wykl7polpienięż.doc

(115 KB) Pobierz
Tematy egzaminacyjne z polityki gospodarczej dla studentów Studium Dyplomowego w sesji zimowej 2003/2004

 

 

                     Polityka pieniężna

 

1. Polityka pieniężna – definicje

 

Polityka pieniężna (pp),  (jako jeden z kierunków polityki gospodarczej państwa) to działalność banku centralnego prowadzona w imieniu państwa, a polegająca na wyborze pieniężnych  celów makroekonomicznych i ich realizacji przez regulowanie podaży pieniądza i popytu na pieniądz, za pomocą wykorzystania wybranych instrumentów ekonomicznych i administracyjnych._Pp to najważniejszy instrument sterowania strumieniem zagregowanego popytu i wydatków, wpływający na poziom aktywności gospodarczej i przebieg cyklu koniunkturalnego. Rola powzrasta wraz z liberalizacją zasad gospodarowania i ograniczania bezpośrednich interwencji rządu w mechanizm rynkowy.

Pp różni się w zależności od dominacji poglądów, co do jej zakresu, roli i skuteczności.

Np. w podejściu  monetarystycznym  – główną rolę w sterowaniu popytem i podażą  przypisuje się pp, zaś w podejściu  keynesowskim efektywny popyt uzależniony jest od wielu czynników, w tym np. interwencji państwa.

         Polityka pieniężna polega na regulowaniu ilości pieniądza w obiegu w taki sposób, aby ilość ta była wystarczająca dla potrzeb obrotu gospodarczego i funkcjonowania gospodarki, a zarazem nie powodowała inflacji;

         Podaż pieniądza winna być równa popytowi na pieniądz; podaż wyższa od popytu powoduje wzrost wydatków na dobra i usługi, i może prowadzić do inflacji, natomiast podaż niższa od popytu powoduje spadek wydatków na dobra i usługi i może prowadzić do recesji.

Cechy pieniądza i jego funkcje :

         Nie przynosi dochodu;

         Jest powszechnie akceptowany;

         Posiada wartość samoistną (kruszec) lub umowną (pieniądz papierowy) – w tym drugim przypadku „umowa” opiera się na nakazie prawnym i zaufaniu (pieniądz jako „dobro publiczne”);

         Łatwy i niedrogi w przechowywaniu, transporcie i obrocie;

         Jednorodny a zarazem podzielny.

         Środek wymiany/płatniczy ;

         Środek przechowywania wartości;

         Jednostka rozrachunkowa – „numéraire” (pozwala agregować różne wielkości);

         Potrzeba pieniądza wynika z niedoskonałej informacji i wysokiego kosztu jej zbierania;

 

Pp może być klasyfikowana ze względu na makroekonomiczne cele zewnętrzne i wewnętrzne i w związku z tym wyróżnia się:

- pp ustrojową, która reguluje w ramach istniejącego systemu walutowego relacje m. walutami obcymi i walutą krajową, stosuje odpowiedni zestaw instrumentów, reguluje relacje miedzy bankami i innymi podmiotami i określa zmiany strukturalne w systemie bankowym, sektorze finansowym i handlu zagranicznym.

- pp procesową, która jako kombinacja celów i środków steruje procesem gospodarowania pieniądzem. Jej zadaniem jest bieżące dostosowywanie narządzi pp do istniejących warunków ogólnogospodarczych w ramach strategii pieniężnych.

Ze względu na horyzont czasowy pp wyodrębnić można:

- pp krótkookresową – szybkie reagowanie na przebieg cyklu

- pp średniookresową – skoncentrowana na polityce wzrostu i neutralizowania odchyleń od założonej ścieżki,

- pp strategiczną wieloletnią – nakierowaną na stabilizację pieniądza.

Ze względu na sposób oddziaływania na gospodarkę wyróżnić można:

- pp restrykcyjną – ograniczającą popyt, w tym z uwzględnieniem metod administracyjnych

- pp ekspansywną – wzmagająca popyt, w liberalizująca ograniczenia administracyjne

- pp neutralna – o pasywnej roli pieniądza i dominacji rynku.

Ze względu na koszt pieniądza wyodrębnia się:

- pp taniego pieniądza – symulacja ekspansji

- pp drogiego pieniądza – hamowanie ożywienia

Czynniki określające popyt na pieniądz:

         poziom cen P (motyw transakcyjny);

         dochód realny y (motyw transakcyjny);

         nominalna stopa procentowa i (motyw spekulacyjny);

         koszt zamiany pieniądza na inne aktywa finansowe c i odwrotnie (motyw spekulacyjny)

         czynniki psychologiczne (motyw przezornościowy);

Funkcje popytu na pieniądz realny

- Równanie ilościowe neoklasyczne (I.Fisher i inni)Y x P = V x M

gdzie nominalna liczba transakcji (Y x P) jest tożsama z produktem y = V x M. Teoria ilościowa opiera się na tezie, że ilość pieniądza M jest niezależna od pozostałych zmiennych, gdyż reguluje ją państwo. Poziom produkcji nie zależy od podaży pieniądza, lecz od zasobów naturalnych i warunków technicznych. Szybkość pieniądza zależy od zwyczajów i rozwoju instytucjonalnego. Szybkość ta jest stała.

- Równanie ilościowe „Cambridge (A.Marshall i inni): M = k x y x P, gdzie k = 1/V

określa, że podaż pieniądza determinuje poziom cen. Przy założeniu, że podaż pieniądza odpowiada jego popytowi (M D = M) nominalny popyt na pieniądz jest proporcjonalny do nominalnego dochodu Y = y x P, gdzie k jako współczynnik proporcjonalności  równy jest stałej szybkości obiegu pieniądza. Np. ekspansywna polityka pieniężna  państwa powoduje szybszy wzrost zasobów pieniężnych, aniżeli popytu na pieniądz. Popyt na pieniądz ustali się na poziomie dochodów realnych ludności. Dochodowa szybkość obiegu pieniądza. Tezauryzacja i detezauryzacja.

- Równanie Keynesa : MD/P = k x y + k (r ) x W

Gdzie k > 0 oraz k ( r ) < 0

Pieniądz służy celom transakcyjnym i tezauryzacyjnym.

Ogólny popyt na pieniądz  składa się  z sumy zasobów pieniężnych trzymanych celach transakcyjnych i rezerw kasowych wynikających z przezorności ( k x y) oraz zasobów

Do celów spekulacyjnych k(r) ujemnie uzależnionych od poziomu oprocentowania ( r ).

Podażowa strona pieniądza:

         pieniądz banku centralnego (pieniądz rezerwowy, baza monetarna): bank centralny kreuje gotówkę C oraz ustala minimalne rezerwy banków R(o);

         pieniądz rezerwowy (baza monetarna) M0 jest sumą gotówki C, rezerw obowiązkowych R(o) i rezerw dobrowolnych R(d) utrzymywanych przez banki komercyjne w banku centralnym;

         pieniądz banków komercyjnych: depozyty bankowe;

         podaż pieniądza ogółem = suma pieniądza rezerwowego i pieniądza depozytowego

Definicje agregatów pieniężnych:

         M0 = gotówka w obiegu plus rezerwy banków komercyjnych (R(o) + R(d)) w banku centralnym; jest to tzw. pieniądz rezerwowy lub baza monetarna;

         M1 = M0 plus wkłady (depozyty) na żądanie (a vista)

         M2 = M1 plus wszystkie wkłady (depozyty) terminowe;

         M3 = M2 minus wkłady (depozyty) o terminie zapadalności > 2 lata, plus lokaty poza bankowe (np. certyfikaty, bony pieniężne, lokaty w kasach oszczędnościowych, funduszach ubezpieczeniowych);

         Różne składniki szerokiego pieniądza różnią się płynnością i dochodowością – między tymi cechami występuje wymienność

Monetyzacja jako wskaźnik poziomu rozwoju gospodarczego:

         Monetyzacja: stosunek ilości pieniądza do PKB;

         2004r: M1/PKB = 175719/922157 = 19,1%

         2005r: M1/PKB = 208033/967693 = 21,5%

         M1/PKB w krajach OECD: 20%-40%.

         2004r: M2/PKB = 362458/922157 = 39,3%

         2005r: M2/PKB = 402495/967693 = 41,6%

         M2/PKB w krajach OECD: 40%-120%.

Zmiany ilości pieniądza w Polsce od 1996r. do 2006 r. w mld zł:

M3 – od 150 do 420

M2 – od  300 do 400

M1 -  od  60   do 200

M 0 – od  30 do 75

 

Podaż pieniądza M3 i czynniki jego kreacji (stan 31.03.2006 r. w mln zł*)   

Wyszczególnienie                                                                     

A.PODAŻ PIENIĄDZA (M3)                                                                                417 291,6             

1. Pieniądz gotówkowy w obiegu (poza kasami banków)                              58 411,8             

2. Depozyty i inne zobowiązania                                                                               349 314,5             

2.1. Gospodarstwa domowe                                                                                           207 275,4             

2.2. Niemonetarne instytucje finansowe                                                                   14 818,8             

2.3. Przedsiębiorstwa                                                                                                           96 682,4             

2.4. Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych    9 909,3             

2.5. Instytucje samorządowe                                                                                             17 284,1             

2.6. Fundusze ubezpieczeń społecznych                                                                       3 344,5             

3. Pozostałe składniki M3                                                                                                9 565,3             

B. Aktywa zagraniczne netto w mln zł                                                                    179 299,4             

w mln EUR                                                                                                              45 557,2             

C. Aktywa krajowe netto                                                                                             237 992,2             

1. Należności                                                                                                                     309 299,1             

1.1. Gospodarstwa domowe                                                                                             147 792,3             

1.2. Niemonetarne instytucje finansowe                                                                    12 283,8             

1.3. Przedsiębiorstwa                                                                                                          128 871,8             

1.4. Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych       841,4             

1.5. Instytucje samorządowe                                                                                              13 703,0             

1.6. Fundusze ubezpieczeń społecznych                                                                         5 806,8             

2. Zadłużenie netto instytucji rządowych szczebla centralnego                              56 602,8             

3. Saldo pozostałych pozycji (netto)                                                                    -127 909,6             

                           

Kurs średni NBP PLN/1 EUR                                          3,9357             

Kurs średni NBP PLN/1 USD                                          3,2491             

                           

Depozyty walutowe wchodzące do M3 (z poz. A.2.) w mln EUR              13 627,4             

*) Dane – D.Rosati wykłady 2006/2007 r.                           

 

 

2. Strategie i cele polityki pieniężnej

 

 

Tradycyjna strategia – triada celów: operacyjneàpośrednieàfinalne

 

Instrumenty: operacje otwartego rynku, stopa re(dyskontowa)

 

Cele operacyjne ( ściśle kontrolowane): zmiany, szczególnie krótkoterminowych stóp procentowych np. jednodniowych overnight, wąskiego agregatu pieniężnego M0 lub/ i wolnych rezerw banków

 

Cele pośrednie (poddające się kontroli w pewnym stopniu):kontrola stóp procentowych,  agregatów podaży pieniądza, kursu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin