Rozwój 5- latków
Anatomia
Motoryka mała
Motoryka duża
Rozwój społeczny
Rozwój emocjonalny
Rozwój umysłowy
Może tracić pierwsze mleczaki
- pisze parę liter
- rysuje postać człowieka
- używa sztućców, kroi nożem
- wiąże buty
- tworzy rozbudowane budowle z klocków
- umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
- koloruje obrazki nie wychodząc za linie
- rozróżnia prawa i lewą stronę
- jest sprawny fizycznie
- potrafi się sam umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
- jeździ na 4- kołowym rowerze czasem na 2- kołowym
- skacze na skakance
- próbuje wykonać skomplikowane ćwiczenia fizyczne Np. staje na głowie
- skacze na jednej lub drugiej nodze na skakance
-przyjacielski
- chętny do współpracy
- posłuszny
- chętnie bawi się z dziećmi
- zaczyna się wstydzić np. kiedy się przebiera
- zależy mu na uznaniu dorosłych
- lubi przebywać w domu
- dba o swoich przyjaciół
- czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci Np. wytykając im błędy
- rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych
- chce być pomocny w domu
-stabilny emocjonalnie
- związany emocjonalnie z mama
- samodzielnie wymyśla zabawy
- bywa nieśmiały
- lubi się popisywać siła, zręcznością
- lepiej panuje nad swoim zachowaniem
- pokazuje uczucia
- stara się zrealizowac cel, który sobie postawił, np.. zbudować wieżę z klocków
- zadaje pytania na temat śmierci
-
- jego mowa jest płynna i poprawna
- argumentuje używając słow: ponieważ, dlatego, że
- zna dużo wyrazów
- może czytać pojedyncze wyrazy, słowa
- tworzy zdania złożone z 6 -8 wyrazów
- rozpoznaje podstawowe kolory
- zapamiętuje adresy i numery telefonów
- liczy do 10
- rozumie znaczenia przeciwieństw i podobieństw
- rozumie znaczenia następstwa czasu np. dziś, wczoraj, wieczorem
- odróżnia fantazję od rzeczywistości
- tworzy własne opowiadania
- jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
- potrafi zapisać cyfry od 1-5
- potrafi napisać swoje imię
cyganeczka1