k4(1).doc

(56 KB) Pobierz
k4

k4

 

1.       etapy postępowania w badaniach pedagogicznych - Pilch

- faza koncepcyjna

o        temat – przedmiot, cel, uzasadnienie

o        problemy badawcze

- mają postać pytań

- rodzaje:

·         pytania rozstrzygnięcia – czy – alternatywna możliwość poszukiwania odpowiedzi; pytania kierunkowe;

·         pytania dopełnienia – jak, jak jest – pytania twórcze

- zadania:

·         wyczerpanie zakresu tematu

·         ukazanie kierunków poszukiwań badawczych oraz sposobów badań

·         wyjaśnienie tematu

- kogo dotyczy temat? gdzie szukać jego rozwiązania? jakimi sposobami?

o        hipotezy badawcze

- odpowiedzi na problemy badawcze

- pytania rozstrzygnięcia – hipotezy odwróceniem szyku i zmianą formy gramatycznej problemu

- puste hipotezy – nic nie mówiące stwierdzenia

- hipoteza – informacja konkretna; wychodząca poza stwierdzenie faktów; twórcza; inspirująca; poprzedzona rozeznaniem i studiami literatury;

o        wybór terenu badań i dobór próby

- wybór terenu

·         typologia wszystkich zagadnień, cech, wskaźników jakie muszą być zbadane;

·         odnalezienie ich na odpowiednim terenie, u grupy społecznej, w układach i zjawiskach społecznych

·         wytypowanie rejonu, grupy zjawisk i instytucji jako obiektów zainteresowania

- próba reprezentatywna – ma reprezentować wszystkie cechy i wszystkie elementy populacji generalnej;

o        typologia zmiennych

o        schemat wyjaśniania związków między zmiennymi

o        typologia wskaźników do zmiennych

o        metody, techniki i narzędzia badań

o        definicje teoretyczne ważniejszych pojęć

o        badania pilotażowe

- weryfikacja wstępnej wiedzy badacza o środowisku, jego charakterze, zróżnicowaniu, procesach w nim zachodzących – badanie trafności doboru próby

- sprawdzenie sprawności narzędzi badawczych – badanie trafności rozstrzygnięć warsztatowych

o        ostateczna wersja problemów badawczych, hipotez teoretycznych i narzędzi badań

o        harmonogram badań

o        bibliografia

- podział:

·         literatura wykorzystana albo cytowana

·         literatura przedmiotu

- podział:

·         druki zwarte

·         artykuły

·         dokumenty i źródła

- notka bibliograficzna

·         nazwisko autora

·         imiona lub inicjały imion

·         tytuł

·         miejsce wydania

·         rok wydania

 

 

- notka bibliograficzna prac zbiorowych:

·         tytuł

·         red. nazwisko, czasem nazwiska redaktorów z inicjałami imion

·         miejsce i rok wydania

- notka bibliograficzna artykułu z czasopisma naukowego

·         nazwisko

·         tytuł

·         tytuł czasopisma

·         miejsce wydania

·         rok

·         numer

·         strony

- faza wykonawcza

o        przeprowadzenie badań właściwych

- prowadzenie badań w czasie, w którym nie nastąpią wydarzenia mogące mieć wpływ na badane układy społeczne

- stosowny czas do prowadzenia badań

- liczba osób przeprowadzających badania

- przystosowanie języka, pojęć, sposobu rozumowania do respondenta

- anonimowość

o        uporządkowanie materiałów badawczych

- według zakresu zagadnienia – ogólne lub szczegółowe

- według grupy społecznej lub rodzaju zjawiska

- według zależności społecznej

o        opracowanie klucza kodyfikującego

- kodyfikacja – klasyfikacja odpowiedzi według określonego klucza

- stworzenie uniwersalnej skali kategorii odpowiedzi

o        kodyfikacja i opracowanie statystyczne

o        analiza jakościowa, klasyfikacja zagadnień i zależności

o        weryfikacja hipotez

o        opracowanie teoretyczne

 

2.       formułowanie problemów i hipotez badawczych

- formułowanie problemów badawczych:

o        problem - zabieg werbalny polegający na rozbiciu tematu na pytania, problemy;

o        warunki:

- wyczerpanie zakresu niewiedzy badacza, zawartego w temacie badań; problemy są bardziej precyzyjne

- zawarcie wszystkich generalnych zależności między zmiennymi

- rozstrzygalność empiryczna oraz wartość praktyczna

o        jest podstawą tworzenia hipotez

o        pośrednio stanowi podstawę do typologii zmiennych zależnych i niezależnych a także wskaźników do zmiennych

o        wpływa na dobór technik i narzędzi

- formułowanie hipotez

o        niezbędna wiedza:

- wiadomości o przedmiocie badań (demograficzne, ekonomiczne, kulturalne) i znajomość badań podobnych;

- wiadomości ogólne z zakresu wychowania, praw społecznych, elementów socjologii

o        hipoteza – twierdzenie częściowo tylko uzasadnione, wszelki domysł za pomocą którego tłumaczymy dane faktyczne a więc też i domysł w postaci uogólnienia osiągniętego na podstawie danych wyjściowych

o        zadania: możliwie wiele hipotez (wszystkie zależności interesujące oraz cechy środowiska, obiektu, zjawiska stanowiącego przedmiot badań i mających dla nich znaczenie); określenie zależności między zmiennymi; na podstawie uznanej wiedzy naukowej;

o        hipotezy: proste i złożone

 

 

 

 

3.       ustalanie zmiennych i wskaźników

- formułowanie zmiennych i ich rodzaje

o        zmienne wyrażane ilościowo lub jakościowo

o        zmienne: niezależne (przyczyny) i zależne (skutki)

- wskaźniki i ich rodzaje

o        wskaźnik – cecha, zdarzenie, zjawisko na podstawie zajścia którego wnioskujemy z pewnością bądź określonym prawdopodobieństwem bądź z prawdopodobieństwem wyższym od przeciętnego iż zachodzi zjawisko które nas interesuje

o        wskaźniki: definicyjne (ilościowe), empiryczne (z bezpośredniej, empirycznej obserwacji), inferencyjne

 

4.       krytyczna analiza przedstawionego przykładu koncepcji badań; wskazanie i korekta popełnionych błędów

1

http://www.nonameuwb.eu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin