10-09_artykul1p.pdf
(
112 KB
)
Pobierz
Kaliczynska.indd
Pomiary Automatyka Robotyka 10/2009
Logistyka – cele i kierunki rozwoju
Małgorzata Kaliczyńska
Logistyka to obecnie jedna z najpopularniejszych dyscyplin zarządzania.
Do jej zakresu należy optymalizacja procesów sprawnego i efektywnego
zarządzania przepływami surowców, materiałami, gotowymi wyrobami
oraz związanej z nimi informacji. Główne obszary logistyki to: obsługa
klienta, transport, składowanie, utrzymywanie zapasów, realizacja zamó-
wień, przepływ informacji, prognozowanie popytu, procesy zaopatrze-
niowe, lokalizacja zakładów produkcyjnych i składów, pakowanie, czyn-
ności reparacyjne, zaopatrywanie w części, obsługa zwrotów a także
gospodarowanie odpadami.
Logistyka – etymologia i znaczenie
słowa
autorzy akcentują różne znaczenia tego pojęcia, odno-
sząc je zarówno do praktyki gospodarczej, jak i dziedzi-
ny wiedzy ekonomicznej. Przez logistykę rozumie się
pojęcie dotyczące zarządzania działaniami transportu
i składowania, które ułatwiają przepływ produktów
z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej produkcji, jak
również przepływ związanej z nimi informacji w celu
zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu ob-
sługi po korzystnych cenach [1]. Analiza tej definicji
pozwala wyróżnić trzy podstawowe zadania:
– koordynacja przepływu surowców, materiałów i wy-
robów gotowych do konsumentów
– minimalizacja kosztów tego przepływu
– podporządkowanie działalności logistycznej wymo-
gom obsługi klienta.
Zarządzanie tak rozumianymi przepływami może za-
chodzić w skali makroekonomicznej (w gospodarce da-
nego kraju), jak również w skali mikroekonomicznej
(w przedsiębiorstwach i różnego typu organizacjach).
Zgodnie z definicją
Council of Logistics Management
z 1992 r. [2]
logistyka
jest terminem opisującym pro-
ces planowania, realizowania i kontrolowania sprawne-
go i ekonomicznie efektywnego przepływu surowców,
materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej in-
formacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji
w celu zaspokojenia wymagań klienta. Działania logi-
styczne mogą obejmować (ale nie muszą się do nich
ograniczać) obsługę klienta, prognozowanie popytu,
przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności ma-
nipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności repa-
racyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów
produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pa-
kowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpada-
mi, transport i składowanie.
Najprostsza definicja zwana jest regułą
7R
(w Pol-
sce przetłumaczona na
7W)
–
r
ight product
(
w
łaściwy
produkt),
r
ight quantity
(
w
łaściwa ilość),
r
ight con-
dition
(
w
łaściwy stan),
r
ight place
(
w
łaściwe miej-
sce),
r
ight time
(
w
łaściwy czas),
r
ight customer
(
w
ła-
ściwy klient),
r
ight price
(
w
łaściwa cena). Stosowana
jest również reguła
4C
związana z klientem (ang.
cu-
stomer
) – jego potrzebami, kosztami, wygodą zakupu
i dostarczonymi informacjami.
W ostatnim dwudziestoleciu termin
logistyka
zago-
ścił na dobre w polskiej gospodarce rynkowej i eko-
nomii. Historia tego słowa sięga dalekiej przeszłości
i ma związek z językiem greckim –
logos
lub
logicos
(liczenie, sztuka liczenia, prawidłowe myślenie) oraz
z językiem francuskim –
logos
lub
logis
(zakwaterowa-
nie, kwatera). Sama dziedzina ma już długą historię.
Początkowo logistyka znalazła zastosowanie w działa-
niach wojskowych. Pierwsze informacje o takim wyko-
rzystaniu znaleziono w kronikach Cesarstwa Bizantyj-
skiego. Oto cesarz Lentos VI (886-911) w swym dziele
pod nazwą
Sumaryczne wyłożenie sztuki wojennej
wyróżnił obok strategii i taktyki trzecią naukę wojen-
ną – logistykę.
W Polsce prekursorem logistyki był Wincenty Nie-
szokoć (1792–1865?) – żołnierz napoleoński, artylerzy-
sta, uczestnik powstania listopadowego. Dzięki jego
zaangażowaniu, polska interpretacja logistyki ma już
175 lat [7]. Nieszokoć bowiem przetłumaczył i upo-
wszechnił pracę, którą napisał ceniony przez Napole-
ona, generał baron A. H. de Jomini. Przedstawił rów-
nież swoje spojrzenie na wybrane kwestie logistyczne.
Według polskiego artylerzysty
Logistyka (Logistique)
jest sztuką rozrządzenia dobrze pochodami wojsk,
sztuką skombinowania dobrze porządku wojsk w ko-
lumnach, czasu ich wyjścia w podróż i środków ko-
munikacji potrzebnych dla zapewnienia ich przyby-
cia na punkt oznaczony; jest ona zasadą wiadomości
i obowiązków oficerów sztabu głównego
.
Logistyka – definicja
W literaturze krajowej i zagranicznej nie ma jednej po-
wszechnie przyjętej definicji logistyki. Poszczególni
dr inż. Małgorzata Kaliczyńska – Przemysłowy
Instytut Automatyki i Pomiarów, Warszawa;
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu
5
Pomiary Automatyka Robotyka 10/2009
Logistyka we współczesnym
przedsiębiorstwie
strategii. Na poziomie jednostki produkcyjnej stoso-
wanych jest 5 reguł:
1.
Reguła zróżnicowanej dystrybucji
– nie wszyst-
kie produkty powinny być dostarczone przy takim
samym poziomie obsługi rynku. Różni klienci wy-
magają różnych cech produktu i różnych form
sprzedaży. Znaczący klienci mogą być zaopatrywa-
ni bezpośrednio, mniejsi przez regionalne centra
dystrybucyjne, a mali przez obcą sieć hurtową i de-
taliczną.
2.
Reguła strategii mieszanej
– często logistyczne
strategie wielowariantowe (mieszane) są tańsze. Co
prawda strategie czyste są tanie w zarządzaniu, jed-
nak w wielu wypadkach skomplikowane strategie
mieszane przynoszą lepsze rezultaty w sferze kosz-
tów. W opisanych wcześniej trzech formach zaopa-
trywania klientów można też zróżnicować strategię
zaopatrując średnich klientów przez własne magazy-
ny i własnym transportem lub przez magazyny pu-
bliczne korzystając z usług przewoźników. Własne
kanały zbytu mogą obejmować dostawy nie podle-
gające sezonowości i szybko przesuwające się z wy-
twórni do klienta. Reszta może być składowana w fa-
bryce i w razie potrzeby wysyłana obcymi kanałami
zbytu.
3.
Reguła racjonalizacji
– firma może mieć wiele ro-
dzajów produktów, wielu klientów i może ponosić
wiele rodzajów kosztów. Nie należy jednak stoso-
wać zasady sprzedajemy wszystko wszystkim. Trze-
ba stale analizować asortyment, klientów i koszty;
badając jakie dany produkt powoduje koszty a dany
klient przynosi wpływy. Pomocna jest tutaj zasada
Pareto, według której należy oczekiwać, że:
– 80 % obrotów firmy przypada na 20 % produktów
– 80 % obrotów przypada na 20 % klientów.
Zasada ta jest zaskakująco często potwierdzana.
Wiąże się ściśle z koncepcją podziału produktów
w systemie logistycznym na szybkie i wolne. Od-
mianą reguły racjonalizacji jest
standaryzacja
, ro-
zumiana jako ujednolicanie elementów produktów,
komponentów i surowców oraz materiałów, zmniej-
szająca koszty systemu logistycznego. Czołowi pro-
ducenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego
uzyskali w przeszłości znaczną obniżkę całkowitych
zapasów w wyniku stosowania jednakowych części
do różnych produktów.
4.
Reguła konsolidacji
– łączenie dla uzyskania ko-
rzyści skali. Korzyści występują w produkcji, trans-
porcie i magazynowaniu – można łączyć ładunki
i zapasy, a tym samym obniżać koszty jednostkowe.
Konsolidacja zapasów pozwala na zmniejszenie licz-
by zapasów i magazynów. Wynika to ze zmian relacji
między zapasem bezpieczeństwa a całkowitym zapa-
sem w miarę zwiększania się wielkości obsługiwa-
nego rynku. Takie działanie wiąże się ze wzrostem
kosztów przyjmowanych zamówień i przewozów.
5.
Reguła opóźniania
sprowadza się do opóźniania
zmian formy towaru do jednego z ostatnich etapów
w procesie produkcji i dystrybucji lub opóźniania
zmian w lokalizacji zapasów.
Logistyka wypracowała szereg użytecznych reguł po-
stępowania i wspiera podejmowanie decyzji w życiu
gospodarczym. Reguły te zwykle określa się jako zależ-
ności typu
trade off
czyli
coś za coś
. Reguły te odnoszą
się do relacji między:
dwoma kosztami lub ich większą liczbą
dwiema cechami lub większą liczbą cech jakościo-
wych, opisujących poziom obsługi rynku
poziomem tych cech a kosztami niezbędnymi do
jego osiągnięcia.
Dotyczyć to może następujących par:
koszty szybkiego dowozu na rynek zbytu – koszty
utrzymania stałych zapasów na tym rynku
maksymalny czas realizacji zamówienia – pewność
i punktualność realizacji zamówień
koszty transportu, magazynowania i utrzymania za-
pasów – procent zamówień, które nie zostały zreali-
zowane wskutek braku towaru we właściwym cza-
sie i miejscu.
Sprawą kluczową dla logistyki jest kombinacja kosz-
tów i cech jakościowych, które określają poziom obsłu-
gi rynku. Koszty systemu logistycznego wraz z pozio-
mem obsługi rynku gwarantowanym przez ten system
wskazują podobne zależności z innymi podstawowymi
elementami firmy. Zależności te łączą system logistycz-
ny z produkcją, zaopatrzeniem, zbytem, marketingiem
itd. Istnienie tych powiązań oznacza, że zarządzanie lo-
gistyczne nie może ograniczać się do spraw dotyczą-
cych wewnętrznego funkcjonowania firmy i obsługi jej
wejść i wyjść. Istotna jest też rola logistyki na szczeblu
całego przedsiębiorstwa i korporacji.
Celem logistyki jest zdobywanie przewagi konkuren-
cyjnej. Najczęściej wymieniane są tu trzy strategie:
1.
Strategia wiodącej pozycji pod względem kosz-
tów
– wymaga dużego udziału w rynku, agresywne-
go inwestowania, aktywnej polityki cenowej, ścisłej
kontroli kosztów, zdobywania doświadczenia i mi-
nimalizacji kosztów reklamy, badań itd. Warunek ni-
skich kosztów nie oznacza pomijania problemów
jakościowych i poziomu obsługi rynku.
2.
Strategia tworzenia unikalności
– polega na
zróżnicowaniu wyrobu lub usługi firmy. Można ją
uzyskać przez zróżnicowanie głównych cech pro-
duktu, sposobu sprzedaży lub akwizycji, technolo-
gię, wzór, markę itd. Zróżnicowanie rzadko wiąże
się z dużym udziałem w rynku i zwykle realizowane
jest za cenę gorszej pozycji kosztowej.
3.
Strategia koncentracji
– polega na ukierunko-
waniu się na obsługę wybranego segmentu rynku.
W ramach segmentu dąży się do obniżki kosztów lub
zróżnicowania, albo do jednego i drugiego. Ta strate-
gia oznacza rezygnację z dużego udziału w rynku.
Poszczególne strategie ogólne, a w szczególności
strategie niskich kosztów i różnicowania, wzajemnie
się wykluczają. Próba łączenia tych strategii prowadzi
do pogorszenia pozycji firmy i spadku rentowności.
Dlatego firma musi zdecydować się na jedną z tych
6
Pomiary Automatyka Robotyka 10/2009
Sens opóźniania zmian w lokalizacji zapasów ilustru-
je metoda
just-in-time
(
dokładnie na czas
) polegająca
na zmniejszeniu zapasów do niezbędnego minimum.
Obserwowane korzyści to niższy poziom zapasów,
zredukowanie kosztów stałych magazynowania, pla-
nowania, kontroli, wyższy poziom obsługi klienta,
większa produktywność, wyższa jakość. Opóźnianie
zmian formy może dotyczyć malowania wyrobu. Jeśli
producent pralek przesunie malowanie z fabryki do
centrum dystrybucyjnego, to może zmniejszyć zapasy.
Dodatkowo będzie mógł dostosować kolory do zapo-
trzebowania rynku.
Reguły zróżnicowanej dystrybucji i strategii mie-
szanej akcentują relację między poziomem obsługi
rynku a kosztami systemu logistycznego i nawiązują
do ogólnych strategii różnicowania i koncentracji.
Natomiast racjonalizacja, standaryzacja i konsolidacja
to idee odwołujące się do korzyści skali i krzywej do-
świadczenia, a więc do podstawowych pojęć w ogól-
nej strategii niskiego kosztu. Podobnie reguła opóź-
niania odnosi się w zasadzie do tej strategii. Niemniej
odegrała ona decydującą rolę w stworzeniu koncep-
cji pośredniej między strategią niskiego kosztu i stra-
tegią różnicowania. Reguły logistyczne, a szczególnie
reguła opóźniania podważyły tradycyjne hipotezy, le-
żące u podstaw przeciwstawiania strategii general-
nych. Dotyczyło to przede wszystkim hipotez odno-
śnie korzyści skali i krzywej doświadczenia. Zakładają
one, iż istnieją dwa rodzaje korzyści skali, związane
z dużymi rozmiarami produkcji:
– wynikające z wyboru optymalnej wielkości serii
produkcyjnej (optymalizacja kosztów uruchomie-
nia i kosztów składowania)
– wynikające z wyboru najlepszej technologii (wypo-
sażenie, kwalifikacje, surowce, procesy).
Logistyka występuje nie tylko jako funkcja wiążąca
wszystkie sfery działalności przedsiębiorstwa i opty-
malizująca przepływ materiałów, informacji i pienię-
dzy. Teoria, metodyka i praktyczne reguły logistyczne
zostały tu odniesione do zasadniczej części proce-
sów zachodzących w przedsiębiorstwie. Jak wszyst-
kie maksymy, reguły logistyczne mogą mieć różną
przydatność i różną trwałość. Istotne jest tu to, iż logi-
styka, która rozpoczęła swój rozwój od badania ukła-
du transport–magazynowanie–zapasy, ciągle rozsze-
rza sferę swych zainteresowań. Wkracza obecnie na
pole przepływu informacji oraz przepływów finanso-
wych, integrując swój dorobek z wiedzą w dziedzinie
zarządzania strategicznego i operatywnego. Dziś na
bazie logistyki można już zbudować rozwinięty sys-
tem wiedzy o firmie.
W tych warunkach reguły logistyczne poddawane
są ciągłej weryfikacji i rozwijają się stawiając na uni-
wersalność. Wydaje się więc, iż mogą one być z po-
wodzeniem stosowane w praktyce – oczywiście nie
jako główne przesłanki decyzji, ale jako schemat my-
ślowy, użyteczny w diagnozie, analizie i formułowa-
niu strategii ogólnej i strategii logistycznej firmy.
7
Pomiary Automatyka Robotyka 10/2009
Logistyka produkcji
ków usprawnia komunikację między ogniwami łańcu-
cha dostaw.
Obecnie, największe zainteresowanie zintegrowanymi
systemami zarządzania klasy ERP (
Enterprise Resource
Planning
), CRM (
Customer Relationship Management
)
oraz SCM (
Supply Chain Management
) wykazują bran-
że charakteryzujące się rozbudowanymi sieciami dystry-
bucji, np. branża szybko rotujących towarów konsump-
cyjnych i branża farmaceutyczna, a także te, w których
standardy współpracy z partnerami są bardzo wysokie,
np. przemysł motoryzacyjny i elektroniczny [6].
Funkcjonalność systemów ERP jest rozszerzana przez
oprogramowanie dedykowane poszczególnym proce-
som logistycznym. Zarządzanie łańcuchem dostaw wspo-
maga
Integrated Logistics Solutions
[8] – innowacyjne
na polskim rynku rozwiązanie stworzone na bazie plat-
formy Microsoft .NET. Innym ciekawym rozwiązaniem
jest system informatyczny SPEED, który umożliwia ob-
sługę informatyczną transportu całopojazdowego, za-
rządzanie transportem oraz rozliczanie i analizę czasu
pracy, a od niedawna również spedycję i transport drob-
nicowy [5].
Rola informatyki w logistyce wciąż rośnie. Wraz z roz-
wojem technik znakowania (kody kreskowe, znaczniki
RFID i inne) tworzone są narzędzia sprzętowe i programi-
styczne pozwalające na zarządzanie dostawami i zapasa-
mi, sprawne magazynowanie, a co za tym idzie zwiększe-
nie efektywności ekonomicznej i rentowności firmy.
Jednym z obszarów zastosowań logistyki jest produkcja;
logistyka produkcji dotyczy wielu zagadnień związanych
z produkcją, np. planowanie, sterowanie przebiegiem
oraz synchronizację [4]. Pod pojęciem produkcji rozu-
mie się użytkowanie surowców, materiałów, wyposaże-
nia technicznego oraz usługi dla wytwarzania produktów
zaspakajających potrzeby i wymagania nabywców. Zada-
niem logistyki produkcji jest zapewnienie optymalnego
przepływu materiałów i informacji w procesie produkcji.
Stosowane są tutaj różne modele przepływów produk-
cyjnych, dla przepływów materiałowych jest to zwykle
zarządzanie kanałowe (
chanel management
), zwane też
łańcuchem dostaw.
W zależności od stopnia złożoności produkcji, można
wyróżnić procesy produkcyjne aparaturowe oraz obrób-
czo-montażowe (linie potokowe stałe zsynchronizowane
i niezsynchronizowane, linie potokowe zmienne, gniazda
o produkcji powtarzalnej lub niepowtarzalnej).
Wzrost roli konsumenta w procesach wytwórczych
powoduje zmianę obowiązującej dotychczas zasady
wy-
twórz produkt i poszukaj jego nabywcy
na zasadę
znajdź
nabywcę i wytwarzaj według jego życzenia
. Wygenero-
wało to dwa systemy – wspomniany już
just-in-time
oraz
kanban
(jap. kartka, nalepka). Podstawowymi założenia-
mi systemu
kanban
są: konieczność zagwarantowania
wysokiej jakości produkowanych części, podzespołów
i zespołów; maksymalne skracanie czasu trwania czynno-
ści pomocniczych i minimalizacja liczebności partii pro-
dukcyjnych. W systemie tym korzysta się z kilku rodzajów
kart [3], wśród których należy wyróżnić:
– karty przepływu (ruchu, transportu) – są sygnałem do
przemieszczenia jednego pojemnika z gniazda nadania
(wytworzenia) do gniazda odbioru (wykorzystania);
jedna karta odpowiada standardowej liczbie części
(podzespołów, zespołów) określonej dla danego po-
jemnika i dwóch współpracujących ze sobą gniazd
– karty produkcji – sygnalizują konieczność niezwłocz-
nego wytworzenia części (podzespołów) w ustalonej
liczbie.
Zastosowanie systemu
kanban
pozwala niemal na cał-
kowite wyeliminowanie magazynów, gdyż dostawy ma-
teriałów od kooperantów przychodzą dokładnie na czas.
Dzięki posiadanym rezerwom zdolności produkcyjnych,
uniwersalnych maszyn i urządzeń, które można łatwo
i szybko przezbroić znika problem zapasów międzyopera-
cyjnych. Zlecenia produkcyjne są ściśle zsynchronizowa-
ne z zamówieniami klientów, co eliminuje konieczność
posiadania magazynów produktów gotowych.
Bibliografia
1. Beier F.J., Rutkowski K.:
Logistyka
. Oficyna Wydaw-
nicza Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004.
2. Coyle J. J., Bardi E. J., Langrey Jr. J. C.:
Zarządzanie
logistyczne
. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 2002.
3. Czerska J. System KANBAN [www.zie.pg.gda.pl/~-
jcz/kanban.pdf]
4. FertachM.:
Logistyka produkcji. Miejsce logistyki
we współczesnym zarządzaniu produkcją
. [w:]
Fertach M. (red.):
Logistyka Produkcji
. Instytut Lo-
gistyki i Magazynowania, seria: Biblioteka Logisty-
ka, Poznań 2003.
5. GrzelakK.:
Elastyczne zarządzanie firmą
. EuroLo-
gistics nr 3/2009, ss. 58–61.
6. Pieriegud J.:
Przemiany na europejskim rynku
usług transportowych i logistycznych
. Wydawnic-
two Uniwersytetu Szczecińskiego, II Europejski
Kongres Transportowy TRANSLOG 2003, Szcze-
cin 2003, s. 318–324.
7. SkarżyńskiM.:
Wincenty Nieszokoć – polski prekur-
sor logistyki
. Logistyka nr 4/2009, s. 93.
8. StrzyżewskaK.:
Zarządzanie dostawami
. Logistyka
a jakość nr 3–4/2008, s. 31.
Oprogramowanie wspomagające procesy
logistyczne w firmie
Stosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych,
takich jak: systemy wspomagające podejmowanie de-
cyzji, systemy zaawansowanego planowania, tworzenia
harmonogramów i optymalizacji procesów oraz umie-
jętne wykorzystanie oprogramowania przez pracowni-
8
Plik z chomika:
tomp76
Inne pliki z tego folderu:
02_geneza_i_rozwoj_logistyki.pdf
(156 KB)
10-09_artykul1p.pdf
(112 KB)
1998 r. DRĄŻCZYK - Nowe zasady i założenia logistyki NATO w.doc
(242 KB)
1999 r. DUDA - Transport samochodowy w potrzebach przewozowy.doc
(348 KB)
25.pdf
(110 KB)
Inne foldery tego chomika:
Logistyka1
LOGISTYKA2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin