Przykładowy zestaw ćwiczeń w metodzie Weroniki Sherborne.doc

(190 KB) Pobierz
Przykładowy zestaw ćwiczeń w metodzie Weroniki Sherborne

Przykładowy zestaw ćwiczeń w metodzie Weroniki Sherborne.

Ćwiczenia mogą występować w różnych formach:

- zajęcia indywidualne z jednym dzieckiem,

- zajęcia w parach,

- zajęcia dla trzech lub więcej osób.

Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego zawierają:

ü     ü     Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała.

Podstawową potrzebą każdego człowieka jest poznanie własnego ciała oraz umiejętność kontrolowania go. W rozwoju wiedzy o własnym ciele można wyróżnić  kolejne etapy:

-          q       wyczuwanie własnego ciała,

-          q       nazywanie części ciała,

-          q       świadoma kontrola ciała i jego ruchów.

Do wstępnego zestawu ćwiczeń należy:

Wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków, np.:

-          q       leżenie na plecach,

-          q       leżenie na brzuchu,

-          q       ślizganie się w kółko na brzuchu, plecach,

-          q       siedząc – przyciąganie kolejno nóg (ręce oparte wzdłuż boków),

-          q       siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach,

-          q       czołganie się na brzuchu i plecach do przodu, z wyciąganiem i zginaniem na przemian.

Wyczuwanie nóg i rąk, wyczuwanie kolan – siedząc:

-          q       podciąganie kolan do siadu skulonego,

-          q       pchanie kolan do siadu prostego (pokonując opór),

-          q       w siadzie prostym – rozcieranie i poklepywanie kolan,

-          q       maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan.

ü               q       Wyczuwanie nóg – w ruchu:

-          q       chodzenie, bieganie na ”sztywnych” nogach,

-          q       chodzenie, bieganie na miękkich (gumowych ) nogach.

ü               q       Wyczuwanie nóg – siedząc (nogi wyprostowane):

-          q       dotykanie palcami stóp podłogi,

-          q       uderzanie o podłogę piętami,

-          q       uderzanie o podłogę całą stopą (szybko i wolno).

ü               q       Wyczuwanie łokci – siedząc kolana zgięte:

-          q       dotykanie łokciami kolan,

-          q       dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.

ü               q       Wyczuwanie twarzy – siedzenie w kole:

-          q       wytrzeszczanie oczu (duże oczy) i mrużenie oczu,

-          q       zabawne miny.

ü               q       Wyczuwanie całego ciała:

-          q       leżenie na plecach,

-          q       turlanie się (mięśnie naprężone i rozluźnione),

-          q       leżenie z rękami wzdłuż ciała ( napinanie i rozluźnianie mięśni).

 

ü     ü     Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.

Ćwiczenia te umożliwiają poznanie otoczenia, dzięki czemu możemy czuć się swobodnie i nie obawiać się go. Jeżeli bowiem nie udaje nam się korzystać z „przestrzennej wolności”, stajemy się niejako zahamowani
w swoich działaniach, często przestraszeni, niechętni do przeciwstawiania się nowym sytuacjom, wyizolowani. Cechą charakterystyczną dla tych ćwiczeń jest ich wykonywanie na podłodze (polegają na przemieszczaniu się).

              Ćwiczenia indywidualne:

Leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione). Stosowane jako odpoczynek po trudnych ćwiczeniach, odprężenie po napięciach wewnętrznych.

              Ćwiczenia w parach:

Jedna osoba robi „mostek”, a druga obchodzi ja na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dokoła itp.

              Ćwiczenia w grupie:

Grupa tworzy „tunel” reszta czołga się pod tunelem na plecach, brzuchu.

Ćwiczenia te pozwalają nauczyć się współpracy w grupie, współdziałania z innymi.

 

ü     ü     Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem
i grupą.

Ćwiczenia te polegają na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń podczas sesji ruchowych. Są to ćwiczenia, w których partner „bierny” jest pod opieką osoby aktywnej. Wymaga to wyczucia osoby będącej „pod opieką”, jej potrzeb, przeżyć i tym samym umożliwia osiągnięcie pełnej harmonii i współpracy. Osoba pasywna pozwala „przeciwnikowi” zbadać jego siłę, a jednocześnie ćwiczy, używając siły, która pozwala na współpracę  z partnerem. W ten sposób „strona pasywna” uczy się wyczucia  „drugiej strony”. Daje to możliwość przeżycia wspólnego wysiłku fizycznego (podczas pchania i stawiania oporu). Rozwija i uczy koncentracji, zwracania uwagi na osobę, z którą się współdziała. Są one też dobrą zabawą, często towarzyszy jej śmiech, okrzyki. Takie reakcje pomagają ujść nagromadzonym emocjom, napięciom tkwiącym w uczestnikach.

              Ćwiczenia  w parach (partner „aktywny” i partner „bierny”).

ü               q       Pozycja siedząca: ćwiczący siedzi, opierając się plecami o partnera (nogi ugięte w kolanach); pcha plecami partnera, starając się pokonać jego opór (zmiana ról).

ü               q       Pozycja stojąca (tyłem): ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar.

ü          &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin