Dlaczego ścieżka schodzenia nagle się załamała - Nasz Dziennik.pdf

(286 KB) Pobierz
432565325 UNPDF
Dlaczegocieżkachodzenianagleizałamała
Anomalie w locie Tu-154M,któryrozbiłinaSiewiernym,wytpowałyjużnawyokoci
200metrów.Chodziokorektywyokoci,którychautopilotnormalnieniewykonuje -
oceniająpiloci,którzyanalizowaliwykreyporządzonewoparciuozrzutdanychze
krzynkiFDR,dołączonewormiezałącznikadoraportuMK.Problemwtym,żezabrakło
w nim technicznego opiu kluczowej, koocowej azy lotu polkiego amolotu. Bez
odpowiedzi Rojanie pozotawili też pytanie o nagłą zmian natawy wyokoci na
wyokociomierzuWBE-SWSdowódcyzałogi.MKuznałtozabłądzałogi.Tymczaem,jak
utalił"NazDziennik",36.SpecjalnyPułkLotnictwaTranportowegoreklamowałw
otatnichlatachwłanietourządzenieuproducenta,bo amozmieniałotzw.tło,czylize
tópprzechodziłonametry.WyokociomierzWBE-SWS, zamontowany przy lewym fotelu
w Tu-154Monumerzebocznym101przejawiałkłonnoddowprowadzaniaamowolnych
zmianjednotkiwykalowaniaprzyrządu - mówipilot,którylatałnatupolewie101w
oteludowódcy.
ByłyreklamacjewyokociomieraamontowanegowTu-154Mpryoteludowódcy.
OpublikowanepreMKwykreywybranychparametrówlotuTu-154Mwraniepełnymi
tenogramami romów nie wyjaniają, co diało i amolotem po wydaniu przez
mjr.rkadiuaProtaiukakomendy"odchodimy".Dopierodokładnaanaliaoryginalnych
danychawartychwFDRiCVRpowoliłabynawyciąganiewnioków.Teoretycniejetto
wprawdiemożliwe,alewynikitakichanaliniebdąwpełni wiarygodne. Dlaczego? Jednym
powodówjetchociażbylukawapiachromówwkokpicie,któracciowojużotała
obnażonaprepolkichekpertów.- Dlakażdegopilotabrakiwtenogramiepowinnybyd
ocywite.Okaujei,żeutmjr.rkadiuaProtaiukawewłaciwymmomenciejednak
padłaklucowakomenda"odchodimy"iotałaonapotwierdonapredrugiegopilota
ppłk.RobertaGrywn.Równieżdalediałanieałogiwkauje,żeproceduraodejciabyła
realizowana. Ale skoro tak, to dlaczego niewidadtegowtenogramach?Takichcynnocinie
wykonujeiwmilceniu.Cegowicjecenamniepokaano?- pytająpiloci,którymi
romawiał"NaDiennik".Białychplamjetcałkiemporo,boMKwwojejpreentacjinie
odtworyłwytkichpoiadanychapiówromów,itonietylkokokpitu,aletakże
towaryącychimnerwowychutaleonawieżySiewiernego. Poważnąlukąwraporciejet
brak analizy technicznej po wydaniu komendy "odchodzimy". - Niewyjanionoprycyn
nagłegoałamaniacieżkichodenia.Załogaprawidłoworealiowałaprocedurodejcia,
wicamolotpowinienacądiwnoid,atałoidokładnieodwrotnie,runąłnaiemi.
Dlaczego? - atanawiająipiloci.Nairomówcypodkrelają,żenawetewtpnych,
pobieżnych analiwykreówekrynkiFDRwynika,żejużnawyokoci200mwlocie
Tu-154Mwytpowałypewneanomalie,cynionebyłym.in.korektywyokoci,których
autopilotnormalnieniewykonuje.Klucemdoodpowiedinatopytanieąoryginalneapiy
parametrów lotu ora pełne apiy komend, które padły w otatnich chwilach lotu.
Lakonicnetwierdenie,żeamolotdodereniabyłprawny,niekoocyprawy.Itak
Rojaniebeodpowiedipootawiliutalenie,dlacegonaglemieniłaiwyokodna
wyokociomierzu WBE-SWSdowódcyałogiicynatąpiłotoamocynnie.Jakutalilimy,
wotatnichlatachbyłyreklamacjetychwłanieurądeo,bonp.amemieniałytło(etóp
prechodiłynametry).TymcaemMKwraporciepryjął,żenatawmógłmienid
omyłkowodowódcalub"małodowiadcony"nawigatorkpt.rturZitek.
Stronapolkaunała,żeprypitypaamidowegootelanawigatorniemógłjednaktego
ucynid. awari,któramogłakutkowadtakąmianąnatawy,MKunałakrajniemało
prawdopodobną. Kwetia, jak aktycnie doło do miany, pootała w raporcie
nierotrygnita. "Możnajednonacnietwierdid,żecinienielotnika745mmłupartci
było utawione na wyokociomierach WM-15 PB nr 1188008 oraz UWO-15M1B
nr1196652,któreotałypoddaneekpertyomtechnicnym.Stwierdenie,żeałoga
najprawdopodobniej utawiła cinienie lotnika 745 mm łupa rtci na wytkich
wyokociomierachbarometrycnych,wynikajedyniekorepondencjiradiowej.Wnioek
MK wkauje na niewłaciwą anali, gdyż tak naprawd ałoga pretawiła
wyokociomiere na cinienie lotnika lądowania powyżej poiomuprejciowego, na
wyokociokoło2100metrów"- czytamy w polskich "Uwagach" do raportu MAK.
Fakt głaania reklamacji wyokociomiery WBE-SWS montowanych w tupolewie
potwierdiłBumar,którywubiegłychlatachporednicyłwrelacjachwojkaroyjkim
dotawcą. Jednakuwagina likwidacj pionulotnicego(irma nie realiujeobecnie
amówieodlaSiłPowietrnych)półkaniebyławtanieutalid,ilebyłotychreklamacjiijaki
byłinałprocedury."NaDiennik"wciążcekanainormacjwtejprawieDowódtwaSił
Powietrznych.
- WBE-SWStotylkoprykład,aleprybadaniukatatrowłanieytuacjekrajniemało
prawdopodobnebiereipoduwag,boonenajcciejpowodująkatatro,gdyżnikti
niepodiewa,żecomożeitad,bojettowłaniemałoprawdopodobne.Jeliodpadnie
krydło,ilnik,towycytowidąitwierdajątenakt,alejelinp.wjakiejintalacjirobi
imaładiurka,toakt,żeniejetonawidocna,onaca,że nienależytegobadad?Tu
ginło96oób,wickażda,nawetnajmniejacdpowinnaotaddokładnieprawdona
idopierowówcamożnapowiedied,żeamolototałprebadany- oceniłnaromówca.
Jakdodał,prywyjanianiukatatroyTu-154M przechodii obokpewnychkwetii
technicnych,odgórnieakładając,że możnajeodrucid,unadanieitotne. - Takie
achowaniemożnauprawiedliwid,gdybydołodoniegronegoincydentu,wktórym
nikomunicinietało,aamolotniedonałukodeo, ale nie w przypadku takiej
ogromnejtragedii.Towiadcyoniekompetencjioób,któreajmowałyibadaniem
katatroy.Jettotakżenatptwoniedopuceniapolkichekpertówdobadao.Bojak
comożnawyjanid,koroniemamybadanychwytkich dowodów?- mówipilot.
ZdaniemIgnacegoGoliokiego,byłegocłonkaPaotwowejKomijiBadaniaWypadków
Lotnicych,koocowyodcineklotuTu-154Mnależydokładniepreanaliowadnapodtawie
apiówparametrówlotu,apiówgłoówwkabinieinawieżykontrolnej. - Dopiero te
wytkiedaneodpowiednionałożonenaoicaupowalająnawyciąganiewnioków.W
tenpoóbmożnapodjądpróbutaleniam.in.tego,kiedyijakiebyłydiałaniaterami
samolotu - podkrelił.Goliokidodał,żewprypadkubadania wypadku samolotu CASA z
2008rokubyłamożliwodbadaniatego,cywdanymmomencienatąpiłruchwolantemi
pedałami,aurądeniarejetracyjneapiałym.in.takieparametry,jakkątwychylenialotek
cy terów w danym momencie. Jak auważył, ważne jest, by analizowane zapisy z
rejetratorówpokładowychbyłymożliwiepełne. - Rojaniemająoryginalnetamy,wic
mająteżwikąmożliwodichodcytania,aleniewiem,cyniechcątegoucynid,cyteż
niepotraią- dodał.Zpewnociąrecąniedopucalnąbyło,żewraporciekoocowymnie
nalałyiapiyromównamoleokiejwieży,bonawetjelibypryjądwerjMK,że
kontrolery nie awinili, to w koocowym dokumencie powinien naled i pełny i
obiektywny obraz retrospekcji katastrofy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin