWW mo¿na wstawiæ wszystko, co
tylko da siê zamieniæ na postaæ cyfrow¹: obrazy, filmy, dŸwiêki, prezen-
tacje itd. To dlatego sieæ World Wide Web zyska³a tak ogromn¹ popular-
noœæ – ka¿dy woli ogl¹daæ obrazki, a nie sam go³y tekst.
Strony WWW mog¹ byæ statyczne lub dynamiczne. Te pierwsze
le¿¹ sobie na dysku serwera, zmieniane tylko od czasu do czasu przez
webmastera, i „czekaj¹” a¿ jakiœ internauta zechce je obejrzeæ i tym
samym za³adowaæ do swojej przegl¹darki.
Strony dynamiczne generowane s¹ na ¿¹danie. W³aœciwie nie ist-
niej¹, dopóki internauta nie wpisze w przegl¹darce ich adresu inter-
netowego – wtedy dopiero siê „materializuj¹” (serwery generuj¹ je
w oparciu o szablony – wzorce wygl¹du oraz informacje gromadzone
w bazach danych). Strony statyczne, które wystêpuj¹ w postaci kla-
sycznych dokumentów HTML (rozszerzenie HTM lub HTML), prze-
chodz¹ powoli do przesz³oœci. Ich miejsce zajmuj¹ strony dynamicz-
ne, znacznie bardziej uniwersalne i ³atwiejsze w zarz¹dzaniu. Te naj-
czêœciej s¹ plikami z rozszerzeniem PHP – od nazwy najpopularniej-
szego systemu generowania stron po stronie serwera, ale wystêpuj¹
te¿ inne, np. ASP, JSP, CGI.
Podczas serfowania po sieci napotkamy wiele rozmaitych plików: teksto-
we, graficzne, skompresowane, dŸwiêkowe, filmy, animacje itd. To olbrzy-
mie zró¿nicowanie wynika z tego, ¿e ka¿dy plik zawiera innego rodzaju
dane (tekst, obraz, dŸwiêk, film itd.), a dodatkowo istniej¹ ró¿ne sposoby
zapisu tych danych – czyli ró¿ne formaty. Rozszerzenia (trzy litery po kropce
w nazwie pliku) s³u¿¹ do identyfikacji formatów, tak aby komputer wiedzia³
jak dany plik odczytaæ.
Najczêœciej spotykane rodzaje plików to:
TXT – czysty tekst,
HTM, HTML, XML, PHP – strony WWW wczytywane bezpoœrednio do
przegl¹darki WWW,
GIF, JPEG, PNG, TIFF, BMP – obrazy (inaczej grafiki),
MP3, OGG, VQF, WMA, AIFF – pliki dŸwiêkowe,
AVI, MPEG, MOV, WMA, RM – filmy,
GIF, SWF – animacje na stronach WWW,
ZIP, RAR, ARJ, LHA, ACE – tzw. pliki skompresowane (zawieraj¹ w so-
bie inne pliki, tyle ¿e dziêki kompresji zajmuj¹ mniej miejsca na dysku),
PDF – dokumentów przeznaczone zarówno do wyœwietlania na ekra-
nie, jak i do druku,
DOC – dokumenty pochodz¹ce z edytora tekstu Word.
EXE – pliki wykonywalne (programy komputerowe).
Wiele z tych formatów umie odczytaæ przegl¹darka internetowa, do ob-
s³ugi pozosta³ych nale¿y mieæ zainstalowane odpowiednie programy. Np.
do odtwarzania filmów potrzebny jest program Windows Media Player
(sk³adnik systemu Windows), RealPlayer, Vplayer albo QuickTime, a do
odtwarzania dŸwiêków najlepszy jest Winamp, chocia¿ Windows Media
Player te¿ umie je odtwarzaæ. Z kolei do obs³ugi plików skompresowa-
nych nale¿y mieæ przynajmniej jeden tzw. paker – WinRAR, WinZip lub
podobny. Obs³u¿y on wszystkie, albo prawie wszystkie istniej¹ce formaty
kompresji. Aby mo¿na by³o otwieraæ i przegl¹daæ dokumenty PDF, nale¿y
zaapatrzyæ siê w program Adobe Reader. Poni¿ej kilka adresów, sk¹d
mo¿na œci¹gn¹æ wymienione programy (wszystkie s¹ darmowe lub maj¹
dwie wersje: darmow¹ i komercyjn¹):
Winamp – http://www.winamp.com
Vplayer – http://www.vplayer.albion.top.pl
BestPlayer – http://bestplayer.dotster.pl
QuickTime – http://www.apple.com/quicktime
Winzip – http://www.winzip.com
WinRAR – http://www.rarlab.com
Adobe Reader – http://www.adobe.com/products/acrobat
9
Co to jest portal i wortal?
Portal, czyli tzw. wrota do Internetu, to du¿y serwis WWW zawieraj¹cy
masê informacji z ró¿nych dziedzin, wg zasady „o wszystkim po tro-
chu”. Oprócz samych informacji portale oferuj¹ te¿ ró¿ne us³ugi, np.
mo¿liwoœæ zak³adania kont pocztowych. Najwiêkszym portalem w Pol-
sce jest Onet.pl – http://www.onet.pl .
Wortal to równie¿ rozbudowany serwis WWW, ale dotycz¹cy tyl-
ko jednej, okreœlonej dziedziny, np. elektroniki, literatury, akwary-
styki itd.
10
Co to jest przegl¹darka internetowa?
12
Jak siê pos³ugiwaæ przegl¹dark¹ internetow¹?
Jest to najczêœciej u¿ywany program internetowy, za pomoc¹ którego
mo¿na pobieraæ i ogl¹daæ strony WWW. Dawniej najpopularniejsz¹ prze-
gl¹dark¹ by³ Netscape Navigator, obecnie prym wiedzie Internet Explo-
rer (sk³adnik systemu Windows), a na kolejnych miejscach plasuj¹ siê
wspomniany Navigator, Mozilla oraz Opera, ale te trzy programy ³¹cznie
s¹ u¿ywane przez zaledwie kilka procent internautów.
Na za³¹czonej ilustracji widaæ pasek narzêdzi Internet Explorera oraz
niektóre opcje wraz z objaœnieniami. To powinno rozwiaæ wszelkie w¹t-
pliwoœci.
Kilka podstawowych zasad korzystania z przegl¹darki:
Nie klikaj bezmyœlnie, bez przeczytania co to jest i do czego s³u¿y.
Mo¿esz przyspieszyæ ³adowanie stron WWW wy³¹czaj¹c pobieranie
np. obrazów – patrz ramka „Uwaga na impulsy!” na str. 52.
Jeœli strona przez d³u¿szy czas nie ³aduje siê, to albo serwer jest
aktualnie nieczynny, albo zaginê³o ¿¹danie wys³ane z naszej prze-
gl¹darki. W drugim przypadku wystarczy klikn¹æ przycisk Zatrzy-
maj i Odœwie¿ – powinno zadzia³aæ.
Jeœli zamiast polskich znaków na stronie WWW pojawiaj¹ siê „krzacz-
ki”, spróbuj zmieniæ ustawienia kodowania z: Widok Kodowanie
Europa Œrodkowa (ISO) na ...Europa Œrodkowa (Windows) – patrz
rys. na str. 54 „Zmiana standardu kodowania polskich znaków”.
Wprawdzie standardem jest kodowanie zgodne z ISO, ale niektóre
strony wci¹¿ jeszcze u¿ywaj¹ niepoprawnego kodowania Windows.
11
Ró¿nica miêdzy czatami a forum dyskusyjnym
Czêsto w serwisach WWW mo¿na spotkaæ czaty (ang. chat, chat-room)
i fora dyskusyjne. Czaty umo¿liwiaj¹ prowadzenie wymiany zdañ na
¿ywo, np. popularny polityk odpowiada na bie¿¹co na pytania zadawa-
ne przez internautów. Natomiast forum dyskusyjne umo¿liwia pozo-
stawianie swoich wypowiedzi, np. opinii, na stronie, ¿eby inni mogli je
przeczytaæ. W tym wypadku nie ma oczywiœcie mowy o komunikacji
w czasie rzeczywistym.
INTERNET.kwiecieñ.2004
53
7839900.026.png 7839900.027.png 7839900.028.png 7839900.029.png 7839900.030.png 7839900.031.png 7839900.032.png 7839900.033.png
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
Zmiana standardu kodowania polskich znaków
Adresy stron, które odwiedzasz najczêœciej, dodawaj do Ulubionych,
ale koniecznie potwórz tam ró¿ne kategorie (foldery), bo inaczej szybko
siê pogubisz w g¹szczu odnoœników.
Jeœli litery na stronie s¹ za ma³e
lub za du¿e, mo¿esz spróbowaæ do-
stosowaæ ich wielkoœæ do swoich
upodobañ. Skorzystaj z opcji Widok
Rozmiar tekstu (patrz rys. po
prawej). Uwaga: ze wzglêdu na czê-
sto u¿ywane tzw. style CSS taki za-
bieg nie zawsze zadzia³a.
Sporo opcji pojawia siê w tzw.
menu kontekstowym, wyœwietla-
nym po naciœniêciu prawego przy-
cisku myszy. W zale¿noœci od tego
co wskazuje akurat myszka, zawar-
toœæ tego menu mo¿e byæ ró¿na
(patrz rysunki poni¿ej).
Opcje umo¿liwiaj¹ce zmianê
rozmiaru tekstu (wielkoœci liter)
Jeœli masz doœæ ma³ych okienek (tzw. pop-up) z reklamami, które wyska-
kuj¹ bez przerwy psuj¹c ogl¹danie stron, zainstaluj program antypopup.
Oto kilka propozycji (wszystkie darmowe):
12Ghosts Popup-Killer – http://12ghosts.com/ghosts/popup.htm
Emerald PopStop – http://www.emeraldpopstop.com
Hitware Popup Killer Lite – http://www.rightutilities.com
NoAds – http://www.southbaypc.com/NoAds
PopsStop – http://www.solutiondb.com
Jeœli dana strona ³aduje siê ze star¹ zawartoœci¹, choæ wiadomo, ¿e
powinna byæ ju¿ uaktualniona, oznacza to, ¿e ³aduje siê z tzw. pamiêci
podrêcznej. Aby zmusiæ przegl¹darkê do pobrania najnowszej wersji
strony, nale¿y usun¹æ pliki z pamiêci podrêcznej (patrz rys. poni¿ej).
Okno wyœwietlane po wybraniu Narzêdzia
Opcje internetowe
Tutaj ustawiamy ad-
res strony startowej
(³adowanej od razu
po uruchomieniu
przegl¹darki); wi-
doczne ustawienie
oznacza, ¿e po uru-
chomieniu przegl¹-
darka niczego nie
za³aduje (tzw.
stona pusta)
Menu prawego przycisku
myszy po klikniêciu nad
pustym obszarem strony.
Istotn¹ opcj¹ jest tu Utwórz
skrót – po jej wybraniu skrót
do ogl¹danej strony WWW
znajdzie siê na pulpicie
Opcje menu kontekstowego
po klikniêciu nad obrazkiem.
Najbardziej praktyczne
obwiedziono czerwon¹ ramk¹
– m.in. wybrany obraz mo¿na
natychmiast wys³aæ komuœ
e-mailem, a tak¿e ustawiæ
jako t³o pulpitu
Umo¿liwia skasowa-
nie plików przecho-
wywanych w pamiêci
podrêcznej
Zak³adka Prywatnoœæ pozwala na kontrolê pobieranych zasobów.
Na pocz¹tek najlepiej wybraæ poziom Œredni.
Ustawienie po-
ziomów wysokich
zwiêkszy poziom
bezpieczeñstwa,
ale niektóre
elementy stron
WWW przestan¹
siê ³adowaæ.
Poziomy Niski
i Bardzo niski
nie s¹ zaleca-
ne dla pocz¹tku-
j¹cych inter-
nautów
Kasowanie
wpisów z Historii
Katalog, w którym bêd¹
tymczasowo przechowywane
odwiedzone strony WWW
Tu mo¿na ustawiæ ile miejsca
na dysku przeznaczymy
na pamiêæ podrêczn¹ przegl¹-
darki. Im wiêcej, tym wiêksza
liczba stron bêdzie zapamiê-
tana, co spowoduje nieznacz-
ne przyspieszenie pracy
54
INTERNET.kwiecieñ.2004
7839900.034.png 7839900.035.png 7839900.036.png 7839900.037.png 7839900.038.png 7839900.039.png 7839900.040.png 7839900.041.png 7839900.042.png 7839900.043.png 7839900.044.png 7839900.045.png 7839900.046.png 7839900.047.png 7839900.048.png 7839900.049.png 7839900.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin