Cele:- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, fantazji, pomysłowości;- Utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych( rozpoznawanie i nazywanie );- Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5;- Utrwalenie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych, orientacji;- Umiejętność współdziałania w zespole, budowanie pozytywnych relacji w grupie.Metody pracy : słowno – muzyczne , oglądowe , ćwiczeń praktycznych, zadaniowe.Formy pracy : zbiorowa, zespołowa, indywidualna.Środki dydaktyczne : książka ,,Wesoła szkoła sześciolatka”, biały i kolorowy papier, karty pracy : kolorowanka ,, Świat z figur ”, wycinanka ,, Pajacyk”, ,, Policz i uzupełnij ...”, wzory do układania, płyta CD z muzyką dla dzieci, wiersz K. Lenkiewicza pt. ,,Pajacyk ”, klocki drewniane, klocki alfabetu, mozaika geometryczna, szablony figur geometrycznych, kartoniki z cyframi 1- 5, kredki, nożyczki, klej, magnetofon.Przebieg zajęć1. Dzieci zebrane na dywanie. Nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę dnia krótką pogadanką.- Zabawa muzyczno – ruchowa ,, Kółko graniaste”.2. Słuchanie wiersza pt.,, Pajacyk ”. Pokaz układania pajacyka na tablicy( szablony figur geometrycznych ).PajacykPrzedszkolaczek Jacek , to majster nie lada.Jak sprawnie mozaikę układa.- Zrobił domek , dwie choinki, pociąg towarowy, a z tych figur będzie pajacyk gotowy.- Bardzo proszę i wy także weźcie się do pracy, a ja powiem co potrzeba żeby był pajacyk :- Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny .Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małychNo i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały.K. Lenkiewicz3. Dzieci indywidualnie układają pajacyka z mozaiki geometrycznej.- Następnie otrzymują wycinankę ,, Pajacyk ” – dzieci wycinają elementy pajacyka z białego papieru , z wyciętych szablonów układają pajacyka, przyklejają na kolorowy papier i kolorują.4. Zabawa muzyczno – ruchowa ,, Zbieramy klocki ”. Dzieci poruszają się swobodnie w takt muzyki. W czasie przerwy w muzyce N. pokazuje dowolną cyfrę ( 1 – 5 ), a dzieci mają za zadanie zebrać odpowiednią ilość klocków. 5. Praca w parach z mozaiką.- Jedno dziecko z pary losuje obrazek. Zadaniem dzieci jest ułożenie z mozaiki obrazka , zgodnego z wylosowanym wzorem. Dzieci mają możliwość wyboru dowolnych kolorów.- Dla dzieci zdolnych – dodatkowa praca: układanie z patyczków mozaiki wyrazów : MAMA, TATA, LALA, LILA, oraz innych wyrazów i zdań z klocków alfabetu zgodnie z pleceniami i wskazówkami N.- Klasyfikowanie klocków ze względu na trzy cechy równocześnie ( kształt, wielkość, kolor )- praca indywidualna z zestawem klocków.6. Zabawa muzyczno - ruchowa ,, Zaczarowane miasto ”.- Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna z grup siada wygodnie w wyznaczonym miejscu a druga grupa biega swobodnie przy muzyce.Na umówiony sygnał - przerwa w muzyce wyznaczona grupa tworzy nieruchomą kompozycję – pomniki. Dzieci , które do tej pory siedziały, spacerują pomiędzy pomnikami, podziwiają je i wybierają najładniejszy. Wybrany pomnik otaczają kołem i nagradzają oklaskami, potem następuje zmiana ról.7. Rozpoznawanie figur , utrwalenie pojęć dotyczących orientacji i stosunków przestrzennych ( pojęcia ; po lewej, po prawej, na, za, pod, nad, wewnątrz, na zewnątrz )- karta pracy.- Kolorowanie obrazka pt. ,, Świat z figur ”. Podczas kolorowania dzieci rozpoznają figury, N. zadaje pytania dotyczące w/w pojęć zgodnie z treścią obrazka, np. ,,Po której stronie stoi dom?” , ,, Gdzie rośnie drzewo?”, itd.- Ocena prac dzieci.8. Zabawa ruchowa ,, Szukamy figury”9. Rozpoznawanie figur, liczenie w zakresie 5.- Uzupełnianie karty pracy – przeliczanie figur i uzupełnianie tabeli.- Przeliczanie figur zużytych do budowy zwierzątek – książka, s. 45 ćw. 1.10. Klockowo- N. zaprasza dzieci , aby zbudowały w zespołach miasto z klocków drewnianych , np. - I grupa – wieżowce;- II grupa - budynki użyteczności publicznej ( N. wyjaśnia termin );- III grupa – parkingi; Dzieci mają możliwość dokonania wyboru co do budowy różnych obiektów wg. własnych pomysłów. Dodatkowo dla dzieci chętnych układanie z mozaiki figur geometrycznych różnych kompozycji własnych.11. Wspólne ,, zwiedzanie ” Klockowa.12. Porządkowanie miejsc pracy.13. Słowna ocena pracy dzieci podczas zajęć.14. Podsumowanie dnia.Literatura:1. Jach M. Rok w przedszkolu. Wyd. ,, Żak” 1997.2. Krzyżewska J. Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. AU OMEGA Suwałki 1998.3. Łada- Grodzicka A. Przewodnik metodyczny ABC sześciolatka. Wyd. WSiP; Warszawa 1991.4. Okrasa- Ćwiek B., Walczak M. Wesoła szkoła sześciolatka. Przewodnik metodyczny- część 2. Wyd. WSiP; Warszawa 2003.5. Płyta CD Przeboje dla dzieci. Wyd. RECORDS 1998.
sara2881